Rävjakt med hund nära motorväg?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Rävjakt med hund nära motorväg?

Inläggav callejos » 06 dec 2017, 19:55

Jag har en hamiltonstövare som nu är 16 månader gamla.
Hon har totalt krossat alla mina förväntningar med marginal och är nu vad jag skulle säga en rådjursren och bra rävhund.
Som sig bör kommer då lite förfrågningar om man vill komma och jaga.
Har nu fått förfrågan av två lag som båda jagar i direkt närhet till E4an.
Båda jaktlagen innefattar trevliga marker, gott om räv och trevlig social gemenskap.
Hur farligt är det att släppa bredvid en väg med viltstängsel i gott skick?
Är det vanligt att räven väljer att gå igenom stängslet eller går den hellre åt andra håll eller ner i gryt, någon som har erfarenhet?
callejos

Re: Rävjakt med hund nära motorväg?

Inläggav Canta » 07 dec 2017, 13:37

Skulle aldrig släppa invid stor väg. För det första så kan hål i stängsel vara färskvara dvs endast räven har koll. Kan ha skett nåt under natten, typ. Man ser ju döda djur även på mototvägar. För det andra så överröstar trafiken hundens skall så det blir ofta ingen bra jakt. Slutligen är jakt vid stor väg stressande dvs man står mest o oroar sig
Användarvisningsbild
Canta

Re: Rävjakt med hund nära motorväg?

Inläggav 6.5*57R » 08 dec 2017, 21:06

Jag skulle absolut INTE släppa en rävstövare i närheten av en större väg ÄVEN om den har viltstängsel.

För 3 eller om det var 4 år sedan släppte en kompis på ett sådant ställe (Väg 25). Att försöka få ner farten på bilar som ligger runt 100-130 km/h är riktigt obehagligt och rent av livsfarligt. Räven gick ut på vägen vid ett dike under viltstängslet och sprang ca 400 m utmed mitträcket...Nu slutade det lyckligt denna gång med 2 drevrävar skjutna på andra drev av samma hund.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh
Kristoffer
6.5*57R

Återgå till Småviltsjakt