av Anders S » 14 okt 2004, 22:18
Hej !.
Jag bygger mycket just sådana bössor till gris eller hundförarbössor.
45 cm kortaste tillåtna om jag inte minns fel . Men det vill du inte ha om du inte laddar själv + att du inte vill känna trycket både i kropp och öron från knallen .
Jag kapar de flesta till 51-52 cm. med originalkolv + Aimpoint eller liten lågförstorande kikare . Då kommer bössan kännas som en Browning Bar eller hagelbössa i smidighet .
25mm. gummibakkappa är att rekommendera . Kolla så du får rätt längd på kolven , om du ändå sätter dit en bakkappa .
Kröningen , ja där finns väl en massa olika modeller . Jag brukar köra de flesta 90 grader av , sedan polera och kröna in 60/40 grader(från vilken kant man nu räknar) . Jag har då aldrig fått dåliga träffbilder i någon . Utan dom skjuter på en krona/femkrona på 80 meter.
Jag tror det viktigaste är att den som gör det är noga och ej skadar loppet i mynningen + att hela kapningen inte är i 45 grader .
Blånera behöver du inte göra för att kapa pipan . Om du nu kan leva med att den är blank längst fram = framåt .Annars så kan man använda lite stykblånering längs fram . Om nu inte hela pipans blånering är kass ändån . Då är det smed som gäller .
M.vh Anders S !
Ändrat av - Anders S den 10/14/2004 22:20:45