HUSQ. 9,3- 62

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

HUSQ. 9,3- 62

Inläggav salklinten » 13 okt 2004, 22:13

Har en gammal 9,3:a som jag funderar på att bygga om till en liten mer smidig hundförar bössa. Har tänkt korta pipan i första hand och tänkte höra om det finns någon som begriper sig på detta och kan ge mig råd och tipps???? Hur mycket får man korta pipan inom lagens ramar och för att bössan ska behålla sin prestanda i bästa möjliga mån? Hur kröner man om pipan på bästa sätt, med vilken vinkel eller grad? Kan man blonera om pipan själv eller bör man lämna in vapnet för bästa resultat? Kom gärna med råd och rön och vettiga förslag!!!

MVH Danne....

salklinten
salklinten

Inläggav Stefan.K » 13 okt 2004, 22:52

Hej och välkommen till forumet Danne!

Det har blivit väldigt modernt att kapa pipan på bössorna på senare tid. Jag tycker dock att det kanske inte alltid blir så lyckat resultat med dessa riktigt korta pipor. Balansen på bössan blir lätt lite konstig och mynningsknallen blir brutal. Man tjänar väldigt lite i vikt på att korta pipan en dm. på en gammal HVA 9,3 som har ca. 15 mm. grov pipa i mynningen.

Mitt tips är att du i stället sätter rembygeln på pipan. Om du bär bössan i rem med mynningen upp kommer mynningen ner en bit och hakar inte i på samma sätt när det är risigt och tätt.

En svarv är nog ett måste om en kröning ska bli snygg och bra med en rimlig tid lagt på jobbet.

Om du ändå vill kapa pipan är mitt trista och enkla förslag är att du lämnar bössan till en vapensmed som gör jobbet. Det kostar inte många hundralappar att låta kapa och kröna om pipan. Vilken vinkel man väljer på kröningen tror jag personligen har liten betydelse. Huvudsaken är att kröningen är välgjord och utan jack och spår.

Stefan K

Ändrat av - Stefan.K den 10/13/2004 22:52:43
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Anders S » 14 okt 2004, 22:18

Hej !.

Jag bygger mycket just sådana bössor till gris eller hundförarbössor.

45 cm kortaste tillåtna om jag inte minns fel . Men det vill du inte ha om du inte laddar själv + att du inte vill känna trycket både i kropp och öron från knallen .

Jag kapar de flesta till 51-52 cm. med originalkolv + Aimpoint eller liten lågförstorande kikare . Då kommer bössan kännas som en Browning Bar eller hagelbössa i smidighet .

25mm. gummibakkappa är att rekommendera . Kolla så du får rätt längd på kolven , om du ändå sätter dit en bakkappa .

Kröningen , ja där finns väl en massa olika modeller . Jag brukar köra de flesta 90 grader av , sedan polera och kröna in 60/40 grader(från vilken kant man nu räknar) . Jag har då aldrig fått dåliga träffbilder i någon . Utan dom skjuter på en krona/femkrona på 80 meter.

Jag tror det viktigaste är att den som gör det är noga och ej skadar loppet i mynningen + att hela kapningen inte är i 45 grader .

Blånera behöver du inte göra för att kapa pipan . Om du nu kan leva med att den är blank längst fram = framåt .Annars så kan man använda lite stykblånering längs fram . Om nu inte hela pipans blånering är kass ändån . Då är det smed som gäller .

M.vh Anders S !

Ändrat av - Anders S den 10/14/2004 22:20:45
Anders S

Återgå till Vapensmide