Hur har ni det som hundförare I erat älgjaktlag?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Hur har ni det som hundförare I erat älgjaktlag?

Inläggav arvid0 » 11 sep 2017, 15:33

Jag jagar I Västerbotten på cirka 4000ha. Jag har en jämttik på nio år och har skaffat en gråhundsvalp nu i sommar.
Nästa år är tanken att jaga in han (valpen) men det äldre gardet i mitt lag är helt eller ganska oförstående för att jag inte vill göra det under gemensamhetsjakten.
De tycker att han ändå kommer/ska förstå hur han ska göra och att det inte spelar någon roll hur den jagas in om det är en bra hund. Nog om det.

Jag har flera gånger fört fram en önskan om enskild jakt för hundförare och särskilt då om man har en unghund. Nästa gång jag tar upp det vill jag ha mer fakta/statistik att lägga fram. Så jag hade varit tacksam om ni vill hjälpa mej.

För att det ska bli överskådligt hade det varit bra med flervalsfrågor och inte en massa text. Mina förslag på frågor till er hundförare:

-hur många hektar jagar du på i ditt/dina lag?
-antal hundförare?
-är enskild jakt tillåten för hundförare?
-någon särskild förmån om man har unghund man vill jaga in? (ex ja kalv jakt, ja får jaga i veckorna enskilt)

Så om ni kan börja med att lägga till frågor ni tycker är relevanta så sammanfattar jag det och gör en "enkät" om ska vi säga en vecka?

Tack på förhand!

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
arvid0

Re: Hur har ni det som hundförare I erat älgjaktlag?

Inläggav HuggyBear » 11 sep 2017, 18:07

På nästan 5200ha är vi 9 hunnförare som är uppdelade på 2 gäng. Ha man unghunn äre aĺdrig problem att få gå på en egen utkant mot såten som restan jagar på. Det delas upp så att om jag gå me hunn en morgon så sitter jag på pass den em å följande morgon å så gå jag på em då ist. Då oktoberjakten börjat brukar de kunna bli veckojakt på ķalv bara man skickar ut kvälle innan så folk få följa om dom vill/kan..
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav lsjonsson » 11 sep 2017, 19:04

HuggyBear skrev:På nästan 5200ha är vi 9 hunnförare som är uppdelade på 2 gäng. Ha man unghunn äre aĺdrig problem att få gå på en egen utkant mot såten som restan jagar på. Det delas upp så att om jag gå me hunn en morgon så sitter jag på pass den em å följande morgon å så gå jag på em då ist. Då oktoberjakten börjat brukar de kunna bli veckojakt på ķalv bara man skickar ut kvälle innan så folk få följa om dom vill/kan..

Vi har det på liknande sätt här uppe i vvo o sedan har valpägaren kommit med en vädjan om att inte skjuta om den har en älg framför sig som den spårar o så att man inte skrämmer den med skott.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Levon » 11 sep 2017, 20:29

Inte hundförare själv

hundföraren får självklart använda valp/unghund i rimlig mån under gemensamhetsjakten, att det finns hund i laget är ju för allas skull.

sen under efterjakten så är det hundföraren som styr när det blir och alla som vill vara med får
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Kaffetermos » 11 sep 2017, 20:52

Stort vvo
Hundförare med unghund får gå på en egen kant i området vi jagar
Avskjutningsreglerna kanske är lite anpassningsbara för en unghund

Hur länge är en hund unghund?
Att få jaga själv i ett vvo med gemensamhetsjakt är bara glömma såvida man inte har riktig tur
Kaffetermos

Inläggav malm » 11 sep 2017, 20:54

jagar på ca.17000ha hundförare 15-16 delat på 5 lag
ja får jaga kalv själv alla dagar bara jag meddelar före
jag skulle INTE släppa unghund i sällskapsjakt ,har gjort det misstaget kommer inte att hända igen.
spelar ingen roll om det är sidoområde det är bara tick tack så är hunden in i passkedjan
och ivriga som unghundar är kan det komma med skall på förföljande ,99 av 100 passkyttar hör ingen skillnad utan skjuter gjärna älg på drev.....ingen bra första älg för hunden :twisted:
malm

Inläggav Ahlbäck » 11 sep 2017, 21:30

4000 ha, 4 hundförare.
Vi lägger upp jakten sinsemellan lite i samråd med passarna, det är vi själv som avgör om vi vill gå eller inte.
Sparar nån hund till ev eftersök, eller eftermiddagspass.
Delar ofta upp oss på olika områden med några passare var, undviker i möjligaste mån att gå så nära varandra så hundar kommer ihop.

Får jaga själva när vi vill, då delas älgen givetvis på hela laget, och när man har den förmånen att få gå själv när man vill så skjuter man ju bara om hunden gjort ett riktigt bra jobb, skulle ju aldrig skjuta på annat än riktigt ståndskall.
Och så får man ju vara beredd på att ta reda på älgen själv om ingen har tid att komma.

Unghundar får gå var dom vill på annan del av marken utan passare om dom vill, när det skjutits några älgar på stånd kandom börja jaga med passare.
Sauer 303 XT 30-06
Hälleforsare
Ahlbäck

Inläggav Harvner » 11 sep 2017, 21:31

3400 vvo

-antal hundförare?

7st.

Ja, om vi ligger efter med kalv så får man gå ut och jaga kalv. Utskick via mail innan så den som vill kan delta. Jakten ska vara hundinriktad så det ska vara skällning innan skott.

-någon särskild förmån om man har unghund man vill jaga in? (ex ja kalv jakt, ja får jaga i veckorna enskilt)

Varje unghund (tom 3 år) får en kalv/år att skjutas under icke gemensamhetsjakt. Dock ska hundjobbet innan vara BRA. Missbrukas det så tas möjligheten bort.
Detta för att säkerställa dugliga hundar till kommande gemensamhetsjakter.

/Mvh Jonas

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav Waidmanns_Heil » 11 sep 2017, 21:43

Ahlbäck skrev:4000 ha, 4 hundförare.
Vi lägger upp jakten sinsemellan lite i samråd med passarna, det är vi själv som avgör om vi vill gå eller inte.
Sparar nån hund till ev eftersök, eller eftermiddagspass.
Delar ofta upp oss på olika områden med några passare var, undviker i möjligaste mån att gå så nära varandra så hundar kommer ihop.

Får jaga själva när vi vill, då delas älgen givetvis på hela laget, och när man har den förmånen att få gå själv när man vill så skjuter man ju bara om hunden gjort ett riktigt bra jobb, skulle ju aldrig skjuta på annat än riktigt ståndskall.
Och så får man ju vara beredd på att ta reda på älgen själv om ingen har tid att komma.

Unghundar får gå var dom vill på annan del av marken utan passare om dom vill, när det skjutits några älgar på stånd kandom börja jaga med passare.

Exemplariskt.
Hjälp till att bevara vargen - ta den till en konservator.

Hör ett hundskall, en tidig höstmorgon klinga. Har du sorger nog - har du den stunden inga!
http://www.dengodajorden.se
Användarvisningsbild
Waidmanns_Heil

Inläggav mickekarl » 11 sep 2017, 21:45

Ca 5800 ha, jakttillstånd

-antal hundförare? 
3 fasta men på en normal jakt under en helg så är 1-2 av de fasta med men även 0-3 inbjudna hundförare. 5-6 medlemmar totalt.

Enskild jakt är tillåten för alla som jagar på marken, hundförare har ingen speciell rättighet utöver det. Upplåtelsen tillåter inte att någon med jakträtt hindras från att jaga.

Inte mer än ovan men det räcker då det ju innebär att man t ex kan gå ut själv en dag och ha marken för sig själv, vare sig man har tänkt locka, smygjaga, träna unghund eller bara jaga vanligt med en rutinerad hund.
Senast redigerad av mickekarl 12 sep 2017, 06:43, redigerad totalt 1 gång.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inläggav Wargen » 11 sep 2017, 23:02

Laget består av ca 45-50 man. ca 50/50 passkyttar/folkdrev(!)
I skytteskaran finns i medeltal 2-4 hundförare med hundar i olika utvecklingsskeden.
HF går alltid ensam med valp/unghund om han vill, kan ha med någon passare, men han avgör själv.
Frivillig jakt (fredag/måndag, 1-2 sista licenserna mm.) numera uteslutande hundjakt, köttet delas på hela laget, och det uppskattas av både drevkarlar och hundförare :)
Vid normal jakt med hela laget frågar jaktledaren oftast vilka HF som vill gå med hund och om de vill ha passare med.
"Stora laget", dvs. folkdrevet med tillhörande skyttar väljer område och HF tar ett annat.
Funkar i det stora hela väldigt smidigt och bra. Har själv varit HF tidigare, men inte nu på många år pga. dåliga
möjligheter att ta valp. Vi jagar på ca 3500 ha och tilldelningen ligger kring 25-30 älgar (ca 50% kalv)
Wargen

Inläggav arvid0 » 12 sep 2017, 11:08

Ja så som ahlbäck har det verkar lämpligt. Vi har föreslagit liknande i vårat lag. Det de opponerar sej mot är att hundförarna blir "som ett eget lag som jagar i veckorna och inte är med på helgerna". Jag hade då som förslag att man måste ha jagat helgen för att få jaga I veckan men det mumlades bort.

Varför är det svårare att få till enskild jakt i ett vvo? (jag är dåligt insatt)
Sveaskog som vi arrenderar den mesta marken av har dessutom gått ut med ett PM som mer eller mindre kör över vvot:s bestämmelser. Kortfattat vill sveaskog främja älgjakten så att det jagas maximalt. T ex står det typ: det får inte finnas regler och restriktioner som hindrar jägare från att jaga om de vill.
Jag skulle kunna åberopa det men hur kul är det att vara med sedan?

@wargen, var bor du?

arvid0

Inläggav Ahlbäck » 12 sep 2017, 11:44

Vi har då aldrig haft några bekymmer sedan dom tog det här beslutet på 90talet att någon hundförare struntat i helgjakten och jagat själv under veckan istället.
Lite sunt förnuft får man väl ha...
Helgjakten räcker ju inte för att få en bra hund, skulle då byta jaktlag om våran möjlighet till hundjakt försvann.
Sauer 303 XT 30-06
Hälleforsare
Ahlbäck

Inläggav handyman » 12 sep 2017, 11:45

Ena området 7000ha. Passkyttarna skjuter allt oavsett önskemål om att inte skjuta springälg framför unghund. Ensamjakt ej tillåten. Minst 2 i skogen. Samling på utsatt tid, den som dyker upp är med.
5 hundförare

Område 2 2400ha
3 hundförare, 0 passkyttar. Skjuter endast åt hund på ståndskall. Ensamjakt tillåten.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
handyman

Inläggav eing9911 » 12 sep 2017, 13:39

Vi har 3000 ha och antalet hundförare varierar men i år så är det 6 st som har hund. i grundtilldelning har vi 8 vuxna och i pricip fritt på kalv (minst 5 st och det är väl så mycket vi brukar skjuta också). Jag är en av jaktledarna och jag har aldrig nekat en hundförare att gå med hund oavsett ras. Vi går dock med minst 2 hundar/såt för att dels få lite flyt på jakten och låta fler få gå.

Jag förespråkar som många andra att unghundar ska jagas in själva i lugn och ro och inte på gemensamhetsjakt men det har jag fått noll gehör för bland de flesta. De förstår inte problemet och de tycker att har man rätt hund så blir det bra ändå. Det kan de väl ha rätt i men då får man avverka många hundar...

Men pö om pö har jag fått igenom lite ändringar så först fick jag till att när alla vuxna älgar var skjutna och vi fortfarande hade kvar kalv att skjuta så kunde man få gå ut själv, dvs i november eller liknande. Så hade vi några år och ifjol fick jag igenom att kalv borde man få jaga själv från dag ett när det kommer till unghundar (upp till 3 år). Jag har själv ingen hund i den åldern så jag har inte hunnit testa detta ännu. Tror faktiskt att ingen har testat det ännu men regeln har i allafall gått igenom och nästa år har jag troligtvis unghund så då ska den implementeras.
/Henrik

Edit: 2 östsibiriska laikor och en Marlin Guide Gun kan aldrig vara fel... Eller?
Användarvisningsbild
eing9911

Inläggav VÄSTILA » 12 sep 2017, 17:55

2000 ha
2 st hundförare under älgjakten fler vid grisjakt.
Jag tränar fritt mellan 21 augusti och fram till släpp och håller jaktledaren uppdaterad under tiden. Vill ha flera bra ståndarbeten innan premiären och därmed en bra tränad hund. Påminner dessutom varje år att så länge vi jagar med ståndhundar så skall älgarna skjutas på gångstånd eller ståndskall. Det är en förutsättning om de vill ha en bra ställande hund. En älghund behöver lika mycket träning Och rätt träning som andra raser även om jag förstått att det är svårt att förstå i många andra lag. Brukar dock vara glest med gnäll när hunn ställt om en tjurig älg ggr flera så att en passkytt kan skjuta den på ett gångstånd alt ståndskall. Har även fri ensamjakt på kalv senare på sässongen och fritt på gris från det att det är lovligt att släppa hund.
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav Wargen » 12 sep 2017, 23:28

arvid0 skrev:Ja så som ahlbäck har det verkar lämpligt. Vi har föreslagit liknande i vårat lag. Det de opponerar sej mot är att hundförarna blir "som ett eget lag som jagar i veckorna och inte är med på helgerna". Jag hade då som förslag att man måste ha jagat helgen för att få jaga I veckan men det mumlades bort.

Varför är det svårare att få till enskild jakt i ett vvo? (jag är dåligt insatt)
Sveaskog som vi arrenderar den mesta marken av har dessutom gått ut med ett PM som mer eller mindre kör över vvot:s bestämmelser. Kortfattat vill sveaskog främja älgjakten så att det jagas maximalt. T ex står det typ: det får inte finnas regler och restriktioner som hindrar jägare från att jaga om de vill.
Jag skulle kunna åberopa det men hur kul är det att vara med sedan?

@wargen, var bor du?

Bor i Österbotten.
Wargen

Inläggav börje » 13 sep 2017, 06:23

Jag jagar in hunden själv innan den får följa med på gemensamhetsjakt. I mitt lag får vi ensamjaga fredagar o mpndagar, lö/sö är hela laget med. 3000ha förfogar vi över. Snart dags att börja jaga in Zazza nu, hon blir 6mån på söndag. Väntar tills efter brunsten för att minimiera risken för griniga älgar.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav malm » 13 sep 2017, 10:20

Wargen skrev:Laget består av ca 45-50 man. ca 50/50 passkyttar/folkdrev(!)
I skytteskaran finns i medeltal 2-4 hundförare med hundar i olika utvecklingsskeden.
HF går alltid ensam med valp/unghund om han vill, kan ha med någon passare, men han avgör själv.
Frivillig jakt (fredag/måndag, 1-2 sista licenserna mm.) numera uteslutande hundjakt, köttet delas på hela laget, och det uppskattas av både drevkarlar och hundförare :)
Vid normal jakt med hela laget frågar jaktledaren oftast vilka HF som vill gå med hund och om de vill ha passare med.
"Stora laget", dvs. folkdrevet med tillhörande skyttar väljer område och HF tar ett annat.
Funkar i det stora hela väldigt smidigt och bra. Har själv varit HF tidigare, men inte nu på många år pga. dåliga
möjligheter att ta valp. Vi jagar på ca 3500 ha och tilldelningen ligger kring 25-30 älgar (ca 50% kalv)

jessus vad mycket folk vi är ca.60 man, och vilken tilldelning nästan 8 älgar/1000ha i avskjutn. :shock:
malm

Inläggav börje » 13 sep 2017, 16:32

Vi ska han omkull 12 kalvar o 10 vuxna på våra 3000ha.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Nästa

Återgå till Hundar