Kombi att föredra före repeter vid eftersök på gris!?

Re: Kombi att föredra före repeter vid eftersök på gris!?

Inläggav vizpen » 24 mar 2018, 07:37

rajonbh skrev:
vizpen skrev:de gånger man måste runda en tätning är det lätt hänt i mörkret att snubbla och eller tappa bössan.

En grundregel för mig och många andra eftersöksjägare jag känner är att man aldrig går med skott i loppet under tiden man spårar. Gäller för alla skyttar som följer med mig (på älg och vildsvin)

Inte under spårning men de är ganska sällan man tappar bössan eller snubblar kraftigt då heller, det är oftast när man närmar sig ståndskallet..

/Victor
Felstavningar och särskrivningar beror på låg intelligensnivå!

Jämthund x2
Användarvisningsbild
vizpen

Inläggav Bingebo » 13 okt 2018, 14:49

Bygelrepeter i 45/70 eller 450 Marlin
tycker jag är ett trevligt eftersöksvapen. Nu har jag aldrig gått eftersök på gris, bara älgar men bössan är väldigt lätt & smidig. Har 4 skott i röret och när det närmar sig kan man gå med patron i loppet och hanen slackad så har man god säkerhet och ändå snabbt till skott.
Marlin 1895GG 450Marlin
Hva 1651 7mm Rem Mag
Tikka T3 Sporter 6,5x55 Stalon Wisper
Sako Quad Range 22lr
Bingebo

Inläggav win307 » 13 okt 2018, 23:58

Bingebo skrev:Bygelrepeter i 45/70 eller 450 Marlin
tycker jag är ett trevligt eftersöksvapen. Nu har jag aldrig gått eftersök på gris, bara älgar men bössan är väldigt lätt & smidig. Har 4 skott i röret och när det närmar sig kan man gå med patron i loppet och hanen slackad så har man god säkerhet och ändå snabbt till skott.

Kan bara hålla med. Byglar är snabba att göra skjutklara.Har gått på eftersök på gris(stor galt) i salix mitt i natten.Usch!!!Tummen lämnade aldrig hanen...Efter 3 timmars sökande skrämde vi upp grisen under en gran.Klicka hanen,pang sen var det slut. Behövs ett skott till är det bara halvottos som är snabbare. 8)
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav Markus A » 14 okt 2018, 09:22

Prova en Valmet 412. Justerbara pipor så du kan få samskjutning mellan kula/hagel/slug och möjlighet till ds-pipa. Fula, men funktionella vapen. Lite tung kanske.
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Föregående

Återgå till Eftersök