Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 29 jan 2018, 16:31

Bild

Tänkte denna tråden som en form av debattgrund apropå det vi precis gett oss in i som ämne.
Värden.
Denna revolver ropade jag hem på Gunbroker för en tid sedan,och den dök upp i slutet på förra veckan efter sedvanlig väntan på att framför allt PostNord skulle göra sitt.

Som ni ser är den modifierad. På ett vis så den kommer vara svår att återställa.

Bild

Som ni ser inte direkt den mest graciösa infästning av ett korn i världshistorien.

Bild

I sin tur har man skurit uttag i form av det vi kallar laxat/dovetail för ett bakre riktmedel. Moddarna antar jag skäligt är mkt gamla. Det bakre riktmedlet TROR jag är ett tidigt sådant till en 1911,men den som vet mer än jag får gärna fylla i där.

Så.
En Remington modifierad till denna grad,varför köper man den? Primärt svar är,för att skjuta med. Jag gjorde antagandet på ett mkt tidigt stadium,vilket avgjorde att jag gav mig till att vinna auktionen,att om man gjort sig det besväret med modsen så var vapnet sannolikt väl omhändertaget.
Ett antagande som visade sig vara 100% rätt.

Bild

Nu förvisso med lite ludd kvar efter läsklappen där i bakgrunden,men det där är alltså löpet på ett 150år gammalt vapen som tagits omhand. Det ser likadant ut från ingång till mynning. Cylindern i sin tur,detsamma.
Nyskick är ett ord som kommer till sinnes,men..som mer pragmatisk benämning låt säga att det ser ut som det gått ngr hundra blykulor igenom.

Skicket på resten av vapnet följer det vi ser där. Original blåneringen har med tiden blivit "plum brown",dvs förvandlats till en form av rostbrunt.

Ett vapen enl ovan finns ju inte ens med via de gamla NRA bedömningarna,men innebär det att det är värdelöst? Nej,givetvis inte.
Men om vi för ett ögonblick bortser ifrån utvecklingen kring det med gamla vapen de sista åren och BARA kikar på hur vi i gamla dagar betraktade vapnen här i Sverige vs USA så framstår redan där en annorlunda bild.

I Sverige tex anges ofta pipans invändiga skick. I USA ngt som inte ens vid tiden togs upp till bedömning. Eftersom samlandet enbart handlade om att betrakta och ha liggande så var pipans invändiga skick totalt ointressant.
En av anledningarna till att vi i Sverige angett pipans invändiga skick länge är att vi,i del iaf,haft grupper inom samlandet som även skjuter med vapnen.
Innebär det att ett givet vapen,som i detta..vill ja kalla..extremfall,setts annorlunda i USA än här? Ja,det blir ju nettokonsekvensen. Så svaret på den frågan HAR varit ja.

När jag köpte denna revolvern var det allmänt budkrig en stund. Ett vapen jag hade hoppats skulle gå billigt skenade iväg lite,om än fortsatt till mkt rimliga pengar med svenska mått mätt. Mao hade amerikanerna den i sikte med.. Ett scenario som inte varit tänkbart för bara 10 år sedan.

På senare tid har även jänkarna styrt bort ifrån den tidigare mer eller mindre massivt grundande betraktelsen av dessa vapen. Man är inte längre,fullkomligt över linjen,rädd för att använda grejorna. Något som jag personligen tycker är både bra och vettigt,och som andra har mindre förståelse för.

Bild

Bild

Bild

Vapnet är hjälplöst modifierat. Eller?
Ser vi till finishen på vapnet,under det där "plum brown" så ser denna Remington AVSEVÄRT bättre ut än det mesta andra man springer på. Det finns knappt skador på metallen på vapnet,vilket trots Remingtons gjutstål får ses som relativt ovanligt och eg är ngt vi tar del av när priser/skick som först springer iväg duktigt på de. Sammantaget är detta vapen i ett närmast otroligt skick bortsett från modifieringarna.
Skulle denna pangen då i renoverat skick betinga ngr större pengar?

Ja se... Det beror allt på det som jag ser det,och den primära delen av att EVENTUELLT bejaka en sådan fråga handlar enbart om skicket på arbetet som utförs.
Går det tex att ta bort det där kornet och mer eller mindre osynligt skarva dit en passbit,tillbaka mot original igen?. Ja,javisst det gör det. Inte ett jobb för vem som helst men visst gör det det.

Inte bara i USA utan världen över har vi under senare år sett hur det gamla NRA begreppet luckras upp. Gamla dagars stelbenthet inom det rena samlandet har fått parallellspår som ses som minst lika legitima numer och varianterna på avstickarna har nästan ingen gräns.
Ner till,som påtalas i Freeman tråden,att folk idag ger STORA pengar för rena sk "relics".
Å däri har vi kvittensen på det jag säger här. Dvs vilka pengar som följer i att vapnen ifråga byter ägare. Marknaden styr helt enkelt.

Samlandet av tex relics är ett senare hittepå. Vapen som i praktisk effekt överhuvudtaget inte kan betraktas som vapen mer utan som sagt..rena reliker,byter ägare till nästan ofattbara summor i ljuset av vad det rör sig om.
Som med originalen med samlarvärde. I ett tomrum/gap så har där utvecklats en falang inom det traditionella med där proveniens är allt. En ynka papperslapp med icke styrkta uppgifter kan få ett vapen att helt plötsligt betinga det dubbla..tredubbla. Man har helt enkelt inte ens inom det traditionella samlandet längre klara besked,för VEM skall bedöma det adderade värdet på den där papperslappen om inte marknaden.
Märk nu väl. En papperslapp som INTE är uppbackad vad avser sanningshalt.

Men. Det gör ju att det,iaf för traditionalister,blir väldigt fel ibland. Fel för att ett vapen i såväl mekaniskt som estetiskt bättre skick kan betinga avsevärt mindre pengar än det slitna vapnet som säljs med papperslappen intill,och snart nog..en spiral i fel riktning,och vi ser grogrunden för relics.

Parallellt med detta har vi sakta sett en industri börja utvecklas av annan art. En där renoveringsbara gamla vapen just..renoveras. Ju mer namnkunnigt folk som renoverat,ju högre pris. Det med all rätta i min mening.
Jag skulle misstänka att grogrunden för den utvecklingen finner vi i att det är normalt att vapen som används utsätts för reparationer under tex ett 150 årigt liv varför en renovering bara är en förlängning av precis det. Dvs reparation.
MODIFIERINGAR är en HELT annan sak,där vi förvisso också börjar se ett samlarfält,men i stort är det i denna falangen det med renovering som tagit fäste,och nog kommit för att stanna.
Att man numer helt kosher gör vid gamla vapen i ambition att dels få de i avsevärt bättre skick,men att detta bättre skick INTE bara handlar om estetisk utan om vapnets helhet. Dvs,renoveringarna görs på ett sätt där vapnet såväl praktiskt som estetiskt skjuts mot nyskick,och se dessa renoveringar kan kosta STORA pengar.

I sin tur ser vi en annan avart,som iofs inte har med samlarvapnen att skaffa,vilket är replikorna som utsätt för sk defarbing. Dvs att man tar en ny replika och "åldrar" den. Ngt som är vanligt bla sk reenactors där man gärna vill att även vapnet ifråga skall fylla rollen.
Jag tar upp det för.. Man skall nog inte vara raketforskare för att inse att ett vapen som renoverats till nyskick,dessa människor är så insatta att det är svårt att se skillnaden mellan renoverat och orört,även kan utsättas för "defarb" av varierande grad i ambition att bedra samlare. Tyvärr har det sedan länge gått så mkt pengar i detta så..det är en realitet,denna baksida av alltihop.

Bild

Men med det sagt...
Den här revolvern har alltså ett viss värde redan som den står i Sverige iom att den är i MYCKET gott skick vad avser rent fortsatt bruk. En ståndpunkt där vi idag alltså ser jänkarna..skall vi kalla det följa efter oss på just denna punkten inom vissa grupperingar.

Nu är min tanke med just DENNA revolvern att jag skall använda den inom CAS Frontiersman. Dessvärre innebär det att det där kornet får stryka på foten och att jag kommer bygga tillbaka den mot original. I det kommer jag göra vad jag är förmögen till/kan för att "blenda" in de arbetena så mkt det bara går. Tyvärr igen vad vidare är innebär det att vapnet tids nog får varmblåneras om. Är vad det är,och där tänker jag primärt givetvis på vapnets skydd,så det överlever tilltagen i längden.
Så jag har lite arbete framför mig här,och för MIG blir det reglementet inom SASS och CAS som styr i detta.

Hade det varit coolare att bara ha den som den är? Ja. Min gissning är att bara i denna tråden lär vi ha mer än en som kommer vara av avvikande uppfattning mot min,vilket är helt i sin ordning i min mening.
Något jag har STOR förståelse för,för helt ärligt kan jag säga att hade jag inte köpt vapnet som så modifierat som det är och med avsikt att skjuta de tävlingsformer med det jag skall hade jag utan en SEKUNDS tvekan låtit det vara som det är.
Men. Som sagt. Omständigheterna dikterar villkoren och iom det tar jag mig an uppgiften med så stor respekt för vapnet och dess historia jag kan.
I det finns då en del som innebär att de arbeten som nu ligger för handen faktiskt även DE är en del av vapnets historia tids nog. Så är det ju givetvis,och i dessa..dess nya kläder blir den sammanlagda bedömningen en fråga om kvaliteten på jobben som utförs. Ganska enkel matematik eg.

Men jag tycker ändå att exemplet med denna revolver är belysande för vad jag tycker kan vara vettigt att vi har som debattgrund en stund. Ett vapen med AVSEVÄRT finare insida än utsida,och därmed ett praktiskt värde - om vi bortser från allt annat.
Racing

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav nickson » 29 jan 2018, 17:54

Kör på bara, gärna som ett litet bildreportage vore kul. Ett vapen med dessa modifieringar tycker jag är helt okej att mickla med. Särskilt som trådskaparen är kompetent.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav MagnusBj » 29 jan 2018, 20:30

I andan "fun-guns" så lägger jag upp bild på en av mina 1858or

image_id: 21982

image_id: 21276

Den var redan kortad då jag köpte den, samt hade ett lymankorn monterat. Jag har sedan dess gått igenom den, bättrat på lite finnish,samt passat in ett par S&W grepp (de gamla ligger i säker förvaring). Nu har jag ju fler revolvrar också men de är helt orörda och får förbli så. Lite för fina.

Men när jag såg denna redan delvis moddade revolver kunde jag inte låta bli. Kul med en skoj puffra att skjuta med som man inte behöver ha allt för mycket värde-noja över. Jag är väl lite kluven i frågan antika vapen och nyttja dem. Men det ena behöver inte utesluta det andra :mrgreen:
Senast redigerad av MagnusBj 31 jan 2018, 16:12, redigerad totalt 1 gång.
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Dyngsmäll » 29 jan 2018, 21:18

Här är min. Pipan är blank och fin med skarpa bommar och räfflor, men tyvärr lite dammig och oljig så den gör sig inte på bild just nu... lägger med länk till bilden på pipan i alla fall. Som synes har någon klåpare filat bort originalsiktet och anbringat en modern monstrositeter till korn. Jag gissar att det gjorts på 40-50-talet. Bättrar på skjutegenskaperna, visst, men original är snyggare.
BildBildBild[url=http://forumbilder.se/H5MNO/a5aa7dc5-7382-4fa3-93d3-2d4e1fe15acb]Bild

Det här är min Colt 1849 köpt av Grinolle här på forumet. Ett litet smycke med allt original, tom nipplarna. Hur fin som helst med rester av både silver, blånering och flamhärdning. Den ska ingen fil komma i närheten av så länge jag lever!
BildBildBild
Bild

Båda revolvrarna skjuts det med då och då. Colten är den klara favoriten och egentligen borde jag byta 1858:an mot en Colt 1860 snarast då jag egentligen aldrig trivts med den. Retar mig för mycket på modifieringarna och den galning som satte filen i en mekaniskt och exteriört finfin revolver.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Magnus M » 29 jan 2018, 22:58

Racing: för en som är helt oinvigd i denna del av vapenvärlden så var ditt inlägg mycket intressant och givande!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 29 jan 2018, 23:42

@ Magnus.
SNACKA om ironiskt!! För serru..om än med en annan take på det hela...

Bild

Ifrån en Smith 29´a jag har haft liggande nu i 30 år och som det aldrig gjorts ngt vettigt med.

Bild

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jaja..Great minds think alike... :mrgreen:

@Dyngsmäll.
Är din en mkt tidig version? Den med laxat korn? Isf skall du se det laxade uttaget under det där jättekornet. Om inte,och det är en senare modell med det lilla "tältet" original till korn så är dessa skruvade. Isf finns ju möjligheten att man inte lagt igen det gängade hålet,och isf hittar du det under det där heffa kornet. Mao,inte svårare än att ta bort och skruva dit originalet.
Originalet,eller ja..repro,finns att handla på tex Lodgewood alt S&S tex. Inte dyrt heller. Tror de tar 15 dollar. Misstänker att du isf får blånera själv iofs..

Jahapp.
Jag använde mig iaf idag av det gamla beprövade tricket att bada metalldelarna i vinäger+vatten+ salt. Å se visst fungerar det allt. Så nu har jag mig ett stycke metallren revolver,vilket jag vill ha nu under den tiden arbetena görs eftersom jag upplever att det blir enklare att göra bedömningarna vad avser de bearbetningar som skall till.
Kände på kornet med ett dorn i förhoppningen att det var krympt på plats. Kan hända att det är men jag rubbade det iaf inte med ett vanligt dorn och mindre hammare.
Mao,jag har inte direkt uttömt möjligheterna här.

Bild

Bild

Å se på fan! Det fanns alltså originalblånering kvar! :lol: Nä,men mer seriöst.. Ni kanske har hört om hur man lossar och monterar pipor på de här och jag kan kort konstatera att det faktiskt inte är ngn dum ide att lossa den för att bara göra rent även på en fin originalare. Att sätta tillbaka i samma position är mkt enkelt iom att flankerna på pipan skall hamna linjärt med desamma på ramen.
Å nej. Det kräver inga specialverktyg. Insatser i fullt mjuk aluminium i städet bara,å kläm åt. Därefter in med skaftet på en gummiklubba eller hammare i uttaget för cylindern..åsså är det bara att släppa på det.
Den där gängan samlar skit med tiden. Fact of life,och det skadar aldrig att vara anal med att göra rent som jag ser det. Var bara noga med att ge det hela ngr droppar olja innan ni drar fast det hela rejält igen.

Bild

Fö. Ett fel många gör när de skall byta stockar är att de inte hamrar ur det där stiftet innan provmontering. Tas enkelt ur med ett 2mm dorn. Finessen är den att med stiftet ur så "trycker" man de nya stockarna på plats och håller de där medans man borrar med ett vanlig 3mm borr en liten bit in i respektive stockhalva. Mao,en stock åt ggn.
Därefter blir det en smal sak att få vettig passform på det hela.

Hur som helst.
Jag har en fråga till er,och det är hur många av er det är som periodiskt iaf hänger med i prisutveckling som annan utveckling runt era vapen? Dvs kollar auktionssiter osv för att vara up to date på vad som händer.
Ta som USA fn tex. Där är ju förändringar på ggn,som jag fattat det genom en polare som är polis med det med illegala vapen som arbetsfält,i form av jag tror de kallar det ITAC?
Om jag förstått det rätt ngt som isf ev kan komma att utgöra ett handelshinder för oss om vi handlar ifrån USA själva. Men..fått reda på det hela rätt nyligen och vet inte om varken omfattning eller sanningshalt i det hela.
Racing

Inläggav Racing » 29 jan 2018, 23:59

Magnus M skrev:Racing: för en som är helt oinvigd i denna del av vapenvärlden så var ditt inlägg mycket intressant och givande!

Ptja. Jag känner väl att det kan vara ide att debattera det hela lite. Som sagt,tiderna förändras och vi med dem.
E ju samma..vet med mig att jag inte direkt är likstämmig med många andra i det men..jag tycker nog att en del tar sig själva och sitt innehav av de gamla revolvrarna bra allvarligt ibland. En konventionell revolver för 18 lappar är normalt inte ett museum föremål utan mer en kul,vacker och rolig grej. En som faktiskt kan ha ett bruksvärde. Med.

Där delar jag hållning med Dansken till mkt stor del. Kan förstå att man tycker att en gammal revolver inköpt för låt säga 23ooo spänn är mkt pengar. Helt och hållet,men satt i kontext och kontrast är en Remington NMA för 23ooo betalda pengar inget sådär jättemärkvärdigt i det som erbjuds.
Men det förringar inte VÄRDET i den,för värdet för ägaren kan ha många olika facetter. En del gillar att damma av de..en del gillar att pyssla med de. Andra gillar att skjuta med de..osv osv osv.
Å om man tillhör de senare kategorierna anser iaf jag att man äger en skyldighet mot sig själv som andra att se till att där är skick nog på revolvern för att det dels skall vara meningsfullt och dels skall vara säkert att använda den.

Så,att utföra rimliga och vettiga reparationer på sitt gamla vapen om man avser använda det,och igen..tex en Remmy NMA för 23ooo är inget jättemärkvärdigt som historiskt vapen sett,ser jag inte bara som rimligt utan självklart. Klart,man kan inte gardera sig mot allt..det går inte,men man kan iaf ta ansvar för sitt agerande och handlande så långt det är vettigt möjligt. Rena reparationer/renovering är som jag ser det inget som tar totalvärdet ur revolvern eftersom det finns MÅNGA köpare till en revolver som är mekaniskt iordning,även om den är "reparerad". Snarare tvärtemot vad avser reparationerna. Så länge de är väl utförda,med kunskap som eftertanke så förlorar man inget som helst i nån ända menar jag. Man vinner däremot en hel del,om man gillar att skjuta.

Å sanningen är att många av de vapen som saluförs tex på Blocket till mindre summor i sammanhanget,de behöver alla jobb ur det perspektivet. En del av de är sådana renoveringsobjekt att även om den begärda pengen kanske inte är så stor så..om man inte kan göra jobbet med att reparera det som behövs själv så ..det lär springa iväg.
Vapensmeder tar trots allt betalt de med. Fact of life.
Racing

Inläggav Greener » 30 jan 2018, 00:01

Min enkla åsikt är och har alltid varit oavsett om det gällt vapen, mc, bil eller andra antika saker är att: Om det är en icke unik sak som det finns flera orenoverade bevarade av, så är det ju ingen större förlust, dvs gör vad du vill då det är din pryl. T.ex har jag en BM Victor som har en båge från en MF 35.a, uppkapade skärmar så att jag kan gå på smidigare, ombyggd lastare, hydraulsystem, 3-pkt och bytt till modernare fällbar sits och dämpare. Om det stör någon så kan de hålla käft och gå och titta på någon annan som står och samlar damm på ett museum. Om det däremot är en orörd original-sak som är fullständigt unik, t.ex min Bingsta-bössa (alla är handgjorda och därför skiljer de sig åt) så ska man hålla fingrarna borta. Sedan kan jag tycka att det kan vara onödigt och lite dumt att modifiera en fin dyr massproducerad original-grej om det finns andra som det redan är fixat med, till billigare peng. Men då är det mest pga av att min Småländska härkomst lyser igenom.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Dyngsmäll » 30 jan 2018, 01:48

@racing:
Min ’58 är en tidig New Model, tillverkad december ’63 säger de som förstår sig på. Originalkornet skruvat mao. Problemet är att siktet är uppfilat så mycket att ett originalkorn skulle få väldigt mycket luft på sidorna. Visst man kan säkert svetsa igen och fila ett nytt sikte, men då åker man ju på omblånering och hela piddevitten. Jag gillar när en gammal pang ser ut som en gammal pang så, nej tack. Lutar väl åt att byta bort/sälja vad det lider.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Racing » 30 jan 2018, 14:00

Dyngsmäll skrev:@racing:
Min ’58 är en tidig New Model, tillverkad december ’63 säger de som förstår sig på. Originalkornet skruvat mao. Problemet är att siktet är uppfilat så mycket att ett originalkorn skulle få väldigt mycket luft på sidorna. Visst man kan säkert svetsa igen och fila ett nytt sikte, men då åker man ju på omblånering och hela piddevitten. Jag gillar när en gammal pang ser ut som en gammal pang så, nej tack. Lutar väl åt att byta bort/sälja vad det lider.

Ja,jag skall ingenstans förmätet säga till dig vad du skall känna,och att känna är en nog så väsentlig del av det hela. Självklart.
Rent praktiskt däremot så ser jag kanske inte riktigt incitamentet med vad du anför. En något bredare skåra i ramen,den är ju trots allt inte lastabred ens om man filar ur den totalt,är väl bara att kompensera för vid skytte. Kornet ser ju folk liksom..en ngt bredare skåra baktill,not so much.?
Men som sagt,det är ditt vapen och det är bara att respektera 8) . Skulle tom kunna tro att det påverkar den som köper/byter till sig den en dag.?

@Greener.
Jadu. Vi ser det samma,i likhet med många andra ombord här uppenbarligen. Med det sagt kan man ffa ge sig i kast med grejerna med eftertanke iaf,det kostar liksom ingenting.
Att applicera omdöme i samband med reparationer mm får nog sägas vara väl så väsentligt i sammanhanget.
Bilar.
Har två Camaro 69´or stående än idag. Den ena våldsamt ombyggd till rattlåsrally med nummerplåtar (ombyggt fordon),och den andra helt orörd. Båda fyller en funktion men att den ombyggda utan tvekan är roligast att använda skall väl stå helt klart.
Men det är klart,den är liksom gjord för en sak så i vanlig trafik.? Du..med sina 17,5´or cheaters bak är den som att framföra en gravid rullskridsko i planflykt i 110km/h.. :lol:
Å andra sidan,man har fan inte roligare än man gör sig.

Bild

Hur som helst. Stockarna fick sig lite linolja igår,och den där "slip-on" främre delen att ersätta kornet med är färdig. Skall ta lite bilder å posta så fort jag kan.
Fö.
Jag tycker ju att denna låser upp svinbra osv som den är,men så var det det där med att pusha lite längre.. Så jag provade en av spindelaxlarna jag gjort till de andra i den å... :shock: :shock:
Så oavsett att den e bra i upplåset så blir det en ny spindelaxel till denna med. Helt klart,för JÖSSES!! :shock: :shock:
NU snackar vi "kassaskåp"!
Racing

Inläggav jdrotz » 30 jan 2018, 18:25

Mycket fina revolvrar! Vart köper ni era puffror och vad kan man få räkna med att betala? Har blivit lite sugen på svartkrut:-)

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Racing » 30 jan 2018, 21:15

Du,just denna är köpt av mig i USA.
Pris är till 100% en fråga om skick,men på många annonssiter i USA har man ffa inte fattat att tiden när man sålde skräp för 2ooo-3ooo dollar är förbi. Mao,se dig omkring online för det lönar sig sannerligen.

Bild

Mjo. Hylsa i 2172,som vi gamlingar ffa kallar det. Känner oro över att jag inte har en susning om hur detta materialet kommer ta till sig blåneringen vs originalmaterialet. Men men..den som lever får se.

Bild

Å där fick jag ja! Jag var helt övertygad om att man hade svarvat till det där,men se det har man inte. Filen har varit arbetsverktyget,så jag antar att det inte är så förundrande att diametern på det där är över precis hela kartan.

Bild

..vilket då innebär att det inte är världens ände eftersom hålet i passbiten gjordes 15.00 å det....där...e 16,xx. Dvs att det finns en hel millimeter att rensa upp det där med.
Likaledes ser den observante att passbiten är något längre. Detta för att gardera mot det som var dolt.. Så vi kan svarva ner pipan så den rent estetiskt blir ren till 100%.
Racing

Inläggav MagnusBj » 31 jan 2018, 00:13

@Racing

Stiligt grepp du fick till! :D

Jag var inne på samma lösning först men eftersom jag har stora labbar ville jag gärna behålla det grövre/ tjockare S&W greppet.

Alltid kul att snida i ordning ett nytt grepp. Jag är lite sugen på att hitta nån lämplig bit svart syntetmaterial och fila till en uppsättning grepp i stil med Colt Bisley med då med en äldre Remington loga. Kunde vara ett kul pyssel i vintermörkret.
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Racing » 31 jan 2018, 04:57

MagnusBj skrev:@Racing

Stiligt grepp du fick till! :D

Jag var inne på samma lösning först men eftersom jag har stora labbar ville jag gärna behålla det grövre/ tjockare S&W greppet.

Alltid kul att snida i ordning ett nytt grepp. Jag är lite sugen på att hitta nån lämplig bit svart syntetmaterial och fila till en uppsättning grepp i stil med Colt Bisley med då med en äldre Remington loga. Kunde vara ett kul pyssel i vintermörkret.

Tack. Får allt returnera den och säga att jag tycker du fått till din take på det bra snyggt med. Förstår dig fullständigt med det med stora labbar,många e ju de som gör en "tuck in" av lillfingret under ramen/stockarna. Har ett öga på ett par gamla bitar valnöt för ett par gevärsstockar just nu faktiskt..får se var det landar.
Själv e jag hur som helst en gosse på 185cm och 96 kilo..med normalstora händer vill jag mena och personligen gör även jag den där "tuck in" av lillfingret. Kanske framför allt när presentationen av vapnet skall gå fort. Med tvåhands fattning däremot brukar det bli "rätt".
Men..man såg det ju annorlunda vid tiden.
Grejen e ju den,vilket kanske inte alla känner till,att det finns en MYCKET god anledning till att greppet ser ut som det gör på dessa SA revolvrar,eller ja..de mer berömda som Colt och Remington i alla fall. Det är att tanken med greppets utformning,ink hur stockarna utformats,är att vapnet skall ges utrymme att "rulla i handen".
Ngt som märks,och uppskattas,mer och mer ju mer fart det är i skrotet. Min gamla Ruger SB tex,som ju är kamrad för 44Mag,där insåg man värdet av det där. Casull mfl och "uppåt" i kaliber/drag..bara mer och mer..

En svartkrut 44a dock..mnja. Eller ja,jo. Det e klart att den rullar i handen när man laddar på lite mer stöddigt men inte är det att jmfr med klippet i en SA revolver av tyngre kaliber för röksvagt rent rekylmässigt.
Men som en reflektion i sammanhanget får jag vidare säga att jag trodde ALDRIG att nätskärningen på S&W stockarna skulle betyda så mkt i upplevelse på en sådan här gammal SA konstruktion som det gör! Det verkligen bettar när man tar tag i pangen nu.

Men samtidigt..
Det där med att det TROTS ALLT är såpass mkt drag i en sådan här 44a som det är när man laddar de fullt och med kulvikter som är optimerat är ändå mkt mkt dels fascinerande och dels imponerande.
Att där skulle vara så helvetes mycket mer prestanda i en "modern" revolver..näfan. Inte är det det,är ju bara att ta del av ballistisk videos på YT tex.

Jaha. Iaf. Imorgon blir det att klocka in pipan för centrering i svarven och sedan göra utrymme för den där slip-on delen vi gjort där. Skall bli intressant, På ett amerikanskt forum har vi resonerat lite kring den biten och jag överväger faktiskt att behålla "skarven" och fylla den med tex en knackad mässingtråd lr ngt liknande. En liten dutt silverlod inunder bara..
Anledningen till det är rätt enkel. Jag kommer inte vara här lika länge som vapnet och jag hade verkligen HATAT att ngn använder mitt arbete ngn ggn i framtiden för att oförrätt ge uttryck för att det jag nu gör här aldrig varit för handen.
Å då kunde en prydsam..skall vi kalla det "kederlist" i skarven för all framtid vara en kvittens på att arbetet är utfört. Som sagt,"use your faults..use your defects..then you´re gonna be a star".
Lite så. Det skulle oxå för all framtid,även med en seriös reparation gjord,göra vapnet fullständigt unikt. Nära nog som ett fingeravtryck.
Märk väl att MIN tanke med denna revolver primärt är som tävlingsvapen när det är färdigt.

När jag arbetar med ett vapen så brukar jag ofta sitta å "pyssla" med det om kvällarna. Låta det arbeta genom sina cykler mm. Gör att jag dels får en känsla för det aktuella vapnet,och då kanske framför allt brister (eller vad vi skall kalla det) som KAN vara idé att hantera.
I fallet med denna revolver har ju det rent uppenbara varit det med det helt fruktansvärda kornet med tillhörande laxade uttag baktill/upptill på ramen för bakre riktmedel. Så just den biten är väl inte så mkt att säga om..

Däremot har jag på senare tid kommit att reta mig mer och mer på när låsbulten (aka-bolt) för cylindern på en revolver inte har sin timing rätt. På våra gamla vapen är just den biten ofta väldigt sliten,och jag TROR att det är få som förstår hur lite slitage på själva låsbultens styrarm det är som skapar det där att den,oftast,hoppar upp för tidigt. Det skall nämligen inte mkt slitage till för det....

Vet att jag är skitlöjlig med detta,rena OCD fasonerna rent av,men två fel gör inte och HAR aldrig gjort ett rätt. Så i den beställning med delar jag nu gjort och som är på väg häråt så finns det ett antal nya sk bolts med.
Men grejen e den att oftast är det BARA styrarmarna på de som är slitna. De flesta av dessa SA revolvrar arbetar ju efter samma koncept,och som sagt..det är vanligt.
Såg en video på YT av en kille som kallar sig "Manny CA",och även om jag ibland tycker att han gör videos som är rätt bra faktiskt så har han i just fallet med bolts fel approach,i det att han rekommenderar folk att bearbeta styrklacken därför på hammaren.
Om man nu förstår hur det här arbetar så inser man snart nog att fokus vid arbeten kring detta skall ligga på själva låsbulten. Inte hammaren.

Spetsen/-arna av styrarmen-arna är vad som styr när den där låsbulten tittar upp. Om det inte ligger i fas är det alltså det man skall kika på primärt. För sent,den behöver bli kortare...för tidigt,den behöver bli längre. Men grejen e att med en GAMMAL revolver är spetsen oftast bara sliten,och då på utsidan enbart-där den arbetar mot den lilla klacken på hammaren. Dvs,den är inte i plan med resten av det som utgör styrarmen. Att då addera material till densamma och därefter plana ut det duger därför gott många ggr skulle jag vilja påstå. Skulle rent av silverlod fungera? Japp. Visst gör det det.

Precis under toppen på styrarmen i sin tur är där ofta en kurvatur. Denna kurva styr hur HÖGT låsbulten tittar upp och NÄR,tills dess att låsbultens stopp-som är klacken där den går igenom ramen precis där den tittar upp,sätter stopp och belägg för rörelsen.

Innebär detta att en bolt måste passas in individuellt? Japp,ja det gör det men..det är INTE raketforskning. BARA en fråga om timing och givetvis..efter en viss gräns är det smarta draget att ersätta med nya grejer. Det kostar trots allt inte ngr större pengar. Blir en avvägningsfråga eg..när e det så slitet,inte bara låsbulten utan även "handen" som för runt trumman,att det är dags att installera nya grejer...

Märk väl att en bolt alltså INTE ligger i konstant ingrepp ifrån det att hammaren faller tills det att skottet går. Finessen är slutartiden är så kort att det inte påverkar ngt rent praktiskt.
Men. Det medför oxå att det därför är viktigt hur cylindern låser upp i "vila". Dvs med hammaren helt nere. Å där har vi väl ytterligheterna i det antar jag.

Med det sagt har jag grunnat mkt på det där med trummans lagring. Jag har ju svarvat till ngr direkt måttanpassade axlar men sanningen att säga känns det faktiskt lite som en plåsterlösning. Att kompensera för slitaget i både trumman och axeln.

Visst. Visst funkar det som lösning,och lär göra länge med för den delen,men med allt sagt och gjort är den korrekta lösningen på det en dimensionssatt axel. Som tex en slipad 7.00mm axel. Jag har ju spenderat en del tid på att lura på en lösning som använder en slipad 6mm axel och glidlager i form av Glycodur i trumman,och givetvis vore väl det idealet egentligen,men samtidigt är det ett helvetes avsteg rent tekniskt från originalet.
En originalaxel är kring 6,8xmm i diameter och även om man nu skulle byta en sliten originalaxel mot tex en ifrån en kopia så blir det lite som ovan...en plåsterlösning.
Efter 150 år är det skäligt att såväl axeln som hålet i själva trumman är slitet. Comes with the territory och var knappast ett designkriterium när dessa revolvrar skapades.
Att använda en slipad 7.00 axel är billigt. Den kan gärna vara i rostfritt,även om man skall undvika rostfritt som lagermaterial eg,eftersom det i praktisk mening eg är mer "hållare" än lagerpunkt. E ju inte direkt så att trumman roterar med 1000rpm varje ggn vi använder revolvern,om ni förstår vad jag menar.
Å se..med sådan slipad axel,som alltså är ca 2/10mm upp från original,så ger det oss möjligheten att i praktisk mening faktiskt vara hur anala som helst. Att tex brotscha hålen genom att man borrar 6.9 och tar resten med en brotsch låter sig absolut göras,vilket medför en passning på grejerna isf som gränsar mot det perversa.

Bild

Men en grej,som mod,ser jag faktiskt som en riktigt vettigt grej oavsett. Som sagt,jag har ju tidigare skarvat ihop nya axel med det gamla T stycket från sagda axel. I det gängar jag för M4 bara,vilket har visat sig funka skitbra.
Men dessutom har jag gängat rakt igenom på ett antal av de där jag "framifrån" installerar en insex stoppskruv. Denna stoppskruv blir givetvis justerbar för sättdjup,och man justerar då mot vapnet laddarm/ram som i praktisk effekt när man puttar upp den på plats ger en tredje stödpunkt för axeln ifråga,det blir en trepunktsinfästning av det,vilket ger en STOR skillnad i stabilitet på axeln. Man låser verkligen fast den på detta viset.

Bild

En mod,för det är det,som knappt syns i praktisk effekt väl på plats,men som gör en djävla skillnad för axeln ifråga.

Bild

Mm. Inte mkt att orda om. Men som sagt,i steg 1 här kommer jag börja använda slipad axel istället för som nu måttsvarvade axlar,för att "möta" det ofta slitna hålet i cylindern.
7mm axel innebär givetvis att hålen i ramen får hanteras därefter,dvs borras upp de där tiondelarna. Men..väl gjort kommer fan ingen märka det innan man ev tolkar hålen...

Apropå mods ja...
Som ni fattar försöker ju jag att få till tightare vapen med ursprunget i tanke hela tiden. Men..mods på temat? Jodå..det finns allt ser ni.

Bild

Vad sägs om ljuddämpare och optik på en 1858? :lol: :lol:

Bild

Eller kompensator och laser på en snubby modifierad 1858?

Bild

Ja. I alla fall... :mrgreen: :mrgreen:
Racing

Inläggav Dyngsmäll » 31 jan 2018, 09:51

Men de där sista är italienska kopior utan värde öht så de kan man ju hydrodippa och fullpimpa hur mycket man vill. De har ju noll historiskt värde.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Dansken » 31 jan 2018, 11:16

Det roliga är att det kan förmodligen inte ens är olagligt att montera ljuddämpare på en originalare då den inte är "ett vapen" enligt lagen- varemot det inte kan vara tillåtet på en replika..
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav MagnusBj » 31 jan 2018, 16:09

Appropå modds man tittat på...

Remmy 1858 "Bison" (kanske inte helt tidskorrekt men...)

Bild

Vore lite skoj och få till en längre pipa att kunna skruva över på en äldre 1858 när andan faller på. Men då den måste vara antik för att vara laglig här i svedala blir det klurigt att få till. Jag gick och funderade på att hitta någon kasserad gammal antik gevärspipa, borra upp, och sen sleva-in en räffling/liner. Mycket jobb, oförsvarligt dyrt, och kanske lite gråzon om en ny räffling i en antik pipa är ok eller ej. Men hade det "bara" varit att köpa en bison-pipa ifrån någon replica och anpassat gängor(?) och passning så vore det intressant.

Ja, ja, onödigt och tämligen värdelös mod men det är kul och leka med tanken iaf :mrgreen:
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav jdrotz » 31 jan 2018, 17:48

Det fanns väl en Colt som hade riktigt lång pipa, hette den Buntline måntro? Vill minnas att de var rätt ovanliga.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Racing » 01 feb 2018, 14:05

Bild

Bild

Bild

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Visar sig så efter ett väldigt analt justerande av "noll" för pipan att den inte är det internt.. Jaja.
Så nu blir det en del handarbete kan man säga. E ju vad det e.
Men med passbiten på plats så vette faen.. Frågan är om det inte får till en TIG sträng där iaf mina vänner. Skarven ser ju fan inte klok ut. Även om vi räknar in ny blånering,som alltså kommer att ske med salter vid 300grad+,så kommer det där stå ut som en varböld.
Samma med det laxade uttaget upptill i ramen.
Knackade bort det bakre riktmedlet igår med,och även om det jobbet är bra fan mkt bättre gjort så..mnja. Ställer mig tvivlande till det.

Saken är ju den,vad vidare är,att jag inte har en aning om hur blåneringen kommer svaja i färg mellan de olika materialen. Dels den främre passbiten,men i det läget även isf tillsatsmaterialet från TIG´en vad avser överdelen av ramen.

Såhär med halva facit i hand hade det känts bra mkt enklare om jag tillåtits snida om kornet och behålla resten... Men men. E vad det e,å har man tagit fan i båten är det bara att ro.
Racing

Inläggav Racing » 02 feb 2018, 03:00

Dagen har bla inneburit att passbiten nu är slipad till sin slutliga form.
Med det har TIG´en fått lägga en sträng runt hela skarven,som nu skall slipas rent och "blendas" in. På det värmde jag ihop materialen i mynningen av pipan,enbart med värme.

Konstateras kan att materialet i en Remington revolver är i allra högsta grad svetsbart,vilket garanterat kan vara information av nytta för den hugade. Abret i det är att materialet dels är gammalt och dels ganska orent.
Det naturliga valet för att svetsa i det blir därför TIG. Dels pga kontrollen det ger över just orenheter och dels för att det man svetsar rent relativt faktiskt är rätt smått.
Nämnas bör att det räckte med sketna 45A för att svetsa fogen. För att smälta ihop materialen i pipans mynning,ringa 25A

Därefter gjordes processen kort med de "uttag" det numer borttagna bakre riktmedlet lämnade efter sig i ramens bakre ovankant. Kort sagt fylldes det igen,och för att vara på säkra sidan med helt vanlig OK.48 och ca 50-55A. Mao är ursprungsmaterialet lättvärmt och en smälta mkt enkel att få till.

Återstår nu som sagt att fila/slipa till där svetsarna. Jag antar skäligt att det görs enklast genom att normalisera materialet först,så så får det bli. I grunden primärt för att minimera risken för sprickor framgent.
Normaliseringen,eftersom det ändå rent relativt sett rör sig om ringa mängd material,kommer jag göra med vanlig gasol.

Men.
Detta för fram en tanke,som jag ger näring åt ovan. Å det är att på ett eller annat sätt garantera att pangen ALDRIG skall kunna tas för ett original,original som att i arbetena ovan aldrig utförts. Tanken med det hela är ju trots allt till grad att få de forna skadorna att "försvinna" i kombination med att återställa vapnets ursprungliga riktmedel.
Får ta mig en lurare på det där menar jag men...den tanken jag närt mest energi så långt är att resolut klippa typ 2mm på pipans längd. På det sättet SYNS inget i eg mening,men det kommer märkas direkt vid kontroll mot ett originalvapen - och detta för all framtid,vilket är min önskan.
Vapnet lär som sagt överleva mig och det absolut djävligaste jag skulle kunna tänka mig är att det hamnar i händerna på ngn med rymligt samvete ngn dag,som saluför det som en "fin originalare".
Så..NÅN form av modifiering som är för alltid får det bli.
Racing

Nästa

Återgå till Svartkrut