Måste lära oss att handskas med aktivisterna

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Måste lära oss att handskas med aktivisterna

Inläggav Levon » 22 jan 2018, 16:12

fan också

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... -jaktlaget

gubbarna måste hålla sig i skinnet och börja filma själva istället

spelar ingen roll vad som hände före eller om tjejerna slog först eller vad som helst. sånt här ser skitdåligt ut för allmänheten

en sån där kort snutt får genast myckest större spridning än all skit som aktivisterna gör

nu får nån jurist rätta mig men varför kan inte vi jägare helt sonika bara gripa aktivisterna? störande av jakt faller väl under ofredande? och ofredande är ett brott du kan dömas till fängelse för (är inte det kriteriet för att man ska ha rätt att gripa någon som civil?
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Re: Måste lära oss att handskas med aktivisterna

Inläggav Ingvar » 22 jan 2018, 16:20

framförallt är det ett alltmer växande problem att polisen inte klarar av att upprätthålla lag och ordning.
I detta fall har polisen haft nästan tre veckor på sig.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav locorod » 22 jan 2018, 16:28

Det bör vara terrorism som dessa individer enligt våra lagar bedriver. Människor som med våld hindrar andra människor att bedriva verksamheten demokratiskt valda organ beslutat om. Men vi ska inte slåss med dem. Vi ska ringa polis och säkerhetspolis samt tidningar där vi svärtar ner dem. Det som hände gav dem 100 poäng och jägarna 3. Vi spelar deras spel med dåliga odds och kass förmåga. Därmed förlorar vi.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ingvar » 22 jan 2018, 17:01

locorod skrev:....
Vi spelar deras spel med dåliga odds och kass förmåga.
Därmed förlorar vi.

vilka är vi?
-
-
samt vad förlorar vi?
via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav nagelhoff » 22 jan 2018, 17:10

locorod skrev:Det bör vara terrorism som dessa individer enligt våra lagar bedriver. Människor som med våld hindrar andra människor att bedriva verksamheten demokratiskt valda organ beslutat om. Men vi ska inte slåss med dem. Vi ska ringa polis och säkerhetspolis samt tidningar där vi svärtar ner dem. Det som hände gav dem 100 poäng och jägarna 3. Vi spelar deras spel med dåliga odds och kass förmåga. Därmed förlorar vi.

håller med... dem fick det precis som dem ville ha det, en bild av våldsamma jägare, på trots av att verkligheten troligen såg/ser annorlunda ut.

Jägarna måste fram med kamera själva, ända sättet att bemöta deras filmar.
tyvärr och konstigt nog är polisen inte mycket till hjälp här, på trots av denna konflikt har pågått från dag 1 av vargjakten.. dem bara låta detta fortgå..
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav pininhakan » 22 jan 2018, 17:34

Jag vet från helt säkra källor att de störande elementen inte har så mycket stöd från polis på plats.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Levon » 22 jan 2018, 17:41

pininhakan skrev:Jag vet från helt säkra källor att de störande elementen inte har så mycket stöd från polis på plats.

spelar ingen roll

den där snutten har nu setts av långt fler människor som komemr läsa en artikeln när allt är utrett och klart
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Ingvar » 22 jan 2018, 18:00

detta (med sabotage) är enligt min mening ett rent polisärende och inget annat.
- via Tapatalk
Senast redigerad av Ingvar 22 jan 2018, 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Melker » 22 jan 2018, 18:00

Vet vi att det var en av de riktiga jägarna eller kan det ha varit en utklädd aktivist som brottade ner tjejen?
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav nickson » 22 jan 2018, 18:02

Melker skrev:Vet vi att det var en av de riktiga jägarna eller kan det ha varit en utklädd aktivist som brottade ner tjejen?

Bra fråga.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav redtop » 22 jan 2018, 18:17

Levon skrev:fan också

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... -jaktlaget

gubbarna måste hålla sig i skinnet och börja filma själva istället

spelar ingen roll vad som hände före eller om tjejerna slog först eller vad som helst. sånt här ser skitdåligt ut för allmänheten

en sån där kort snutt får genast myckest större spridning än all skit som aktivisterna gör

nu får nån jurist rätta mig men varför kan inte vi jägare helt sonika bara gripa aktivisterna? störande av jakt faller väl under ofredande? och ofredande är ett brott du kan dömas till fängelse för (är inte det kriteriet för att man ska ha rätt att gripa någon som civil?

Här finns bra info:
https://jagareforbundet.se/globalassets ... botage.pdf

Jag citerar ur PDFen:
"Att medvetet störa eller sabotera jakt rubriceras som ofredande eller egenmäktigt förfarande."

Båda brottsrubriceringarna har fängelse i straffskalan och då har man rätt att göra ett envarsgripande.
Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Min tolkning (jag är inte jurist) är att man med stöd av detta har rätt att gripa jaktsabotörer och hålla kvar dem tills man kan överlämna dem till polisen. Det gäller dock att besinna sig och inte bruka våld för att hålla kvar dem får då riskerar man själv åtal för det.

Vargjakt är ju känsligt i dessa dagar och vid varje vargjakt borde man ha en påläst och lugn person vars enda uppgift är att hantera eventuella jaktsabotörer. Det blir bara negativt för jägarna om upprörda känslorna börjar ta över, som på filmen.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav pininhakan » 22 jan 2018, 18:27

Det jävliga är att gripa typ 10 aktivister som filmar och säkerligen skriker dynga och få det se bra ut på deras film...
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav j.f.k » 22 jan 2018, 18:56

pininhakan skrev:Det jävliga är att gripa typ 10 aktivister som filmar och säkerligen skriker dynga och få det se bra ut på deras film...

Ja,man inser ju att taktiken från dessa ”aktivister” är att provocera fram situationer,som kan komma dom till fördel. Och som jägare blir man väl förbannad om man får jakten förstörd. Men jag hoppas alla håller sej lugna och sakliga,och inte bjuder på tillfällen som ger dom mer vatten på kvarn.
Våga Vägra Kvarg!!!
Användarvisningsbild
j.f.k

Inläggav ford32 » 22 jan 2018, 19:02

Det jag undrar över är hur har dom råd och tid?? Har dom inget jobb? Är det vi som med skattemedel betalar bidrag till dom?
Dom åker tydligen många mil med bil, inte så billigt. Det värsta är väl att dom alltid har rätt, tror dom trots Ingen som helst livserfarenhet.
Ingen som helst empati för folk som bor på landet med djur och små barn. Skulle vara intressant att prata med dom om 30 år om dom flyttat
ut på landet med en massa vargar runt huset.
ford32

Inläggav locorod » 22 jan 2018, 19:10

Ingvar skrev:
locorod skrev:....
Vi spelar deras spel med dåliga odds och kass förmåga.
Därmed förlorar vi.

vilka är vi?
-
-
samt vad förlorar vi?
via Tapatalk

Öhh? Ja det trodde jag var självklart för den insatte. I synnerhet dig Ingvar. Jag har nämligen alltid sett dig som politiskt smart. Jaja..

Med vi avses oss jägare i allmänhet.

Vi förlorar anseende i allmänhetens ögon och därmed i förlängningen minskar stödet för jakt. Så ser jag det hela...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav j.f.k » 22 jan 2018, 19:16

ford32 skrev:Det jag undrar över är hur har dom råd och tid?? Har dom inget jobb? Är det vi som med skattemedel betalar bidrag till dom?
Dom åker tydligen många mil med bil, inte så billigt. Det värsta är väl att dom alltid har rätt, tror dom trots Ingen som helst livserfarenhet.
Ingen som helst empati för folk som bor på landet med djur och små barn. Skulle vara intressant att prata med dom om 30 år om dom flyttat
ut på landet med en massa vargar runt huset.

Som det ser ut på deras insta och hemsida skulle jag tro att de flesta finansierar detta med sitt barnbidrag... sen verkar det va en ”man” med i det hela. Är väl nån sorts fadersfigur för vilsna ungdomar. Och den har inte rent mjöl i påsen om man googlar.
Våga Vägra Kvarg!!!
Användarvisningsbild
j.f.k

Inläggav ford32 » 22 jan 2018, 19:49

EEh, vart ska man googla?
ford32

Inläggav nilsszzon » 22 jan 2018, 20:08

antagligen har j.f.k googlat på Hunt saboteurs Sweden och sen luskat vidare....
Skåne
nilsszzon

Inläggav greyling » 22 jan 2018, 20:21

Någon som såg inlägget på TV4 nu kl 19.

Måste ha varit det mest vinklade på år och dar - inte ett ord om att aktivisterna agerat kriminellt - inget om vad de gjorde där - polisen ej tillfrågade. En från Jägareförbundet Som var med sa de att han inte kunde uttala sig för han inte var med - sedan tog de med vad han sa ändå.

Ja nu kan man ju inte kolla på tv 4 längre heller. Jaja inget som spelar roll egentligen - har utvecklats till en riktigt dålig kanal klämda mellan public service och Netflix mfl.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav redtop » 22 jan 2018, 20:45

greyling skrev:Någon som såg inlägget på TV4 nu kl 19.

Måste ha varit det mest vinklade på år och dar - inte ett ord om att aktivisterna agerat kriminellt - inget om vad de gjorde där - polisen ej tillfrågade. En från Jägareförbundet Som var med sa de att han inte kunde uttala sig för han inte var med - sedan tog de med vad han sa ändå.

Ja nu kan man ju inte kolla på tv 4 längre heller. Jaja inget som spelar roll egentligen - har utvecklats till en riktigt dålig kanal klämda mellan public service och Netflix mfl.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3952876

Tyvärr är det ju precis som Levon skriver i första inlägget att jägarna har spelat aktivisterna rätt i händerna genom att låta sig provoceras att ta till våld. :-(
Användarvisningsbild
redtop

Nästa

Återgå till Högviltsjakt