Britney, en budgetoptimerad långhållspang

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Inläggav kattafan » 25 jan 2018, 09:49

Hej,
tänkte bygga en bössa för lite längre håll och samtidigt sänka min ammunitionskostnad. Jag har nu en Rem 700 Varmint Stainless 308 som jag trivs bra med, men den kommer nu att pensioneras och bli en ren jaktbössa med möjligen lite kortare pipa (66 ner till 51).

Jag har valt att gå på Tikka t3X Varmint i 6.5x55 av ett par enkla skäl:
*BIllig ammo genom skytteklubben
*Kulorna når långt nog och med tillräcklig precision
*Tikka Varmint ska vara ett bra val för pengarna sägs det
*Det finns ett visst utbud av trimutrustning till Tikka även om det inte är i klass med Remington 700

Mitt recept för denna övning är:

Tikka T3x Varmint 6.5x55 med 60cm pipa.
MDT LSS_XL Gen2 chassi (FDE)
Battlelink stock, också den FDE
MDTs plåtmagasin
Delta Stryker 4.5-30x56 monterat med Spuhrfäste direkt på lådan
Atlas- eller Harriskopia bipod.
Vertebrae bolt handle med knopp
Aimsport Triton 42 ljuddämpare och en noname mynningsbroms

Bilder kommer när jag har grejerna i handen :)

Om allt går som det ska ligger min licens i lådan idag och då bär det av till bössaffären. Sen blir det rengöring, montering i chassi, inskjutning på fredag, tävling på lördag. Så håll tummarna.
Senast redigerad av kattafan 26 jan 2018, 09:18, redigerad totalt 1 gång.
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Re: Budgetoptimerad långhållspang

Inläggav Varg » 25 jan 2018, 15:12

Jag tror att du ganska snabbt kommer att inse att det finns betydligt bättre stockar/chassin för uppgiften.

Hellre originalstocken än vad du listat.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 25 jan 2018, 15:44

Varg skrev:Jag tror att du ganska snabbt kommer att inse att det finns betydligt bättre stockar/chassin för uppgiften.

Hellre originalstocken än vad du listat.

Tja, det är såklart fullt möjligt, det är ju inte det dyraste chassit på marknaden.
Jag har den förra modellen på LSS-XL på min Remington och jag gillar den i sin enkelhet. Gen2 är definitivt ett steg framåt.

Dina kommentarer hade varit betydligt intressantare om du faktiskt hade kommit med vettiga rekommendationer och motiveringar. Om inte annat så hade det bibehållit en trevligare ton.
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
kattafan

Inläggav Varg » 25 jan 2018, 18:54

kattafan skrev:
Dina kommentarer hade varit betydligt intressantare om du faktiskt hade kommit med vettiga rekommendationer och motiveringar. Om inte annat så hade det bibehållit en trevligare ton.

Det gjorde jag, använd originalstocken. Jag skrev det förvisso på ett lätt provokativt vis, men syftet var att få dig att tänka om.

Hur många etablerade och erfarna långhållsskyttar/fältskyttar/PRS-skyttar ser du använda chassiet ifråga? Det kanske är en hint om något?

Men om det är så att du tycker att LSS XL är perfekt, varför blir du ens provocerad av mitt minimala "påhopp"?
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 25 jan 2018, 20:24

Ja jisses....
Jag är såklart intresserad av att lära mig mer, det är jag alltid och därför vill jag ha mer info.

Nåja, fick inte min licens idag och har inte tillgång till ammo till andra bössan så lite grus i maskineriet just nu.
kattafan

Inläggav Sally » 25 jan 2018, 20:32

Varför inte en sauer str i 6,5x55 och grs?

Köp BRA benstöd och du är hemma.
Sally

Inläggav kattafan » 25 jan 2018, 21:04

Sally skrev:Varför inte en sauer str i 6,5x55 och grs?

Jo kikade på det, men som titeln nämner försöker jag hålla mig inom någon form av budget och str är ju klart dyrare även om man faktiskt kan köpa den utan stock.

Grs har jag provat Berserk och Decima Hunter tidigare och föll mig inte i smaken. Väljer chassi för att jag vill kunna labba lite med komponenterna och även enkelt bygga egna om andan faller på.

Alla komponenter är alltså redan inköpta. Jag börjar här, skulle jag helt magiskt hamna i sverigetoppen inom skytte där bössan är min begränsning så tar jag beslutet då för vidare investeringar. Jag är inte där än och det är fullt möjligt att jag nöjer mig med att hålla mig på "glad amatör skjuter hål i papper"-nivå. :)

Om nån sitter på ett Ergo-grepp så hojta till.
kattafan

Inläggav Varg » 25 jan 2018, 21:10

kattafan skrev:
Sally skrev:Varför inte en sauer str i 6,5x55 och grs?

Jo kikade på det, men som titeln nämner försöker jag hålla mig inom någon form av budget och str är ju klart dyrare även om man faktiskt kan köpa den utan stock.

Grs har jag provat Berserk och Decima Hunter tidigare och föll mig inte i smaken. Väljer chassi för att jag vill kunna labba lite med komponenterna och även enkelt bygga egna om andan faller på.

Alla komponenter är alltså redan inköpta. Jag börjar här, skulle jag helt magiskt hamna i sverigetoppen inom skytte där bössan är min begränsning så tar jag beslutet då för vidare investeringar. Jag är inte där än och det är fullt möjligt att jag nöjer mig med att hålla mig på "glad amatör skjuter hål i papper"-nivå. :)

Om nån sitter på ett Ergo-grepp så hojta till.

Det låter som att du har hjärtat på rätt plats. Vart i Skåne håller du hus?
Skulle det blivit en STR så tycker jag även där att originalstocken är överlägsen GRS olika varianter, inklusive Bolthorn som jag har haft.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 25 jan 2018, 22:51

Världsmetropolen Kristianstad :)
kattafan

Inläggav Anders Ö » 25 jan 2018, 23:20

Jag tävlar inte i långhåll men tycker det är jäkligt kul att skjuta på lite långhåll
upp till 6-700 m .
Har en Tikka T3x Varmint 308win ,kör med orginalkolven med spacklat pistolgrepp och kydexkindstöd och är jättenöjd ,har svårt att tänka mig att en modulkolv skulle tillföra något...

Jag skjuter enligt Nathan Foster's skjutteknik , laddade ned hans e-bok om skytte och blev frälst :mrgreen: , det är alltså inte sk stright-behind-the-rifle ...som jag har hållt på att traggla med ända sedan de första youtubarna (snipershide.) om den skjutsällningen kom ut..som man måste göra allt rätt i .... , bipodpreload,cheekpressure och gripcontroal...och bygga om bössan med onaturligt hög bakkappa och kindstöd för att passa den tillgjorda skjutsällningen , och kalibrarna blir klenare och med mindre rekyl för att det är så svårt att få till det med den konstiga skjutställningen. .. :roll:
Ligger nu alltså i naturlig sned slutställning med kolven ute på deltamuskeln och håller i framstocken för rekylkontroll , detta har gett mig ett stort steg framåt i träffsäkerhet.
Det jag ville säga är att med den mer naturliga skjutsällningen så blir formen och ställbarheten på bössan mindre viktig :idea: ,likaså träffläget på olika underlag är minimerat .och annat krångel som den moderna skjutställningen med frirekyl som skall hanteras på diverse sätt .

Det blev lite mer än jag tänkt skriva från början.... :oops:
Men skönt att "tycka till" :D
Senast redigerad av Anders Ö 26 jan 2018, 02:12, redigerad totalt 1 gång.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Sir Ville » 26 jan 2018, 00:30

Du kan gärna hänga med till Spille i Malmö o testa min T3 Super Varmint 6.5 med Berserk och bra bipod så vet du hur en sån rigg känns.
Säg bara till ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav kattafan » 26 jan 2018, 09:17

Tack killar, ni har insprierat mig till att ge bössan ett namn: Britney :)
(för de som inte minns/fattar referensen: https://www.youtube.com/watch?v=lVQOLX1wDAc )

@Anders Ö
Jepp, känner väl till Nathan Foster, tack för input. Angående hög kolvkam så sa Calle Alwén (som jag gick jägarexamenskurs hos) såhär till mig när det var svårt att hitta ett hagelgevär som passade mig: "Höga kindben är skitbra när man är fotomodell, men det är värdelöst när man ska skjuta!"

@Sir Ville
Tack, kommer gärna förbi någon gång och skådar ljuset när det kommer till bipods. Tikka i GRS har jag skjutit, dock inte 6.5.

Håller fortfarande tummarna för att jag får licensen idag.
kattafan

Inläggav Sako Finnbear » 26 jan 2018, 16:38

kattafan skrev:Världsmetropolen Kristianstad :)

Inte så långt från mig! Jag kommer från Simrishamn. :)
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Re: Britney, en budgetoptimerad långhållspang

Inläggav arnold » 26 jan 2018, 17:54

Spar besväret å köp ingen atlas kopia.
Blaser r8 grs, match 6xc, minox zp5 5-25x56 stalon
6,5-284 custom-Krieger
Blaser r8 success ic, 6,5x55 .march tactical 2,5-25x52 sfp ..9,3x62
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav kattafan » 26 jan 2018, 18:46

arnold skrev:Spar besväret å köp ingen atlas kopia.

Leave...Britney....hh..hh....alone!

Har du länk till en ordentlig genomgång av olika typer av benstöd, deras för- och nackdelar?
Skjuter med säck eller biltemastöd oftast.

@sakofinnbear där ser man. Skjuter du nåt på bana i närheten?

Förresten: finns det nånstans i skånetrakten man kan skjuta på mer än 300m någorlunda ad hoc ?

Nån som vet med vilket moment man ska dra lådskruvarna på en Tikka?
kattafan

Inläggav paramedic77 » 26 jan 2018, 20:29

Hittar du nåt ställe så säg till... jag finns också i Kristianstad
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
HVA 1640 9,3x62 Aimpoint Micro H1+ Leupold VX-3 1.5-5x20, Stalon whipser magnum
HVA 648 8x57JS oborrad med öppna rm.
paramedic77

Inläggav Sir Ville » 26 jan 2018, 20:45

arnold skrev:Spar besväret å köp ingen atlas kopia.

Det håller jag med om - när vi talar om bössor med rekyl , läs allt över Rimfire.
Jag har haft , och har fortvarande några kvar , en hel del Kinakopior och Kinatillverkade ”icke kopia” bipods och många av de duger fint till PCP och rimfire medans de är mindre lämpade för större kaliber.
För de behöver man enl mig minst äkta Harris om man vill utesluta svikt från just BP.

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav kattafan » 26 jan 2018, 20:58

Så.... vilket är det bästa benstödet ever?
Vilket är det bästa under 2500 sek?
Och varför?

Viktigast är varför. Uppfinnaren i mig kräver att få veta :)
kattafan

Inläggav Sir Ville » 26 jan 2018, 21:17

Bra fråga. Den / de bästa JAG har är mina nya Accu Tac ( SR5 & BR4 ). Bättre , stadigare ( igen - enl mig ) än min Atlas PSR. De är någorlunda humant prissatta.
Sen finns det ju riktigt dyra jävlar såsom RPS, Sinclair och whatnot men de har jag inte ens provat.
Vägrar hosta upp 5+ kkr för ett par stödben.
Du märker dock snabbt skillnaden även med vilken Kinakopia som helst och (även) äkta Harris.
De stadigaste Kinapjuck jag har är UTG/Leapers ”Super Duty”
https://shop.luftvapen.se/vapen-tillbeh ... duty-bipod

och de hade nog varit i klass med Harris , vad gäller själva stadigheten , om de kom med spikes. Inte ”swiveling” men spelar inte så stor från bänk.
Alla dessa BP med rena gummifötter, oavsett tillverkare och Harris inräknad , har varit bättre med spikes på.

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav arnold » 26 jan 2018, 21:47

För skytte på plant underlag är det få stöd som slår RPS men dom ligger ju även långt över din budget .begagnad atlas eller ny accutac eller versapod skulle jag gå på .harris fungerar ju bra också men har inga inställningsmöjligheter som accutac och atlas
Blaser r8 grs, match 6xc, minox zp5 5-25x56 stalon
6,5-284 custom-Krieger
Blaser r8 success ic, 6,5x55 .march tactical 2,5-25x52 sfp ..9,3x62
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Nästa

Återgå till Projekthörnan