Insändare om att utrota vildsvin

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Insändare om att utrota vildsvin

Inläggav locorod » 31 mar 2018, 06:44

Pek skrev:
locorod skrev:Det beslutar ju jakträttsinnehavaren om. Har man ett avtal med markägaren och fått jakten får man ju hedra avtalet.

Med andra ord kan markägaren skriv in i avtalet att inga begränsningar i avskjutning får ske.

Jo det är fullt möjligt. Så när som på vuxenförbudet nu och förande sugga. Men det är ju i förordningen reglerat.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav potatiskastare » 31 mar 2018, 08:10

Pek skrev:
locorod skrev:Det beslutar ju jakträttsinnehavaren om. Har man ett avtal med markägaren och fått jakten får man ju hedra avtalet.

Med andra ord kan markägaren skriv in i avtalet att inga begränsningar i avskjutning får ske.

Fast det är svår att tvinga någon att kröka fingret. Däremot hör jag berättelser från storstadsnära områden där jaktlagen byts ut kvickt om de inte ställer upp så markägaren blir nöjd. Det stora kruxet är nog när A: Markägaren arrenderar ut jakten och jordbruket separat. B: Det är glesbygd där jaktmöjligheter finns i relativt överflöd.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Insändare om att utrota vildsvin

Inläggav Sir Ville » 31 mar 2018, 11:04

malx skrev:
Sir Ville skrev:Att urota nåt , eller ens tänka på de banor , är ett totalfel. Gäller Gris, Varg, Lo, Järv - whatever.

Mårdhund, mink?

Dessa tillhör inte den ursprungliga Europeiska faunan så där är det frågan om det faktiskt hade varit ok.

Sen kan man ju för den delen tänka på antalet småfåglar/smådjur lösspringande kattar ta död på årligen. En hiskelig mängd minsann. Kanske dax o lägga de på listan de med ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav Pek » 31 mar 2018, 17:04

potatiskastare skrev:
Pek skrev:

Fast det är svår att tvinga någon att kröka fingret. Däremot hör jag berättelser från storstadsnära områden där jaktlagen byts ut kvickt om de inte ställer upp så markägaren blir nöjd. Det stora kruxet är nog när A: Markägaren arrenderar ut jakten och jordbruket separat. B: Det är glesbygd där jaktmöjligheter finns i relativt överflöd.

Det har du rätt i. Gud förbjude så skulle man kunna avtala skötseln av en fälla.
Pek

Inläggav JakobG » 18 maj 2018, 16:44

Hej alla.

fick upp denna tråden och kände att jag ville dela min syn på det hela.

Jag jagar bara några kilometer från den gård som det skrivs om. Jagat här 2,5 år nu och skadorna är nu relativt låga, fullt acceptabla enligt lantbrukarna själva.
Senaste året har vi (jag) skjutit cirka 25 grisar på 400 ha, vilket är en hel del enligt mig själv. fördelningen är cirka 20 st på åkrarna (70% spannmål 30% vall) och resten hundjakt. 80% årsgrisar, inga förande suggor. Min starka övertygelse är att man ska spara äldre förande suggor i den mån det går. Självklart skall det skjutas hondjur, men fokus på yngre hondjur gärna innan första grisningen. Senvintern / tidig Vår är en bra tid att skjuta gyltor i 45-50kg klassen som i många fall är dräktiga, effektivt och betydligt mer etiskt än att skjuta förande suggor.

I år såddes cirka 100 ha blandat med vete, havre, åkerbönor, korn samt rågvete. Peppar peppar så har vi inte haft ett enda grisbök i sådden någonstans, trots att iaf bönor och
vårvete är godis för grisarna. I princip gris varje natt på foderplatserna samt även på vissa vallar nu, men där betar de enbart gräs just nu.

Tänker inte skriva någon novell men jag är fullt övertygad om att det går att förvalta vildsvinen med minimala (aldrig noll men små) skador. Kräver TID ENGAGEMANG och SAMARBETE. Det är iaf nyckelord för mig när det gäller Vildsvinsförvaltning.

Mvh Jakob
JakobG

Föregående

Återgå till Högviltsjakt