Skjuta från balkongen

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Skjuta från balkongen

Inläggav redtop » 11 sep 2018, 13:59

J f n Fjollträsk skrev:Han sköt på sin mark, men rådjuret gick vidare och dog på grannens mark, varpå han gick in och hämtade det på den andra marken, fastän det tillhörde grannen.

Rätt ska vara rätt! :D
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav win307 » 13 sep 2018, 22:03

redtop skrev:Finns normalt inget problem med att skjuta från huset om det ligger utanför detaljplan (ordningslagen styr). Kommunen kan ha ytterligare regler i sin lokala ordningsstadga, t.ex. att man inte får skjuta inom samlad bebyggelse även om det är utanför detaljplan, så kolla där också.

I fallet Runar Sörgaard så var problemet inte att han sköt inifrån sitt hus, utan att han sköt ett rådjur utanför jakttid och dessutom på grannens mark.

Jakt ska bedrivas i skogen och inte från balkong/fönster! Att det är lagligt är en sak,men det är inte etiskt tycker jag och det var det tråden handlade om. Ber nästan om ursäkt att jag blandade in Runar... :mrgreen:
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav redtop » 14 sep 2018, 07:06

win307 skrev:Jakt ska bedrivas i skogen och inte från balkong/fönster! Att det är lagligt är en sak,men det är inte etiskt tycker jag och det var det tråden handlade om.

Man kan ju fundera kring hur stor skillnaden är att skjuta från fönstret där man bor eller från skjutgluggen i en vakkoja. :wink:
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Arctic » 14 sep 2018, 08:48

Min etik tillåter i alla fall mig att skjuta från fönstret.

Utveckla gärna varför det skulle vara fel. Jag förstår uppriktigt sagt inte det.
Arctic

Inläggav Kronhjorten » 14 sep 2018, 09:44

Arctic skrev:Min etik tillåter i alla fall mig att skjuta från fönstret.

Utveckla gärna varför det skulle vara fel. Jag förstår uppriktigt sagt inte det.

Inget etiskt problem för mig heller, däremot kallar jag inte det jakt. Har ofta rådjur på min äng utanför huset men dom får gå där, hade familjen varit hungrig och jag behövde mat så hade jag inte tvekat en sekund. Räv skjuter jag om tillfälle ges.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav potatiskastare » 14 sep 2018, 11:47

Jaktetik är ett gungfly att ge sig in i. Bara så man vet... men det är inge anledning att helt undvika frågan för man måste ta sig över. Att gå runt frågan brukar leda till beteenden som ingen tycker är OK.

Jakt skall bedrivas så djuren inte orsakar onödigt lidande. Det är vad lagen säger. Så långt är det enkelt. Problemen brukar komma när man blandar in våra känslor. Jakt är inte roligt när det är för lätt. Vad som är för lätt varierar med person och situation men det uppstår lätt massa komplikationer när man gör det till sport.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nagelhoff » 14 sep 2018, 14:23

Att skjuta rådjur från huset/balkongen etc är inget för mig, inte för att det är oetiskt, men för att det inte är jakt, det är för lätt helt enkelt, upplevelsen saknas! kan knappast känns som en jakt?

Att sätta i relevans, kan jag säga att på ena jaktmarken har vi nästa alltid rå stående vid vårt samlingspunkt/stuga, men inte sätter jag mig och vakar på dessa, för det är inte jakt i mina ögon, det är för lätt! när det däremot blir hundjakt, och hunden hittar dessa djur i skogen då blir det jakt, då blir det en utmaning, då blir det en upplevelse.

Sen tycker jag det är tråkigt att vaka.. båda gris och rå, då blir även att skjuta från huset skittråkigt.. föredrar hundjakt eller smygjakt
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Arctic » 14 sep 2018, 20:59

Nej, naturupplevelsen av att skjuta från fönster går att diskutera — men att kalla det oetiskt köper jag inte.

Jag behöver inte skjuta alla djur jag ser. Det finns tillfällen när jag vill ha (behöver är inte riktigt rätt ord) lite mer ekologiskt kött. Då ägnar jag mig åt vakjakt eller fönsterjakt. Det är oftast inte en jaktlig prestation att skjuta djuren. Det kan vara det att sitta tyst så pass länge som behövs.

Det jag finner oetiskt är när djur stressas och skadskjuts i onödan för att det ska vara ”sportsligt”. Som sagt var är jaktetik något av en gungfly — men att skörda av naturens ”överflöd” från ett fönster är helt OK i min värld. Skjuts det för mycket kan det bli en annan diskussion.
Arctic

Inläggav Keffe1 » 14 sep 2018, 21:39

Kanske är den enda rimliga ståndpunkten att så länge man håller sig inom lagens ramar så får var och en ha sin egen etik och ingen behöver ha synpunkter på den? Personligen hade jag inte tvekat en sekund att knäppa ett rådjur eller annat vilt från huset om jag bott så till att det var lagligt.
Keffe1

Inläggav win307 » 14 sep 2018, 21:43

Arctic skrev:Nej, naturupplevelsen av att skjuta från fönster går att diskutera — men att kalla det oetiskt köper jag inte.

Jag behöver inte skjuta alla djur jag ser. Det finns tillfällen när jag vill ha (behöver är inte riktigt rätt ord) lite mer ekologiskt kött. Då ägnar jag mig åt vakjakt eller fönsterjakt. Det är oftast inte en jaktlig prestation att skjuta djuren. Det kan vara det att sitta tyst så pass länge som behövs.

Det jag finner oetiskt är när djur stressas och skadskjuts i onödan för att det ska vara ”sportsligt”. Som sagt var är jaktetik något av en gungfly — men att skörda av naturens ”överflöd” från ett fönster är helt OK i min värld. Skjuts det för mycket kan det bli en annan diskussion.

Djur i trädgården är till för att titta på!!! Inte fan blir man väl skjutsugen bara för att tillfälle finns? Fast det klart,vore det sista dagen älgjakten och älgen inte är skjuten small det i min trädgård oxå... :oops: Skulle inte direkt skryta med det dock. Känner en kille som skjöt en älg genom altandörren.Bokstavligen...Älgen skulle dock avlivas och dörren skulle bytas så ingen större skada skedd :wink:
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav The Poacher » 26 dec 2018, 16:22

Jag fick order från frun att "Nu måste du göra något åt rådjuren i trädgården, annars får vi inget kvar i trädgården i vår!". Order är order...
Men det kanske inte skall kallas jakt? Att skjuta bort några rådjur från badrumsfönstret för att freda tulpaner, magnolia och fylla frysen är det väl inget fel med. Ja ja, förutsatt att man får jaga på tomten, jakttid osv osv...
Men att kalla det jakt är nog att överdriva, mer rätt är kanske att man "städar i trädgården...".
Användarvisningsbild
The Poacher

Inläggav redtop » 26 dec 2018, 17:24

The Poacher skrev:Jag fick order från frun att "Nu måste du göra något åt rådjuren i trädgården, annars får vi inget kvar i trädgården i vår!". Order är order...
Men det kanske inte skall kallas jakt? Att skjuta bort några rådjur från badrumsfönstret för att freda tulpaner, magnolia och fylla frysen är det väl inget fel med. Ja ja, förutsatt att man får jaga på tomten, jakttid osv osv...
Men att kalla det jakt är nog att överdriva, mer rätt är kanske att man "städar i trädgården...".

I Täby ? :shock:
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav The Poacher » 26 dec 2018, 18:07

Täby är större än du tror.
Det finns hus utanför detaljplanen..
Användarvisningsbild
The Poacher

Inläggav redtop » 26 dec 2018, 18:49

The Poacher skrev:Täby är större än du tror.
Det finns hus utanför detaljplanen..

Bild
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav locorod » 26 dec 2018, 20:23

Kanske inte från fönstret. Men sköt en av ca 50 nötskrikorpå och under fågelbordet idag. Anledningen är givetvis deras predation och allmänna elakhet mot alla andra som ska dela på trädgårdens mat och plats. Den hamnar på mackan i morgon och de andra söker nu föda på andra platser....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav birk0323 » 26 dec 2018, 22:39

Har svängat fram och tillbaka i den här frågan men jag kan inte tycka att något är fel med att skjuta från fönstret eller balkongen om det är nödvändigt. Bor man så att man kan göra det, inte stör eller utsätter någon för fara osv.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav T-Grön » 27 dec 2018, 01:36

Har alltid sagt att jag aldrig ska bo så att man inte kan öppna fönstret å skjuta en räv. Å de har jag hållit!
:mrgreen:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Föregående

Återgå till Jaktetik