Finish på Tikka M695 - Hydrodip eller olja vidare...

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Finish på Tikka M695 - Hydrodip eller olja vidare...

Inläggav Tetrix » 24 maj 2017, 14:41

Fick ett ryck på lunchen och satte bandsågen i kolven... Passade även på att slipa ner den otroligt fula " montecarlopuckeln ", kortade kolven 20mm och beställde en ny Limbsaver bakkappa.

Bössan är en Tikka M695 i 30-06 och alltså ingen dyrgrip med fantastisk valnöt, dock i relativt oskjutet skick. Systemet är hos smeden för gängning och montering av en Stalon W110, blir förhoppningsvis klart i veckan.

Med det sagt tar jag gärna lite råd och synpunkter kring finish. Hydrodippa i nåt käckt mönster eller leva vidare med olja?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tetrix

Re: Finish på Tikka M695 - Hydrodip eller olja vidare...

Inläggav locorod » 24 maj 2017, 19:36

Olja olja olja olja!! Sa jag olja?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav RolandS » 24 maj 2017, 20:38

Den här hydrodipflugan är djävulens påfund. Så många fina kolvar som tyvärr gått det ödet till mötes. Håller med föregående talare. Olja, olja och åter olja om du frågar mig.

/R
RolandS

Inläggav Magnus M » 24 maj 2017, 20:43

Ser absolut inget fel med hydrodip, jag tycker det är roligare med personliga stockar. Men har man en träkolv så är nog ändå olja finare, träet rör sig ändå så risken finns att hydrodippen spricker.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Tetrix » 24 maj 2017, 21:15

Hmmm... Ja olja och valnöt är ju såklart mer tidlöst.

Till och med min normalt ointresserade fru sa samma :mrgreen: :lol:

Kan nog bli fint med rätt olja också, får googla på lite om val av olja och metod :wink:
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Sako Finnbear » 24 maj 2017, 22:05

Absolut en riktig oljeboning!
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav börje » 25 maj 2017, 00:17

Olja förståss. Dipp passar på syntet, men valnöt ska vara valnöt, även om det är en enkel valnöt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tetrix » 25 maj 2017, 06:20

Okey,okey mina herrar. Jag är övertygad :D

Har en burk True-oil uppe på vapenskåpet, den kanske kan passa.

Men först blir det alltså till att lägga en dag i trärummet på firman. Bilder kommer.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Sako Finnbear » 25 maj 2017, 09:57

Skall bli skoj att följa! :D
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tetrix » 25 maj 2017, 13:33

Sako Finnbear skrev:Skall bli skoj att följa! :D

Vi får väl se :lol: Worst case får jag väl beställa en ny kolv.

Fick besked om att min bössa inte fungerade att gänga i smedens svarv, funkar ju med stöddocka men jag är inte så sugen på att få blånering avskavd även om det hamnar under dämparen

Med det sagt kommer även gängning och montering av ljuddämparen läggas till min del av projektet.

Nu kommer jag nog överlåta detta till en kollega, eftersom jag inte skurit en gänga i en svarv på 25 år :roll:

Har även lite planer på att ta fram ett nytt underbeslag i aluminium istället för plast som det är original. Även styrhylsan åker med isåfall. Blir då troligt i 6082 T6 + hårdanodisering.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Sako Finnbear » 25 maj 2017, 14:45

Samma här, har inte slagit gänga med svarvstål de senaste 20 åren. Är ju lite knix att få till det!

6082 funkar skitbra till både styrhylsa och underbeslag.
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tetrix » 28 jul 2017, 00:02

Piskad av tidsbrist har det putsats kolv sen igår... :roll: Har febrilt försökt få tag på en KKC-stock alt. syntetstock ( lata vägen ). KKC verkar ha stora problem med att få ut stockar sen en tid tillbaka.

Är ju inte mycket till projekt egentligen, men jag får väl ändå löpa linan ut då jag ändå startat tråden. Pipan är nu kapad, krönt och gängad, kommer lite bilder på det senare. Vart rätt struligt även på firman då det visade sig att pipan var ganska krokig och inte ville låta sig spännas upp hursomhelst. Känns ändå som att det blev ett acceptabelt resultat till slut, får leva med ett par hundradelars kast.

Gällande kolven är den snart redo för en första inoljning och en ny bakkappa från Limbsaver är inpassad. Tanken är helt enkelt true-oil rakt upp och ned. Har läst här på forumet om olika alternativ så ögonen blöder :lol:

Inte helt nöjd med strukturen på kolvens högra sida, där det finns en hel del svarta "stick" i som verkar vara omöjliga att få bort. På de två sista bilderna är kolven fuktad med Wettextrasa.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Sako Finnbear » 28 jul 2017, 11:43

Kommer bli så jäkla fin om du oljar den! :D

Jag hade kört en gammaldags linoljeboning med kokt linolja/terpentin, men det är tidskrävande jobb.
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tetrix » 28 jul 2017, 11:46

Sako Finnbear skrev:Kommer bli så jäkla fin om du oljar den! :D

Jag hade kört en gammaldags linoljeboning med kokt linolja/terpentin, men det är tidskrävande jobb.

Jo, jag har sett dina alster och läst dina instruktioner :mrgreen: Mycket fina oljeboningar du fått till :wink:

Men tidspress är tyvärr en avgörande faktor. Hoppas det blir ett acceptabelt resultat med endast True-oil :roll:
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav arnold » 28 jul 2017, 11:53

Tetrix skrev:

Jo, jag har sett dina alster och läst dina instruktioner :mrgreen: Mycket fina oljeboningar du fått till :wink:

Men tidspress är tyvärr en avgörande faktor. Hoppas det blir ett acceptabelt resultat med endast True-oil :roll:
Det går att få ett extremt bra resultat med tru-oil. Några lager stock olja först, sen slipar du in tru-oil med fint sandpapper för att fylla porerna 2-3gånger, sen lägger du på ett lager, låt torka över natten, slipa med stål ull eller Annan slipduk mellan lagrena, lägg på så många lager du behöver genom att använda slipduk/stålull kan du välja om du vill ha matt, semi eller blank yta på slutet
Blaser r8 grs, match 6xc, minox zp5 5-25x56 stalon compact
Blaser r8 pro camo, 9,3x62,swarovski z6i 1,7-10x42 BT stalon w110
308win
Weatherby mk v 300wby
Fabarm Lion cal12

kalibrar jag haft:
22lr 22wmr 222, 6xc,6,5x55 7mm rm 300wby 358NM 9,3x57 378wby
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Sako Finnbear » 28 jul 2017, 12:36

Tetrix skrev:

Aha, okej!

Jo det blir snyggt med Trueoil med, men tycker att man inte får det "djupet" när man ser på kolven.
Trueoilen är också mer "användarvänlig" om man säger så. Du gör oljningen på en bråkdel av tiden
för en linoljeboning.:)
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tetrix » 28 jul 2017, 16:11

Sako Finnbear skrev:
Tetrix skrev:

Aha, okej!

Jo det blir snyggt med Trueoil med, men tycker att man inte får det "djupet" när man ser på kolven.
Trueoilen är också mer "användarvänlig" om man säger så. Du gör oljningen på en bråkdel av tiden
för en linoljeboning.:)

Nåväl, får ta det nästa gång :wink: Är ju trots allt en budget / bruksbössa. Drömmer lite om ett större projekt på sikt... Tänker nästa får bli en 338-06 med en hygglig planka kanske på en Sako alt ZG-47 nåt sånt. Då får det bli oljeboning :)
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Sako Finnbear » 28 jul 2017, 17:54

Låter som en bra idé! Finns ju 35 Whelen också som är en fin kaliber. :)
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12-76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tetrix » 28 jul 2017, 19:45

Sako Finnbear skrev:Låter som en bra idé! Finns ju 35 Whelen också som är en fin kaliber. :)

Japp, finns i med tanken. Ska man ändå pipa om finns ju alla möjligheter :) Något som passar bra till aktuell låda på objektet bara. Kort låda så är ju 358win given 8)

/J
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Tetrix » 29 jul 2017, 14:06

arnold skrev:
Tetrix skrev:

Det går att få ett extremt bra resultat med tru-oil. Några lager stock olja först, sen slipar du in tru-oil med fint sandpapper för att fylla porerna 2-3gånger, sen lägger du på ett lager, låt torka över natten, slipa med stål ull eller Annan slipduk mellan lagrena, lägg på så många lager du behöver genom att använda slipduk/stålull kan du välja om du vill ha matt, semi eller blank yta på slutet

Drog på första lagret nyss, dra på trissor vad fort det härdade :mrgreen: :lol: Vart nog lite för varmt i solen...

Blir ett drygt arbete innan jag får till rätt nyans, vill ha stocken så mörk som möjligt.

Tveksam att det kommer gå med True-oil :roll:
Användarvisningsbild
Tetrix

Nästa

Återgå till Projekthörnan