Vinterkängor??

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vinterkängor??

Inläggav Hensoldtpojken » 15 jan 2018, 10:39

Vilka är dom "bästa" vinterfodrade kängorna ? Prisgränsen går vid ca 1500kr men kan tänjas lite ev. Kan inte slänga upp 3-4k för ett par vinterkängor liksom. Man måste väl kunna hålla sig varm och torr om tassarna även för runt 1500-2000kr ?

Tack på förfot!!
I believe whatever doesn't kill you simply makes you... stranger...
Användarvisningsbild
Hensoldtpojken

Re: Vinterkängor??

Inläggav Gullhoved » 15 jan 2018, 11:27

Sorel Caribou finns i lite lika varianter för ca 1500 kr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gullhoved

Inläggav Hensoldtpojken » 15 jan 2018, 12:04

Har du nån länk till vilken handlare?

Tackar
Användarvisningsbild
Hensoldtpojken

Inläggav kmd » 15 jan 2018, 12:22

Bästa och 1500kr blir knepigt. De bästa som jag har provat om man avser varmaste är Jörn Antifrys. Jag har aldrig frusit i dem och även vid -38 C var jag varm om fötterna. Neoprenstövlar kanske kan vara något om priset är viktigt?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
kmd

Inläggav Hensoldtpojken » 15 jan 2018, 12:48

Oj dom var rejäla men jävligt dyra med. Har funderat på stövlar men dom är så klumpiga jämfört med kängor för jakt och dylikt
Användarvisningsbild
Hensoldtpojken

Inläggav potatiskastare » 15 jan 2018, 13:10

Jag tycker inte det går att hitta välgjorda skor för de pengarna. Än mindre kängor. Allra minst välgjorda vinterkängor. Satsa på begagnatmarknaden eller neoprenstövlar hellre än nåt i b-klassen är mitt tips.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Hensoldtpojken » 15 jan 2018, 13:20

Ok tack för ditt tips!
Användarvisningsbild
Hensoldtpojken

Inläggav malx » 15 jan 2018, 14:12

På pass vinner riktiga vinterstövlar, typ http://www.olssonsfiske.se/klader-skor/ ... 60-stovlar och liknande, alla dar i veckan. Vid aktiv rörlig jakt så håller man sig varm i de flesta kängorna. Problemet är när man ska göra lite av varje...
malx

Inläggav Laikamannen » 15 jan 2018, 14:26

Köp jörn antifrys kängor. Det svider en gång men dom håller, efter 10 år kan du skicka in och sula om dom så är dom som nya igen. Så länge man tar hand om dom och smörjer in då och då så håller dom.

Jag tvekade länge men handlade tillslut, det enda jag ångrar är att jag inte köpte tidigare.

Lätta dessutom och riktigt bra att gå i.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Fritz Kraut » 15 jan 2018, 16:20

Sorel Caribou fungerar utmärkt, men är lite klumpiga om man ska gå längre sträckor, De är bra om man går några hundra meter och sedan står på pass några timmar.

Annars är Nokian Tuura rätt så bra. Jag hade ett par på 90-talet. Problemet med dem var bara att man fick så besvärlig fotsvett om det var varmare än -10.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav J. Andersson » 15 jan 2018, 16:52

Oavsett kängor, stövlar, gummi, neoprene - köp endast skor med löst foder. Stövlar med fast foder är komplett värdelösa. Dessutom luktar de soptipp efter ett år. :mrgreen:
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Tomps » 15 jan 2018, 17:01

Jag slog till på ett par sorel caribou på xxl kring jul, när de reade dem för typ halva priset, blott 699:-
Det är helt ok vinterkängor för stillastående eller lågintensiv jakt, med uttagbar filtsula, gummisula och läderskaft. Det första jag gjorde var att smörja in lädret med lundhags lädersmorning så att de blev betydligt mer vattentåliga och den hemska gula färgen byttes till läderbrunt.
Jag använder mina mest som passkytt, åteljakt och rävlock - så det blir i regel inga långa vandringar. Ska man ha kängor som tål mycket och förmodligen håller längre så skulle jag satsa på bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Vilse » 15 jan 2018, 17:28

Tjena

Skor är ju grymt svårt att rekommendera då det är ytterst individuellt men jag har dessa som skoterskor http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=16 nu när det är lite kallare, egentligen inköpta som arbetsskor men de är åtihelvitte för varma för den uppgiften.
Men ska man ha varma skor så gäller väll tjock sula och luft runt foten.
Jag har provat tockendäringa neoprenstövlar men tycker de inte andas ut kondensen tillräckligt bra = kalla fötter (ja kanske haft för liten storlek?).
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilse

Inläggav Tomps » 15 jan 2018, 17:33

Urtagbar innersula är definitivt att föredra - annars blir det lätt varmt, fuktigt och instängt om det inte är rena läderkängor. Neopren värmer förvisso, men blir man blöt så värmer det sämre och börjar även lukta
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 15 jan 2018, 18:00

När jag skrev neopren råkade jag bara härma någon tidigare. Det jag tänkte pä var de där moonbootsliknande sakerna. Kommer inte ihåg vad de kallas, men de är billiga, lätta och varma men inget att gå i enligt mig.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav r1no1 » 16 jan 2018, 08:37

Mitt tips är baserat på att du INTE ska gå runt längre sträckor (även om det går)
Seeland Spitsbergen Pac 14"
Är då det varmaste jag haft på mina fötter, men med en del knorr...
+Varma na djävulskt.
+Stora invändigt.
+Innersko.

-Enormt stora (Inga bindningar är tillräckliga)
-Skrev jag STORA utvändiga mått?
-Omöjliga att få på utvändigt byxben då kängan är STOR.
-Går inte köra bil då sulan tar i under instrumentpanelen pga storleken och ska du bromsa så tar man två pedaler samtidigt.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav jdrotz » 16 jan 2018, 08:48

Fritz Kraut skrev:Sorel Caribou fungerar utmärkt, men är lite klumpiga om man ska gå längre sträckor, De är bra om man går några hundra meter och sedan står på pass några timmar.

Annars är Nokian Tuura rätt så bra. Jag hade ett par på 90-talet. Problemet med dem var bara att man fick så besvärlig fotsvett om det var varmare än -10.

F.

Min erfarenhet av Tuura är att man måste ha rejält varma sockar. Stövlarna i sig är iskalla. Har dock hört rykten om att stövlarna förändrades någon gång på 2000-talet till det sämre. Vill minnas också att de Tuura jag hade i värnplikten 98-99 var betydligt varmare än de jag köpte privat 2012. Dess fungerar numera som slit och släng stövlar i trädgårn/garaget.

Kör nu med neoprenstövlar. Arxus Primo Nord. Inte de varmaste stövlarna, men tillräckligt. De har en bra balans mellan smidighet och isoleringsförmåga.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav högget » 17 jan 2018, 15:22

Har haft strul med frusna tår i många år och prövat många olika varianter, allt från att stå på granris till liggunderlag vilket för mig hjälp föga.
Har även provat stövlar av olika slag senast Muckboot Arctic som jag skicka illa kvickt då jag inte tyckte de hjälpte ett dyft. I dessa har jag prövat Aclima Smartwool Woolpower osv i värre modeller av sockor med linerstrumpor o sånt men inget har hjälp fullt ut till belåtenhet.

Idag har jag både Sorel Caribou Wool och Kamik Oslo/Canuck. Sorel använder jag till vardags för snölek med dottern o sånt och Kamik till Vak och pass-skyttsjakt där man ska stå/sitta still länge.

Frugan lura med mig på loppis o hitta Kamikarna för 200spänn helt nya. Mitt livs köpt tror jag, problemet är väl att hon tror att jag vill följa med jämt o ständigt nu :cry:

Båda är relativt klumpiga men det är det värt tycker jag då jag prioriterar värme. Sorel är ganska lätta i vikten jämfört med Kamik men bylsig på sitt sätt medans Kamik är riktiga boots som väger därefter.

Efter detta så fryser jag inte ett smack! kan ha ett par 200g ullstrumpor i o är inte det minsta kall om fötterna.

Efter många spenderade kronor på annat mög har jag äntligen hittat rätt. näst kliv hade varit Elvärmda-sulor eller elvärmda-strumpor men har hört väldigt mycket olika åsikter om dessa för att jag tyckt att det skulle varit värt 1500+ på chans.
Blaser R8 Professional .308 + Aimsport Triton 42 + Kahles Helia 5 2.4-12x56 4-dot + Meopta Meostar R1 1-4x22 KD
Varberger 757 .300win mag + Stalon W110 + Vortex Viper PST 6-24x50 EBR-1 Mrad SFP
högget

Inläggav jdrotz » 17 jan 2018, 15:37

Det är inte helt enkelt...vi har ju en del pass på älgjakten som kräver ganska långa promenader. I dessa fall gäller det att ha någorlunda smidiga stövlar/kängor, samtidigt vill man ha värme. Blir att kompromissa lite.

Någon jag skall prova nästa höst är att vira in stövlarna i Fjellduken när man sitter på pass. Att ha någon form av underlag mellan marken och fötterna, även om det bara är granris, är värt en del då markkylan kan vara rätt förrädisk.

En annan grej är att sluta snusa....nikotinet är inte bra om man har frusna tår/fötter. Om allt går väl (har nyss slutat) blir det test nästa höst ;-)
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Gunnebrink » 18 jan 2018, 18:34

Jag har frusit om mina arma fötter enormt mycket, inte för att jag har dålig blodcirkulation utan pga fotsvett.
Nokiastövlar är okej, om jag inte är ute så länge och har lagomt lite sockar inuti.
Sorel Caribou wool är bra med, lagom lite sockar, jag skulle säga prisvärd sko om de nu håller ett tag.

För mig är lösningen att ha lagom mycket strumpor och god plats i skorna samt att ha ombytessockar. Vid passjakt öppnar jag skorna när jag kommer på pass och sitter barfota till foten är svagt kall, sedan torra strumpor och ner i skon men jag knyter den inte förrän jag ska gå vidare, allt för att ha så god luftcirkulation som möjligt.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör