Farlig skjutning vid älgjakt. Vad gäller?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Farlig skjutning vid älgjakt. Vad gäller?

Inläggav Pongu » 15 sep 2018, 09:39

Torpalasse skrev:Knappast ett reglemente. Snarare råd i SOLDF, och absolut inte i annat än krig.

Katjing skrev:Kom in i matchen nu, det var ingen som drog upp SoldF.

"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav greyling » 16 sep 2018, 18:38

Ja ibland undrar man. De flesta skrifter brukar börja nåt om att sunt förnuft inte ersätter regler. Det är liksom ingen lek det här med vapensäkerhet. Att förringa det är dåligt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Katjing » 16 sep 2018, 19:14

greyling skrev:Ja ibland undrar man. De flesta skrifter brukar börja nåt om att sunt förnuft inte ersätter regler. Det är liksom ingen lek det här med vapensäkerhet. Att förringa det är dåligt.
Vem har förringat det? Jag tog upp vad reglerna säger i en organisation som funderat mycket över vapensäkerhet. Jag kan väl passa på att erkänna att jag gjorde det med vetskapen att det skulle röra upp känslor.

Det var inte min avsikt att förringa någons upplevelse, jag hoppas att det inte uppfattades så, och nu tänker jag särskilt på pek. Jag hade också tyckt att det var obehagligt om någon sköt så nära mig under så pass okontrollerade former som älgjakt.

Men vad är då ett lämpligt riktmärke? Hur nära sina kamrater får man skjuta?

För om man läser här på forumet så är det alltid för nära, för långt, för tidigt, för sent, för fel. Vad är rätt?
Katjing

Inläggav locorod » 16 sep 2018, 21:33

Tja. Hur nära vill man själv ha kulorna från skytten bredvid? Det kan vara ett mått på vad man själv kan tillåta sig. Om man inte är självmordsbenägen förstås...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ghane » 16 sep 2018, 22:14

Hörde en historia när jag var in på den lokala jaktbutiken i veckan . Personen i fråga hade varit på skjutbanan och skjutit på en hadoxplåt på 100 meter med 6,5x55. Plötsligt ven det till och brände till i underarmen. När han kollade ner hade han ett hål i jackan, och i tröjan och .......... i armen. Hade krävts ganska omfattande uppkarvning för att få ut kulan som hade rikoschettat.

även fast kulan studsat tillbaka 100 meter hade den energi att penetrera in i kroppen och hade lika gärna kunnat träffa honom i ansiktet och då hade det antagligen varit godnatt. Så nog krävs det rejäla avstånd , man vet aldrig vad som ligger bakom djuret, sten tex.

Killen det hände kan mycket väl husera här och får gärna flika in om han känner för det
Norsk Buhund
9,6x62
7x57R/12
12/12
22LR
Ghane

Inläggav greyling » 16 sep 2018, 22:16

Katjing skrev:
greyling skrev:Ja ibland undrar man. De flesta skrifter brukar börja nåt om att sunt förnuft inte ersätter regler. Det är liksom ingen lek det här med vapensäkerhet. Att förringa det är dåligt.
Vem har förringat det? Jag tog upp vad reglerna säger i en organisation som funderat mycket över vapensäkerhet. Jag kan väl passa på att erkänna att jag gjorde det med vetskapen att det skulle röra upp känslor.

Det var inte min avsikt att förringa någons upplevelse, jag hoppas att det inte uppfattades så, och nu tänker jag särskilt på pek. Jag hade också tyckt att det var obehagligt om någon sköt så nära mig under så pass okontrollerade former som älgjakt.

För om man läser här på forumet så är det alltid för nära, för långt, för tidigt, för sent, för fel. Vad är rätt?

Svar fråga ett: jo det var korrekt att du kände dig träffad
Svar fråga två: som dina jaktkamrater tycker med viss marginal
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Katjing » 17 sep 2018, 11:08

greyling skrev:
Katjing skrev:

Svar fråga ett: jo det var korrekt att du kände dig träffad
Svar fråga två: som dina jaktkamrater tycker med viss marginal

Så före jakten börjar ska alla redogöra för hur nära dem man får skjuta? Hur många jaktlag gör det? Gör något lag det?

Vad gör man då om någon säger att det är ok att skjuta 100 mils från dem? Enligt den samlade expertisen här är ju ett sådant skott helt förkastligt även om det är ok i vissa sammanhang (ej jakt).

Hur ser en domstol på ansvarsfrågan om olyckan då är framme och en kamrat träffas, t. ex. av en rikoschett?

Finns det verkligen inga riktlinjer för vad som är lämpligt vid jakt? Om inte i Sverige så utomlands?
Katjing

Inläggav Pek » 17 sep 2018, 15:14

Har för mig att jag fått lära mig att riskområdet var någonstanns 50 m brett vid pipans mynning och 400 m brett 400 meter ut åt det hållet skottet går. Om det sedan står i jägarexamens litteratur eller om det var i lumpen vet jag ej.
Pek

Föregående

Återgå till Allmänt om jakt