15-års gränsen

Moderatorer: Ulrik, mecke, Stefan.K

15-års gränsen

Inläggav spån » 13 jan 2018, 11:51

Hej!

Jägarförbundet skriver på sin hemsida att det är 15 års-gräns på att börja uppsiktsjaga.

Det här tycker jag är en ganska märklig regel, så mins frågor är:

1. Vad finns det för lagstöd för påståendet?

2. Finns det bra anledningar att vänta tills just 15?
Vi borde låta vildsvinsstammen hämta sig några år..
spån

Re: 15-års gränsen

Inläggav Walt Slade » 13 jan 2018, 12:00

Vapenlagen....
3 § Ett skjutvapen får lånas ut till den som är under arton år endast om

a) vapnet skall användas vid en övning eller tävling som äger rum under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen,
b) låntagaren har fyllt femton år, vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt och det inte är fråga om ett enhandsvapen eller helautomatiskt vapen,
c) utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt,
d) utlåningen avser start- eller signalvapen som skall användas vid tävling eller övning, eller

e) låntagaren har tillstånd att inneha ett vapen av samma typ. Lag (2000:147).
Walt Slade

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 13:42

spån skrev:Hej!

Jägarförbundet skriver på sin hemsida att det är 15 års-gräns på att börja uppsiktsjaga.

Det här tycker jag är en ganska märklig regel, så mins frågor är:

1. Vad finns det för lagstöd för påståendet?

2. Finns det bra anledningar att vänta tills just 15?

Tja. Finns det några bra anledningar att man måste vara 18 för att få köra bil? En stor sak i min värld är den personliga mognaden. Den är olika för olika människor. Vi pratar ju om att ta livet av djur. Hur en viss individ ser på det är aldrig lätt att veta men ju äldre man är desto mer och mer väl underbyggda beslut kan man ta. Förhoppningsvis....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav dilaiic » 13 jan 2018, 13:43

Innebär b) att en 14-åring inte på några villkor får skjuta pistol???
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 13:53

dilaiic skrev:Innebär b) att en 14-åring inte på några villkor får skjuta pistol???

Gäller så på vår klubb. Men luftpistoler brukar kunna vara licenafria och därför har man dem i ungdomsverksamhet.

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav potatiskastare » 13 jan 2018, 18:14

På klubbar brukar yngre än 15 år få skjuta utan problem.

Vill även passa på att slå ett slag för jaktformer som inte kräver skjutvapen. Läs fällor.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav dilaiic » 13 jan 2018, 19:31

Mata inte trollen...
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Dyngsmäll » 13 jan 2018, 19:41

potatiskastare skrev:På klubbar brukar yngre än 15 år få skjuta utan problem.

Vill även passa på att slå ett slag för jaktformer som inte kräver skjutvapen. Läs fällor.

Just så, att ha en trapperlinje med mårdfällor är riktigt kul när man är 14 det intygar jag (senare i livet också, förresten)! Licensfria svartkrutsrevolvrar går väl också bra för ungdomar under 15 att skjuta med under uppsikt? Min 11-åring älskar när vi skjuter med Colt pocket tillsammans.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav NiKKEE » 13 jan 2018, 19:43

Men vart går gränsen för utlåning då? Uppsiktsjakt är ju från 15 år t.ex. Men om jag går med bössan i skogen och låter någon skjuta medans jag håller i den, är det att betrakta som att jag lånat ut den även fast jag har haft kontroll över den?
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 19:49

Man får väl som vanligt försöka koppla på de tre grå. Jag tror att det absolut skulle vara ett problem om Harry började diskutera en 11 åring som skjuter en svartkrutare. Den ska ju ägas och brukas av en myndig person och lär i förarbetena likställas med ett licensbelagt vapen fast undantaget. Då är det 15 som gäller.

Men...om man nu kopplar in de tre grå så ser jag inga problem moraliskt eller säkergetsmässigt att göra som du skriver dyngsmäll. Men låt det inte passera tingsrätten. Min grabb har samma ålder och hanterar ett vapen med både mognad och säkerhet i sinnet. Men han får inte....för polisen...

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav potatiskastare » 13 jan 2018, 19:59

Tråden rensad på det värsta.
Mvh Potatiskastare
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 13 jan 2018, 20:10

locorod skrev:Man får väl som vanligt försöka koppla på de tre grå. Jag tror att det absolut skulle vara ett problem om Harry började diskutera en 11 åring som skjuter en svartkrutare. Den ska ju ägas och brukas av en myndig person och lär i förarbetena likställas med ett licensbelagt vapen fast undantaget. Då är det 15 som gäller.

Men...om man nu kopplar in de tre grå så ser jag inga problem moraliskt eller säkergetsmässigt att göra som du skriver dyngsmäll. Men låt det inte passera tingsrätten. Min grabb har samma ålder och hanterar ett vapen med både mognad och säkerhet i sinnet. Men han får inte....för polisen...

Så är det naturligtvis! Man använder insidan av skallen bara och sätter säkerheten främst så kommer det aldrig att uppstå några problem i denna fråga.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 20:38

:D
Dyngsmäll skrev:
locorod skrev:Man får väl som vanligt försöka koppla på de tre grå. Jag tror att det absolut skulle vara ett problem om Harry började diskutera en 11 åring som skjuter en svartkrutare. Den ska ju ägas och brukas av en myndig person och lär i förarbetena likställas med ett licensbelagt vapen fast undantaget. Då är det 15 som gäller.

Så är det naturligtvis! Man använder insidan av skallen bara och sätter säkerheten främst så kommer det aldrig att uppstå några problem i denna fråga.

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Dyngsmäll » 13 jan 2018, 20:57

Fast man ska komma ihåg att det även finns 15-åringar som är för omogna för att hantera vapen, så skallen bör vara med även åt det hållet.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 22:59

Dyngsmäll skrev:Fast man ska komma ihåg att det även finns 15-åringar som är för omogna för att hantera vapen, så skallen bör vara med även åt det hållet.

Japp. Sådana har jag avvisat några stycken...surast blev svägerskan när hennes son var en av dem. För jag har ju ett sådant häftigt "snajpervapen"....

Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Dyngsmäll » 14 jan 2018, 00:22

locorod skrev:
Dyngsmäll skrev:Fast man ska komma ihåg att det även finns 15-åringar som är för omogna för att hantera vapen, så skallen bör vara med även åt det hållet.

Japp. Sådana har jag avvisat några stycken...surast blev svägerskan när hennes son var en av dem. För jag har ju ett sådant häftigt "snajpervapen"....

:mrgreen: :roll: :mrgreen:
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav sevehem » 14 jan 2018, 12:32

Så om jag låter min tös, under 15, följa med till skjutbanan och låter henne där skjuta några några skott med 22:an när jag sitter bredvid henne och sköter allt utom själva avlossandet så gör jag fel? Är det rätt förstått?
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav dilaiic » 14 jan 2018, 12:54

sevehem skrev:Så om jag låter min tös, under 15, följa med till skjutbanan och låter henne där skjuta några några skott med 22:an när jag sitter bredvid henne och sköter allt utom själva avlossandet så gör jag fel? Är det rätt förstått?

Så tolkar jag det hela men jag hoppas att jag har fel. Och nu tänker jag låtsas att jag aldrig har sett den här tråden...
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav MrStrix » 14 jan 2018, 13:01

Men hallå!
Det är stor skillnad på uppsiktsjakt och skytte. Frågan gäller ju uppsiktsjakt inte skytte.
Det finns många klubbar som har mycket skytteverksamhet för barn.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav Ogster2 » 14 jan 2018, 13:05

MrStrix skrev:Men hallå!
Det är stor skillnad på uppsiktsjakt och skytte. Frågan gäller ju uppsiktsjakt inte skytte.
Det finns många klubbar som har mycket skytteverksamhet för barn.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Precis, väldigt stor skillnad på att jaga och att skjuta på skjutbanan.

Tävla i Korthåll är från 10år
Tävla i 6,5 skytte är från 12år

Att barn får skjuta på en skjutbana är helt ok utan minsta tvekan.
Användarvisningsbild
Ogster2

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen