Fat and happy?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Fat and happy?

Inläggav Ghane » 18 jan 2018, 22:23

Vad har hänt med servicekänslan och yrkesstoltheten i detta land?

Före jul hade jag äntligen bestämt mig för vad min nästa bössa skulle bli, en blaser. Med godkänt från regeringen (frun) så börjde man nu fundera på var man skulle köpa denna bössa. Ringde runt till ett par olika butiker, först två i närområdet sen vidgade jag mina vyer lite och ringde även söderöver.

Bössan skulle vara i vänsterutförande och detta blev visst lite väl jobbigt för handlarna för utav 5 handlare kunde ingen utom en ge mig ett pris , ok igentligen var det 2st som gav mig ett pris men den andra skickade mig ett pris på fel bössa via sms och när jag frågade om priset på rätt bössa fick jag inget svar.

De handlare som inte kunde ge mig ett pris lovade att de skulle återkomma på ett par dagar med pris och leveranstid, och det tycker jag är helt ok särskilt som att det var nära jul så hade jag nog räknat med en vecka iaf, men nu har det gått tre veckor, snart en månad och ingenting har man hört, man känner sig ganska bortglömd.

Har butikerna så j.... mycket kunder som lastar in pengar åt dem att de kan kasta bort en affär på så här mycket pengar. Är det så att de ser en affär på 30-40 k som ingenting. Jag vet inte men jag tycker man borde kunna förvänta sig mer. Men så här är det väl i samhällt i stort idag kanske.

Var bara tvungen att skriva av mig lite, har jag lagt detta inlägg på fel del av forat får en vänlig moderator gärna flytta det.
Norska Buhunden Sunna
Ett för tomt vapenskåp
Ghane

Re: Fat and happy?

Inläggav Sako Finnbear » 18 jan 2018, 22:41

Tyvärr allt vanligare att man verkar helt betydelselös när man ska handla grejer, därför har jag valt
ut "min" vapenhandlare noga.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/12x76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav HappyShooting » 18 jan 2018, 23:19

Sako Finnbear skrev:Tyvärr allt vanligare att man verkar helt betydelselös när man ska handla grejer, därför har jag valt

Helt rätt....spelar ingen roll om det är Bilverkstaden, Tandläkaren eller Vapenbutiken....
Jag förväntar mig att bli väl omhändertagen & servad....eftersom jag medvetet VALT att spendera pengar hos just dem.

Värsta jag vet när man möter ett nonchalant beteende eller att personalen/ägaren agerar enligt typ: "Du skall vara glad & tacksam över att handla hos oss"...

Nä, konkurrens är bästa sättet för Företaget & dess personal att hela tiden påminnas om att deras existens inte är en självklarhet... & att de måste anstränga sig för att få & behålla mig & dig som kund.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav Dabo » 19 jan 2018, 00:57

Problemet tycker jag är att man vill ha något i vänsterutförande. Då kan man lika gärna be om en fluxkondensator till en tidsmaskin.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Dabo

Inläggav 2310jensen » 19 jan 2018, 08:51

Tyvärr måste jag hålla med. Var i samma sits för några år sedan och skulle köpa nåt dyrt. Gick inte ens att beställa i vänster från Sverige, köpt från en tysk handlare som svarade på mail med vändande post.

Vad är det du vill ha tag på? Någon särskild vänsterblaser?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav jdrotz » 19 jan 2018, 08:58

Vad gäller just vapenhandlare finns det egentligen bara ett ställe som verkligen tagit hand om mig och visat intresse för mig som kund, det är Fritid & Vildmark i Piteå. Vapencentrum i Umeå har skärpt sig, men de verkar fortfarande bara måttligt intresserade av mig som kund när jag kommer dit. XXL har aldrig ens deras vapenavdelning bemannad, rätt person finns aldrig på plats, dvs hopplöst. Summan av detta är att jag alltid försöker göra min affärer med Fritid & Vildmark, undantaget är om de ligger helt fel i pris eller saknar den vara jag vill ha.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Ghane » 19 jan 2018, 09:28

Dabo skrev:Problemet tycker jag är att man vill ha något i vänsterutförande. Då kan man lika gärna be om en fluxkondensator till en tidsmaskin.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Sant, så fort man nämner vänster blir det väldigt jobbigt. Tror dock inte bara att det är handlarna som är problemet här utan även generalagenten för diverse märken. Frågade förra året på en CZ527 i vänster och fick till svar av butiken och Normark att denna modell tillverkas inte längre. Kontaktade CZ som var väldigt frågande för produktionen var visst igång både på Lux och American modellen, väldigt konstigt. Kontaktade en butik i Finland och då var det inga problem, bössan fanns hemma
Norska Buhunden Sunna
Ett för tomt vapenskåp
Ghane

Inläggav 2310jensen » 19 jan 2018, 10:01

Ghane skrev:
Sant, så fort man nämner vänster blir det väldigt jobbigt. Tror dock inte bara att det är handlarna som är problemet här utan även generalagenten för diverse märken. Frågade förra året på en CZ527 i vänster och fick till svar av butiken och Normark att denna modell tillverkas inte längre. Kontaktade CZ som var väldigt frågande för produktionen var visst igång både på Lux och American modellen, väldigt konstigt. Kontaktade en butik i Finland och då var det inga problem, bössan fanns hemma

Haha har exakt samma upplevelse fast med en 452 american.
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav FilGoa » 19 jan 2018, 10:03

Jag tror att många inom handeln har blivit lite fartblinda helt enkelt, för många av oss är 30-40k en mindre förmögenhet. Står man däremot i butik och säljer Swarowskisikten och Blaser R8 bössor hela dagarna blir man nog lite avtrubbad.
Användarvisningsbild
FilGoa

Inläggav grip » 19 jan 2018, 10:21

Förra året skulle jag köpa en Marlin 1895 SBL.
Besökte en välkänd affär i Stockholm.
Dom hade ingen inne och när jag frågade om det var någon på väg in så fick jag svaret "vet inte" följt av en axelryckning.
Proffsigare säljare hade ju bemödat sig om att fråga efter namn och nummer så dom kunde höra av sig när det dök upp någon bössa. Men icke.

Jag tyckte iaf bemötandet var i drygaste laget och köpte bössan från en annan välkänd affär i Småland.
grip

Inläggav Pongu » 19 jan 2018, 10:29

Det verkar som att vi ändå handlar där eftersom de överlever! ;)
Antingen köper man prylen billigt och accepterar att man själv får leta runt, läsa på, kolla lagerstatus osv, eller så betalar man för god service och/eller hög kompetens.
En del handlare kombinerar låg kompetens, dryg attityd och höga priser, vilket leder en att tro att branschen inte på något sätt är överetablerad, snarare tvärtom.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav MartinL » 19 jan 2018, 10:32

Är det inte bara att köpa en vänster från jakt.se?

Annars låg denna på blocket
https://www.blocket.se/kiruna/Blaser_R8 ... 11&w=3

MartinL

Inläggav Ghane » 19 jan 2018, 10:48

MartinL skrev:Är det inte bara att köpa en vänster från jakt.se?

Annars låg denna på blocket
https://www.blocket.se/kiruna/Blaser_R8 ... 11&w=3

Den hade jag köpt, om det var en R8 jag var ute efter :wink:

Förövrigt så var ovanstående butik en av dem som var oförmögna att lämna pris och lev tid
Norska Buhunden Sunna
Ett för tomt vapenskåp
Ghane

Inläggav MartinL » 19 jan 2018, 11:31

Aha, då förstår jag.
Är det en R93 du är ute efter eller är det nått annat?

MartinL

Inläggav Giobbi » 19 jan 2018, 11:34

Interjakt har vänster r93 till salu, Skåne. Håller med ett jvla strul när det är vänsterbössor..
Vänsterskytt
Fridykning
VM 2017 Honduras - Totalt 2a plats
2017 nytt svensk rekord - 72m utan fenor. 90m med fena
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Ghane » 19 jan 2018, 13:24

Det var en kombi bock BBF95 som jag var ute efter, har dock gjort mitt inköp nu och väntar på licens
Norska Buhunden Sunna
Ett för tomt vapenskåp
Ghane

Inläggav Dabo » 19 jan 2018, 22:10

Länk till någon finsk sida som säljer vapen till bra pris?

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk
Dabo

Inläggav Sir Ville » 19 jan 2018, 22:49

Sako Finnbear skrev:Tyvärr allt vanligare att man verkar helt betydelselös när man ska handla grejer, därför har jag valt

+ 1.

Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav XLV » 19 jan 2018, 23:10

Minns inte ens längre hur många, tyvärr främst jakthandlare, som aldrig hör av sig efter vare sig första kontakt eller överenskommelse.
Obeskrivligt trist. Verkar faktiskt mest vara fallet med just jakthandlare av nån anledning, väldigt märkligt. Påfallande ofta.
.22LR - .25-20WCF - .223Rem - .30-06 - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Yrmff!! » 20 jan 2018, 10:09

Verkar som om dom har svårt att komma till skott!! :)

:oops:
“I have reached up to the gun rack and taken down the .30/30 carbine by some process of natural selection, not condoned perhaps by many experts but easily explained by those who spend long periods in the wilderness areas.”
-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen