Ägarna till T3 Tac A1 & Ruger PR

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Inläggav Sir Ville » 08 okt 2017, 22:10

Den andra tråden rörande dessa "fördömda" pjäser , och andra liknande vapen , spårade ur något så kanske dax o starta en ny för ÄGARE och BLIVANDE ÄGARE till dessa.
Bara o sätta igång
Varför valde ni just någon av dessa ??

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Sir Ville 08 okt 2017, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Re: Ägarna till T3 Tac A1 & Ruger PR

Inläggav casull454 » 08 okt 2017, 22:47

Såg, klämde och blev kär

casull454

Inläggav Sir Ville » 08 okt 2017, 22:55

Haaa !
Inte egentligen min typ av vapen MEN nu när man ägd en ett tag så har den (chassiet) växt enormt i mina ögon. Mycket bekväm o skjuta med. Kanon för all den stationära jakten jag ska ha min till.

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Chrille77 » 08 okt 2017, 23:47

Jag gillar "modulära chassi bössor" eller hur de nu skall benämnas. Modern, avskalad, rå.
Jag ser inte charmen i valnötsklolvar med en massa snirklig gravyr. Märk väl, bara för att JAG inte ser den betyder det inte att den inte finns där. Var och en blir salig på sin fason som den gamle preussaren sa. :)

En TAC A1 hade varit smaskens, och jag har skickat in ansökan för inköpstillstånd. Jag hade gärna köpt en Ritter & Stark SX-1 MTR, men den ligger lite för högt i pris för mig, just nu iallafall. Man skulle ju kunna skicka in ansökan om inköpstillstånd för en sådan med, brara för att... Hittade den på en tysk sida för €5500 i .308W utförande. Fina med den är att kan kunde fixat en .300WM och/eller .338LM pipa.
Sako Quad HB .22LR
Browning BAR Match .308W
Ritter & Stark SLX .308W
Chrille77

Inläggav Sir Ville » 08 okt 2017, 23:57

Jep! R & S hade nog varit nåt
Jag är inte heller en som behöver träkolv. Har mina andra Tikkor i GRS Berserk. Funktion går före form för mig - därför chansade jag med TAC och den blev över förväntan. Utseendet ?? Jag vänjer mig sakteligen .

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Frank69 » 09 okt 2017, 06:57

Sir Ville skrev:Den andra tråden rörande dessa "fördömda" pjäser , och andra liknande vapen , spårade ur något så kanske dax o starta en ny för ÄGARE och BLIVANDE ÄGARE till dessa.
Bara o sätta igång Varför valde ni just någon av dessa ??

Ja ett sådant vapen är emot alla mina önskemål... :mrgreen:
Men rent skyttemässigt kan de ju ha många fördelar.
Känner ni för det så får ni gärna speca lite vad som skiljer en "vanlig" Tikka T3x och T3 Tac A1.
Är det samma system? Går det att montera samtliga grepp/kolvar på alla T3 oavsett modeller? Osv...
Ös på med info... kan inte bli för mycket! :)
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav PeterSundelin » 09 okt 2017, 07:09

Jag skulle gärna ha en chassibössa, dels därför att jag gillar det lite stryktåliga i att ha en stock som inte slår sig av vatten, inte spricker, och som håller systemet på plats. Dels därför att chassibössorna oftast har överlägsna fästpunkter för tillbehör.
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Raggarö » 09 okt 2017, 07:12

Jag önskar alla i denna nya tråd framgång med sökta licenser (ni som redan fått licens - skjut vidare).
Hoppas "de inkrökta" stannar kvar i gamla tråden :wink:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav sos » 09 okt 2017, 07:14

Ställbar kolv är inte helt fel då klädseln kan variera ganska kraftigt över jakt året, sedan är det inte helt fel att kunna anpassa kolven då man lånar ut eller vid uppsikts jakt med ungdomarna/barnen, den här kolven går ofta också att byta ut till något man kanske finner lämpligare.

En rejäl picatinny skena är inte heller helt fel då det ger (ett stabilt med) mer variations möjligheter vid montage av kikare än ett par klackar.

Ett pistolgrepp som går att byta ut i storlek beroende på användaren kan väl inte heller vara helt fel...
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav PAxelsson » 09 okt 2017, 09:13

Senast redigerad av PAxelsson 10 okt 2017, 15:40, redigerad totalt 2 gånger.
PAxelsson

Inläggav sos » 09 okt 2017, 09:24

Magasinen är ofta i någon "standard" och i olika storlekar (byte till 5 skotts vid jakt gillar jag) och tappar man det så finns gott om nya till ofta mycket bättre pris än ett original = unikt till annan bössa och man måste vända sig till "tillverkaren".
Användarvisningsbild
sos

Inläggav PAxelsson » 09 okt 2017, 10:47

Försöker väcka liv i denna fråga!
Senast redigerad av PAxelsson 10 okt 2017, 15:34, redigerad totalt 1 gång.
PAxelsson

Inläggav JiJ » 09 okt 2017, 11:21

Avvaktar licens (-avslag) på en Tac a1 så får vi se...

Användarvisningsbild
JiJ

Inläggav boggerman » 09 okt 2017, 12:30

Väntar på inköpstillstånd på en tac1:a är cirka två veckor sen det lämnades in...

Mvh Mikael
boggerman

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 12:52

Frank69 skrev:
Sir Ville skrev:Den andra tråden rörande dessa "fördömda" pjäser , och andra liknande vapen , spårade ur något så kanske dax o starta en ny för ÄGARE och BLIVANDE ÄGARE till dessa.
Bara o sätta igång Varför valde ni just någon av dessa ??

Ja ett sådant vapen är emot alla mina önskemål... :mrgreen:
Men rent skyttemässigt kan de ju ha många fördelar.
Känner ni för det så får ni gärna speca lite vad som skiljer en "vanlig" Tikka T3x och T3 Tac A1.
Är det samma system? Går det att montera samtliga grepp/kolvar på alla T3 oavsett modeller? Osv...
Ös på med info... kan inte bli för mycket! :)

Frankie, Frankie ... ;)
Jag ska handgripligen visa dig skillnaderna nästa gång vi är ute samtidigt. TAC A1 är egentligen en CTR inbäddad i ett chassie. Man kan ta vilken T3 som och sänka den i denna chassie - så länge man har tillhörande plåtmagasin till. Dessa magasin kostar 89 € i hemlandet Finland medans de kostar 2500 kr-3000 kr här.
Chassiet kommer med all sannolighet att säljas som ett separat kit (chassie, mag,förhöjd Picatinny-skena) iaf i Finland men huruvida den kommer att kunna köpas separat i Sverige återstår att se.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 12:56

PAxelsson skrev:Försöker väcka liv i denna fråga!

sos skrev:
PAxelsson skrev:Jaha då har man talat med farbror blå idag och det stämmer som en del skriver att dem kommer i framtiden att avslå alla ansökningar gällande Tikka T3X TAC a1 tillsvidare. Det är ett direktiv dem fått från högre ort! Polisen vill få ärendet prövat i förvaltningsrätten och vapenhandläggaren bad mig sitta lugnt i båten tillsvidare och trodde att någon kommer att överklaga ärendet snart för det är flera som sökt och läget kan kommas att ändras! Han rekommendera att man ska överklaga och tyckte själv att det var konstigt beslut! Då är det bara att hoppas på att någon annan överklagar innan mig för att jag tänker inte acceptera ett nej bara för att dem tycker en sak men saknar lagstöd för det! Någon som har erfarenhet av överklagandet får gärna skicka pm till mig eller skriva här på forumet.

Har inte behövt göra det själv men det måste ju finnas många här i forat som gjort det och kan därmed hjälpa dig med råd.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Chrille77 » 09 okt 2017, 13:02

Hur snabbt brukar sådana här överklaganden behandlas i rätten? Någon med tidigare erfarenheter?
Sako Quad HB .22LR
Browning BAR Match .308W
Ritter & Stark SLX .308W
Chrille77

Inläggav sos » 09 okt 2017, 13:35

Sir Ville skrev:Chassiet kommer med all sannolighet att säljas som ett separat kit (chassie, mag,förhöjd Picatinny-skena) iaf i Finland men huruvida den kommer att kunna köpas separat i Sverige återstår att se.

Bara att beställa från Finland då -blir väl antagligen billigare också (med tanke på priset för magasin)
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 14:07

Chrille77 skrev:Jag gillar "modulära chassi bössor" eller hur de nu skall benämnas. Modern, avskalad, rå.
Jag ser inte charmen i valnötsklolvar med en massa snirklig gravyr. Märk väl, bara för att JAG inte ser den betyder det inte att den inte finns där. Var och en blir salig på sin fason som den gamle preussaren sa. :)

En TAC A1 hade varit smaskens, och jag har skickat in ansökan för inköpstillstånd. Jag hade gärna köpt en Ritter & Stark SX-1 MTR, men den ligger lite för högt i pris för mig, just nu iallafall. Man skulle ju kunna skicka in ansökan om inköpstillstånd för en sådan med, brara för att... Hittade den på en tysk sida för €5500 i .308W utförande. Fina med den är att kan kunde fixat en .300WM och/eller .338LM pipa.

Såg precis att du bor i Kristianstad så inte alltför långt borta. Vill du skjuta lite TAC medans du väntar på din licens så hojta till. Om du tar dig till Malmö (eller har nån rolig bana därikring) så får du skjuta min tills du storknar. :mrgreen:
Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Raggarö » 09 okt 2017, 14:07

Chrille77 skrev:Hur snabbt brukar sådana här överklaganden behandlas i rätten? Någon med tidigare erfarenheter?

Jag hoppas att denne "Någon" anlitar en jurist för sitt överklagande, absolut ingen "brännvinsadvokat" utan en vapenrättskunnig person.

Ser man på Toni Celans ärende med alla turer gällande Benelli MR1 så startade han facebookgruppen 2015-06-01 och det är inte klart i Kammarrätten än. :evil:

Beklämmande läsning, man undrar hur Toni orkat - det borde finnas ett uthållighetspris.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen