Grand basset som bara jagar lite ibland

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Grand basset som bara jagar lite ibland

Inläggav jimmyd » 30 dec 2016, 19:50

Grand basset på tio månader.

Jag och farsan var ute i helgen. Hunden var som längst bort två hundra meter. Oftast bara mellan 20 till 60 meter, ofta tittandes bakåt efter oss precis som att han vill vi ska med.... INGET skall på tre timmar trots att han verkar spåra med nosen trots allt.... han verkar mest fortfarande tycka det är kul att leta pinnar och kottar, gräva gropar och tugga grisbajs :/

Ibland jagar han trots allt. Både rådjur och hare. Han belönas bara när varit iväg lite längre sträcka och/eller haft en reell jakt.

Tips / idéer? :?
Är han bara helt enkelt bara för ung?

mvh
jimmyd

Re: Grand basset som bara jagar lite ibland

Inläggav Twinn » 30 dec 2016, 20:47

Är hunden likadan vid 3e sässongen så skulle jag börja fundera. Upplevt bassetarna som tröga i starten.
Mvh Twinn
Blaser and 9.3's go together like hookers and politician's.
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav Mannlicherman » 30 dec 2016, 21:59

Grand basset på tio månader.

Jag och farsan var ute i helgen. Hunden var som längst bort två hundra meter. Oftast bara mellan 20 till 60 meter, ofta tittandes bakåt efter oss precis som att han vill vi ska med.... INGET skall på tre timmar trots att han verkar spåra med nosen trots allt.... han verkar mest fortfarande tycka det är kul att leta pinnar och kottar, gräva gropar och tugga grisbajs :/

Ibland jagar han trots allt. Både rådjur och hare. Han belönas bara när varit iväg lite längre sträcka och/eller haft en reell jakt.

Tips / idéer? :?
Är han bara helt enkelt bara för ung?

Ung och omogen, skulle jag säga! Och sådana hittar du inom alla drivande raser i den åldern! Bara att gilla lägget och ge jycken mkt tid i skogen inför nästa säsong! 8)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav jimmyd » 09 okt 2019, 17:47

Som en uppdatering på denna gamla tråd. Förra året jagade han halvdant, jag antar godtagbart med tanke på hur han jagat tidigare.

De gånger han varit ute i år springer han iväg o jagar (på nya spår) ett par minuter sen kommer han tillbaka.

Några ideer? Farsan börjar tröttna :(
Mvh
jimmyd

Inläggav finnjägarn » 09 okt 2019, 19:45

min tax är visserligen mycket yngre (17mån) men nu i början av säsongen så höll han på på samma sätt oftast 10min max 30-40min. förutom en gång förra säsongen då han jagade i 1.5h. men så fick vi skjutet ett rådjur nu i början så då fick han blodad tand. lydnaden for helt och hållet :lol: samt blev mycket envisare på tapterna. ikväll fick min hund upp hjort som han jaga i cirka 15min for mest bara rakt så en km bort kom det ihop med en annans hund drevlöpa dessutom hade hjorten hållit den andra hunden drevlöpa en bit. så på den tappten höll han på i cirka en timme innann han börja komma tillbaka. påvägen tillbaka hittade han älg :evil: den höll han på med i nästan en timma innan jag fick fast honom :oops: :roll: :twisted: :mrgreen:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Återgå till Hundar