Vildsvinskött

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vildsvinskött

Inläggav swehunt » 14 nov 2017, 01:39

Som det ser ut hos vilthandlarna idag så börjar de flesta bli fulla av vildsvinskött nu som de har svårt att få avkastning av, vilket gör att den ena dumpar priserna på inköpen mer än den andre...

Självklart riktigt tråkigt för jägarna, men jag förstår handlarna också. Varför köpa kött "dyrt" som de sedan får lägga i frysen i ett halvår innan de i bästa fall lyckas sälja?

Till min fråga:
Vad tror ni skulle hjälpa för att få upp acceptansen bland allmänheten till vildsvinskött? Skulle det bli enklare för handlarna att få köttet sålt, skulle priset till jägarna säkerligen stiga automatiskt.

Något jag tycker är väldigt anmärkningsvärt är att det importeras hundratals ton vildsvinskött från Tyskland till Sverige av flera stora grossister istället för att utnyttja den resursen vi har själva!
Nu är det kanske inte unikt att importera viltkött eftersom vi importerar enorma mängder hjortkött från t.ex Nz, återigen istället för att utnyttja det fantastiska svenska köttet.
Någonting är galet där tycker jag!

Men återigen, vad tror ni är en framgånsfaktor för vildsvinsköttet? Problemet kommer inte bli mindre i framtiden!
swehunt

Re: Vildsvinskött

Inläggav Melker » 14 nov 2017, 08:36

Absolut ett problem men jag har dessvärre inte nyckeln.
Antar att det för snabb effekt behövs en större matvarukedja som gör en satsning på svenskt viltkött.

SJF propagerar ju för viltkött och försöker förenkla för vildsvinskött.
Det har dock inte helt slagit igenom så det märks på vilthandlarnas priser.

Det borde ju vara sug efter rent, ekologiskt och etiskt viltkött på marknaden jämfört med ”fabrikskött” som gått i små feed lots, medicinerats och ätit kraftfoder.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Canta » 14 nov 2017, 09:15

Tror att nyckeln till det hela är hunden. Enorma mängder rätt dåligt kött från vanliga slakterier går idag till hundfoderfabriker. Om man skulle ta 4/5 av vildsvinets kropp till hundfoder skulle man kunna behålla sadel, file' och nån stek till sig själv eller till avsalu efter test. Hundfoder kokas väl som mest så vetrinärer skulle bara behöva göra stickprov på foderfabrikerna. Använder själv mycket av grisen till hundarna och bra mat är det, inte över-fet.
För 30-40 kr rakt av skulle nog hundfoderfabrikerna också jubla.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 14 nov 2017, 09:32

Rid på bacon-trenden och marknadsför vildsvinsbacon. Något av det godaste vilt jag någonsin ätit.
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Canta » 14 nov 2017, 09:35

Det bästa på grisen går alltid att bli av med. Men resten, typ trasade bogar ?
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav tanden » 14 nov 2017, 09:36

Alla pratar stekar. Profilera viltFÄRS! Och bacon är med bra. Allt snabblagat.
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav PatrikMalmo » 14 nov 2017, 09:47

Instämmer kring viltfärs, av alla slag. Snabblagat, går att variera mycket och sanslöst gott!
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Jämtlasse » 14 nov 2017, 09:51

Färsen är lätt att sälja tycker jag,många som vill ha.
/Lars:
Jämtlasse

Inläggav Melker » 14 nov 2017, 10:07

Vad får ni betalt hos viltuppköparna?

Vad betalar t ex ICA för "industrikött" respektive gräsbetat?
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav tanden » 14 nov 2017, 10:26

Vildsvin upp till 40 kg slaktvikt 26:-/kg
Vildsvin över 40 kg slaktvikt 15:-/kg
Vildsvin under 10 kg slaktvikt 0:-
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav swehunt » 14 nov 2017, 13:07

tanden skrev:Vildsvin upp till 40 kg slaktvikt 26:-/kg

I skåne är priserna nere på 13kr för matgrisarna på vissa håll...
swehunt

Inläggav tanden » 14 nov 2017, 13:11

Fyyyyyyyy va lågt!!!!!!!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav swehunt » 14 nov 2017, 13:12

Jag är också inne på färs och förädling av vissa delar.
Tyvärr sätter "nysvenskarna" för det mesta stopp för vildsvinskött inom den kommunala köket, annars tror jag att det vore hur bra som helst att få in viltköttet i skolor/äldreboenden etc.

Sjf motion om att förenkla försäljningen för jägarna förstår jag inte alls. Det är verkligen inte där problemet ligger!
Jägarna säljer till uppköpare just för att slippa arbetet, varför då inte försöka förenkla/förbättra för vilthandlarna istället, med t.ex importförbud?
swehunt

Inläggav Lagomski » 14 nov 2017, 14:05

Det är väl svårt att få betalt för det eftersom det faktiskt inte är någon jättekul produkt...
Nöt är enligt mig en betydligt bättre produkt, och skaran som gillar ekologiskt brukar nöja sig med ekologiskt från någon mindre gård.

Vet att det är många som gillar vildsvinskött, men i min värd tror jag herren ovan som pratade hundmat är på rätt spår, för jag tror 8 av 10 Svenssons föredrar nöt framför vildsvin. Man får inte glömma att vi jägare är lite partiska. Har man skjutit det själv är det oftast godare än något man köpt.
Lagomski

Inläggav Kronhjorten » 14 nov 2017, 14:14

Både jag och sambon föredrar vildsvin framför älg. Vildvin är lätt att använda hela djuret, fäsen är utsökt och dom finare bitarna bra även dom. Det är sjukt att viltkött finns i överflöd när vi samtidigt producerar kött.

Jag tror helt enkelt köttet blir för dyrt när det väl hamnar på hyllan. Man kan ju tänka sig en ganska stark lobbygrupp som inte vill att vildsvinskött ska bli för tillgängligt som konkurrent till vanligt griskött.

Här i Jämtland har jag aldrig sett vildsvin i butikerna. Hur kommer det sig om det nu finns för mycket?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Melker » 14 nov 2017, 14:34

tanden skrev:Vildsvin upp till 40 kg slaktvikt 26:-/kg

Vår närmaste är överhopad med kött och ger nu 20 resp. 10kr/kg så hundarna får mycket kött...
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Speedy » 14 nov 2017, 14:48

swehunt skrev:Tyvärr sätter "nysvenskarna" för det mesta stopp för vildsvinskött inom den kommunala köket, annars tror jag att det vore hur bra som helst att få in viltköttet i skolor/äldreboenden etc.

Vad synd att rasismens fula tryne skulle visa sig i en annars intressant frågeställning.
Jag håller med om att vildsvinen i skogarna är en enorm matresurs som borde kunna utnyttjas mer till förmån för gemene man. Jag måste säga att Svenska Jägareförbundet under det senaste decenniet har gjort ett mycket bra arbete med att undervisa jägarna i kötthantering men jag tror inte att vi på långa vägar är redo att kunna leverera säljbara slaktkroppar i den grad där majoriteten av de vildsvin som skjuts kan gå till handeln. Jag har sagt det förut och jag har det som en strävan för mig själv att inom jakten försöka efterlikna industrin så långt jag kan. Givetvis går det inte att göra så till 100% i en jaktsituation men att ta reda på hur det går till på ett slakteri och sträva efter hur saker görs där ger en bättre chans till ett bra resultat för en själv. Jag är ganska övertygad om att väldigt många jägare i Sverige äter mer eller mindre otjänligt kött som de stolt marknadsför till vänner och bekanta som det bästa kött man kan få, detta på grund av många brister i hanteringen från skogen till bordet där kontaminering redan från skottögonblicket är en försämrande faktor, ett skott gör skada och ett andra skott gör ännu mer skada och är ofta sämre placerat för det handlade om att få ner djuret till varje pris. Ett tredje skott har nog förpassat slaktkroppen till just bara hundmat. Vad jag menar är att det är otroligt viktigt för slutresultatet att vara noga redan från början för annars finns det ingen anledning till att köttet ska hitta ut i handeln eftersom att det inte är en produkt som håller måttet för vad som är värt att betala pengar för eller ens borde få säljas som matråvara.
En vanlig oro jag hör från kunder (jag säljer kött i färskvarudisk i en ica-butik) är att de inte vill att det ska vara för mycket viltsmak på just viltkött. Efter vad jag har erfarit så är den viltsmaken som folk ofta ser som negativ ett resultat av dålig hantering medans väl hanterat viltkött inte har någon direkt utmärkande "viltsmak". Självklart finns det särdrag i smakerna på olika typer av djurslag som har stått för köttet man för tillfället äter men när det kommer till just de smaker som folk reagerar negativt på så vill jag påstå att det är felhantering som ligger bakom och inte att personen i fråga inte tycker om just det viltslaget den äter kött ifrån när den reagerar på den negativa viltsmaken.

Tyvärr är det nog långt kvar tills vi kan se vildsvinskött som en stadig råvara i matvarubutikerna. Kanske ligger svaret i att ändra etiknormerna för hur man jagar, ett vilt som ska gå till försäljning kanske ska skjutas i huvudet? om man inte klarar det så kanske man inte är rätt jägare för att sälja sitt viltkött till en viltuppköpare. Nu säger jag inte att jag själv är skytt nog att göra så men det är ändå det mest lindriga skottet på en slaktkropp för att hålla resten intakt och säljbar i sin helhet. Att sen ha direkt möjlighet att lämna in hos viltslakteri är nästa steg så att slaktkroppen kommer i rätt omständigheter så snart som möjligt, finns den möjligheten? om inte så har man nog inte möjligheten att sälja sitt kött.

Det finns givetvis många faktorer men hanteringen är enligt mig den viktigaste, för vem vill köpa "ruttet" kött? Därför anser jag att de jägare som har ett intresse av att sälja sitt kött vidare bör sätta sig in i hur man slaktar inom industrin och försöka applicera deras metoder i sin egen jaktliga verksamhet. Först då kan vi få en större kvantitet vildsvinskött som duger utanför den personliga kretsen och ute i handeln.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Ogster2 » 14 nov 2017, 15:04

Speedy skrev:
swehunt skrev:Tyvärr sätter "nysvenskarna" för det mesta stopp för vildsvinskött inom den kommunala köket, annars tror jag att det vore hur bra som helst att få in viltköttet i skolor/äldreboenden etc.

Vad synd att rasismens fula tryne skulle visa sig i en annars intressant frågeställning.

Att dra rasistkortet visar bara på ditt försök att tysta nått du inte vill prata om.

Det är absolut inte rasism att påpeka att många nya svenskar inte vill äta kött från svin, man har med sig religioner hit från sina hemländer där detta är förbjudet och det är inget mer med det.

Fråga dom själva så ska du se att dom inte tycker det är rasistiskt att påpeka fakta om deras matvanor.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Canta » 14 nov 2017, 15:49

@speedy
Tror inte hanteringen av viltet är problemet. Kan inte tänka att vi skjuter på sämre sätt än polacker eller tyskar. Det är viltanläggningarna som finstyckar, paketerar o säljer till grossister. Skadat kött skärs bort här. Sen undrar man vad tyskarna gör av sina 600000 vildsvinskroppar. Mer korvtradition säger en del.

Exponeringen i affärer är också en faktor. Viĺl man ha vildsvin hos t.ex. Citygross då ska man inte söka i grisdisken. Vildsvin går under viltkött och nassen får man hitta bland hjort, gräsand, ripa osv. Dyrt där dvs lyxstämpel.
Tror ändå på uppdelning dvs sadel, file o sånt snyggt förpackat till priser kring tamgrisens motsvarigheter o resten en slags råvara tiĺl t.ex. hundfoder eller proteinpeĺlets till höns/fisk
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Stainless steel » 14 nov 2017, 17:18

Speedy skrev:

Kan lägga in ett stort jävla veto här. Det är sant saker som var skinka förut är kalkon förut fick vi mycket mer köttfärsbiffar men det får vi inte längre för det var blandfärs vilket innebar att dom var tvungen att servera mer än halva skolan extrakost självklart dom slutar med religionskost i Gävle och serverar sånt som funkar för alla på skola. Så kom inte och dra rasistkortet för det är fakta att dom har ändrat vad som serveras i skolorna. Bara för din information ja jag går i skolan och har gått i en av dom mest invandrartätaste i Gävle och är nog fan lite smårasistisk efter det eller vad man nu ska kalla det.
Stainless steel

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt