Ruger Mark IV (Mark 4)

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Ruger Mark IV (Mark 4)

Inläggav HeyZeus » 29 dec 2018, 16:08

Fält skrev:"Synd att han inte har ett bättre vapen".

Jo, så är det säkert i en välfungerande klubb. Jag reagerade på att någon hade skrivit att folk hade klagat på 1911-kopior... det är exakt den sortens folk som jag kan föreställa mig hade betett sig så som jag beskrev, med avundsjuka.

Jag har tyvärr stött på sådana stofiler som ville att allting skulle vara som det var förr, med finpistoler till höger och vänster. Gud förbjude att någon skulle ha roligt med sin ägodel.
HeyZeus

Inläggav AWALKM » 04 jan 2019, 15:09

Hej på er,

Mitt första inlägg med för den delen.

Har en Ruger MKIV helt omodifierad bortsett från greppet som jag byte ut ganska snart mot ett av rosenträ och fingerrillor, samma som sitter på hunter modellen. Originalgreppet var för litet. Trycket på min är tungt, runt två kilo. Men har blivit väldigt fint, förutsägbart och mjukt efter ca 5000 skott. Kan inte annat än att rekomendera den. Men den kräver tillvänjning.

Sen får jag väl tillägga att jag inte är någon elitskytt. Men det har inget med vapnet att göra.
AWALKM

Inläggav Besserwizzer » 23 apr 2019, 09:34

Sköt min 1a 50ia med en helt omoddad nu i helgen.
Jag älskar den mer och mer.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Besserwizzer

Inläggav Lillsven » 12 jun 2019, 10:25

Vad roligt att ni verkar nöjda! Om ni skulle drista er att bedöma. Hur mycket bättre skulle skyttet bli med rymdpistol. Är det en poäng per serie i snitt eller är det mer?
Lillsven

Inläggav soul » 12 jun 2019, 14:50

Lillsven skrev:Vad roligt att ni verkar nöjda! Om ni skulle drista er att bedöma. Hur mycket bättre skulle skyttet bli med rymdpistol. Är det en poäng per serie i snitt eller är det mer?

Det är helt omöjligt att svara på, fråga klubbkompisarna om du får prova deras pistoler så får du en känsla för vad som passar dig bäst.
soul

Inläggav Besserwizzer » 12 jun 2019, 15:48

Jag känner igen det här "resonemanget" som förs från golfen.
Bara för att vara tydlig - självklart har "hårdvaran" betydelse. Frågan är bara hur mycket och när (dvs på vilken nivå).
Personligen tror jag att för de flesta så handlar inte resultatet om hårdvaran utan om att man helt enkelt är för dåligt tränad ffa gällande de grundförutsättningar som krävs.
I skytte är det för mig 3 saker:

1. "Pre"-shot rutin. Har man ingen rutin som man följer kommer förutsättningarna för 2 och 3 att variera. Här kan en rymdpistol hjälpa till lite eller snarare det anatomiska greppet än själva pickan då man får en mer repeterbar greppning av kolven. Jag har löst det genom att titta på min hand när jag greppar pistolen och veriifera att jag har två veck i huden på en viss position och att tummen ligger "rätt". Har jag inte det då håller jag inte pickan rätt och tar ett nytt grepp.
2. Skjutställning. Har man inte "hittat" sin skjutställning och nött in den i ryggmärgen så kommer resultatet att variera mer än vad en rymdpistol tillför.
3. Korn, sikte och krama dvs själva avfyrningsögonblicket. Här är ju ett bra avtryck def bättre än ett dåligt och rymdpickor brukar ha bra avtryck i större utsträckning än en icke rymdpicka. Dock så älskar jag min 4a och dess, egentligen, sjuka tryck. Det är först ett tydligt stopp sedan börjar kampen mot krafter som är bet högre än normalt. Längs vägen så kommer jag till ett lite "spår" där det släpar innan jag möter ett nytt "litet" stopp precis innan hanen släpper.
Med det här fiskar jag efter att man måste lära sig sitt avtryck för det finns lika många "känslor" som pistoler även om det vid ett första test käns som om trycket är "krisp" och konsist.
Det handlar helt enkelt om att lära sig när hanen släpper. Kolla de som är sjukt duktiga som skjuter PPC med revolver - även om de har moddat sin xx xxx kr bössa för xx xxx kr finns det "karaktär" kvar likväl.
Allt handlar om hur perseptiv man är för den känslan och den kommer när man har 1. och 2 på plats i ryggmärgen för då kan man koncentrera mer på avtrycket. När man är på den nivån då pre-shot sitter som en smäck, ställningen sitter i ryggmärg och man har tokkoll på sitt avtryck som en rymdpicka kan tillföra en ny dimension men mer på repeterbarhet och hårdvauprecisionen. För har man inte de 2 punkterna är det bara slöseri (i det läget) att lägga en massa med pengar på en rymdpicka.

Jag har sett vissa "gudsskyttar" skjuta med riktiga skräp till pistoler men efter ett par övningserier skjuter de bättre än vad jag någonsin har gjort map på stabiliteten (och givetvis resultatet)

Just my 2 (personal) c.
Besserwizzer

Inläggav HeyZeus » 12 jun 2019, 17:06

Besserwizzer skrev:Jag har sett vissa "gudsskyttar" skjuta med riktiga skräp till pistoler men efter ett par övningserier skjuter de bättre än vad jag någonsin har gjort map på stabiliteten (och givetvis resultatet)

Man är bra skytt på grund av övning, inte på grund av pistolen.

Mitt resonemang är att jag kommer aldrig bli en sån som skjuter 50 rakt igenom, utan kan jag hålla mig kring 46 med en "skit"pistol som MK4an, lär jag kunna prestera bra med vad som helst.

(Förutom äckliga fransmän dess existens jag inte kan acceptera).
HeyZeus

Inläggav Lillsven » 12 jun 2019, 18:17

Kul att höra era resonemang.

Jag brottas med om Rugern är ett bra köp eller om jag borde slanta upp för en rymdpistol.

Tycker Rugern är vacker och har ett rimligt pris för vad jag vill lägga på en ny idrott som jag inte vet hur mycket jag kommer utöva.

Det stora dilemmat är bara om jag handikappar mig och får stå ut med sämre resultat eller om det är så att det är först på en högre nivå av skicklighet som man kan utnyttja fördelarna som bättre materiel ger (som i de flesta andra idrotter). Därom tvistar de lärde och mina tankar..
Lillsven

Inläggav soul » 12 jun 2019, 18:40

Köp en begagnad gsp så får du några tusen över till ammo också och handikappar dig inte alls. Och vill du sedan uppgradera så säljer du den för samma summa som du köpte den för.
En 22 pistol skjuter man inte slut på (möjligtvist om den har varit föreningsvapen då), kasta i nya fjädrar så klarar du dig länge med en sån.
soul

Inläggav Morini » 12 jun 2019, 18:46

Troligen får du stå ut med lite sämre resultat (om du nu kan motivera dig att träna lika mycket med en rymdpicka som du skulle göra med ett vapen som du finner mer estetiskt tilltalande). Men vi är väl här för att ha roligt, och om tävlingsresultat än inte är ditt primära mål, varför inte nöja sig med en Ruger om man finner mer njutning i den?
In Doubt We Trust
Användarvisningsbild
Morini

Inläggav Mikke » 13 jun 2019, 13:26

Lillsven skrev:Det stora dilemmat är bara om jag handikappar mig och får stå ut med sämre resultat eller om det är så att det är först på en högre nivå av skicklighet som man kan utnyttja fördelarna som bättre materiel ger (som i de flesta andra idrotter). Därom tvistar de lärde och mina tankar..

Ju sämre skytt du är desto mer kommer du att lida av dålig ergonomi och dåligt trycke. Däremot kommer en bra skytt ha större fördel av pistolens tekniska precision, dvs han kanske kan se skillnad mellan en pistol som sprider 2cm jämfört med en som sprider 4cm. Den skillnaden försvinner i princip om skytten i sig sprider 20cm.

Rugern (i varje fall Mk2 som jag hade) hade bra teknisk precision, men ergonomi och trycke är tveksamt (i varje fall ergonomin för mig). Trycket går att göra bättre, men jag tvivlar på att det någonsin blir toppklass, och med magasinsäkringen som infördes efter Mk2 så blev förutsättningarna knappast bättre.

För mig var det mest slumpen om jag råkade få in en guldserie med min Ruger, även på den tiden då jag sköt bana regelbundet, men en klubbkompis som hade haft en lika dan visade att pistolen i sig kunde skjuta träffbilder som utan problem höll sig inom 10an på 25m, så pistolen kunde, men jag kunde inte med den.
/Mikke
Mikke

Inläggav Faidros » 14 jun 2019, 07:13

Jag har slängt in en ansökan om en Cykelpump MKIV..
Jag är en klass 3 skytt, men vet vad jag "ger mig in på" :mrgreen:
Jag trivs med greppvinkeln på denna pistol.

Rent tekniskt presterar dessa mycket väl.
Trycket går att få tillräckligt bra för att det inte ska vara det som sänker en.

Visirlinjen är väl det som den inte maxar på, pga 5,5" pipa istället för 6", men den duger.

Kolvar finns det anatomiska varianter på (vet inte om Nill/Rink släppt till MKIV än dock? Men lär väl hända snart i så fall).
------------------
Kniv, hatt och en bygelrepeter
Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav HeyZeus » 16 jun 2019, 20:56

Jag var på banan med 4an idag, och lånade ut den till en nybörjare. Succe direkt: 41 poäng.

Personen gillade avtrycket och hur lätt det var att ta isär och sätta ihop. Stackaren stod där med ett stort leende när den sköt.

Det blev ett antal eldavbrott men det är för att jag inte hade limmat pretravelskruven. men nu när det är gjort förväntar jag mig att skiten beter sig mycket bättre.

Men satan vad fin den är...
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 18 jun 2019, 20:34

Är det någon annan som också börjar tröttna på att få fingrarna uppskurna, samtidigt som man inte kan motivera ett köp på 953kr för att lösa problemet?

https://www.brownells.se/HALO-CHARGING- ... -100023849

Det ska finnas en 3dutskrift som löser problemet, https://www.thingiverse.com/thing:2179109/comments , men jag har ingen 3dskrivare. Heller.
HeyZeus

Inläggav Lillsven » 18 jun 2019, 20:40

Vad är det du skär upp fingrarna på? Vart ligger problemet?
Lillsven

Inläggav HeyZeus » 18 jun 2019, 21:15

Sidorna på slutstycket är vassa. Så när jag torrklickar måste jag ha handske på handen som drar bak.

Och om man rider slutstycket fram utan handskar är risken enorm att man klämmer fingret mellan det vassa på manteln.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » Igår, 14:52

Med siktet inställd, avtryckargruppen bytt till en 1kg VQ, och rak avtryckare är en Mk4 verkligen en jävla guldmaskin.

Två serier efter korrekt(aktig) nollning blev det en 47a. Medel 40 hela dagen inkl serierna på slutet när jag var trött.
HeyZeus

Inläggav Lillsven » Igår, 17:58

Var det klurigt att montera VQ-kit eller enkelt? Vad fick du ge för det?
Lillsven

Inläggav HeyZeus » Igår, 18:32

Lillsven skrev:Var det klurigt att montera VQ-kit eller enkelt?

Inte alls. Den här videon förklarar exakt hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=YB9EmYwDyzg

"Volquartsen Accurizing Kit Installation in Ruger Mark IV"

Lillsven skrev:Vad fick du ge för det?

2k för avtryckargruppen, men sedan spenderade jag 953kr till på en TANDEMKROSS "VICTORY" TRIGGER FOR RUGER® MKIV.

https://www.brownells.se/VICTORY-TRIGGE ... -100023852

2k betalade jag utan snack. 1kg är inte 2.4kg.

Rak avtryckare är smaksak. Båda två var värda pengarna för min del.
HeyZeus

Inläggav Lillsven » Igår, 19:28

Okej tack för info! Hur upplevde du installationen? Klarar man det utan att ha skruvat vapen förut?
Lillsven

FöregåendeNästa

Återgå till Pistolskytte