Injagning jämthundsvalp hjälp!

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Injagning jämthundsvalp hjälp!

Inläggav böte » 05 aug 2017, 01:34

Har en 10mån valp som jag skogstränat flera gånger som varit nitisk att hålla reda på mig tills för två släpp sedan.
Första gången var han runt mig en kvart med flera smårynder runt i kring för att till sist dra i väg två tre kilometer utan att söka sig tillbaka. Han springer en bit och snurrar runt för att dra i väg och upprepa samma mönster. Slutade med att jag hämtade honom då han kom alldeles intill en ladugård med djur. . Andra gångegen så såg jag honom i en min så var han borta. Å samma visa data iväg för att springa runt i cirkel å dra längre bort. Ikväll. Hamnade han inne i ett hägn på en gård och hittade inte ut. Jag gav upp å hämtade honom vilket jag inte tänkt men när han la sig ner på samma ställe och blev kvar i en timme utan att röra dig blir man orolig. Vill verkligen inte ha en pejlhund men de lutar ju mot det. Förstår inte att han inte en endaste sekund inte tänker på att hitta tillbaka, jag är minst sagt förtvivlad. Totalt självständig redan vid 9,5mån nån som har något bra tips?
böte

Re: Injagning jämthundsvalp hjälp!

Inläggav Tomas Johansson » 05 aug 2017, 08:19

Finns säkert många tips, här är ett!
Har du en liten ö, holme du kan släppa på?
Antingen i en sjö, eller havet om du bor där?
Då kommer hunden "tvingas" ta kontakt med dig, och får då beröm!
J Tuike Salon Ina -11
Jämtmyrens Jazza -15
Är man full så går det över, men om man är dum går det aldrig över...
Användarvisningsbild
Tomas Johansson

Inläggav Karelskjämte » 05 aug 2017, 08:30

Jag skulle inte ha hämtat hunden, nu har den lärt sig att du hämtar den!
Men försök med Tomas tips.
Å håll dig långt från gårdar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1640. 6,5×55 Zeiss HD5 3-15×50
1640. 8×57 Vortex viper pst 1 - 4x24
Ruger 77 s / s 338wm Zeiss HD5 3-15×50
Brno 22LR Weaver Grand slam 3-10×40
Bettinzoli 12ga
Brno 104 12/7x57r Weaver 3-9×38
En arbetsdag är en förlorad jaktdag= en skit dag!
Användarvisningsbild
Karelskjämte

Inläggav eskmat » 05 aug 2017, 14:04

Mycket grundar sig på hur man hanterat honom innan första släpp.
Hunden ska ha friheten hemmavid, inga burar eller koppel.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav HuggyBear » 05 aug 2017, 17:13

Bero ju helt på vilka marker du har men annars skulle även jag åka långt ut till skogs, borta från byar å tamdjur. Sätta mig vid en brasa med mycke fika å försöka vänta tillbaka han...
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav rajonbh » 05 aug 2017, 18:03

Skogsvanan kan hunden få på många sätt. Få springa lös är ett sätt, men just nu är det ju naturligtvis inte tillåtet för älghundar ;)

Om hunden visar för mycket självständighet rekommenderar jag istället lydnads- och ledarskapsträning. En hund som bara jagar åt sig själv har man (iallafall jag) ingen glädje av.
Börja även träna mer spår. Både lagda blodspår och färska viltspår är bra träning. Spetsar behöver lära sig att använda nosen mer (nosen i backen).
Finns många lätta spårövningar. Du kan t.ex låta sambon/kompis gå före er i skogen och låta hunden söka upp personen. Eller dra en köttbulle på golvet inomhus.. Allt behöver inte vara så komplicerat :)
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav böte » 05 aug 2017, 19:00

Tack för svar och tips. Jag kunde inte hålla mig från att släppa idag då det varit två fiasko i rad. Tyvärr är det nära till nästa by och inte långt att färdas för att komma dit. Fast i dag så sökte han inte ut mer än 300meter och gjorde mindre ringar med återgång. Har lovat mig själv att aldrig hämta honom mer och hoppas han inte fattat att han blir hämtad
böte

Inläggav Gnist » 06 aug 2017, 22:38

Hundförbudet gäller än och jakt på älg är ju inte tillåtet förrän när älgjakten börjar och eftersom det tillåtna viltet att släppa ställande hund på nu är grävling så är det väl enklast att släppa hunden på färskt grävlingsspår.
För det är väl det du ska jaga in hunden på antar jag, om du inte hör till skaran som gör det man inte får enligt lag, dvs släppa för att unghunden (ingen valp du har) ska finna och skälla älg?

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina.

Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten. En hundägare har ett strikt ansvar att hunden inte orsaker ”skador eller avsevärd olägenheter”. Det gäller inte bara vilt utan även till exempel betande tamdjur. Även en hund som inte biter djuren, utan bara jagar dem i en hage, är ett exempel på en skada eller olägenhet.
Bild

Inläggav WestCoast » 07 aug 2017, 02:54

Gnist skrev:Hundförbudet gäller än och jakt på älg är ju inte tillåtet förrän när älgjakten börjar och eftersom det tillåtna viltet att släppa ställande hund på nu är grävling så är det väl enklast att släppa hunden på färskt grävlingsspår.
För det är väl det du ska jaga in hunden på antar jag, om du inte hör till skaran som gör det man inte får enligt lag, dvs släppa för att unghunden (ingen valp du har) ska finna och skälla älg?

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina.

Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten. En hundägare har ett strikt ansvar att hunden inte orsaker ”skador eller avsevärd olägenheter”. Det gäller inte bara vilt utan även till exempel betande tamdjur. Även en hund som inte biter djuren, utan bara jagar dem i en hage, är ett exempel på en skada eller olägenhet.

Finns det chans att den driver rådjur om än en kort bit så är det ju 1 oktober....
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav böte » 08 aug 2017, 21:14

Självklart grävling. Dock problem med återgång trotts massor med skogspromenader sen han kom. Dock sist följde han med och sökte upp mig.
böte

Inläggav Karelskjämte » 08 aug 2017, 22:31

Skall man vara petig så får du inte släppa hunden då den drar i väg och inte är injagad på grävling än.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1640. 6,5×55 Zeiss HD5 3-15×50
1640. 8×57 Vortex viper pst 1 - 4x24
Ruger 77 s / s 338wm Zeiss HD5 3-15×50
Brno 22LR Weaver Grand slam 3-10×40
Bettinzoli 12ga
Brno 104 12/7x57r Weaver 3-9×38
En arbetsdag är en förlorad jaktdag= en skit dag!
Användarvisningsbild
Karelskjämte

Inläggav böte » 10 aug 2017, 23:52

Visst är det så. Men säg den som inte börjat i förtid med sin valp. Alla valpar jag tidigare varit runt har inte bara dragit, utan visat sig en aning "feg" för att göra större och större utflykter. Så problemet är"stort". Han kommer inte tillbaka. Och givet vis så har jag inte släppt när kalvar har varit nyfödda utan nu första augusti. Fast nu har det gått så pissigt att jag får allt vänta på den 21 när han bara drar. Han har en tendens att springa efter väg å flänga mot bilar när det kommer. Han blir 10mån nu mitten aug men mitt hopp om en älghund som jagar tillsammans med mig har försvunnit
böte

Inläggav WestCoast » 11 aug 2017, 02:12

böte skrev:Visst är det så. Men säg den som inte börjat i förtid med sin valp. Alla valpar jag tidigare varit runt har inte bara dragit, utan visat sig en aning "feg" för att göra större och större utflykter. Så problemet är"stort". Han kommer inte tillbaka. Och givet vis så har jag inte släppt när kalvar har varit nyfödda utan nu första augusti. Fast nu har det gått så pissigt att jag får allt vänta på den 21 när han bara drar. Han har en tendens att springa efter väg å flänga mot bilar när det kommer. Han blir 10mån nu mitten aug men mitt hopp om en älghund som jagar tillsammans med mig har försvunnit

Fast 10 mån är ingen valp utan en unghund. Vissa skjuter för sina hundar innan 10 månader så
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav böte » 11 aug 2017, 08:09

Jo han är en unghund ingen valp :)
böte

Inläggav karelsk blandning » 11 aug 2017, 09:19

Har haft samma problem med mina, den äldsta nu blivit 7 har alltid gjort så där tills förra året då det börjar bli en kanske två sök turer före han är borta.
Ofta hittar dom några gamla spår som dom börjar spåra i och då är det bara vänta.
Ju mer jag jagat och fler älgar skjutna för dom har inte gjort saken bättre iaf.

Har haft lös den äldsta nu några ggr men ingen grävling har vi hittar ännu, har då passat på och ha lös karelar valpen på 17 veckor och han ser ut att hålla kontakten bättre än vad dom två jämtarna gjort vid samma ålder.

Inte mycket till tips kanske, men det skulle vara att ställa av han ett tag men man vill ju vara igång med hundarna.
karelsk blandning

Inläggav böte » 11 aug 2017, 16:52

Alla tips beakas. Så tack! Jag har tänkt ta frun till hjälp att. Gå in på mina spår och söka fram och berömma med hjälp av garminpejlaren. Sen så har jag fått tips att ge honom bra förutsättningar. Vilket vill säga om man ser en älg att släppa på det å ser om han "lugnar" sig att verkligen få något färskt i nosen. Jag ger mig inte men allt känns hopplöst då jag aldrig varit mer om liknande vid så ung ålder. Stor risk han blir en ensamvarg
böte

Inläggav Ståndskallet » 11 aug 2017, 17:43

Jag beslutade mig tidigt för att inte hämta min hund. Vid ett tillfälle när hon drog iväg på låg skjuts så följde jag sakta efter i hennes spår och när jag såg att hon tillslut började hitta rätt så stod jag still tills hon kom till mig. Blev en tur på 7-8 km innan hon vände! Kan låta hårt men en hund som vänjer sig att bli hämtad blir såvida den inte är en djävulsk älgställare endast något jobbigt!
Sauer 303 XT Tracking 9.3x62
Sauer 200 STR 6.5x55
Aya 16

Jämthund
Ståndskallet

Inläggav böte » 18 sep 2017, 19:35

hej alla. jag har nu släppt honom ett flertal gånger, och han har stuckit allt från 3km till 8-9km iväg. men jag har följt era råd och inte hämtat honom. inte ens då det har kommit till stora vägar, vilket kännts tufft men det har gett resultat. jag har väntat fem timmar till han har återvänt och vissa gånger 2 men aldrig mindre än 1.5 timme från släpp. han är 11månader nu och inte varit i kontakt med någon älg, iaf inget han skällt. injagning fortsätter, vet att jämtar är ojämna men han har inte skällt på ren då han träffat ren, inte heller skogsfågel då det flyger upp framför hur ska man tolka det? död älg skäller han på när man drar i vag med dom men de är det närmaste älg han har varit vad jag vet, kan ju ha träffat på i skogen. han är väldigt tuff och orädd annars. men kanske för spännande än och inte mentalt mogen för att våga skälla?
böte

Inläggav HuggyBear » 18 sep 2017, 19:55

Lugn! De kommer... Han är ju inte ens ett år... Många säger att dom helst INTE ska ha älgkontakt före ett års ålder men om detta tvistar de lärda så var å en få göra bedömningen efter sin egen hunn... De KAN ju faktiskt va så att han helt enkelt inte sprungit på nån älg de ggr du varit ut hittills. Fortsätt skogsträna som du gjort så ska du se att de bli skällning också.
Ett tips jag fick va att om de inte är under jakt han få skällning första gången så du ska skjuta älgen så låt han skälla på utan att känna press att du snabbt måste se älgen till varje pris med risk att stöta ståndet för tidigt...
Få igång skällandet först så hinner du både det å skjuta älgar också sen... :)
Att han inte skäller fågel ens med några skall är svårtolkat men inget att haka upp sig på. Skäller han hemma på folk mm? Är haan tyst väldigt mycke bör du uppsöka vetr å kolla halsen på hunn. Vanligt på flera raser numer verkar det som... :?
Annars äre bara å ha is i magen å kämpa vidare. Jämtar kan va sena!
Lycka till! ;)
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav böte » 10 okt 2017, 21:10

Hej hopp. Har nött och nött. Samarbetsproblem har vi men verkar vara på bättringsvägen förhoppningsvis. I lördags släpptes han på synobs en timme senare. Han kom ikapp fem km senare och snurra runt runt på samma ställe. Efter en km med flera ringar på mejlen började skallindekatorn visa på 80 skall per min. Jag började gå mot och kom inom hörhåll efter dryga 45min. Kom inte åt att skjuta men de var skit samma lyckan var total :D skall totalt i 4timmar men med vindar emot och allmänt klumpig husse fick älgen leva vidare. Lät han vila söndag för jag hade tagit ledigt måndag. På måndagen släppte jag igen nästan på tänkt ställe. Men då det stog ett 50 tal den ute på hugget gick jag förbi det. Släppte vovven och han gjorde en lov förbi mig p sen råka spåret ut. Det slutade med upptag efter 900m ifrån mig. Efter 2 timmars väntande kom jag till skott. Då han ståndet ko med kalv och en pinntjur nästa på upptagsplatsen. 90m o från enligt pejlen fick vänta länge på läge. Hunden kollade till tjuren då den full sen gasa han för fullt i 450m till där det vart stopp på ko å kalven. Det smög tyvärr bror bort 20m senare men dom valde simma över en sjö 2 km senare. Då återvände nitro och kom å slet i älgen ☺ trodd inte vi skulle lyckas i höst så jag är mer än nöjd /Ante
böte

Nästa

Återgå till Hundar