Jägarklass i kikarfält - nu i regelboken

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Jägarklass i kikarfält - nu i regelboken

Inläggav TEK » 10 apr 2017, 07:46

Nu har Skyttesportförbundet satt ner foten i frågan om ett mera nåbart skytte i Kikarfält. Därför finns klassen Jägarfält (GFJä) i nya utgåvan av "Regelbok för Nationellt Skytte" 2017-02-02.

En enkel sammanfattning låter ungefär så här:
- Skjut med ett gevär som väger max 6.5 kg oladdat mtb.
- Kikare med max förstoring 12x tillåten.
- Inga benstöd eller säckar - enbart rem.
- Geväret skall greppas om framstock.

Några tankar:
- Det kommer inte att löna sig att ha ett kikarsikte med extremt små graderingar, både för att förstoringen hålls "låg" (12x) och att det skakar när man inte kan stödja geväret.
- Man skall ju faktiskt hålla i geväret med stödhanden vilket kommer göra att det inte kommer vara någon fördel med ett kantigt metall-chassie. Trä-/plaststock kommer vara trevligare att hålla i.
- Fördelen av kalibrar med mycket höga utgångshastigheter/BC i 6-6.5 mm området kommer minska (inte försvinna). Jag förutspår att SM kan komma vinnas av en duktig skytt med .30-06/.308/6.5x55. Vill man ha en (vind)utmaning så skjuter man .222/.223...

Jag hoppas verkligen att SM har en avdelning inom Kikarklassen med dessa förutsättningar. Detta event är ju Skyttesportförbundets bästa möjlighet att visa vilken riktning man önskar sig. Merarbetet är försumbart - egentligen bara att väga hela bössan vid vapenkontrollen, något som naturligtvis sker redan idag ;-), samt kolla förstoring på siktet. Skyttarna kan ju ingå i de vanliga kikarpatrullerna.

Drömmar: Tänk om Skyttesportförbundet och Jägarförbundet/Jägarnas Riksförbund kunde göra gemensam sak och bjuda in alla jägare att öva/tävla i denna klass och att man kunde snabbutbilda personer med Jägarexamen (dvs individer med belagd säker vapenhantering) på plats i Fältskyttets kodspråk?
TEK

Re: Jägarklass i kikarfält - nu i regelboken

Inläggav NickeF » 10 apr 2017, 08:15

Konstigt grepp att tro sig locka den "vanliga" jägaren med en klass som blir klart svårare än dagens kikarklass!
Har det upplevts som ett problem att den "vanlige" jägaren inte känner sig ha en chans mot de med lite mer specialbyggda bössor?

Nä jag är inte övertygad om att det här kommer att vara ett vinnande framgångssteg för kikarklassen och fältskyttet.
Helst hade jag sett att de behållit nuvarande regler och istället skapat en elitklass med svårare förutsättningar. Så nybörjarna och de som kör lite på skoj kör med nuvarande regler och de som är lite mer drivna och satsar lite kan utmana sig i en lite tuffare klass.

Nuvarande förutsättningar är för lätta och jag är rädd att många drivna skyttar faller bort i jakt på utmaningar, så första steget tror jag är att försöka bevara dem. Tror inte att det är många av dem som är beredd att backa med sin utrustning och anpassa sig till jägarklassen utan den bör vara en utveckling av nuvarande förutsättning. Alltså så som de gör i tex Kungsängen med förlängda avstånd, eller kortare tider, hårdare krav på stöd osv.

Men roligt förresten att Johan_Ö har fått sig en egen klass! Roligt också att de försöker utveckla, även om jag här tycker att det blev ett steg i fel riktning.

TEK skrev:...
- Fördelen av kalibrar med mycket höga utgångshastigheter/BC i 6-6.5 mm området kommer minska (inte försvinna). Jag förutspår att SM kan komma vinnas av en duktig skytt med .30-06/.308/6.5x55. Vill man ha en (vind)utmaning så skjuter man .222/.223...

Fördelen ökar ju med bra ballistik, är det svårare att avståndsbedöma så tjänar du mer på att ha en förlåtande kaliber/kula/BC.

Begränsningen på utrustningen är helt onödig och förstör bara, är det remkrav så har man ingen nytta av hög förstoring. Så även om man har det så kör man på en lägre. Utrustningen blir lite självreglerande med rem så att säga.
Sen stänger man ute diopterskyttar som börjar tappa syn och vill gå över till kikarklassen, de lär vilja köra vidare på sin STR.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav HeyZeus » 10 apr 2017, 08:32

Är det här samma Skyttesportförbundet som säger att man inte får skjuta trap och skeet i shorts?
HeyZeus

Inläggav 310ds » 10 apr 2017, 08:49

!
310ds

Inläggav 310ds » 10 apr 2017, 08:55

NickeF skrev:Konstigt grepp att tro sig locka den "vanliga" jägaren med en klass som blir klart svårare än dagens kikarklass!
Har det upplevts som ett problem att den "vanlige" jägaren inte känner sig ha en chans mot de med lite mer specialbyggda bössor?

Nä jag är inte övertygad om att det här kommer att vara ett vinnande framgångssteg för kikarklassen och fältskyttet.
Helst hade jag sett att de behållit nuvarande regler och istället skapat en elitklass med svårare förutsättningar. Så nybörjarna och de som kör lite på skoj kör med nuvarande regler och de som är lite mer drivna och satsar lite kan utmana sig i en lite tuffare klass.

Nuvarande förutsättningar är för lätta och jag är rädd att många drivna skyttar faller bort i jakt på utmaningar, så första steget tror jag är att försöka bevara dem. Tror inte att det är många av dem som är beredd att backa med sin utrustning och anpassa sig till jägarklassen utan den bör vara en utveckling av nuvarande förutsättning. Alltså så som de gör i tex Kungsängen med förlängda avstånd, eller kortare tider, hårdare krav på stöd osv.

Men roligt förresten att Johan_Ö har fått sig en egen klass! Roligt också att de försöker utveckla, även om jag här tycker att det blev ett steg i fel riktning.

TEK skrev:...

Fördelen ökar ju med bra ballistik, är det svårare att avståndsbedöma så tjänar du mer på att ha en förlåtande kaliber/kula/BC.

Begränsningen på utrustningen är helt onödig och förstör bara, är det remkrav så har man ingen nytta av hög förstoring. Så även om man har det så kör man på en lägre. Utrustningen blir lite självreglerande med rem så att säga.
Sen stänger man ute diopterskyttar som börjar tappa syn och vill gå över till kikarklassen, de lär vilja köra vidare på sin STR.

+++1
Bra försök att rädda fältskyttet men tyvärr fel väg. En kikarklass med samma förutsättningar som diopter-skyttarna avseende ställning och stöd, men utan onödiga utrustnings och kaliberbegränsningar är en bättre väg tror jag.
Johan Ö måste tyvärr montera en sämre kikare om han ska tävla med rem i så fall. Johan är förövrigt mycket bra på att MILa avstånden med kikaren i Remstöd så jag tror inte att ens han kommer att skjuta en ny "Jägarklass".

Kortare förberedelsetider och förlängda avstånd tror jag på för att behålla och locka skyttar i kikarklassen (alltså svårare och inte lättare moment). Flera fältskyttar går över till andra typer av tävlingar för att hitta utmaningarna där istället, då utmaningarna i kikarklassen är för små. Varje sport behöver sina stjärnor, det är dom som lockar andra att börja utöva sporten, så se till att behålla stjärnorna.
310ds

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:14

ÄNTLIGEN !! säger jag :D Precis som jag alltid önskat. En klass bara för mig, YEEESSS !! Nu jävlar :D

Men att kalla klassen för jägarklass tror jag inte kommer attrahera jägare direkt. Snarare nördar som jag :) .
Synd på viktbegränsningar och förstoringsgrad. Det ger inga fördelar med hög förstoring och tunga bössor när man skjuter med rem och i ställningar.

Nu hoppas jag ingen annan anmäler sig till SM i denna klass mer än mig så jag får komma hem till byn och hissa en flagga högt och synligt med texten "SM-MÄSTARE" :lol: Mina barn skulle bli väldigt stolta iaf.
Min fru skulle skämmas över bilderna på mig iförd en grön och ful skinpaj i den nationella skyttepressen :)
Senast redigerad av Johan.Ö 10 apr 2017, 09:27, redigerad totalt 1 gång.
Den som inte lever över sina tillgångar har ingen fantasi .
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav Varg » 10 apr 2017, 09:20

Min spontana tanke är; är detta något som efterfrågas?

På tävlingarna får man med jämna mellanrum frågor från diopterskyttar som har tankar på att gå över till kikarklass av olika anledningar, med det skrivet så har jag aldrig hört någon prata om "om vi bara kunde begränsa sakerna ytterligare så hade allt blivit bättre!". Jag har upplevelsen att det sällan snackas om gevären, men betydligt mer om kikarsiktena som används och kollar man i kikarklass så är det ju mest vanliga STR försedda med kikarsikte, vilket är ett jävligt bra paket, som då inte passar i jägarklass p.g.a. viktkravet och sannolikt har man mer maxförstoring på kikaren.
Jag är helt övertygad om att stockholmarna är inne på rätt väg, med ytterligare en kikarklass med längre avstånd än normalt, för att göra det svårare på det viset. Det är något som kommer att hålla folk motiverade och aktiva, då det som bekant är väldigt tight i toppen i kikarklass på fältskyttetävlingarna.
Det finns ju inget som hindrar för att man kommer med sin jaktbössa och deltar i kikarklass som det är och flera gör ju det, många hänger på ett par benstöd sen är det inte mer med det.
Senast redigerad av Varg 10 apr 2017, 09:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:20

Jag millar och skjuter på 10x.
Jag skall ta reda på ifall det inte är ok att ha en kikare med högre förstoring men att ha den fixerad på lägre.
Jag är beredd att skaffa en kikare med 12x som maxförstoring om så krävs.
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav Varg » 10 apr 2017, 09:22

Johan.Ö skrev:Jag millar och skjuter på 10x.
Jag skall ta reda på ifall det inte är ok att ha en kikare med högre förstoring men att ha den fixerad på lägre.

Allt för den hägrande mästartiteln! :wink:
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav 310ds » 10 apr 2017, 09:24

Får väl bli en Hensholdt eller en S&B fast 10a med MIL-riktmedel då Johan? Marchen kan du sälja till mig.
310ds

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:28

Varg skrev:

Allt för den hägrande mästartiteln! :wink:

EXAKT :lol:
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav TEK » 10 apr 2017, 09:31

Nej Johan, så ensam kommer du inte att vara. Jag kommer vara med!

Att du sedan slår mig gör inget... ;-)
TEK

Inläggav Stewe's world on ice » 10 apr 2017, 09:32

Jag har längtat efter denna klass men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle bli något annat än ett komplement till nuvarande klass.
Stewe's world on ice

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:36

TEK skrev:Nej Johan, så ensam kommer du inte att vara. Jag kommer vara med!

Att du sedan slår mig gör inget... ;-)

Kul !!
Du och jag kommer ju givetvis döpa om denna klass inofficiellt till "GFK Superelit" 8)
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:38

Stewe's world on ice skrev:Jag har längtat efter denna klass men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle bli något annat än ett komplement till nuvarande klass.

Nästa gång vi super ihop skall jag berätta allt för dig hur lobby fungerar :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav NickeF » 10 apr 2017, 09:47

Ja allt som lockar fler skyttar är positivt, men synd på utrustningskraven som jag tror stänger fler ute än det lockar.

Det kanske borde va 3 klasser för kikarskyttar, diopterskyttarna verkar ju gilla många klasser så då borde vi också få ha det.

Jägarklass (konstigt namn på remklassen men men)
KF-A (lite svårare förutsättningar)
KF-B (nuvarande regler)
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav MrMacke » 10 apr 2017, 09:55

Största skämtet någonsin!
Dra in en jägare med en 1640 med 30-06 och en kikare med max 12x ?

Scenario:
" Välkommen till station 4, målet är en b65... yada yada yada "

Så är då meningen att jägaren lägga sig med sin 1640 med jaktsikte och bedömma en b65 på 500m? med remstöd och sen ska detta locka fler "jägare" till fältskytte?

Är det inte ungefär detta som kikarklassen gör ? Jaktvapen med vettig optik och benstöd?

Kan någon förklara för mig vad detta ska tillföra fältskytte? Ska det vara mål på kortare håll ?
Känns knepigt att försöka locka ny skyttar med en väldigt svår klass

+1 på Stewe
Senast redigerad av MrMacke 10 apr 2017, 09:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav Johan.Ö » 10 apr 2017, 09:58

Nä det är ett olyckligt namn.
Gillar man inte förutsättningarna så kör man ju såklart i den vanliga gfk-klassen.
Användarvisningsbild
Johan.Ö

Inläggav MrMacke » 10 apr 2017, 10:01

Johan.Ö skrev:Nä det är ett olyckligt namn.
Gillar man inte förutsättningarna så kör man ju såklart i den vanliga gfk-klassen.

Jag skulle gärna skjuta med rem någon gång på tävling, tränar en del på det på banan men vet inte om min sporter med minox och dämp håller vikten ? speciellt inte med uppkommande 74cm pipa som kommer bara licensen gått igenom.

I sthlm's trakten så kör dom förlängda avstånd som försvåring för kik klassen vilket gjorde att jag valde att öka piplängden när avstånden blir 700+ ibland
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav 310ds » 10 apr 2017, 10:14

NickeF skrev:Ja allt som lockar fler skyttar är positivt, men synd på utrustningskraven som jag tror stänger fler ute än det lockar.

Det kanske borde va 3 klasser för kikarskyttar, diopterskyttarna verkar ju gilla många klasser så då borde vi också få ha det.

Jägarklass (konstigt namn på remklassen men men)
KF-A (lite svårare förutsättningar)
KF-B (nuvarande regler)

+1 med följande tillägg:
KF-A Kortare förberedelsetider (1 minut) och skjuttider ( som Elit) och t ex endast innerring räknas som träff.
KF-B för jägare som vill prova på (lättaste klassen).
Jägarklass byter namn till KF-Elit utan några utrustningsbegränsningar gällande vapnet.
310ds

Nästa

Återgå till Fältskytte