Extra batterifäste på kikarsikte

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Extra batterifäste på kikarsikte

Inläggav malx » 12 jan 2018, 23:53

Då jag har satt ett Delta titanium HD på bössan och det siktet varken har automatisk avstängning eller extra batteri så misstänker jag att jag kommer hamna i trångmål nån gång i framtiden.
Så jag konstruerade snabbt ett klickfäste för ett extrabatteri som går att snäppa på siktet. Skrev ut det i mjuk absplast och satte dit en skyddande tejp mot batteriet så borde knappast göra nått märke på siktet. Enda orosmålnet jag ser är om jag är ute i hårt väder och vad det gör med batteriet om det kommer in vatten. Om något så lyckades jag göra att det sitter lite för bra, tror inte jag ska ha nått problem med rekyl men det får vi se.
(Kunde ha skrivit ut det svart men röd plast var redan laddad i skrivaren och bössan ska ändå bara användas på klövvilt)
IMG_20180112_223138.jpg

IMG_20180112_223110.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx

Re: Extra batterifäste på kikarsikte

Inläggav Bäver » 13 jan 2018, 22:01

malx skrev:Då jag har satt ett Delta titanium HD på bössan och det siktet varken har automatisk avstängning eller extra batteri så misstänker jag att jag kommer hamna i trångmål nån gång i framtiden.
Så jag konstruerade snabbt ett klickfäste för ett extrabatteri som går att snäppa på siktet. Skrev ut det i mjuk absplast och satte dit en skyddande tejp mot batteriet så borde knappast göra nått märke på siktet. Enda orosmålnet jag ser är om jag är ute i hårt väder och vad det gör med batteriet om det kommer in vatten. Om något så lyckades jag göra att det sitter lite för bra, tror inte jag ska ha nått problem med rekyl men det får vi se.
(Kunde ha skrivit ut det svart men röd plast var redan laddad i skrivaren och bössan ska ändå bara användas på klövvilt)
IMG_20180112_223138.jpg

IMG_20180112_223110.jpg

Varför inte köpa ett kvalitets sikte så slipper man ha batteri hållare :P
Bäver

Inläggav jdrotz » 13 jan 2018, 22:11

Bäver skrev:
malx skrev:Då jag har satt ett Delta titanium HD på bössan och det siktet varken har automatisk avstängning eller extra batteri så misstänker jag att jag kommer hamna i trångmål nån gång i framtiden.
IMG_20180112_223138.jpg

IMG_20180112_223110.jpg

Varför inte köpa ett kvalitets sikte så slipper man ha batteri hållare :P

:-) Nu rörde du nog om i getingboet rejält ;-)

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav malx » 14 jan 2018, 00:17

Bäver skrev:Varför inte köpa ett kvalitets sikte så slipper man ha batteri hållare :P

Därför att vissa skiter inte pengar, så då får man kompromissa!
malx

Inläggav jeppe.c » 14 jan 2018, 12:35

malx skrev:
Bäver skrev:Varför inte köpa ett kvalitets sikte så slipper man ha batteri hållare :P

Därför att vissa skiter inte pengar, så då får man kompromissa!

:lol: bästa svaret denna veckan ;)
Själv har jag extra batteriet i väskan. Man märker lång tid i förväg om batteriet är på väg o lägga av på deltan.
Samt jag kontrollerar alltid belysningen innan jag är på pass.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav Alcibiade » 14 jan 2018, 15:00

IMG_20180112_223138.jpg

IMG_20180112_223110.jpg

Smart och jag tycker inte du ska skämas över den röda färgen. :)
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav Kruger » 14 jan 2018, 19:22

Finurligt! En sån skulle jag kunna tänka mig att ha på kikarn :D
Är ny på det här med belyst och har en Vortexkik som verkar vara riktigt svår att stänga av.... :oops:
Hur mycket kostar det att få en printad?
/ Kruger
Tikka 695 lyx, 7mmRm, Schmidt & Bender 1.5-6x42
Tikka 658 Varmint, 6.5x55, Meopta 7x50 & Sightron 6-24x42
Tikka T3 ss lite, 9,3x62, Vortex 1-4x24.
Remington 514 Target, 22lr, Weaver T10
Browning 325, 12
Baikal 327 STE, 12
Användarvisningsbild
Kruger

Inläggav malx » 14 jan 2018, 20:05

Kruger skrev:Finurligt! En sån skulle jag kunna tänka mig att ha på kikarn :D
Är ny på det här med belyst och har en Vortexkik som verkar vara riktigt svår att stänga av.... :oops:
Hur mycket kostar det att få en printad?
/ Kruger

Inte kostar den mycket men gäller ju att den passar kikarsiktet när den är fastsatt på bössan. Som du ser av bilden så fick jag göra en lämplig läpp på min men om/hur lång man behöver beror ju på var fästena sitter och hur lång tuben är.
Sen vet jag inte om den är skottfast än, får se när jag ska skjuta in en ny ljuddämpare till veckan.

jeppe.c skrev:Själv har jag extra batteriet i väskan. Man märker lång tid i förväg om batteriet är på väg o lägga av på deltan.
Samt jag kontrollerar alltid belysningen innan jag är på pass.

Jag har en förmåga att komma på pass med lite olika väskor/utrustning beroende på situation. Så man kan ju ge sig den på att Murphy kommer att se till att man glömt extrabatteriet när det väl behövs. Därav denna lösning, har jag glömt bössan så har jag värre problem än batteriet... :).
malx

Återgå till Kikarsikten / Optik