Söker feedback och tips till min valp

Söker feedback och tips till min valp

Inläggav ludberg » 20 sep 2017, 18:41

Söker feedback på arbetet min valp (gråwachtel) genomför i denna video: https://youtu.be/OhZCO9Adkyw

Jag förstår att han är ung så jag är inte ute efter att hetsa eller korrigera/härja på honom.

Allt ska vara positivt och roligt än så länge. Han ska klara utmaningarna jag ger henne.

Detta är min första hund som verkar tycka om att spåra så jag tar tacksamt emot tips på aktiviteter jag kan göra.

Vad ska jag tänka på som förare? Nu försöker jag hålla tyst och låta honom jobba självständigt

Hur får jag honom mer spårnoga och kanske gå lite långsammare?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
ludberg

Re: Söker feedback och tips till min valp

Inläggav hulkovius » 20 sep 2017, 19:44

Det gick väl ganska ok vid vägen... det är ju inte jättelätt.

Utan att vara expert kanske du ska testa i torrare terräng som håller lukten sämre... såg ut som det gick lugnare och säkrare inne i skogen. Där vegetationen är lägre och marken lite torrare.

Hur gör du när du lägger spår?

Mvh H
hulkovius

Inläggav ludberg » 20 sep 2017, 20:02

hulkovius skrev:Det gick väl ganska ok vid vägen... det är ju inte jättelätt.

Utan att vara expert kanske du ska testa i torrare terräng som håller lukten sämre... såg ut som det gick lugnare och säkrare inne i skogen. Där vegetationen är lägre och marken lite torrare.

Hur gör du när du lägger spår?

Mvh H
Jag har klöven hängandes i ett snöre och drar den efter mig.

Det ligger på min todo att be frun dra ett spår så han inte går på min lukt.

Har provat att dra på fält och när det är torrt och det ser (på gott och ont) likadant ut.

Ska jag dra längre spår för att se hur länge han orkar hänga i? Längsta hittills är 300m. Känns viktigt att han lyckas och tycker det är roligt - så jag försöker skynda långsamt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
ludberg

Inläggav hulkovius » 20 sep 2017, 20:32

Jag band hartassen i en pinne så jag kunde lägga spåret en bit bredvid mitt eget. Du kan lägga korsande spår, lättare avhopp...
hulkovius

Inläggav NS » 22 sep 2017, 22:28

Jycken är 15 veckor...
Det ser väldigt bra ut. Dock riskabelt... "okontrollerat" släppa linan helt är riskabelt ifall nått vilt hopar upp och hunden drar.
Det kan va det sista du ser av hunden...

Att stå kvar på spåret och släppa linan å låta hund dra ut kan bli fel inlärning.
Finns risk att hund lär sig att spåret är där husse står om jag tappar eller känner nått annat spår som luktar intressant som den vill kolla upp först.

Håll i linan byt grepp kring hinder osv. men ha hela tiden kontroll på linan.
Går hund av spåret, låt linan löpa ut, stå kvar och håll i änden och försök undvika ryck. bromsa in så hund hinner märka att den tappat.
Kan man göra ibland fast bäst är om man bara hänger med och hund själv letar sig tillbaka till spåret.
Behöver den hjälp tillbaka ska man försöka göra det obemärkt så hund tror den fixat det själv. Typ bromsa och röra sig obemärkt mot spåret.
Den ska ju om den inte har det inbyggt lära sig ringa vid tappt. helst snävt först sen öka vidden tills den hittar löpan igen.

Öka liggtid och svårighet efter hand.
Det kan va en fördel att gå fram till spårstart i koppel och sätta på linan intill spårstart och ha ett kommando, typ sök spår. När hund sätter näsan i spåret så ett snabbt beröm sen är man tyst fram till klöven. Et beröm givetvis om hund tappat och hittat det igen. Typ glatt bra, när det händer.
En liten välkänd ritual när det ska spårat brukar va bra. Men det finns hundar som tokar ut fullständigt och blir uppjagade när de fattat att nu ska vi spåra.
Då får man låta hund sitta med linan på typ från hemmet eller nått för att dämpa ivern.

Som sagt, den är 15 veckor och halvvägs till ett godkänt i Ankl... :wink:

/Niklas
MvJH
NS

I may not always be right, but i´m never wrong ;-)
Användarvisningsbild
NS

Inläggav Canta » 28 sep 2017, 11:05

Om man (främst) ska ha hunden till eftersök då finns en bra artikel i senaste Svensk Jakt (sept-2017). Hundproffset menar att man först ska få in hunden på eftersöksgrejen och sen,kanske efter ett par år, köra den på att förfölja vilt fritt. De flesta gör ju tvärtom dvs kör eftersök först efter att han jagat fritt ett par år. Nu kan kan åldern fixa problemet dvs en äldre hund grejar båda. Egen tax, 11 år, är nästan mer sugen på eftersök än frijakt numera .... men taxar är ju nu bekväma varelser :)

Jo, tror att man kan låta hund redan i valpstadiet få ha klövar som leksaker. När dom tappat t.ex. vildsvinsklöven i gräset då letar dom som f*an efter den. Tror polletten ramlar ner lättare när det blir skarpt läge senare i livet.
Iofs. så ska man inte göra om misstaget man själv gjorde med taxvalpen. Släpspår o sånt men för att inte låta honom tugga på rådjursklöven hängdes den upp i ett träd vid spårets slut. I flera år trodde han att rådjur också fanns i träden :)
Användarvisningsbild
Canta

Återgå till Eftersök