Bergara BA-13, Apex

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Bergara BA-13, Apex

Inläggav ÖrnUgglan » 24 nov 2015, 17:00

Har ett tag funderat på en 222:a men som vänsterskytt är man ju rätt begränsad till urvalet. Tikka T3 finns ju, men nu har jag nog bestämt mig.
Vill ha en liten lätt enkelskottare. Behövs inte mer för räv och fågeljakten.
Blev sugen på Bergaras modell Apex eller eventuellt BA-13.
Skillnaden mellan dessa är väl att Apex har pipbytessystem?
Har sett samma Apex säljas som CVA? Är det nån skillnad eller heter den bara det i USA?

Någon som sett, testat, eller har mer info om vapnen?
Bild

V.S.O.C 30-06
Very Superior Ordinary Cartridge 30-06     Vänsterskytt - Bli det du också!
Användarvisningsbild
ÖrnUgglan

Re: Bergara BA-13, Apex

Inläggav hunnjakt » 24 nov 2015, 17:40

Följer
Bayerskviltspårhund
9,3x62, 6,5x55, 357m, 22lr, 22lr, 9x19
Land cruiser
Sambo
Användarvisningsbild
hunnjakt

Inläggav Villrådig » 24 nov 2015, 18:44

Följer denna då jag varit inne på samma spår.
Villrådig

Inläggav ÖrnUgglan » 02 dec 2015, 14:55

Det verkar vara rätt svalt intresse för dessa vapen?
Synd.. jag hade verkligen velat ha mer input, men det är ju rätt nya modeller iofs.
Prismässigt ligger de ju ganska bra till, synd bara att just Apexen verkar betydligt dyrare i Sverige än utomlands.

En 13 TD Take Down med vanlig kolv i 222 skulle kanske vara nått för mig.
Just pipbytessystemet är inte så viktigt, särskilt inte om man får 2 likvärdiga bössor utan för samma pris ungefär.
Tumhålskolven verkar rätt hög, såg ett svenskt youtubeklipp där de påpekade det.
Upphovsmannen till det klippet borde väl finnas här på forumet?

V.S.O.C 30-06
Användarvisningsbild
ÖrnUgglan

Inläggav Tiwaz » 11 dec 2015, 10:26

verkar vara svalt intresse för dessa i sverige. Har varit sugen länge men inte vågat...
Tiwaz

Inläggav ddaannnnee » 11 dec 2015, 10:40

ÖrnUgglan skrev:Har ett tag funderat på en 222:a men som vänsterskytt är man ju rätt begränsad till urvalet. Tikka T3 finns ju, men nu har jag nog bestämt mig.
Vill ha en liten lätt enkelskottare. Behövs inte mer för räv och fågeljakten.
Blev sugen på Bergaras modell Apex eller eventuellt BA-13.
Skillnaden mellan dessa är väl att Apex har pipbytessystem?
Har sett samma Apex säljas som CVA? Är det nån skillnad eller heter den bara det i USA?

Någon som sett, testat, eller har mer info om vapnen?
Bild

Enligt mail från Vapex så utgår Apex från Bergara och de tillverkar inte pipor till dem längre, var också sugen på en. Funderar på en TC Encore nu istället..

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
ddaannnnee

Inläggav Markus A » 11 dec 2015, 12:20

Menvafan, jag hoppades verkligen på den där.
Just att pipan är så lätt att demontera, som en riktig kiplauf, och att det även går att köpa bolt on pipor lockade mig.

suck

Aldrig får man vara glad.

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav ÖrnUgglan » 11 dec 2015, 15:14

Detta låter dumt..
Undrar om det bara är apex modellen de slutar med eller hela serien?
Eller slutar de bara att sälja den i eget namn. CVA blir kanske kvar?

V.S.O.C 30-06
Användarvisningsbild
ÖrnUgglan

Inläggav Grinolle » 11 dec 2015, 18:10

Apex är ju bara en modell. BA13 är en annan modell, och den är en äkta takedown. Så även om den inte säljs som "pipbytare" så lär det väl inte vara svårt att fixa det för den som vill?
Själv har jag varit sugen på en BA13 Takedown en längre period nu, en sån i .222 eller .223 hade suttit som en smäck. För mig är det viktigare att det går att plocka ner bössan än att det går att byta kaliber på den.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav Markus A » 12 dec 2015, 00:44

Hmm. Det kanske var den jag tänkte på, isåfall får man väl vara glad ändå då :-)
Ja. En BA13 Takedown verkar väldigt fin om den bara håller måttet kvalitét och precisionsmässigt.

Jag har fortfarande inte hört av någon som testat en.

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav Grinolle » 12 dec 2015, 01:05

Nej, det finns inte så mycket skrivet om den på nätet, och det som finns är mest reklampluggar från diverse vapenmässor där en importör spelar in en video där han skryter om bössan som han sen ska sälja.

Men i ärlighetens namn skulle jag nog inte tveka att chansa om jag bara hamnade i en butik som hade den hemma. Det är fanimig inte så värst mycket i mekanismen som kan strula som jag inte själv skulle kunna åtgärda. Bergara har länge gjort pipor till andra tillverkare som skjuter bra. Skulle man få en "rå" pipa så går det ju att ordna. Hur fel kan det bli för lite drygt 6000:-?

Så, om det bara fanns tillgång på dem så skulle jag gärna varit den förste idioten att testa. Men jag har å andra sidan inte varit i kontakt med Vapex för att kolla hur fort de kan få hem en..., så latheten är väl större än begäret antar jag... :lol:

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav ÖrnUgglan » 18 dec 2015, 21:02

Jag ställde en massa frågor till Vapex om de olika modellerna.

Fick svar på ett par av frågorna i allafall:

VAPEX skrev:"BA13 är take-down men ej något pipbytarsystem, det vill säga att Bergara ej säljer bara pipan.

Både Apex och Scouten är utgående modeller och det går ej att få tag på pipor till Apexen längre"

Tråkigt att pipbytar systemet tydligen försvinner. Men vill man så kostar ju två stycken vanliga BA13 troligen inte mer än en Apex med en lös pipa.

V.S.O.C 30-06
Användarvisningsbild
ÖrnUgglan

Inläggav ddaannnnee » 18 dec 2015, 21:04

ÖrnUgglan skrev:Jag ställde en massa frågor till Vapex om de olika modellerna.

VAPEX skrev:"BA13 är take-down men ej något pipbytarsystem, det vill säga att Bergara ej säljer bara pipan.

Både Apex och Scouten är utgående modeller och det går ej att få tag på pipor till Apexen längre"

Tråkigt att pipbytar systemet tydligen försvinner. Men vill man så kostar ju två stycken vanliga BA13 troligen inte mer än en Apex med en lös pipa.

Tar ju tyvärr mer plats i garderoben :(

ddaannnnee

Inläggav Villrådig » 18 dec 2015, 21:31

ddaannnnee skrev:
ÖrnUgglan skrev:Jag ställde en massa frågor till Vapex om de olika modellerna.

Tar ju tyvärr mer plats i garderoben :(

Borde väl gå att skrota lådan? Eller fråga vapex om inte de kan tänka sig att behålla lådan för reservdelar?
Villrådig

Inläggav ko-stens » 16 okt 2016, 22:59

Gammel tråd, men jeg har hatt en Bergara BA13 Takedown i .222 et halvt års tid. På toppen har jeg satt en Leupold VX6 3-18x50, og foran bruker jeg en Hausken JD228 demper.

Foreløpig har jeg noen plusser og et par minuser:
+ Fantastisk presisjon. Her er det omtrent umulig å skyte dårlig. Har skutt med 40 grs Vmax/Nosler Varmageddon og 50 grs Norma og Sako fmj hjemmeladet, pluss Norma 55 Jaktmatch fabrikkladet. Alle gir veldig tette samlinger på 100 meter.
+ Takedown-systemet. Veldig enkelt. Akkurat som å dele en hagle.
+ Solid mekanisme
+ Stokken passer både høyre- og venstreskyttere. Kan få den både med vanlig og med thumbhole.
+ Hanen har en "pinne" som kan brukes på begge sider. Kjempebra da det ellers blir trangt å spenne den når kikkertsiktet sitter lavt på.
+ Ferdig gjenget fra fabrikk og kort løp. Sparer penger. 5/8x24" er imidlertid ganske ukurant gjengedimensjon, noe som gjør at utvalget av dempere blir dårlig. Har selv fått gjenget den til 1x14 mm.
+ Pris. Her i Norge koster den omkring 7 000,-.

0 God stokk, men gir et noe billig inntrykk
0 Avtrekk. Jeg liker det godt selv, men jeg har ikke funnet ut hvordan man justerer det. Mulig man ikke kan det?
0 Tyngde. Rifla veier over 3 kilo. Det er mye for en så liten rifle. Imidlertid gir den da også et solid inntrykk, og den blir stødig å skyte med.

- Siktemidler. De ser bra ut, men jeg kom ikke langt nok ned slik at jeg fikk sett gjennom bak- og forsiktet. Baksiktet sitter også såpass langt bak at man må ta det av dersom man vil ha på kikkertsikte.
- Ingen sikring. Nå er vel strengt tatt ikke dette nødvendig, siden man spenner hanen før skudd, men det lager jo litt lyd når man gjør det. Med lydløs sikring, kan man være klar til skudd før dyret kommer, og man skremmer ikke viltet med "klikket" fra hanen. Mulig dette bare er en teori... Men en sikring, kanskje lik slik hagler har, hadde jo gitt en ekstra sikkerhet uansett.
- Umulig med raskt oppfølgingsskudd. Det er jo bare ett skudd. Man lader ganske fort uansett, men om man må skyte et raskt skudd til på reven eller rådyret, får man ikke gjort det. Men vil man ha en slik mulighet, kjøper man boltrifle...

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med den lille og synes den er verdt hver krone. Litt morsomt også at folk må komme bort og se på den når jeg er på skytebanen.
Användarvisningsbild
ko-stens

Inläggav Myrräven » 25 maj 2018, 02:36

Några nya nyheter?
Har kollat med Vapex om de har inne - de har nämligen den på deras hemsida men inte någon lagerstatus.
Myrräven

Inläggav Tommygun » 25 maj 2018, 14:16

Apex som var den enda med fin låda verkar inte tillverkas längre :( varjäkligt sugen på en sån med en rakare kolv.
Det finns dessutom en bössa som ser exakt likadan ut och heter cva apex. Om det är ett annat märke eller ingår i bergara eller nått vet jag inte.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Myrräven » 27 maj 2018, 02:48

Tommygun skrev:Apex som var den enda med fin låda verkar inte tillverkas längre :( varjäkligt sugen på en sån med en rakare kolv.
Det finns dessutom en bössa som ser exakt likadan ut och heter cva apex. Om det är ett annat märke eller ingår i bergara eller nått vet jag inte.

http://vapex.e-line.nu/sv/Konsumenter/V ... t_(Bergara)?id=APEX01

Finns en kvar!
Myrräven

Återgå till Allmänt om vapen