Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 24 maj 2018, 13:12

Magnus M skrev:Så jävla fränt. Dåtid möter nutid!

Ja,lite så blir det väl.
Är en del jobb givetvis,men om man inte provar får man aldrig veta.

Luskar fn kring det med ammunitionen ihop med en del andra gossar. Får se vart det leder,men förhoppningen ligger i att vi får till "moderna" icke gastäta patroner i plast.

Med skall vi kalla det PSG principen i ryggen är det ju mkt väsentligt att ammunitionen och dess läge i vapnet blir 100% repeterbar. Krutvikten i sig är ju mindre känslig med svart och dess substitut vs röksvagt iofs men det förringar ju ingenstans att "hylsan" behöver göra samma sak upprepat ggn om annan.

Det finns ju mer moderna lösningar för detta i form av mässing men dels tycker jag det är fusk och dels är det ju direkt olagligt.

Så viktiga designkriterier i detta är dels att det INTE får vara gastätt,att det skall vara enkelt och därmed billigt och att det skall vara 100% repeterbart.

När jag kikat på tätytan för gummit är den inte cylindrisk tex,vilket jag kommer göra det och då använda kolv istället för gummibussningen och paraplyet.
Vad avser patronläge i sig antar jag detsamma varför detta skall undersökas det med givetvis.

Så det blir fram med det lite större munstycket till gassvetsen där för pipa och låda sitter verkligen ihop stenhårt.
Racing

Inläggav Racing » 25 maj 2018, 02:35

Bild

Bild

En av skjutkompisarna var förbi. Han ömsom skakade på skallen och ömsom skrattade så läpparna fladdra...

Men. Han har iaf döpt projektet.

PSG 66C.

Prickskyttegevär...givetvis,och 66 för 1866 när det antogs av franska armén..och C för Chassepot naturligtvis.

Så. Säg hej till PSG 66C mina vänner! :mrgreen: :mrgreen:
(Han den svarte fan heter Diesel. Å Diesel gör det han är bra på. Diesel vaktar...)

Bild

Som sagt. Med ärlig sorg,det med originalhandtaget och 25x går inte. Så e re bara. Men,det på bilden är INTE färdigt. Dels skall jag svarva en "krage" mellan slutstycket och armen-av rent estetiska skäl-och dels skall jag tillverka en eliptisk knopp med lättrad mitten ur 7075T651.
Men det ger en idé iaf. På detta sättet får jag dels knoppen mkt nära skjutande hand och dels en relativt låg profil på grejorna ändå. Bygger inte många mm ovan lådan kan jag lova.

Bild

Pipan poleras givetvis av. Men i bild skär jag en ny krona,och det av den enkla anledning att grejerna är så gamla att det är mig snabbare och enklare att göra så istället för att sitta och leta smårepor och gud vet vad i det som är 150år gammalt. Men...

Bild

Vart ju fan inte helt centrerat iaf,så det blir en vända till i svarven. Indikator klocka är min vän som det heter...

Med det sagt.
Jag har idag separerat pipa och låda,å se det kan jag säga direkt.. Detta är ICKE ett jobb man gör hur som helst!! SATAN I GATAN va pipa och låda sitter ihop! För den som är så hugad..
GLÖM att ni löser det utan vännen AGA gassvets. GLÖM allt mindre än 300 L munstycke. Dra fast lådan i det STORA städet med aluminiumplåtar emellan för att skydda lådan,och elda sedan med kolande låga ENBART på lådan.
1" nyckel passar över den oktagonala pipan...å var beredda på att ni eldar lådan körsbärsröd innan det släpper. Låt sedan,givetvis,luftsvalna.

Men. Med det gjort nu har jag helt andra förutsättningar att hantera patronläge som "tät" läget. Så långt är ju det jag listat ut att ingetdera är speciellt varken koncentriskt eller cylindriskt.. Så det blir att hantera.

Riktmedel som korn som bajonettfäste i sin tur är lödat på plats men tro mig..de som satt dit det har vetat vad de pysslat med. Igen..ENBART elda på detaljen som skall loss,och återigen körsbärsrött.

Bild

Mm. Borta borta borta borta... Nu ser ni tar fabror Frej fram gängsnittet som är 5/8-24 ser ni... :wink:
Racing

Inläggav Racing » 25 maj 2018, 19:49

Bild

*med ett lågfrekvent garv*- He he he he... :mrgreen:
Nu blir det att välja broms.

Bild

Fö skaffat en sådan här som kom idag! Rapport kommer,men initialintrycket är MYCKET gott!

Bild

Bild

Mm. Behöver en krage...men jodå. Detta blir ok när det är klart. Tror jag allt.
Racing

Inläggav Dansken » 25 maj 2018, 21:18

Något av det galnaste jag har sett....
Racing rockar :D
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav Racing » 25 maj 2018, 21:50

Dansken skrev:Något av det galnaste jag har sett....
Racing rockar :D

Mm...du ved...

Den er sgu uuuuuuuuudmærket... :wink:
Racing

Inläggav Qball » 26 maj 2018, 09:04

Detta är ju helt sinnes... :shock:
Jag älskar den :lol:
Qball
Användarvisningsbild
Qball

Inläggav Racing » 26 maj 2018, 12:41

Tack båda två. :)

Jag sitter och funderar på om jag skall göra mig besväret att tillverka en sk recoil lug som stocken är tänkt för. Rekyl blir det ju,även med ett svartkrutsgevär,men grejen är den att Chassepot alltså HAR en form av detta redan som det är.
Det sitter en tydlig klack nertill på pipan,bakom avtryckaren,som helt klart har detta till uppgift. Men...den är inte stor direkt,om man sätter det i paritet med vad som används idag.
Samtidigt är säkerligen en laminatstock starkare än en i solid valnöt. Hade förvånat mig mkt annars. Stocken har uttag för det mellan pipa och låda,så..fan vet.
Inte är det speciellt besvärligt att tillverka en iaf.

Samma. Jag funderar på att skära en låslugg till för slutstycket. Det där med krafterna som är inblandat och en enda låsning känns sådär faktiskt...

Sen..

Bild

Varför? jaaa...för att vi kan? :mrgreen: Satt å kikade på det där online men så kom jag i slang med gammal polare inom IPSC svängen som inte heller han är oäven med de lite större maskinerna.
Så..han har tagit på sig att tillverka en. "Made in Åbro". :mrgreen:
Senast redigerad av Racing 26 maj 2018, 12:49, redigerad totalt 1 gång.
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 26 maj 2018, 12:48

Du behöver inte vara orolig. Det är svartkrut det handlar om. Låga tryck och mjuk rekyl.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 26 maj 2018, 12:50

Dyngsmäll skrev:Du behöver inte vara orolig. Det är svartkrut det handlar om. Låga tryck och mjuk rekyl.

Är inte det minsta orolig. Snarare är tänket det att det inte KAN sitta "för" stabilt. Overkill? Ptja.. Kanske det.
Racing

Inläggav Racing » 28 maj 2018, 02:13

Dagens övning har varit mycket intressant och mkt belysande.

Som jag berört tidigare är inte varken kammaren för tätning eller den faktiska brännkammaren varken cirkulära eller cylindriska. Som sagt,på många vis ett rent genidrag iom att vi talar gevär som skulle ut genom dörren snabbt,enkelt och fort samt till ett minimum av kostnad.
Man löste det genom att täta baktill med ett expanderande gummi och vapnets precision vart effekt av att kulan centrerades i loppet,det var så patronen "registrerade".
Det här medförde ju att vad som hände däremellan,dvs där vi bränner krutet,blev av mindre vikt och presto...vi hade ett effektivt och hårdslående vapen ut genom dörren baserat i mkt grova tillverkningstoleranser.

Ok.

Bild

När man tolkar "tät läget" så ger det ca 18,4mm för handen. Det går helt enkelt inte att bli mer specifik än så,och dessvärre är det så illa att jag är helt övertygad om att skiten är så koniskt att det finns delar som spretar tiondelar i varenda riktning.
Men.
Det gör att det vettiga som sagt blir att möta det nominella måttet 19mm för DENNA bössan,och iom det öppnar sig en helt annan värld vad avser tillgängliga tätningar att montera på en precisionstillverkad kolv.
Inte bara det,det ger även möjlighet att tillverka en kolv med rimligt små toleranser/spel vs kammaren den skall täta. Skulle kunna misstänka att 5/100mm blir en bra siffra i sammanhanget.
Värmespridning iofs,men iom att vi talar enkelskott svartkrutare så..mnja. Eldhastigheten kommer väl aldrig passera 4 skott i minuten liksom.. Så det där tror jag blir en bra grej.

Men.

Bild

När jag nu tolkar patronläget öppnar sig en annan sanning för det tolkas som synes till 14,55mm. Utan tvekan ett "hål" med bättre precision än tät läget. Det föder ju frågan varför man specificerat originalpatronerna till 13,4mm utvändigt,och en kvalificerad gissning är att det handlat om att säkerställa att "hylsan" och allt därtill förvandlas till skit i samband med förbränningen för...en mkt enklare evakuering av brännkammaren. Känns iaf mig som rimligt. Att det skulle vara för att kompensera för slagg...mm...1,15mm slagg är ju en del då..så.. Nä. Tror jag inte på alls.

Nu har vi det sista resonerat lite kring ifall göra det som ngr redan gör,nämligen att göra hylsor av krympslang. Men,att göra det på ett annorlunda vis än tidigare.
Tanken är att man svarvar en matris som tar hänsyn till krympslangens godstjocklek och sedan trär på krympslangen på axeln och värmer den till axelns form med varmluftspistol.
Detta skulle ge helt cirkulära hylsor som vad vidare är kommer krympa såpass i samband med förbränning att man iaf kan HOPPAS på en effektiv evakuering ändå.
Mao?
Vi skapar nu en patron med bra mkt mer volym än vad många använder idag.

I fallet med DENNA bössan i sin tur faller ju hela anledningen till "paraplyets" "pip" med,varför DENNA bössan alltså i praktisk effekt kan få en ännu längre patron. Oxå.
Vad använda utrymmet till då? För tanken,vad vidare är,är ju att man i detta läget ÄVEN kan skapa patroner som registrerar på hylsans främre kant. A´la många rimless mässingpatroner mao. Betänk då att så länge en sådan krympslangs patron är fylld helt så är där garanterat hållfasthet nog för att möta det kravet EN gång per sådan hylsa. Låter iaf mig rimligt. (Iom att geväret är att betrakta som matat med "caseless" ammunition så blir ju detta en nettoeffekt)
Det i SIN tur öppnar för att man kommer kunna använda andra kulformer än original och att det hela inte längre behöver registrera på att kulan sticker in en liten bit i räfflingen,vilket då original bore riding designen gör.
Mao kan vi med ett sådan modifierat patronläge nu kosta på oss sättdjup på ev kulor som det passar oss. Mer eller mindre.

På det kan det även ge utrymme för experimenterande med wads,grease cookies och gud vet vad annat. Kort sagt,det öppnar nya dörrar.

Bild

Bild

Å sen då? Ja,polarn Daniel och "made in Åbro" va... :lol: :lol: Nu skall där slås hål och gänga SAMT mindre hål för att kunna montera en platta på bromsens undersida för att minimera dammuppslag.
Men,den primära tanken här är faktiskt inte en ev mynningsbromsande funktion utan...vikt.

Som alla som sysslar med bössor är medvetna om finns det goda anledningar till varför man plastbäddar en stock,och det är givetvis inte annorlunda i detta fallet. I samband med att vi trycker av och krutet fattar eld så sker ju en inducering av vibration i pipan med,vilket då påverkar skottbild. Så tanken med bromsen är att medelst olika vikter kunna variera det där..vi får väl se var det slutar.
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 28 maj 2018, 06:54

Du vet väl att Chassepot-patronerna inte var tänkta att brinna upp, utan att följa med kulan ut?
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 28 maj 2018, 15:06

Jäz.
Visst vet jag det. Hela grejen här är ju lite av "a work in progress". Mao mkt...skall vi kalla det mer eller mindre kvalificerade gissningar.?
Det finns ju redan ett gäng som använder krympslang att göra patroner av tex,så det fungerar ju bevisligen.

Läser fn på online allt jag förmår vad avser gångbara kultyper för kaliber 45 när avstånden ökar,och det är vad det verkar inte helt trivialt. LEE 459-500 tex sågas rätt totalt
Så..det ligger en hel del däri med när vi väl kommer till skott (!!!!) här. Skall bli intressant att se hur analytiskt man kan hantera detta,för att uttrycka det milt.
Racing

Inläggav Racing » 31 maj 2018, 15:23

Bild

Ok. Så här händer en del fn. Bromsen är på plats,men jag vill återigen ge eftertryck till att den primära tanken med den INTE är bromsen i sig utan kapaciteten att hänga vikt längst fram och därmed ändra pipans egenfrekvens.

Bild

Timney trycket har dykt upp. Kommer kräva lite ingrepp i lådan på vapnet,men inget överdrivet. Fått dit det hjälpligt som det är och fortsätter i den riktningen. Skillnaden mot original avtryck är direkt monumental.

Bild

Det billiga Tasco 6-25x har dykt upp med. Jag gör mig inga som helst förväntningar på det,väl medveten om att ifall försöken med detta Chassepot slår väl ut skall det bytas.
Men,det duger gott för att rent initialt se om det finns ngt att hämta i bitarna och vad vidare är även till att utgöra mall för bygget av fäste för optik.

Bild

Men. Så kommer vi till det som är intressant. Chassepot gevär är som design sett som jag tidigare påpekat väldigt väldigt smart uttänkt. Det som INTE är med i den debatten dock är ett begrepp jag jagar,och det är precision.
Originalpatronen är med en diameter av 13,4mm enl spec,och som det visar sig så är kammarläget rätt långt ifrån det med sina nu av mig tolkade och uppmätta 14,55mm.
Den enda anledningen jag kan se till denna missmatch är att man velat säkerställa att "hylsan" i sig med alla dess kringkomponenter spricker och går sönder,för att på det sättet säkerställa evakuering av kammaren som pipa.
Nåja.
2018 har vi lite andra material att röra oss med och efter lite debatt på ämnet på annat håll har detta fallit sig så att jag tillverkat en matris som jag värmer ner krympslang på,och detta verkar fungera närmast löjligt bra.

Bild

Kort summerat kan man säga att det jag tillverkat är en konventionell bottle neck gevärspatron,"smidd" efter patronläget,bara det att den är tillverkad av krympslang.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQXlnK9NCGA

Tycker nog den här korta videon förklarar det hela rätt väl. Vad det för med sig är att vi nu kan registrera patronen på ett konventionellt sätt,på flaskhalsen i sig.
Var då medvetna om att detta är "disposable". Dvs en ren engångsdetalj.

Det frigör en direkt värld av möjligheter. I ett svep är vi av med idén att låta det hela centrera på kulan,vilket visat sig vara en mindre käck idé då det tydligen är så att skjutresultaten med en originalpatron milt sagt bär sig åt som spridda skurar,och detta redan på 100m. Med flaskhalslösningen har vi nu ett koncept där vi repeterbart kan sätta i patroner som det passar oss och som kommer att landa på rätt exakt samma ställe i patronläget varje gång.

Medför att vi nu får full frihet att välja kula efter behag. Vi får full frihet att använda sättdjup på kulan efter behag..osv osv osv.
Krympslangen som används är av typ 3:1,dvs den krymper ner till en tredjedel av sin ursprungliga storlek. Det finns redan folk som använder krymp med framgång,bara inte av kammardiameter eller med flaskhalsen för att registrera patronen,så att det fungerar kan vi nog ta till banken.
Faktum är att jag tänker prova en liknande lösning i revolvrarna. Kan ju inte bli annat än skit...

Med detta gjort är det jag grunnar på nu i första läget om det är VÄRT att jaga en tändhattshållare av typ,vilket hade fått vår patron att bokstavligt se ut som en vanlig mässingpatron bara...den är allt annat än gastät.
Redan som det är installerar man ju tändhattarna i en Chassepatron "upp å ner",dvs med tändsatsen mot tändnålen som kommer farande.

Mitt spörs är om det inte vore en mer tillförlitlig lösning,klick är ganska vanligt i fallet Chassepot,att istället göra en hållare för densamma? Där leker jag fn med ett antal olika alternativ,ner till att använda en 209 som hatt om möjligt.
Att skaffa 209´or är DOCK en tillståndsfråga varför jag är mkt osäker på om det är rätt lösning "en masse" då många sysslar med de gamla svartkrutarna för att de ÄR just helt tillståndsfria.

Nåja. Lär lösa sig.

Dags att jobba vidare med själva bössan i sig. En sak åt gången mina vänner...
Racing

Inläggav Magnus M » 31 maj 2018, 18:43

Heja heja! Superkul tråd! Att använda krympslang var ju genialiskt :)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 31 maj 2018, 20:24

Ptja,eg inte mitt hittepå ifrån början utan Fredrik Olsson´s (vill jag minnas han heter?).
Det jag gjort är bara att dra det hela ett par steg längre,vilket ju verkar vara rätt i sammanhanget.? Återstår att se.

Bild

Vart och köpte rail och ringar. Dessvärre fick jag tillverka distanser för railen,för frigång,vilket gör att ringarna behöver vara precis det de INTE är just nu. Superlåga.

Bild

Främre fästet i lådan var eg inga konstigheter. Däremot tror jag att jag gör så att jag tillverkar distansen av stål istället och slaglödar den på plats. Tror det blir en smartare lösning.
Baktill i sin tur får jag tillverka ett fäste ifrån den 45 graders yta som finns på lådan och vinkla upp den på rätt plats. Iom att vi talar svartkrut räknar jag kallt med att krafterna ifrån rekylen blir såpass att jag inte behöver ta i dimensionsmässigt så jag får skitsmak i mun iaf..

Bild

Detta är bara ett smakprov på alla de varianter av krympslang jag leker med nu. Som värsta buketten tulpaner liksom... :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 02 jun 2018, 00:37

Bild

Mkt blev gjort idag. Dels fästet för optiken,dels fick jag till Timney avtryckaren (å du milde JESUS för en skillnad! :shock: ) och dels har jag fått kikat vidare på det med patronerna.
Kort sagt,det tar sig.
Mkt jobb återstår dock ffa innan det säger boom i denna pinnen i dess nya form.

Bild

Här polaren Jonas. Vart en del mätande innan det bakre fästet kom till.

Bild

Å det bakre fästet är en smidd 6mm stålplåt. Sitter med 2st M5 i lådan.
Racing

Inläggav Racing » Igår, 08:51

Nej,jag har inte dött. :mrgreen:
Däremot har det gått lite trögt en stund pga två riktigt strulande diskar i ländryggen. Trist,men är vad det är..Magnetröntgen var ingen direkt uppmuntrande historia..

Hur som helst.

Bild

Har ju bla den där och tankarna kring det med hagelpatroner att kombineras med krympslang har givetvis också blivit en effekt. Vad mera är hamnade jag i lite av en diskussion på ett amerikanskt forum,eller rättare sagt följde med och läste,där man menade att bruket av "shot cup" är direkt väsentligt om man vill få till en mer samlad hagelsvärm samt ha "ordning på paketet" tills dess svärmen lämnar pipan.

Ngt vi kom att resonera om på ett annat forum när "kollegan" Niklas kom med en snilleblixt.

Bild

Då svartkrut enl alla uppgifter brinner varmare så skall det inte vara tillrådligt med den kopp i plast som används i moderna patroner tydligen. Vi satt å snackade om det där fram å tillbaka när Niklas kom med förslaget ischokladformar.
Sagt och gjort,och det i bild är full payload i US-No4 till en 12a. Har provat det hela och det verkar fungera utmärkt.

Bild

Sedan dess då så svarvade jag enklast möjliga axel för att forma kopparna kring,ena sidan som 12ga och den andra som 18mm,givetvis med mån då för att kompensera för koppens materialtjocklek.
Enkelt summerat fungerar det hela och det är som lösning asbilligt.

PSG 66C så.

Bild

Tagit isär hela hammaren. Den skall nu nytillverkas i Alumec,som är ett helt fantastiskt material för de som inte känner till det. Utvecklat av Uddeholm för ASEA till min kännedom,och då för bruk i robotarmar mm.
Tanken med tricket är givetvis att få ner slutartiden. Exakt som originalet blir den nya hammaren INTE. Det tumgrepp som sitter original rationaliseras bort och ersätts med en genomgående axel längst bak som får som ett par små lettrade armar istället.
Det har ju vidare framförts en del avseende hammarfjädern till Chassepot,och tydligen är det centrerande axels diameter som ställer till det för bruk av universal industrifjäder.
Iom att hammaren nu blir så mkt lättare så blir det en nertunnad sådan axel nu,vilket förhoppningsvis öppnar upp för ett större urval av fjäder.

Bild

Timney trycket är nu på plats. Behövde sättas djupare än jag trott så..såhär i efterhand kan jag bara kvittera att detta skulle gjorts i en fräs istället. Nåja,då var man den kunskapen rikare och hur vi än vänder och vrider på det sitter det där nu iaf.
Skillnaden i trycke är direkt löjlig. Rätt upp och ner löjlig.

Bild

Läst på massor och som jag fattat det framför allt efter att ha läst mkt på castboolit så är pillerna vi behöver använda,ja den ramen är ganska snäv i kaliber 45. De allra flesta använder antingen ett Lyman alt Saeco block för att gjuta ngn form av sk postell kula,eller rena custom molds.
Känner väl kanske att...jag hört det där med vad man kallar "trick of the week" innan varför jag försiktigt kikar mig om efter ett Lyman block. Tills vidare har jag skaffat ett block ifrån LEE som anses iaf ha medioker prestanda i sammanhanget (alltså inte urusla iaf) som ger 459-405HB. Här ihop med kaffebönor.. :lol:

Bild

Gjort en dummy hylsa för specifikt PSG 66C,och...den blir stor. Så e re. Rymmer ledigt 140 grains. NU verkligen inte ngt som nödvändigtvis behöver innebära 140 grains krut direkt,vilket öppnar upp för fylle,fett osv. Får se var det tar vägen men..en halvstor patron blir det av det.

Bild

Bild

Mm. Stor patron blir det. Det här är ngr försök som föll väldigt väl ut. Jag har varit helt övertygad om att ngn form av hållare behövs för att hantera det med "rättvänd" tändhatt.
Nu visar det sig att så inte nödvändigtvis är fallet. Vad jag gjort är ju att ta en bit krympslang som jag limmat som "golv" i patronen och därefter bara kört ett hål i som är ngt undersize där jag då installerat tändhatten. Eller ja... Som ni ser har det så långt landat i en rimpatron för 9mm löst. Är ju licensfritt det med,och finessen för VÅRT bruk är att man här får med sig en sk "kicker",dvs en aldrig så liten mängd röksvagt.
Finessen med tilltaget är att det röksvaga får det svarta guldet att brinna renare. Ngt som milt sagt kan sägas vara en tillgång i ett Chasse. Vidare är patronen sådan i dimension att den löser att passera räfflingen med lite marginal med.
Återstår att få det att fungera. :mrgreen:

Bild

Mm. Alternativ finns ju.

Sen...sen kontaktade en av Robsofts andra medlemmar mig eftersom han plockat upp att jag gärna hade gett mig i kast med en flintis.
Poängen med det är väl kontrasten emot min "hotrods",dvs en flintis är så sällsynt som originalare att den är man enbart snäll emot. Dvs,fräschar till och ställer iordning.

Bild

Så så fick det bli. Ett gammal m/1775 armegevär som nu skall få lite TLC i ambition att göra det skjutbart igen.

Bild

Låset lite bedagat och som effekt fick jag med två lås,att pyssla ihop till ett.
Bla saknas "överläppen" till hammaren som håller flintan,så om ngn sitter på en sådan överläpp-ens en jag kan smida till-så mottages tips om sådan mkt tacksamt.

Bild

Bild

Pipa och svansskruven i sig är helt intakt,men som det visar sig bär lite andra detaljer på sprickor mm. Ngt svetsen fått hantera så långt.

Tanken här nu är inte ngn herrejösses insats till renovering utan snarare att lite snällt putta på de olika grejorna så funktionen blir 100% igen. Alltså skjutbart.
I den vevan kommer givetvis finish mm ses över till grad med,märkligt vore väl kanske annat.

Bild

Mjo. Med undantag av överläpp så bidde det allt ett lås av de två. Nu skall bitarna isär,slipas rena och ges lite finish som sagt men..det fungerar iaf,och det i båda upphaken.

Bild

Beslaget ömse låset var av. Så det hanterades med lite silverlod och fil samt slippapper. Stocken sedan,ffa osäker på träslag men hårt som SKAM är det iaf! Som synes nu då rengjord ifrån gammal blandning av kimrök och kokt linolja.
Till det använder jag helt vanlig Biltema ugnsrengöring,vilket fungerar rent löjligt bra. Inte klart än utan skall få sig minst en duvning med det till. Men...rent gör det. Inget att snacka om.

Bild

Nosbandet har man tillverkat ett själv. Ser ut och fungerar sådär lite snällt sagt. Hur som helst har man gett sig i kast med att "rikta" pipbanden med dorn,vilket kanske inte är helt rätt. Så jag har drivit pipbanden med ett planmått ihop med juvelerarhammare istället,för HELT annat resultat.
Nu anser väl jag att bandens "sår" förvisso kan få vara det..om än bara rengjort,men återstår då körnslagen för..det blir allt marigt att få väck om det skall vara ngr pipband kvar.
Funderar därför i nuläget på att addera lite mässinglod och fila de till form efter det. Mao mkt specifikt bara addera lod till körnslagen och låta resten vara,om möjligt.

Bild

Finessen med planmått som "dorn" är väl uppenbar för alla hoppas jag. På så vis får jag drivit banden runt såväl pipa som stock,vilket borgar för en MYCKET tightare passning,och därmed kontroll på pipan i sin förlängning.

Bild

Som ni ser på bilden av svansskruven ter det sig rimligt att man använt mer våld än nöden krävde. Pipan såg ut därefter,så den har fått sig en första polering i svarven och i samma veva fått nya ändar på båda hållen.
Eftersom ambitionen är att kunna skjuta med eländet tids nog lämnar det där inte mkt utrymme för debatt.

Bild

Bild

För att vara ett vapen ifrån 1700talets Sverige får jag säga att..många stämplar blir det.

Å se där e vi nu! Det med 1775´an tycker jag skall bli skitroligt att färdigställa. Givetvis med ny finish enl originalreceptet med kimrök och linolja.. Stocken har lite småflis som saknas här å var varför jag fn funderar på om och isf hur reparera det.
Nåja. Den som lever får se. :D
Racing

Föregående

Återgå till Svartkrut