Ingenting om bågjakten?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Ingenting om bågjakten?

Inläggav Tiwaz » 03 nov 2017, 01:19

Som vi förhoppningsvis får besked om 2018 som det verkar...
Tiwaz

Re: Ingenting om bågjakten?

Inläggav Ghane » 03 nov 2017, 08:33

Känns inte som att artiklen i aftonbladet är till gagn direkt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gv ... ed-pilbage

när man börjar skriva ut att det är HÄFTIGT med stora feta bokstäver
Norska Buhunden Sunna
Ett för tomt vapenskåp
Ghane

Inläggav Raggarö » 03 nov 2017, 08:59

Artikeln diskuteras livligt bland SJF:s medlemmar på den konferens jag bevistar. Majoriteten av dessa kommer att lämna förbundet om bågjakten blir verklighet i Sverige. Det var värre diskussioner än hur ett kulvapen får se ut......

(konferensen har inget med jakt eller vapen att göra)

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Bonzo » 03 nov 2017, 09:52

Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL.
Merkel Drilling. 12/7x57R. Trijicon 1-4.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav Levon » 03 nov 2017, 10:43

Raggarö skrev:Artikeln diskuteras livligt bland SJF:s medlemmar på den konferens jag bevistar. Majoriteten av dessa kommer att lämna förbundet om bågjakten blir verklighet i Sverige. Det var värre diskussioner än hur ett kulvapen får se ut......

Raggarö

Kan man anta att de som hotar med att lämna är såna som debatterar emot chassin och halvauto oxå?
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav tjulen92 » 03 nov 2017, 10:50

Raggarö skrev:Artikeln diskuteras livligt bland SJF:s medlemmar på den konferens jag bevistar. Majoriteten av dessa kommer att lämna förbundet om bågjakten blir verklighet i Sverige. Det var värre diskussioner än hur ett kulvapen får se ut......

Raggarö

Whut? Varför? Hur går resonemangen till stöd för så stor ilska mot bågjakt inom jägarleden? Sjukt fjantigt. Känns om att vi bara kommer ha M98:or och S/S kvar att jaga med om några decennier.......
tjulen92

Inläggav JohanL73 » 03 nov 2017, 11:21

tjulen92 skrev:Känns om att vi bara kommer ha M98:or och S/S kvar att jaga med om några decennier.......

Det är väl lite väl positivt tänkt att vi (jägare och skyttar) ska ha så mycket tid på oss? :wink: :?
Sako TRG-s 6,5×55 sökes... även andra kalibrar av intresse.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav White hunter » 03 nov 2017, 16:20

Jag är hyffsat ointresserad av bågjakt.
Men blir det en jägarexamen för detta lär jag ta denna.
Om inte annat för att lära sig något nytt...
Om en sådan examen berättigar licens på armborst utan aktivt deltagande i klubb etc, det gör det ännu mer intressant.
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav nuke » 03 nov 2017, 16:46

Känns som om förbundet borde satsa på lite medieträning.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav locorod » 03 nov 2017, 18:12

Jag är själv försiktigt positiv till bågjakt. Men...Ingen jag pratar med är ens nyfiken på detta fenomen utan alla ser det som ett macho- sätt att få djur att lida för att håriga män ska få utlopp för sina dödarkänslor. Det är ju här det största problemet ligger.

Man har med andra ord inom bågjägarna inte kunnat förklara för andra människor så de förstår det och kan ta det till sig varför man ska få jaga med båge. Vilka fördelarna är. Hur det gynnar viltet och jakten.

Så länge man inte kan det blir det mest en dröm. Lite som de med olika tac- bössor inte lyckats förklara för Svensson varför man behöver bössorna. Då behöver Svensson inte vara emot. Han/hon är bara inte för. Det lämnar dörren öppen för tjänstemannaaktivism. Det kommer även framgent gälla bågjakten. Och Svensson skiter högaktningsfullt i hur obskyre Pelle och hans kompis Mogge-meningsfull än argumenterar. Det kommer ändå inte bli en bred förankring. Och då kommer diskussionen alltid hamna och stanna vid samma fråga:

"Kan man inte jaga rådjur med en 1640 i kaliber 3006 ?"

Och svaren kommer alltid blir: " Jo men Mogge vill...och Pelle behöver...Det tycker de att de har rätt till..."

Och sedan är den diskussionen över...

Nej sanningen är den att utan en bred förankring för bågen eller för den sakens skull tac- bössan blir det inget. Och hittills har jägareförbundet varit bäst på just detta inom jakt och skyttesverige. Sedan kan var och en tycka vad de vill. Men när förbundet kör framåt så går det framåt. Problemet är att det inte styrs av Pelle och Mogge. Eller är det ett problem egentligen?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ogster2 » 03 nov 2017, 18:23

Även om nu det här med bågjakt går igenom och blir lagligt så återstår det ju fortfarande en del hinder kan jag tänka mig.

Hur många jaktlag skulle acceptera detta?

Vad ska markägarna tycka?

Kan tänka mig att det är en hel del hinder innan man kan komma till skott...
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Raggarö » 03 nov 2017, 19:33

locorod skrev:Jag är själv försiktigt positiv till bågjakt. Men...Ingen jag pratar med är ens nyfiken på detta fenomen utan alla ser det som ett macho- sätt att få djur att lida för att håriga män ska få utlopp för sina dödarkänslor. Det är ju här det största problemet ligger.

Man har med andra ord inom bågjägarna inte kunnat förklara för andra människor så de förstår det och kan ta det till sig varför man ska få jaga med båge. Vilka fördelarna är. Hur det gynnar viltet och jakten.

Så länge man inte kan det blir det mest en dröm. Lite som de med olika tac- bössor inte lyckats förklara för Svensson varför man behöver bössorna. Då behöver Svensson inte vara emot. Han/hon är bara inte för. Det lämnar dörren öppen för tjänstemannaaktivism. Det kommer även framgent gälla bågjakten. Och Svensson skiter högaktningsfullt i hur obskyre Pelle och hans kompis Mogge-meningsfull än argumenterar. Det kommer ändå inte bli en bred förankring. Och då kommer diskussionen alltid hamna och stanna vid samma fråga:

"Kan man inte jaga rådjur med en 1640 i kaliber 3006 ?"

Och svaren kommer alltid blir: " Jo men Mogge vill...och Pelle behöver...Det tycker de att de har rätt till..."

Och sedan är den diskussionen över...

Nej sanningen är den att utan en bred förankring för bågen eller för den sakens skull tac- bössan blir det inget. Och hittills har jägareförbundet varit bäst på just detta inom jakt och skyttesverige. Sedan kan var och en tycka vad de vill. Men när förbundet kör framåt så går det framåt. Problemet är att det inte styrs av Pelle och Mogge. Eller är det ett problem egentligen?

Jag har inga problem med vare sig bågjakt eller chassivapen, jag blev tämligen förskräckt över brösttonerna från jägarförbundarna på konferensen, vikkolv och pistolgrepp var tydligen mer accepterat bland gammgubbarna....liksom de enkäter visar som cirkulerar på Svensk Jakt.
"Har inte förbundet nog med medlemsavhopp ?" uttryckte en farbror "Det är väl därför förbundet satsar på de unga" sa nästa gubbe.

Jag tror vi ska skilja på Agda Allmänhet (Svensson) och Johannes Jägare - Om Agda och Johannes har svårt att skilja en TRG 42 (godkänd) från en Tikka Tac A1 (underkänd) så kan båda två dock garanterat skilja ett kulgevär från en båge.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Dyngsmäll » 03 nov 2017, 20:30

Om jägareförbundet inte kan hantera den här typen av frågor utan känslostormar är det kanske dags att de slipper det där jobbiga allmänna uppdraget. Oproffsigt.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Tiwaz » 04 nov 2017, 04:34

Dyngsmäll skrev:Om jägareförbundet inte kan hantera den här typen av frågor utan känslostormar är det kanske dags att de slipper det där jobbiga allmänna uppdraget. Oproffsigt.

Sant :?
Tiwaz

Inläggav tjulen92 » 04 nov 2017, 20:43

Dyngsmäll skrev:Om jägareförbundet inte kan hantera den här typen av frågor utan känslostormar är det kanske dags att de slipper det där jobbiga allmänna uppdraget. Oproffsigt.

Väl formulerat!
tjulen92

Inläggav ruhler » 05 nov 2017, 13:11

Tror att bågjakt är ytterligare en dimension av jakt det kräver betydligt mer av en jägare, en rätt dimensionerad pil/pilbåge har då kraft nog att jaga allt i norden men det kräver framförallt omdöme. Det är dock inget jag är så intresserad av själv.
Senast redigerad av ruhler 05 nov 2017, 13:55, redigerad totalt 2 gånger.
ruhler

Inläggav Melker » 05 nov 2017, 13:46

Är det förbundet eller enstaka gubbar som har känslostormar?
Enstaka personer som hetsar upp sig kan vi nog hitta i alla konstellationer.

Rätt använd är bågen ett tillräckligt bra jaktredskap och jag har personligen inget emot att någon vill göra det svårare för sig. Jag har själv smugit på rådjur med hagel några gånger och det är bra utmaning.

En fråga jag lurar på dock är vilka krav tycker ni vi ska ställa vid eftersök?
Ska man få gå på eftersök med båge efter t ex en älg som fått första pilen för långt bak?
Eller ska man kräva att eftersök görs med vapen som är effektivare gällande räckvidd?
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Dyngsmäll » 05 nov 2017, 14:36

Melker skrev:

Är det förbundet eller enstaka gubbar som har känslostormar?
Enstaka personer som hetsar upp sig kan vi nog hitta i alla konstellationer.

Rätt använd är bågen ett tillräckligt bra jaktredskap och jag har personligen inget emot att någon vill göra det svårare för sig. Jag har själv smugit på rådjur med hagel några gånger och det är bra utmaning.

En fråga jag lurar på dock är vilka krav tycker ni vi ska ställa vid eftersök?
Ska man få gå på eftersök med båge efter t ex en älg som fått första pilen för långt bak?
Eller ska man kräva att eftersök görs med vapen som är effektivare gällande räckvidd?

Min personliga åsikt: krav på eftersökshund och lämpligt krutvapen. Eftersök ska inte begränsas av räckvidd.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Stainless steel » 05 nov 2017, 14:38

ruhler skrev:Tror att bågjakt är ytterligare en dimension av jakt det kräver betydligt mer av en jägare, en rätt dimensionerad pil/pilbåge har då kraft nog att jaga allt i norden men det kräver framförallt omdöme. Det är dock inget jag är så intresserad av själv.

Det är just det som gör att många är emot det. Svensson tänker varför ska inte jägare använda en vanlig studsare den duger ju bra och dödar djuret mer effektivt och det krävs inte lika bra omdöme och skicklighet vilket gör risken för skadeskjutningar lägre. Om man tar upp skyddsjakt inom stadsplanerat område och risken med vanligt studsare kontra pilbåge kommer dom nog vara mer positiv till bågjakt just för säkerhetsaspekten så man kanske borde börja med att tillåta pilbåge men med dispens alltså för folk som behöver använda båge för att ta bort eventuella ljud eller risker som kommer med kula/hagel. På så sätt kan man tillåta det för några så att acceptansen från Svensson blir högre innan man pressar för att tillåta det överallt för då blir risken ett rakt nej.
Stainless steel

Inläggav Ingvar » 05 nov 2017, 14:42

Dyngsmäll skrev:
Melker skrev:
Dyngsmäll skrev:Min personliga åsikt:
krav på eftersökshund och lämpligt krutvapen.
Eftersök ska inte begränsas av räckvidd.

tittar man på bågjakt i s m DG-jakt i Afrika så brukar närvarande PH vara utrustad med "krutvapen" - via Tapatalk
Senast redigerad av Ingvar 05 nov 2017, 14:42, redigerad totalt 1 gång.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt