Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon

Inläggav Sågen 78:01 » 04 nov 2018, 23:01

Jag har blivit vansinnigt sugen på nya ATN x-sight 5-20x men har några frågor om det här med digitala sikten och mörkersikten... :oops:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... riflescope

1. Om natta, måste man ha ir-belysning eller räcker stjärnor och nymåne inom 100m cirka?
2. Finns de någon anledning att inte ta 20x förstoring (om man gillar stor förstoring dvs) för jakt i dagsljus, alltså skiljer det något på ”nattkvaliten” vid lägre förstoringar?
3. På bilderna är den fult monterat med jättehöga ringar men det är väl bara byta till bra 30mm-ringar för lägre montage?
4. Vinkelavståndsbedömningen känns spontant helt värdelös då den måste vara beroende på djurets storlek och hur högt gräs som växer... :shock: Kan man mata in rätt avstånd och få automatisk justering av kulbana (eller vad man ska kalla det)?
5. Har någon testat att byta mellan olika ammunition i ”datorn” och kan bekräfta att de funkar utan att kontrollskjuta?

Många frågor, tack på förhand :)
Remington 700 kaliber 6,5x55
Tikka M77K kaliber 12/6,5x55 och 12/12
Brno mod. 4 kaliber .22lr
Krico 322 kaliber .22lr
Husqvarna 1640 MC kaliber 30-06
Baikal M/327 kaliber 12/12
Användarvisningsbild
Sågen 78:01

Inläggav Cazorp » 15 nov 2018, 11:14

Sitter och våndas lite, jagade med värmesikte och fick blodad tand direkt, möjligheten att upptäcka vilt ute på fälten är ju fenomenal, men bilden (Pulsar Core FXQ50) lämnade en del övrigt att önska, trots att det satt en Zeiss HD bakom.

Vilken väg ska man gå? Tänker främst för montering på Blasern idag, men även andra bössor med picatinny etc. kan bli av intresse framöver, så något som är framtidssäkrat är ju inte dumt.

ATN 4k Digisight + fetare IR lampa (~15 000 kr)
Pulsar Core FXQ50 + adapterring (36 000 kr)
Pulsar Helion/Trail 38 alt. 50 (mellan 23-45 000 kr)

Ett av problemen är att man får bättre grejer till lägre pris imorgon än idag, så snålheten inom mig sneglar på digitalt sikte snarare än värmesikte då det känns som att man har tagit ett par rejäla kliv prestandamässigt där, samtidigt som rapporterna om buggar och firmwareuppdateringar som inte håller måttet är rejält frekventa.

Vad hade du köpt idag?
Blaser R93 Prof. .308w Victory Diavari 3-12x56 + 6,5x55 Victory Diavari 6-24x56
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Pek » 15 nov 2018, 14:03

Cazorp skrev:Sitter och våndas lite, jagade med värmesikte och fick blodad tand direkt, möjligheten att upptäcka vilt ute på fälten är ju fenomenal, men bilden (Pulsar Core FXQ50) lämnade en del övrigt att önska, trots att det satt en Zeiss HD bakom.

Vilken väg ska man gå? Tänker främst för montering på Blasern idag, men även andra bössor med picatinny etc. kan bli av intresse framöver, så något som är framtidssäkrat är ju inte dumt.

Ett av problemen är att man får bättre grejer till lägre pris imorgon än idag, så snålheten inom mig sneglar på digitalt sikte snarare än värmesikte då det känns som att man har tagit ett par rejäla kliv prestandamässigt där, samtidigt som rapporterna om buggar och firmwareuppdateringar som inte håller måttet är rejält frekventa.

Vad hade du köpt idag?

Hade satsat på ett sikte anpassat för den jakt du ska bedriva. Dvs. så är vikten på siktet viktig för min del om man tänker sig att utöva rörlig jakt. Hade även satsat på ett sikte som man monterar med snabbfästen i baser. Hade inte satsat på något man monterar på befintligt sikte då det är en källa till problem.
Pek

Inläggav Cazorp » 15 nov 2018, 17:41

Pek skrev:
Cazorp skrev:Sitter och våndas lite, jagade med värmesikte och fick blodad tand direkt, möjligheten att upptäcka vilt ute på fälten är ju fenomenal, men bilden (Pulsar Core FXQ50) lämnade en del övrigt att önska, trots att det satt en Zeiss HD bakom.

Vad hade du köpt idag?

Hade satsat på ett sikte anpassat för den jakt du ska bedriva. Dvs. så är vikten på siktet viktig för min del om man tänker sig att utöva rörlig jakt. Hade även satsat på ett sikte som man monterar med snabbfästen i baser. Hade inte satsat på något man monterar på befintligt sikte då det är en källa till problem.

Jag är enig med dig! Samtidigt så vill man ju framtidssäkra, och just inom detta segmentet så är ju framtiden bara bättre, mer högupplöst och billigare så det får väl bli en avvägning av "behov idag" kontra "vad funkar framåt".

Är dock våldsamt nyfiken på hur andra har resonerat, vad man köpt och hur man motiverar det (vilket säkert är enklare om man bedriver professionell skyddsjakt och skjuter 50-100 grisar/år tex..)
VQ 10/22
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Gblenn » 16 nov 2018, 12:02

Kan man tänka så här kanske...

Du har på ett eller annat sätt gett alla tre ungefär "likvärdiga" prestanda relativt dina egna behov. Precis som du säger går utvecklingen snabbt framåt och det mest troliga är kanske då att din lista om några år kommer ha ungefär samma skillnader i pris men alla har också tagit ett eller flera kliv framåt map prestanda. Jag tror dessutom att det händer mest inom och strax över det prisspann som ATN rör sig just nu. Baksidan på den snabba utvecklingen är väl att andrahandsvärdet på dylika produkter inte är så stabilt så någon "framtidssäker investering" är det kanske inte tal om, oavsett vilken du väljer.

Kanske är då det bästa att satsa på det som funkar bra till ett rimligt pris och byta upp sig framöver. Det är för övrigt ett ganska rejält kliv upp i pris från X-Sight och mellanskillnaden går det göra en hel del roligt för, som att köpa en termisk kikare att använda för att spana med.
Gblenn

Inläggav Pek » 16 nov 2018, 13:35

Tycker man ska fundera på sina verkliga behov. Man kommer långr även med billigare mörkerkikare.
Pek

Inläggav markob » 29 nov 2018, 16:25

Jag har en 3-14 och är nöjd. Inte sjukt nöjd för det finns en del mjukvaruproblem som jag hoppas löses framgent med ny firmware. Men förutom dessa mjukvaruproblem så är siktet ruskigt bra (har bara använt nite sight förut).

1. jag har haft lite måne och du får skjutljus med det. dock inte så att du kan avgöra dragna spenar etc, utan mer att du kan storleksbedöma i en grupp.
2. 5x som minsta zoom blir väldigt mycket på korta håll. Samt så är iaf min jakt med detta sikte till 99,9% spana över fält och 0,1% skjuta, så 3x zoom är lagom att svepa runt med.
3. Jag bytte till Hawke extension HIGH för att passa remington med weaver klackar. Borde gå med medium också om det finns i extension.
4. Det kommer en laser som bluetooth kopplar till siktet för att justera avståndet, annars kan man ställa in avstånd manuellt för att använda ballistikdatorn. Den inbyggda avståndsmätaren är en sån där bra-på-pappret grej. Helt odugligt i fält.
5. Jag har inte testat det än.

Sågen 78:01 skrev:Jag har blivit vansinnigt sugen på nya ATN x-sight 5-20x men har några frågor om det här med digitala sikten och mörkersikten... :oops:

1. Om natta, måste man ha ir-belysning eller räcker stjärnor och nymåne inom 100m cirka?
2. Finns de någon anledning att inte ta 20x förstoring (om man gillar stor förstoring dvs) för jakt i dagsljus, alltså skiljer det något på ”nattkvaliten” vid lägre förstoringar?
3. På bilderna är den fult monterat med jättehöga ringar men det är väl bara byta till bra 30mm-ringar för lägre montage?
4. Vinkelavståndsbedömningen känns spontant helt värdelös då den måste vara beroende på djurets storlek och hur högt gräs som växer... :shock: Kan man mata in rätt avstånd och få automatisk justering av kulbana (eller vad man ska kalla det)?
5. Har någon testat att byta mellan olika ammunition i ”datorn” och kan bekräfta att de funkar utan att kontrollskjuta?

Användarvisningsbild
markob

Inläggav Sågen 78:01 » 02 dec 2018, 00:46

markob skrev:Jag har en 3-14 och är nöjd. Inte sjukt nöjd för det finns en del mjukvaruproblem som jag hoppas löses framgent med ny firmware. Men förutom dessa mjukvaruproblem så är siktet ruskigt bra (har bara använt nite sight förut).

1. jag har haft lite måne och du får skjutljus med det. dock inte så att du kan avgöra dragna spenar etc, utan mer att du kan storleksbedöma i en grupp.
2. 5x som minsta zoom blir väldigt mycket på korta håll. Samt så är iaf min jakt med detta sikte till 99,9% spana över fält och 0,1% skjuta, så 3x zoom är lagom att svepa runt med.
3. Jag bytte till Hawke extension HIGH för att passa remington med weaver klackar. Borde gå med medium också om det finns i extension.
4. Det kommer en laser som bluetooth kopplar till siktet för att justera avståndet, annars kan man ställa in avstånd manuellt för att använda ballistikdatorn. Den inbyggda avståndsmätaren är en sån där bra-på-pappret grej. Helt odugligt i fält.
5. Jag har inte testat det än.

Sågen 78:01 skrev:Jag har blivit vansinnigt sugen på nya ATN x-sight 5-20x men har några frågor om det här med digitala sikten och mörkersikten... :oops:

Tack för utförligt svar! :D
Remington 700 kaliber 6,5x55
Tikka M77K kaliber 12/6,5x55 och 12/12
Brno mod. 4 kaliber .22lr
Krico 322 kaliber .22lr
Husqvarna 1640 MC kaliber 30-06
Baikal M/327 kaliber 12/12
Användarvisningsbild
Sågen 78:01

Inläggav Fjompmaja » 14 jan 2019, 15:40

Hej.
Har någon erfarenhet med ATN X-sight HD på en 9,3x62 bössa?
Jag vet att den inte är specad för denna kalibern, men har någon testat om den funkar ändå?
Jag har dessutom Hausken dämpare som ju kanske hjälper till lite.

På förhand tack
Fjompmaja

Inläggav Cazorp » 14 jan 2019, 16:48

Skall man sitta på åtel så är IR kanske inte hela världen om avståndet är kort och månen skiner på, men jag upplever på min ATN 4K 3-14x att man behöver artificiellt ljus för att den skall orka med nattetid.

En annan aspekt är om man är ute och spanar efter gris, tex. i spannmål etc. då är det IR-ljuset och reflektionen i ögonen som är första "giveaway" att något är ute i fälten, ungefär som när man får träff med strålkastare på bilen i ögonen på vilt, kan bli ganska tydligt att något står å glor på en, så en bra IR-lampa är man verkligen betjänt av när man jagar med ATN X-sight.
VQ 10/22
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Tikka67 » 14 jan 2019, 16:57

Kör med Pulsar N355. Fungerar helt ok. Nya N455 har högre upplösning.

Fullmåne fungerar bra. Kör extern IR-lampa, för att kunna sitta länge på pass.

Enligt många britter, så rekommenderar de värmekikare för att detektera vilt och sen bildförstärkare för att kunna avgöra vilken individ de ska skjuta. Värmesikten genererar inte så bra bilder att man kan avgöra galt/sugga mm i vissa lägen.

Bara mina 2 korvören.
Tikka67

Inläggav Cazorp » Igår, 10:32

Tikka67 skrev:Kör med Pulsar N355. Fungerar helt ok. Nya N455 har högre upplösning.

Fullmåne fungerar bra. Kör extern IR-lampa, för att kunna sitta länge på pass.

Enligt många britter, så rekommenderar de värmekikare för att detektera vilt och sen bildförstärkare för att kunna avgöra vilken individ de ska skjuta. Värmesikten genererar inte så bra bilder att man kan avgöra galt/sugga mm i vissa lägen.

Bara mina 2 korvören.

Har jagat lite med kompisens Pulsar FX50 Core, detektering är oslagbart med termiskt sikte. Bedriver jag min jakt som åteljakt så skulle jag säga nattsikte med IR-lampa, handlar det om skyddsjakt i grödor och pursch så skulle jag säga att termiskt sikte (alt. handkikare) är vägen framåt.
VQ 10/22
Användarvisningsbild
Cazorp

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik