Kronograf

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Kronograf

Inläggav Tuna » 21 mar 2020, 14:30

Lyfter denna tråden lite då jag satt och funderade på samma fråga :D

Har fått en del svar tidigare i tråden men funderar fortfarande lite kring detta.

Har själv köpt en kronograf som jag tänkte använda främst när jag ska prova klass1 laddningar till 6.5x55 så jag kan se om jag uppnår hastigheten.

Dock är det många som använder kronograf till annat än klass 1 laddningar och tycker att det är ett måste.

Jag försöker att inte gå över maxladdningen som exempelvis kruttillverkaren specifiserat , möjligtvis i bland en liten överladdning.

Men jag tänker att för att ha någon nytta av att få en hastighet så lär man ju även ha någon form av referensvärde att jämföra med och det är här jag
inte riktigt är med i matchen.

Säg att man anger 46gr som ger 850m/s som maxladdning . Då har jag hela tiden tänkt att det är krutmängden som avgör , vad som är "säkerhetsgränsen" och inte hastigheten
säg att man laddar 46gr och får 950 m/s är det då farligt även fast man inte överskridit 46gr ? i så fall hur vet man vad max hastighet för just ditt vapen är ? för det lär väl skilja beroende på piplängd m.m.

Kanske är ute och cyklar här så hjälp mig gärna få lite klarhet i detta :D
Tuna

Inläggav sneträff » 21 mar 2020, 21:45

Njaaa, jag skull säga så här:
om hastigheten förväntas vara 850ms och istället är under 800 eller över 900 så är det nåt som inte stämmer.
då ska man nog ta reda på varför!!!

sneträff
sneträff

Inläggav Tuna » 25 mar 2020, 21:40

sneträff skrev:Njaaa, jag skull säga så här:
om hastigheten förväntas vara 850ms och istället är under 800 eller över 900 så är det nåt som inte stämmer.
då ska man nog ta reda på varför!!!

sneträff

Jo, det låter ju rimligt :D men det är ju det där med vad man ska förvänta sig , är inga problem om man har laddata från kruttillverkningen men om man provar ut en laddning kan det vara svårare. :?
Tuna

Inläggav PerN » 25 mar 2020, 22:52

En del krut tillverkares data är väl optimistiska vad gäller fart så det kan vara värt att kolla upp med kronografen att det verkligen är klass:1 ammo du laddar.
Exempel med Norma 204 till min 7mm-08Rem
Mina data:Kula 140gr Sierra GKBT, Tändhatt Fed LRM, Hylsa Norma, Krut 45,5gr Norma 204 V=774m/s
Normas data: 140gr Nosler Partition Krut Norma 204 Max 45.7 V= 867m/s :?
FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Kronograf

Inläggav Velcro Fly » 26 mar 2020, 00:47

Stämmer det där med optimistiska siffror från flertal av tillverkare - och vissa tillverkare kör det motsatta : Pessimistiska siffror :)
Tex VV har väl låga siffror för iaf 6.5x55 samt , och speciellt, för 6 CRD. Väldigt låga angivna farter ...
Så en Kronograf är definitivt det enda som ger ärliga siffror i ens egen pipa.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav LGH » 27 mar 2020, 09:21

Stewe här på forumet har flera gånger skrivit en väldigt bra sak: Hastigheten är den bästa tryckindikatorn du har. Så även om du enligt tabellen inte ligger på max vad gäller mängden krut så är det uppenbart att du har för högt tryck om hastigheten överstiger maxvärdet i tabellen.

Med det sagt kan man inte heller ladda blint efter hastigheten - det värdet som når taket först, hastighet eller krutmängd, är ditt max. Och lägg sedan inte din valda krutmängd på exakta maxnivån, då har du för lite vingelmån i krutmätning, utomhustemperatur, osv.

Pipa, piplängd, hylsfabrikat, tändhattar, patronläge... Många saker spelar in i trycket och alltså också hastigheten du får ut.
LGH

Kronograf

Inläggav Velcro Fly » 27 mar 2020, 11:21

LGH skrev:Stewe här på forumet har flera gånger skrivit en väldigt bra sak: Hastigheten är den bästa tryckindikatorn du har. Så även om du enligt tabellen inte ligger på max vad gäller mängden krut så är det uppenbart att du har för högt tryck om hastigheten överstiger maxvärdet i tabellen.

Med det sagt kan man inte heller ladda blint efter hastigheten - det värdet som når taket först, hastighet eller krutmängd, är ditt max. Och lägg sedan inte din valda krutmängd på exakta maxnivån, då har du för lite vingelmån i krutmätning, utomhustemperatur, osv.

Pipa, piplängd, hylsfabrikat, tändhattar, patronläge... Många saker spelar in i trycket och alltså också hastigheten du får ut.

Det där i början stämmer dock inte riktigt för de flesta kruttillverkare har väldigt blygsamma hastigheter i sina tabeller.
Håller med annars .. ;-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning