Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Magnus M » 14 okt 2019, 13:34

Du ser till att hålla dig sysselsatt du :) Bara sprutar ut inlägg och bilder i den här tråden flera ggr i veckan, mycket tacksamt för oss läsare!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav soul » 14 okt 2019, 16:17

Magnus M skrev:Du ser till att hålla dig sysselsatt du :) Bara sprutar ut inlägg och bilder i den här tråden flera ggr i veckan, mycket tacksamt för oss läsare!

Håller med!
Riktigt kul att läsa och se bilder på puffrorna.
soul

Inläggav knappåsarn » 14 okt 2019, 16:24

Håller med!

Har aldrig varit så intresserad av revolvrar men den här tråden håller på att ändra på det.

Riktigt kul att se alla reparationer och utveckling!
knappåsarn

Inläggav Racing » 15 okt 2019, 04:50

Tack killar!
Men..just nu e det gevär. Som i plural.

44.jpg

Skall givetvis snyggas till lite,men än en ggn då en bas som inte fördärvar ett jota,och som gör valet mellan öppna och glugg upp till en själv. Får jag som jag vill så kommer vi ju bli ngr stycken på 300 meter,i varje fall,inom kort. Å se då kan det väl vara trevligt med en lösning som kan demonteras för att man skjuter klassiskt på 50 lr 100 meter med?

45.jpg

Jodu! Plattan till bakre riktmedel kan man lite lugnt säga att den fick tas ner en bit. LUGNT sagt. Men..nu lär det träffa i rätt härad iaf. Återstår nu tid på banan för att ta "det sista".

43.jpg

Mm. Svarvat ngr "stommar" att tillverka sk lappers av. Skall bli intressant att se vad det ger.

46.jpg

Skjuta var det ja. Gör så att jag använder Thomas Turner kulor,ur en originalform,till att börja med och sätter de 450. Bla för att de har så gott om fettrillor tänker jag.
Sen är det ju det med dessa vapen att de inte är ens påtänkta för Minie och liknande varför det helt enkelt får till lite krut innan kulan "bumpar upp" och sluter tätt.
Får se var det landar,men där vi är nu börjar det iaf milt sagt dra ihop sig.

Får säga att denna lilla bössa..kommit att gilla den. Den är liten,smäcker och smidig som fan. Inklusive det nu installerade glaset är vi inte förbi 3kg menar jag och med TT kulor då på 450+ och laddning om iaf 70 grains så lär man ju märka av att man trampar av iaf.
Nåja. Överlever nog det med. :mrgreen:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 15 okt 2019, 05:08

21.jpg

Schweiz var det ja. Det här e sjukt. Hittar ingen bättre beskrivning. Passningen,tänket,vikten osv osv..smälter samman till en mkt mkt speciell pjäs. Ska fan veta.

15.jpg

Sk Schuetzen? Mm. Jo. Men frågan är om den BARA är gjord för det? Oftast är det ju sirliga stockar halvdan vikt och kal 30. Det här? Det är ju rena kanonen!

6.jpg

Passningen på grejorna är allt man kan begära,så kan det väl summeras. Funktionen i prylarna detsamma. Det här är utan tvekan ett byggt vapen,och då ändamålsbyggt. För se..ingen skall komma och berätta för mig att man muttrat ihop Feldstutzers till beväringen på 6,6kg! :shock: :shock:
Rena Barret vikterna jueh! :shock:
Men..allt..precis allt..funkar verkligen som ett Schweiziskt klockverk. Jösses...

16.jpg

Fullstockad? Ya man!! (med bästa Jamaica dialekt)

18.jpg

24.jpg

Pipan ja,vilket ju är lejonparten av den här prylen. Kaliber 10,4mm. Se mynningen och ta kalibern till hjärta så förstår ni snart nog hur mkt "mat" som sitter på den där pipan! :lol:
Recessed muzzle.. Nu lär jag skära friskt där. Som sagt,ny krona är alltid ny krona.. Blir nog att tillverka ett mynningsskydd med kan jag tycka.

Invändigt sen. Vet att det inte ser ut riktigt så i bild men räfflingen är närmast hexagonal. Whitworth? Japp. Den är hexagonal,fast kanske bara med Schweizarnas egen infallsvinkel på det. Löpet ser hur fint ut som helst och..utan att ha mätt så gör räfflingen iaf ett ledigt drygt varv på de där 850mm som pipan utgör så det är väl ingen högoddsare direkt att misstänka att stigningen är schweizerstandard 1:28.

20.jpg

Mm. Dioptern saknas men se..kika längst ner i den där prylen! Japp! Där har vi bakre riktmedel. Men..? Vafan e den där droppen då? Jo det kan jag berätta för er,det är en tidig libell. Helt enkelt funkar det som så att droppen sitter installerad typ som ett miniatyr klockspel...å man ser direkt om man tiltar pangen i endera riktningen när man lägger an.
DEN var kanske inte allt för vanlig eller!

22.jpg

Nä. Den e som sagt allt annat än lätt och här demonstrerar vännen Björn det med bruket av pommel/handtag. Schuetzen gevär axlar man ju eg,med sina försiktiga laddningar,kring biceps och låter sedan pangen falla på plats medelst pommeln och att överarmen tar stopp emot kroppen. Gör att man närmast kommer i 90grad mot mål.
Men i fallet med den här är bakkappan så generös att man kan både å.... Får se var det skall landa.

För se nästa problem nu är kulor. Skall se om jag kan fiska fatt i en gjutform eller två det närmaste. Om inte annat som kan moddas till rätt egenskaper,för mitt tycke.

Men..det här? Som vapen? Nope,detta var jag ICKE förberedd på och det får jag lov att säga att detta var en MYCKET positiv överraskning! :mrgreen:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 16 okt 2019, 01:51

Det där med trasiga detaljer i mekanismen på revolvrar..
Misstänker skäligt att jag varken är den förste eller siste som irriterat mig på det och lösningen är bra tillsatsmaterial för applikationen med en TIG.
I mitt fall adderar jag material med detaljen sittande i städet.
Med materialet på plats låter jag detaljen vara till "färgen försvinner" varefter jag öppnar käftarna på städet och släpper detaljen rakt ner i vatten.

I detta fallet då avtryckaren på en gammal Remington. Den kyls givetvis fort och att sedan bearbeta den till rätt form igen kräver slipning,i nån form. Hårt är bara förnamnet,och det är precis vad doktorn ordinerar i detta fallet.
Så mao är dina "tvärslut gamla originaldelar" långt ifrån det.
Jodå. Nu fungerar den,och som sådan skall den provskjutas. Spelet mellan cyl och pipa ligger nånstans mellan 5-7/100mm nu,som jag vill ha det,tolkat med bladmått. Radialspelet på trumman...i princip noll.

Men iom att avtryckaren och bolten nu kom till sin rätt så visar det sig att pangens sk hand är ngn millimeter för kort,så fram med svetsen igen... :mrgreen: I det fallet däremot behövs inga specialmaterial i nån form. Enda att vara på det klara med är att den lilla fjädern på handen inte är med under svetsning,de brukar inte gilla temperaturerna som är inblandade direkt.

I vevan de närmaste dagarna med att ge handen mer material kommer jag tillverka ett högre korn med. Börjar som vanligt med 8mm över plan,bara det då nu att kornet är i mässing. Utgår från originalkornet och adderar material bara.

När allt det där fallit på plats så..dags för slipning inför blånering. Å se det vet jag vilket djävla jobb det är men..det ÄR värt det.

Mer då?
Ja,jag fick gjort klart det med riktmedel till Hughes bössan. Såväl de öppna som fästet för kikarsiktet. Blev bra,inte så mkt att addera där. Så även i det fallet hägrar provskjutning inom kort.
Skall ta mig en lov i verkstan och se vad i vägen av kulor jag vill ha med.. Passerar den det testet är det liksom renovering av stocken kvar. Ja det,och jag behöver kika på kanalen för laddstaken,som helt enkelt är för grund/kort. Inte kommit åt att kika ner i hålet men fan vet varför? Jaja...lär visa sig.

Schweizaren då?
Där är problemet kulor. Efter att ha "sluggat" pipan så kan konstateras att om jag skall köra grease groove så behöver jag ca 9,7x mm kula. Om patchat så skulle det funka med 9,5mm.
Å se en 384 form för rundisar har jag men..de väger ju fan INGENTING och rundkula i det där vapnet är knappast optimalt. Så jag beställde en enklare LEE form ifrån Skytteservice idag i form av 379-250RF.
Min tanke då att om jag kan få till det vettigt kan jag alltid ta fram verktygen å slita i den lite. Min önskan står ju helt klar,och det är en kula med längd på 2,5* kalibern vilket skulle innebära 26mm. Kan ju knappast vara ngn omöjlighet kan jag känna och i det läget hade jag gärna sett en vikt förbi iaf 300 grains. Oavsett.
Med 379 formen hemma blir det att gjuta kulor asap.
Racing

Inläggav Racing » 16 okt 2019, 23:11

Fick monterat om basen för kikarsiktet. Mest för att dubbelkolla eg.
Nä. Pangen e ready to rock. No doubt.

47.jpg

Fick iaf sopat ihop till en påse av Thomas Turner kulorna. Dessa väger strax under 490 grains...vi börjar där.

27.jpg

Gjorde rent stockarna från "gunk" på -63´an och då var det ju väldigt roligt att upptäcka det där! :D
GP. Giles Porter no less :mrgreen:

Den ngt för korta handen fick lite material adderat och nu arbetar pangen till 100% klanderfritt och låser fan upp som ett kassavalv! Mkt nöjd där.

28.jpg

Mm. Vitsen med att skjuta är ju ändå att träffa,och för att kunna göra det på mer moderna avstånd (läs-25 meter) så utgår iaf jag alltid från att göra ett korn som reser sig 8mm över pipans översta plan.

Mao är vi i mål rent tekniskt även med denna Remmy -63 så...dags för banan. Fick beställt en 456/220 gjutform med. Hinns det med till fredag så blir det en näve sådana som följer med oxå.

Åsså Schuetzen bössan då. Mm.

Dags för banan vill jag mena.
Racing

Inläggav Racing » 18 okt 2019, 02:33

29.jpg

30.jpg

Hm. Det kom iaf ett par gjutformar idag. Den översta där e kanske inte direkt svår,eg avsedd ursprungligen för Ruger Old Army så är det nog många av er som känner igen den. 456/200.

Högarna? Ja,den vänstra är just Ruger kulor.. Den högra i sin tur...

25.jpg

..e den där kulan jag nu tills vidare gett mig på att använda till Schweizaren. Kräver paper patch,men..e vad det e. Det jag har i tanke är att svarva till ett "shims" som jag sådan stiftar mot den ursprungliga gjutformen och därmed bygger på kulan i längsled.

26.jpg

27.jpg

Mm! Det där otroligt vackra gamla bakre riktmedlet,jag bara VISSTE att det fanns mer till det än ögat först gav. Å jorå..fullt ställbart i höjdled med,och vad vidare är med en liten diopter öppning tom.

28.jpg

Ja,den där främre stolpen e iaf inte direkt gigantisk vänner! :shock:
Hm. Hur som helst..lite lagom mkt natt och här sitter jag nu med halva bordet fullt med infettade kulor,med paper patchade kulor..osv.
Så.
Snart nog dags för de tre nya att bekänna färg vill jag mena! Ska fan bli skitkul att prova de! :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 19 okt 2019, 01:31

Fantastisk dag mellan regnskurarna,och jag kunde inte vara mera nöjd.
De trenne har gått som ett oljat lokomotiv!
Polarn hade med sig sin för hnm nya Brown Bess flintis,och det tog en liten stund att lista ut vad den gillade så det sa boom varje gång men men.. :D
Å flintisar e fan för fränt! SNACKA om att göra det på svåraste sättet! På huvudet,i en kanot,nerför en vild fors,jagad av björnar! :lol:

3.jpg

12.jpg

Den där kompisen. För ett kassaskåp den är nu. *klicketiklack"...å *boom*..följt av *klaaaang* (stålmål).
Idag har den primärt fått en diet av 30grains Wasag 3F och 200grains roundnose (de där Ruger kulorna) och det sväljer den med glädje. Allt bara rullar och går... Så har ett och annat plaströr att fylla efter dagen kan jag säga!!

2.jpg

De där två sen....

7.jpg

Schuetzen bössan. "Konsten att anlägga en reling",typ :lol: . Men grejen e den att de där små skitpillrena till trots,la man bara an och la riktmedlen rätt så nog fan sa det "*klaaaang". Vill påstå att med lite utvecklande av kula och laddning blir det ett formidabelt vapen även på mellandistans. Tung. Tung som skam,men..har man å andra sidan igen i upplevd rekyl,och minst sagt då med de där puttenutt pillrena på 250. Å andra sidan gör det att man inte behöver bry sig om ngt annat än riktmedel och avtryckare å se snälltrycket på den gör rätt kort process av det senare.
Vacker som skam och välbehållen som satan.
Imponerande vapen. Den som hävdar ngt annat kommer jag hånle åt :mrgreen: .

10.jpg

Men dagens stjärna ÄR Hughes volunteer bössan. Mynningen där med det där avslöjande stjärnmönstret när mängden fett stämmer :mrgreen: . Sin relativt lätta vikt till trots och med 90grains bakom en av de där 490 grains kulorna så är rekylen iofs så man vet att man trampat av men ingenstans besvärande. Den är kort sagt välbalanserad,och när det där pillret sen träffar de små gongarna.?
Mjo. Det sker med sådan auktoritet att det mer eller mindre är på väg att få gongen att varva ställningen de sitter på. JÖSSES säger jag bara! :shock:
Kikarsiktet i sin tur,som jag alltså bara styrt in med laser boresightern, var rätt på. PANG bara! Fruktansvärt trevlig bössa,får jag fan säga! Låter kanske knepigt,men intrycket man får av den är att den är "solid" som fan.
Inga hemskheter,inga hittepå. Man axlar och trycket är som sagt rent som fan,hammaren faller och det följs av rekyl och ett "klang" i form av kulslag. Fick inte mätt Vo idag (å inte V 1oo heller) men att den där prylen har med sig en hel del energi skall stå HELT klart. Kan kanske låta märkligt men väl laddad,när man arbetar med den,känns den mest som en modern bössa.

Nä vänner. HELT fantastisk dag! :D :D Allt bara rullade,skjutit så mkt att det närmast är rent löjligt. 8) :lol:
Racing

Inläggav Racing » 20 okt 2019, 20:51

29.jpg

Där har ni styrrummet på Schweizaren. Som ngn som arbetat med metaller en stor del av mitt liv,man kan i det läget inte undgå att dels imponeras och dels respektfullt lyfta på hatten.
Passningen och precisionen på lås som detta..man blir ju tårögd. På riktigt tårögd. Metallporr e vad det e.. Det där har de skapat med i princip rena handverktyg.

Klart vi som har erfarenhet av att lattja fram grejer kan göra detsamma än idag,men...ingen hade velat betala den räkningen,så mycket kan jag garantera. Tidsåtgången för att göra ett sådant här lås med den passningen på grejerna och den finishen... :shock: :D
Våkkert...bara..våkkert...
Racing

Inläggav Racing » 22 okt 2019, 23:09

31.jpg

33.jpg

Höger stockhalva var ju inte bara illa spräckt utan ärligt sagt väldigt taffligt reparerad. Å se..jag är ffa ganska tungt inne på spåret att jag vill behålla originalstockarna.
Tanken är ju att lägga vidare den här pangen när den väl är färdig och då vill jag gärna lämna ifrån mig ngt som ur det perspektivet är originalgrejerna.
Så vägen jag valde att hantera det var att mixa slipdamm med 2 komp epoxy och bokstavligt "bygga" igen sprickan.

Som synes vart resultatet ok. Det skall läggas i lite mtrl till i ambition att få båda stockarna "hela" så långt det går. Epoxy är kanske inte direkt tidsera korrekt,men å andra sidan en metod som ger ett trovärdigt slutresultat,vilket är nog så väsentligt.
"Muttern" slipades ner rejält,den stod ju ut som en djävla varböld,och material lades ner kring den så att det ser ngt ut med allt sagt. Som synes då så behöver det adderas lite material där ffa,men det löser sig.
Nu VET jag att resultatet blir att räkna med iaf.

All lyster i trät lyser med sin frånvaro så långt vilket beror på att de där stockarna har inte ens sett en dropp olja än..vi kommer dit.
Så lite mer meck där med epoxy å därefter skall jag engagera mig i att addera material baktill på trumman vid matarkransen så axialspelet blir rätt mellan yokarna såväl som mellan trumma och pipa en ggn för alla.

Sen blir det fokus på trycket en stund innan slipmaterialet skall fram för att slipa och polera innan gammaldags blånering i enbart salter.

73.jpg

För de som nu glömt det,det är ju trots allt en stund sedan jag varmblånerade en sist,så blir resultatet alltså det där. En mkt vackert djup blå,i kontrast till metoderna med lut i olika former som ger en närmast svart blånering.
Denna "enbart salter" metod blir iofs ganska känslig,men..det här är inte direkt vapen som bärs i hölster till vardags numer så... Tror nog en ny ägare tids nog har vett på att hantera den gamla damen med respekt nog för att blåneringen skall bestå.
Sen,ärligt sagt,SÅ djävla svårt eller besvärligt är det inte att blånera om vid behov heller... Som alltid,grundarbetet är ALLT i sammanhanget och tanken med denna pangen är att den skall fungera som och se ut som vore den i det närmaste ny.
En pang att tävla med,ha kul med och vårda för framtida generationer. :D
Racing

Inläggav Racing » 25 okt 2019, 20:15

53.jpg

54.jpg

56.jpg

58.jpg

Jaaa? Vad säger man? Efter att ha avlägsnat 150 år av misskötsel och skit tittade det där fram,och det skäms ju inte direkt för sig!
Säg HEJ till "Mr Hughes"! :lol:

Denna,nu,snygga gamla väldigt lilla knallpåk som med sådan auktoritet skickar iväg ett piller om 490-500grains backat av 90grains 3F...ja,inte fan vill man stå ivägen iaf!
Gluggen är ett helt generiskt BSA 3-9*40 och det räcker länge för att få jobbet gjort.

Volunteer bössor. När du ledsnat på att det bara brakar till när hammaren faller och du faktiskt vill träffa skit. På riktigt :mrgreen: Sir Joseph Whitworth å gänget visste vad de gjorde.
Så enkelt e ´re,och att denna gamla tidigare så slitna volunteer ifrån Robert Hughes kom att visa dessa kvaliteter,aldrig gjorde jag mig en aning! Nu pryder den ju sin plats på översta hyllan för jösse namn! :shock:
Så...nu följer en liten tid med varv efter varv av kokt linolja..följt av polering..följt av vax som appliceras med polermaskin. Jo tjena.. :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 28 okt 2019, 01:26

60.jpg

62.jpg

Lager efter lager....långsamt må vara men det blir bra oxå!

34.jpg

35.jpg

Mm,den där har jag spenderar lite tid med idag och vad skall jag säga.? Trumman har fått adderat lite material vid kuggkransen,blev bra. Trycket fick sig en mkt välbehövlig översyn,blev oxå mkt bra.
Sen har jag,som ni ser,påbörjat slipningen...det tar sig!! :mrgreen: :mrgreen:
Racing

Inläggav Hombre » 28 okt 2019, 17:32

Jag är djupt imponerad.... särskilt som jag har tummen mitt i näven själv men jag är i alla fall man nog att erkänna det.... :D

/Stefan
Hombre

Inläggav Racing » 29 okt 2019, 04:33

Tack.
Du,när jag började veva omkring med det här så handlade det uteslutande om mig själv. Rent introvert.
Iom de kunskaper bla motorsporten försett mig med så,metall som metall liksom. -"Same same buuut diffelent.."-

Jag har det absolut sista bläddrat lite i den här tråden och själv kommit att inse att ribbans placering bara höjs,vilket kanske är naturligt.? Antar det iaf.
Grejen e den att det är en ren hobby och när i första läget klubbkamrater bad om hjälp osv efter att de hade sett mina pang..det ena har gett det andra osv..
Känner väl lite att det är mig väsentligt att börja balansera det här lite.

Å ena sidan har jag stort stort nöje av att göra jobben. Å andra sidan måste och skall de givetvis ta baksäte till det som utgör utkomst i sammanhanget,dvs det "jag gör till vardags". I självkritik får jag erkänna att ibland läggs det nog ngn timma mer än det skall en aktuell dag... :lol: Samtidigt,har jag suttit och ritat kretsar och lött mig trött så ögonen går i kors är det rätt befriande att gå bort och tex ställa sig ngn timma i svarven.

Men. De tyngre maskinerna står där liksom och jag vet hur hantera de,så är det ju. Antar att vad jag försöker säga är att jag är rädd för att om det hela sprider sig så kan det kanske bli väl bra med tiden,och är det NÅTT jag absolut inte under några omständigheter vill få förstört eller sargat i detta så är det glädjen inför hobbyn i sin helhet.
En ibland inte helt lätt ekvation,mer så än vad som möter ögat iaf. Den nivån jobben ligger på idag,till mig själv såväl som andra,är nog rätt spik var det skall ligga.

Det är ju vidare inte alla som delar mina tankar och åsikter kring genomförande osv,och det må vara väl. Vi är alla olika,och det var väl det som en ggn i tiden gjorde att jag startade denna tråden. Just för att belysa ett bredare perspektiv.
Det ena har efter det verkligen gett det andra och var det här kommer sluta...du inte en levande susning.

En sak är iaf säker. De vapen jag gör vid och sedan lägger ifrån mig,det hinner knappt damma innan de är sålda. Känns naturligtvis jätteroligt. Så även nu då den väldigt vackra Hughes bössan,där jag helt enkelt värderat för och emot...
Min vision ligger ju solklar och det är att få till ngn form av mer organiserat skytte på medeldistans (200 till 600 meter) med dessa vapen,och då funkar det rätt dåligt om det liksom e jag och tre man till som äger pang som löser den uppgiften :lol:
-"HEY!! KOLLA HÄR BORTA HUR KUL VI HAR!!"- :lol: :lol: ...nah...

Så jag la en trevare på MeWe härom dagen och nu är den bössan vikt till en kille som kommer ner till Gbg och spenderar dagen här ifrån Stockholm om nån vecka. Mao än mer anledning att hitta glädje i det vi gör,bland annat då i möten med alla dessa fantastiska människor som vi delar hobbyn med. Är tänkt att han tar sig hit med tåg,jag möter upp..snackar lite kring vår favoritsyssla och sedan ner till banan ngr timmar om bara vädret är med oss ens lite..

Mm.
Ta som det med mina "baser" för infästning av kikarsikten. Det där handlar för mig eg om ren pragmatik,så mycket kritik jag nu getts bara för tanken en gång. Fyllda 54 så använder jag tex läsglasögon,och inte fan är det mycket bättre ställt när avstånden blir för stora heller.
Å..ptja? Ett par pottor med kaffe och en tänkarmysse senare så har vi oss en mkt enkel lösning på ett givet problem. Givetvis vet även jag med mig hur oortodoxt det hela framstår,men som sagt pragmatik och det fyller verkligen ett syfte.
Har i dagsläget gjort ett antal sådana "baser" för andra med,vilket i min mening bara kvitterar att jag inte är ensam om varken problemet eller uppfattningen.
Men.
Då är det givetvis mkt mkt viktigt att dessa fästen inte gör ngr som helst ingrepp i vapnet,ngt annat hade aldrig känts aktuellt kan jag säga. Lika fulla förbannat får jag en del tung kritik för att jag ens drömt fram lösningen... :lol: :shock:
"Damned if you do,damned if you don´t". I sanning.
Däremot är det nog svårt att bestrida det faktum det är att det går nått så sjuhelvete mkt fortare att utvärdera tex inneboende precision i ett givet vapen,laddning,kultyp osv med en glugg på plats skjutandes i en bänk. Klart det gör... Bara för att man skjuter svartkrut MÅSTE man liksom inte vara hängiven att göra allt på det svåraste sättet tycker jag.

Att jag delar vad jag gör såpass fritt som jag gör har JAG nöje av. Det e kul att interagera med er andra i sak och ur det kommer mycket annat positivt. Tex som nu senast kontakter ifrån en annan klubb där vi skall snacka om hur ev samarbeta,ev tävlingar osv. Mao kan returen se ut lite hur som helst,och det är mig så länge det är positivt bara inspirerande.
Men. Som du också kan läsa ngn sida bak här..tyvärr svansen. Det där jag inte vill bli förknippad med alls. Just den biten var jag faktiskt inte det minsta förberedd på. Trist,men en baksida som tydligen existerar iaf.

Hur som helst.
Nu tex feedback ifrån dig är sådant som inspirerar att göra mer. Å se,det kommer mer. Jag har snackat med en god vän som inom SIN hobby har avsevärt mer koll än jag,nämligen foto och film.
Tanken är som sagt,jag har berört det tidigare,att vi skall få till "amatörproffsiga"( :shock: :shock: :lol: !!) videos på svenska i sammanhanget,och då på lite olika nivåer är det tänkt.
Tex Geoffrey på Sixgun och jag kom i slang om det där varvid han sa att det hade varit käckt med en förklarande video om revolvrar,på svenska. Där man visas hur man laddar och hanterar en revolver,men även hur man tar isär och servar mm.
Så en sådan video tex är i planering. Eftersom detta som skytteform är licensfritt i sig så ser jag och "de mina" det an att det är än viktigare med vapenetik,hantering och säkerhet eftersom det handlar om frihet under ansvar.

Summerat? Jag gjorde mig aldrig en levande ANING om alla offspins denna tråden alena producerat!
Racing

Inläggav Hombre » 29 okt 2019, 16:20

Det jag tycker är roligt att läsa i dina inlägg är att ingenting är omöjligt istället för att: Det går aldrig!
Önskar att jag skulle ha dina kunskaper och framför allt inte tummen mitt i näven.... :D då kanske jag tom skulle ha kunnat gjort något bra med denna... eller också är det ett "omöjligt" fall... Har haft den länge i en låda...

Vill som sagt komma ner vid tillfälle och hälsa på... Tror säkerligen Dansken kommer med.... Har lite svartkrutsgevär men de ska nog undersökas av en kunnig även om jag tror de är okey, innan jag drar i trycket.... Tro får man dock göra någon annan stans... Här är det bombsäker som gäller...

/Stefan
IMG_8102.JPG

IMG_8103.JPG
Hombre

Inläggav wensby » 29 okt 2019, 20:53

Om/när ni kommer , då vill även jag vara med och leka ... :D :wink:
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 30 okt 2019, 01:42

11.jpg

Tack. Igen.
Jag gjorde ju en "avenging angel" för en annan karl för en tid sedan,vet inte om du minns det. Den blev bra,men Coltar överhuvudtaget är bra mkt krångligare än alla de andra.
Framför allt som effekt av att i princip allt på en Colt utgår ifrån den där spindelaxeln (arbor axle) till trumman. Tror det är många som missar den biten när de skall igång och banka i de,och då BLIR slutresultatet galet.
Det innebär tyvärr också att en Colt är mer arbetsintensiv än ngn av de andra revolvertyperna. Hårda fakta,men så är läget.

Går det? Klart det gör,allt går utom små barn och tennsoldater å se barn lär sig de med till slut. Men som sagt,det gäller att ha lite koll när det handlar om Colts. Dessvärre är det ju också så att den där spindelaxeln normalt är sliten som skam härifrån till kingdom come vilket innebär att den antingen behöver bytas alt få mtrl adderat.
Radialkrafterna på den är så små att ev material man adderar behöver inte vara ngt märkvärdigt i sig,inte alls,men det behöver med allt sagt och gjort iaf vara måttriktigt.

Den i bild ovan där den blev ovanligt bra kan jag tycka. Tight som snor,skjuter dig man pekar,rullar och går. Men som sagt,i min erfarenhet där ligger mkt mindre behov av insats i en Remington,Starr,Whitney,Freeman eller R&S osv.

15.jpg

Sen är jag till 100% med dig. Garantier är mer eller mindre omöjligt,men man kan alltid göra det bästa man kan iaf och att ALLA gamla svartkrutsvapen MÅSTE undersökas noga av ngn med kunskap om metaller skall stå HELT klart.
Det är så att vi haft till diskussion i klubben om en årlig besiktning av de vapen som avses användas på banan,oavsett medlem. Årlig för att...skit händer.

Sen fö,ironiskt nog. No 24506 såldes idag. Innan den ens är klar. Det här börjar bli löjligt... :lol: Jaja. Får la ta tummen ur och slipa det sista samt blånera den då,så den kan levereras. :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 01 nov 2019, 23:13

Dagen har spenderats på banan och nya erfarenheter E ´re!

Till att börja med. Det där "Sweet 22" BSA skåpet uppepå Hughes bössan fixar ICKE 490 grains projektil och 90 grains svart.
Dryga 15 smäll in i dagens övning kan man säga att det gav upp,helvete va jag garva..!! :lol: :lol:
Döm om min förvåning när jag plötsligt hade ett hårkors som låg i 45 grader mot vad det skall!! LOL
Jaja. Bara att byta..inte mer med det.

Men med det sagt,vilket intryck denna lilla knallpåk gjort på mig. Nu har jag sålt den,och det är fan så jag nästan ångrar det för... för ett vapen det ÄR!!
Men..
Det kommer fler,och min ambition är ju att få hit ett gäng av de så vi har lite av den varan att skoja med i Sverige. Det fan behövs...
Wensby var förbi en kortis och som vi enades om,det är precis som en modern klass 1 studsare bara lättare iom sina knappa 3kg och iom det enklare att kasta omkring. Imponerande var ordet...
Faktum är att jag totalt och till 100% kan se detta som ett formidabelt jaktvapen den dagen jakt med svartkrutsvapen blir tillåtet i Sverige igen. "BOOM". En smäll,490 grains projektil och ett vildsvin som trillar omkull såsom vore det påkört av ett godståg! :mrgreen:

Så jag har väl att inse att "min uppgift" i det blir att leta reda på de till vettiga pengar,ta hit,göra iordning och lägga iväg. För vapen av den kalibern som Hughes geväret är...inte mkt att diskutera faktiskt.
Jag har ju vid detta laget pangat med lite av varje av det som är "berömt" och sanningen ur MITT perspektiv är att det måste fan inte stå Whitworth på det för att få med sig de inneboende kvaliteter som ett "genuint" Whitworth bär.
Att alla inte har varken råd eller intresse i att spendera säg 30´till 50´lappar på ett sådant är ju bara att kvittera.

Däremot tror jag MÅNGA hade tyckt det var roligt med ett licensfritt vapen av den kalibern som man kanske lägger 10´till 15´på om det är i fint skick rent praktiskt och estetiskt. DEN biten tror jag är vettig.
Det gör nu att en ny dörr öppnats för mig.
Tex vad avser de Enfield tillverkade senare Whitworth bössorna med gjuten pipa osv som inte betingar ens i närheten av de pengar ett Whitworth gör.
Om vi kikar på de mer välansedda volunteer gevären som Turner,Gibbs,Henry,Metford osv osv så landar det på normalt kanske 15+ fritt England. På det deras rent löjliga fraktkostnader...så väl hemma skulle jag sagt att vi snackar kanske 20 lappar. (Väl medveten om att bla Holts har löst det där..)
Då blir som jag ser det gevär som Hughes,Enfield eller en Apa utan tvekan ett alternativ eftersom de rent praktiskt är förmögna till detsamma de är bara billigare i sitt tillverkningssätt osv varför de landar på kanske 10´till 15´väl hemma,och se DET tror jag entusiaster kan tänka sig att ge för ett som är iordning.
Vi snackar då ett vapen av samma funktion och kvaliteter som en modern klass 1 studsare, bara det..ett skott liksom. Å som sagt,min ambition och vision ligger solklar...mellandistans tävlingar i sann gentleman anda där vi skjuter på mellan 200 och 600 meter,dricker kaffe å snackar skit i allmänhet och grillar korv. Allmänt helt enkelt har trevligt ihop med andra dårar av precis samma skrot och korn.
Tror STENHÅRT på detta kan jag säga. Lugn och ro..skjuta prick "på riktigt",lite solsken och goda vänner och kamraters lag.. ingen stress och inget jagande,efter annat än mitt i prick dvs.

Vilket osökt för oss till dagens andra bössa då,och det är Schuetzen pangen. Den Schweiz tillverkade. Det ÄR rent fysiskt ett tungt gevär,så e läget. Men kikar man bortanför det är det utan tvekan och tvivel en pang väl så imponerande som en volunteer bössa,bara med ett annat sätt att hantera uppgiften.

Ursprungligen var min tanke att lägga ifrån mig även detta,för att på det sättet få ut fler sådana vapen i omlopp i Sverige och då med exakt samma grundtanke som ovan.
Dvs mellandistans.
Nu är då ett Schuetzen inte direkt avsett för det egentligen men sanningen att säga kan jag efter dagen kvittera att det löser det OCKSÅ. Så den där ursprungliga tanken med att lägga iväg detta...naaaaah..det vette faen nu va.
För det jag skaffat här är i mkt mkt fint skjutbart skick och med en pipa som är i det närmaste ny invändigt. Med alla attributen,som pommel mm,närvarande...
Å det vetti faen om det blir så lätt att ersätta. Vapentypen och skjutformen är ngt jag är mkt mkt,för att inte säga extremt,fascinerad av. Att sedan ursprungsformen av Schuetzen kanske inte är min grej är en annan femma.
Det där med att knalla omkring mellan skjutbänkarna som står på rad och ha sin egen bössa laddad och klar för när andan faller på..å man dricker starköl ihop med de andra tävlande...mnja. Nä. Sen skjuts ju normalt Schuetzen med avsevärt klenare laddningar och lättare kulor på kortare avstånd,vilket kanske inte riktigt är min grej.
Iaf inte för tiden. Men se...det kunde mer. MYCKET mer.

32.jpg

Jag moddade ju LEE formen för att få lite stabbigare kulor som paper patchas och..mnjo. Det var väl väl. Ca 370 grains och BRA mycket längre,som synes,och det kan bara konstateras att med de där pillrena backade av 90 grains 3F ja..då händer det lite när hammaren faller.
Samtidigt,rekylen kan ärligt sagt en vuxen karl kyssa sig i arslet med för iom vapnets fysiska vikt så..inga som helst konstigheter. Nu sket jag i stående med pommel idag utan det var enbart i bänk på gong... Å vad skall jag säga?
Det fungerar ju liksom bara. Inte mer med det.

Samtidigt.
Det jag saknar till pangen är ju en bakre diopter. Nu ligger det en som passar på e-gun så jag skall se om jag inte kan klippa det. Men..även med diopter.. Idag sköts det på 50 och 100 meter å se riktmedlena på den ÄR smått. Mycket smått. Missförstå mig inte för har jag lagt ifrån mig skiten på stödet och iom den ringa rekylen rent praktiskt och det att "rapporten" (dvs smällen) från vapnet är så riktat... Man missar inte. Man fan bara gör inte det.
Skulle gissa att de "evil Roy" vi skjutit på idag kanske e 150mm i dia och de ggr det var bom visste jag om det mkt tydligt när hammaren föll. För som sagt,denna bössan missar inte.. JAG gör däremot,och då av en orsak.

Å det att det blir bom handlar ENBART om min syn kontra riktmedel,så ngt måste göras. Diopter..ptja. Jo,som sagt..skall försöka det. Om inte annat är det "rätt" tillbehör till bössan så "no harm no foul" om det i slutänden funkar sådär.
Men jag kommer tillverka en bas för glugg till denna med. Mkt enkelt. För på ringa 100 med denna med de där puttenutt riktmedlena...redan där går gränsen med min syn. E vad det är och är bara att tugga i sig. På 300? Inte en chans i helvete...

Sammantaget?
Nu talar jag givetvis i sak men gevär av de typer vi snackar här och SOM ÄR IORDNING är jag 101% övertygad om att det finns många fler än jag som sätter värde på.
Så jag kommer framgent importera fler,göra iordning till allt de kan vara och lägga iväg. Ser HELT klart ett "fält" som inte mättats där iom Sverige som marknad. För..svartkrutsgevär som löser det moderna gevär gör med...
Smaka på den... :mrgreen: :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 11 nov 2019, 00:12

Hughes bössan har hittat ny husse å....
E nog en av de första ggr jag haft betänkligheter att sälja för detta lilla short rifle imponerade levande skiten ur mig får jag säga.
Men.
Man KAN fan inte ha allt,det bara går inte å..Whitworth som volunteer bössor har jag ju redan som det är. Så Fredrik,dess nya ägare..bara att gratulera.

Men!

Nått får man ju bränna pengarna det gav på så... :lol: :lol:

1.jpg

Det här ÄR ovanligt. Såpass att tills jag hade den i händerna idag och kunde studera den hade jag reservationer kring ifall detta var en "defarb" Palmetto eller liknande avsevärt senare hittepå.
Men.
Så e det inte. Detta visade sig vara the real fuckin´ deal... Ett Frank Wesson,som det visade sig i 44cal... 8)

2.jpg

Som ni ser ett gevär ngn varit på tidigare. Inget fel i det,men bla då så var passningen mellan pipa och låda ngt som lämnade en del övrigt att önska. Man hade tätat det med en kopparbricka,men se..inte fan e det helt rätt.
Så tolka gängor,räkna lite osv.. Å när pipan då ändå var i svarven så fick den sig en ny krona med. Detta lilla ingrepp kostade en dryg millimeter,och i ljuset av hur nödvändigt så var det bara att ta. Å jodå..resultatet blev därefter så..
No harm no foul,som det heter.

3.jpg

Som amerikan saknar den allt vad stämplar och serienummer heter. Inte helt ovanligt,och mkt riktigt korrekt för ett Frank Wesson. Som synes,vilket man ser på ett antal punkter,med en patina som placerar den för oss.
Japp. Snälltryck. Helt korrekt.
De som nu inte känner till dessa bössor...detta var prickskyttevapen som såg dagens ljus ca 1850. I detta fallet,efter att ha sluggat till 10,75mm,ett vi därmed kan konstatera som ett 44cal.
Pipan är inte lång,detta är en karbin,med sina 550mm.

4.jpg

Mm. Som sagt,ngn har varit på denna innan. Välgjort vad avser kil bas osv. Bössan ger allmänt ett kompakt och solitt intryck. Pipan fick sig en riktig rotrengöring,och kan bara konstateras vara i riktigt vettigt skick.
Skulle uppskatta stigningen till omkring detsamma som samtida Sharps ung. Dvs nånstans kring 1 varv på 50".

5.jpg

Hammaren hade man kapat av sporren på. Jag misstänker i samband med installationen av kikarsiktet,då de har en tendens att vara ivägen om man inte offset installerar det hela lite.
Jag tog fatt i en gammal replik hammare till en Remmy 1858 och tog fram TIG´en.. Nu skall det ges en bra stund till med filen så det hela dels liknar ngt och dels ges lite rimlig finish...men mjodå. Blir allt bra.

6.jpg

Mm. Bakkappa i aluminium i två delar e fan långt ifrån original det heller.
Så det jag har i tanke här är givetvis mässingplåt jag formar och ev löder ihop...och sen det med förstocken,som nu är en formad plåt... Misstänker att det där knappast är original.
Märkligt nog då finns noll i fästen för en förstock i trä,vilket de andra Wesson jag sett har. Så lurar lite på att hantera den biten...

Mm. Det åsså får det bli att jaga gjutform nu då. Se mig om bland allt det som finns till kal 44 (dvs 429). Ju tyngre ju bättre.

Gluggen där i sin tur får respass till förmån för en annan den med. Är ett Diana och har helt enkelt för lite eye relief i det att krutmängd,kulvikt och därmed rekyl stiger. Det som sitter där skulle jag misstänka funkar till säg 40 grains och 250grain piller.
Å se..e inte direkt vad jag har i tanke här.. :wink: :wink:

Kul grej iaf! Å en kul grej som skall bli otroligt roligt att ta hela vägen i mål. Allt här i världen kan ju inte gärna vara volunteer bössor..å se dessa Wesson har rykte om sig att skjuta riktigt vettigt ut till ca 500-600 yards.
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut