Vortex Strike Eagle!?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vortex Strike Eagle!?

Inläggav Bioshocker » 29 nov 2017, 22:40

Efter att ha sett närmare 10 annonser på diverse plattformar så måste jag fråga, då jag köpt en dylik Vortex Strike Eagle själv; är det någon som har något postivt att säga om dessa? Duger eye-box till att hitta målet snabbt? Är glasen helt bedrövliga i annat är fullt dagsljus? Borde jag returnera möget och ge mig själv piskstraff för att ha "slagit till" på Black Friday?

Tacksam för input.
Bioshocker

Re: Vortex Strike Eagle!?

Inläggav Ankan472 » 29 nov 2017, 23:20

Om du köpte på xxl för 2500:- så är det ju prisvärt.
Har själv haft en som jag sålde direkt.
Lite grötigt Riktmedel, men det går säkert att vänja sig med.
Linserna är inte roliga om man kollat genom fin optik.
För dagjakt om man vänjer sig vid riktmedlet är det ju ok.
JRF givetvis!
Användarvisningsbild
Ankan472

Inläggav Spitfire » 29 nov 2017, 23:24

Den är skapad för AR-plattformen men funkar för annat om man gillar riktmedlet. Köpte du den på XXL gjorde du ett kap.
https://youtu.be/JHzvI6zu7Mo

Mvh

Spitfire
PEW PEW PROFESSIONAL
Användarvisningsbild
Spitfire

Inläggav Gblenn » 30 nov 2017, 11:14

Har haft ett Strike Eagle 1-6 och använt en del på biograf och på bana. Tycker det funkade riktigt bra efter lite övning och det var även bra optiskt (även relativt ordinarie pris). Nåt mög är det definitivt inte!
Men efter att ha testat rödpunkt på biografen har jag inte använt nåt annat på löpande mål. Vilket riktmedel man än väljer på de lågförstorande siktena så är det fortfarande ett kikarsikte där du har en "eye box" att anpassa dig till. Med rödpunkt är "boxen" enorm i jämförelse och du behöver ju bara se punkten i målet för att kunna träffa, så jag tycker det är helt överlägset i snabba situationer. Resultatet blev att 1-6an blev liggandes och för att motivera lite andra investeringar sålde jag till slut siktet.

MEN, nu har jag precis slagit till på ett Strike Eagle 1-8, i förra veckan när Cyberphoto hade kampanj... Och efter att ha klämt, känt, tittat och skruvat och även monterat och torrklickat en hel del så är jag så här långt väldigt nöjd!! Det omarbetade riktmedlet känns väldigt rätt och lite mer naturligt att använda med den separata punkten i mitten. Optiskt är det också riktigt bra och ett snäpp upp från 1-6an också men jag har ju inte jämfört sida vid sida. Vill man ha ett 1-8 tror jag inte det finns något mer prisvärt över huvud taget.
I spannet 1-6 finns det idag mer att välja på så där är väl konkurrensen lite hårdare men Vortex står sig bra ändå tycker jag, och helgens pris på XXL var ju helt oslagbart.

Vad gäller användning i annat än dagsljus så har jag inte testat i riktig skymning men biograferna har ofta ganska ljussvaga scener och det funkade förträffligt ändå. Men sen är ju inte ett 24mm objektiv det man först tänker på när det gäller jakt i skymning, oavsett märke.
Gblenn

Inläggav Bioshocker » 01 dec 2017, 09:04

Tack så mycket för utförliga svar. Kanonbra input. Jag behåller Strike Eaglen och söker mig ett Aimpoint också ;)
Bioshocker

Inläggav Carl A » 01 dec 2017, 11:38

Har haft/har ett antal olika gluggar, zeiss mellanklass, vortex razor hd gen 1, sub pm2, swarre z8.
Och nu en rubr. Helt ok. Def prisvärd.

Med reservation för att jag är rookie.
Carl A

Inläggav Anders_Gevär » 03 dec 2017, 00:11

Gblenn skrev:Har haft ett Strike Eagle 1-6 och använt en del på biograf och på bana. Tycker det funkade riktigt bra efter lite övning och det var även bra optiskt (även relativt ordinarie pris). Nåt mög är det definitivt inte!
Men efter att ha testat rödpunkt på biografen har jag inte använt nåt annat på löpande mål. Vilket riktmedel man än väljer på de lågförstorande siktena så är det fortfarande ett kikarsikte där du har en "eye box" att anpassa dig till. Med rödpunkt är "boxen" enorm i jämförelse och du behöver ju bara se punkten i målet för att kunna träffa, så jag tycker det är helt överlägset i snabba situationer. Resultatet blev att 1-6an blev liggandes och för att motivera lite andra investeringar sålde jag till slut siktet.

MEN, nu har jag precis slagit till på ett Strike Eagle 1-8, i förra veckan när Cyberphoto hade kampanj... Och efter att ha klämt, känt, tittat och skruvat och även monterat och torrklickat en hel del så är jag så här långt väldigt nöjd!! Det omarbetade riktmedlet känns väldigt rätt och lite mer naturligt att använda med den separata punkten i mitten. Optiskt är det också riktigt bra och ett snäpp upp från 1-6an också men jag har ju inte jämfört sida vid sida. Vill man ha ett 1-8 tror jag inte det finns något mer prisvärt över huvud taget.
I spannet 1-6 finns det idag mer att välja på så där är väl konkurrensen lite hårdare men Vortex står sig bra ändå tycker jag, och helgens pris på XXL var ju helt oslagbart.

Vad gäller användning i annat än dagsljus så har jag inte testat i riktig skymning men biograferna har ofta ganska ljussvaga scener och det funkade förträffligt ändå. Men sen är ju inte ett 24mm objektiv det man först tänker på när det gäller jakt i skymning, oavsett märke.

Bra sammanfattning tycker jag. Hade ett strike eagle sedan tidigare på en av mina bössor. Nu var jag ute efte antingen rödpunkt, eller lågförstorande sikte. När jag såg erbjudandet från XXL kastade jag mig på köpknappen. För de pengarna vågar jag nog påstå att bättre kikare för pengarna får man inte. Därmed inte sagt att siktet håller världsklass. Ska man däremot ha bättre tubkikare från samma, eller annan tillverkare ska man över 8 tkr och upp till nästan vad som helst. Kändes inte helt aktuellt för mig. Tröttnar jag på min strike eagle, åker den väl på någon annan bössa.
Anders_Gevär

Inläggav paramedic77 » 03 dec 2017, 00:55

Köpte en slik nyligen av GBlenn och det var mest för att se om de gjort de lågförstorande bättre än den tidigare PST 1-4 jag hade för några år sedan. Dessvärre är svaret nej! Visst ser man det man ska. Men eyeboxen är bråkig över 4x tycker jag. Riktmedlet är ju som sagt inte ämnat för jakt primärt och det är "lite mycket". Har inte jagat med det ännu så jag får väl utvärdera...
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
HVA 1640 9,3x62 Aimpoint Micro H1+ Leupold VX-3 1.5-5x20, Stalon whipser magnum
HVA 648 8x57JS oborrad med öppna rm.
paramedic77

Inläggav Gblenn » 03 dec 2017, 22:21

paramedic77 skrev:Köpte en slik nyligen av GBlenn och det var mest för att se om de gjort de lågförstorande bättre än den tidigare PST 1-4 jag hade för några år sedan. Dessvärre är svaret nej! Visst ser man det man ska. Men eyeboxen är bråkig över 4x tycker jag. Riktmedlet är ju som sagt inte ämnat för jakt primärt och det är "lite mycket". Har inte jagat med det ännu så jag får väl utvärdera...

Ja hoppas du blir nöjd med det när du väl tagit det ut på jakt. För mig var det ju så att rödpunkten helt tog mig med storm så Strike Eagle 1-6an fick aldrig riktigt chansen. Nu hoppas jag att 1-8an kan komma till användning istället, men annars får jag väl PMa dig innan jag lägger ut den till försäljning... :D

När det gäller eyebox är jag kanske inte så värst känslig men å andra sidan är jag väldigt noga med hur jag ställer in kindstöden, så det funkar bra med mina sikten tycker jag. Men å andra sidan är det just på den punkten som rödpunktssiktena fullkomligt lyser...
Gblenn

Inläggav gren » 12 jan 2019, 23:03

Någon som jagat med detta sikte? 1-8an ser prisvärd ut, men RM är ju aningen udda. Det kanske är som gjutet om på 1x?
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Tommygun » 12 jan 2019, 23:41

gren skrev:Någon som jagat med detta sikte? 1-8an ser prisvärd ut, men RM är ju aningen udda. Det kanske är som gjutet om på 1x?

Polarn använder det på sin drilling och han är helnöjd.
Han har den på 1x när han jagar hare med sin stövare när fåglarna börjar toppa. Stora ringen på 1x funkar som en "easyhit" typ när han jagar hare. Sen kan han vrida upp den på 8x och skjuta nån orre/tjäder i topp mellan dreven.
Känns väll lite som ett sikte som inte är riktigt bra till någon jakt men väldigt mångsidigt.
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav grip » 14 jan 2019, 10:12

Jag hade tidigare ett 1-6.
Skymningsegenskaperna var förvånansvärt bra så glaset är det inget fel på.
Men jag gillade inte riktmedlet.
grip

Inläggav gren » 14 jan 2019, 15:01

grip skrev:Jag hade tidigare ett 1-6.
Skymningsegenskaperna var förvånansvärt bra så glaset är det inget fel på.
Men jag gillade inte riktmedlet.

Det låter ju kanon. Riktmedlet har ju ändrats lite från 1-6 till 1-8 och jag tror man mest ska använda ringen för att placera den mitt i bröstet på rådjuret på 1x och inte finlira något. På 8x så finns det en liten punkt man kan finlira lite med.

Jag tror jag ska testa det till nästa säsong till drevjakten på allt mellan hare till älg. Priset är onekligen attraktivt för förstoringen.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Storstadsjägaren » 17 jan 2019, 12:38

Riktmedlet är sådär, i min mening.

Men optiken är okej, om än inte i klass med Z och S.

Jag föredrar 1-8x, satte det på min BAR Match. Klart värt 3500 kr hos XXL.
Storstadsjägaren

Inläggav No1MAXIMUS » 17 jan 2019, 18:21

Riktmedlet är ju till för tävlingsskytte med framförallt .223 så inte konstigt att många tycker det är knepigt för jakt.
No1MAXIMUS

Inläggav Loke » 18 jan 2019, 09:25

Lite intressant sikte just 1-8×
Funderar på ett sådant. Tänkt till farsgubben på älgjakten och flytta den till min 22lr under icke älgjakt. Hur fungerar pricken i mitten på 1-8× om man vill skjuta lite precision på 50m? Upplevs den stor? Om jag uppfattat det rätt täcker dem typ 1,45cm på 50m.

Var det XXL och Cyberphoto som brukar ha kampanjer på dessa?

Någon här inne som funderar på att avyttra sitt 1-8× så skicka gärna ett PM
Blaser R8 Success 9,3x62 Triton 42II S
Blaser R8 308w pipa
Swarovski Z8i 1-8x24 Flexchange
Zeiss Conquest V6 2,5-15x56 ASV
Tikka 412 12/76
Weihrauch HW97KT BL .22
Älgjakt..finns det något bättre!
Loke

Inläggav Storstadsjägaren » 18 jan 2019, 10:03

No1MAXIMUS skrev:Riktmedlet är ju till för tävlingsskytte med framförallt .223 så inte konstigt att många tycker det är knepigt för jakt.

Den är knepig även för tävlingsskytte och .223.... :lol:
Storstadsjägaren

Inläggav No1MAXIMUS » 18 jan 2019, 18:22

Hade mitt i några veckor och en tävling bara. Hade svårt att använda det på 1x så jag bytte ut det mot ett rödpunkt istället. Sedan blev det ett 1-4x Viper PST och nu sitter ett Viper PST gen 2 2-10x på det och väntar på ett fäste för sidmonterad RMR.
No1MAXIMUS

Inläggav sörmland » 18 jan 2019, 18:28

Jag har ett
Viper 1-4 och det är fantastiskt till avsett bruk. Jag har tittat i ett strike eagel och det kändes mer som en leksak jmf med viper.
sörmland

Återgå till Kikarsikten / Optik