Inreda hönshus.

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

Inreda hönshus.

Inläggav j.f.k » 07 apr 2013, 14:26

Har en friggebod som jag tänkte göra ett hönshus av.Golvet nu är spånskiva,som jag tänkte täcka med plastmatta.Funkar det?Nu är det bara reglar på insidan,men kanske osb-skiva kan vara lämpligt?Ska isolera den i vägg och tak.Tanken är att ha 4-6 hönor där,samt stor utegård med nät som väggar och tak.(för räv och rovfåglar).Har ni tips och egna erfarenheter är jag väldigt tacksam för er hjälp.
Är man inte Dalmas ,får man försöka komma upp sej på annat vis...
Användarvisningsbild
j.f.k

Re: Inreda hönshus.

Inläggav serne » 07 apr 2013, 14:55

Jag hade klätt väggarna med vanliga brädor istället. De hönshus jag varit inne i brukar kännas lite fuktiga på höst och vårkanten. osb blir otrevlig att hantera/tvätta om det går fukt i. Ha en slät tröskel ut så du kan skrapa ut skiten så underlättar du renhållningen. De skitar ner något fruktansvärt.
SAKO 85 S&B zenith 3-12*50
Classic 2000 12-76
Hämmerli
Smith&Wesson
Cz 85
Gråwachtel
Användarvisningsbild
serne

Inläggav StyrmanBerg » 07 apr 2013, 15:01

Ska du göra på hela ytan, 10 kvm? Blir väldigt stort för 4-6 höns, men och andra sidan brukar det blir fler och fler av dom när man väl kommer igång. Med den storleken på flock behöver du ingen tupp, men det blir bättre harmoni i gruppen om där finns en man som styr upp dom yra hönorna.

Låter som en helt ok plan, dra upp plastmattan ca 15 cm på väggen med så blir det lättare att hålla rent och OSB-skivan suger inte upp hönsskit på samma sätt. OSB funkar bra, måla det med några lager färg så det blir lättare att hålla rent. Ett lager sågspån på golvet ca 5 cm tjockt isolerar bra och är lätt att hålla efter med en liten räfsa och spade.

Som sittpinnar funkar det bra med en eller två grenar som du skruvar upp mellan två väggar på lämplig höjd, sen en spång som leder upp. Ventilation med ställbar tallrik eller dylikt så du kan stänga till ordentligt när det blir kallt och minusgrader.

Värprede funkar bra med en hemmasnickrad låda på golvet, är det inte fler höns än 4+6 behöver man inte hålla på med avancerade lösningar för att äggen ska rulla ut själv. Ganska liten och trång så dom känner sig skyddade och ifred när dom ligger där. Sågspån funkar utmärkt som bädd även där. Det är skönt om locket går att öppna, och täcker du det med ett lager byggplast så går det lätt att hålla rent toppen av redet eftersom det kan finnas en del höns som gillar att sitta på det och skita.

Vad det gäller själva hönsgården kan jag rekommendera att lägga plasttak på iaf halva, hönsen är inte så glada för att vara ute i regn och snö. Har du plasttak så kan dom gå ut en liten sväng vid skitväder med. Mycket smidigare att utfodra dom i hönsgården istället för inne i hönshuset tycker jag, och det blir svårt om det är fritt uppåt i hela hönsgården.

Vad ska du köra för ras på hönsen? Vintertid kan det vara bra att ha lite fler än vad man tänkt sig så dom håller värmen tillsammans.
Det finns kanske en högre makt, har hittat någonstans att jaga...
Användarvisningsbild
StyrmanBerg

Inläggav Gnist » 07 apr 2013, 15:11

Bättre att ha fler än ett rede och de bör sitta en bit upp på väggen och de ska ha en kant i framkant och inte vara allt för små. Fyllde mina med hö och gjorde en grop i mitten och jag hade helt klart satsat på trägolv istället för plastmatta, sen bör de ha ett hörn där de kan sandbada inomhus, rätt lätt att göra en lagom hög ram och fylla med lämplig mängd sand. Detta hjälper dem att bli fri parasiter och att hålla fjäderdräkten i form. Mat och vatten kan också med fördel vara en bit från golvet för att minimera spill.

Och självklart ska du ha en tupp i flocken, även en mindre hönsflock blir mer harmonisk om där finns en tupp.
Bild

Inläggav j.f.k » 07 apr 2013, 16:03

Funderar om man kanske skulle ha Hedemorahöns,Dalmas som man är.Ska man sätta in ett litet element på vintern eller ska man ha en värmelampa?Vilken temp ska det vara åt dom?Friggeboden skall nog inredas,så att det blir en gång efter ena gaveln att ha som föråd för foder och sånt.Sen en nätdörr in till själva hönsdelen.Vad för nät ska man bygga hönsgården av?Och vilka säljer sånt?Många frågor,men jag vill göra rätt på en gång.
Användarvisningsbild
j.f.k

Inläggav Gnist » 07 apr 2013, 16:27

Är det bara dragfritt och några +grader så räcker det med en värmelampa eller två. Element är njaa iom att det blir grymt dammigt inne i hönshus. Hönsnät finns på vilken Granngården som helst och på allehanda andra butiker med lite inriktning trädgård/djur. Jag föredrar de plastbeklädda mindre maskade näten till höns och drar hellre sånt 2 varv i höjd än sladdrigt stormaskat nät i full höjd. En bräda längst ner runt hönsgården och tätt fastsatt nät kör jag på när jag har fjäderfän.
Bild

Inläggav caracarn » 07 apr 2013, 16:54

Ett litet tips när det gäller reden. jag köpte en hylla ur serien expedit art numer 701.162.76 på IKEA. som jag skruvade upp på väggen i hönshuset då fick jag fem utmärkta reden som är väldigt lätta att håla rena. kostar dock 699kr men material till reden är ju inte gratis det häller.
caracarn

Inläggav mowgli » 07 apr 2013, 16:58

Om det finns kycklingnät satsa på det eller två varv av vanliga nätet.mindre rovdjur kan komma igenom det vanliga.
Fäst även nätet ordentligt i marken så ingenting kan komma under.
Lycka till! Det är roligt med höns!
Sänt från min sten tavla!
Användarvisningsbild
mowgli

Inläggav kimmolilja » 07 apr 2013, 17:24

Visst är det det. Har själv ca 25 höns :) Goda ägg.
Var noga med maten sen när du kommer igång att de har fri tillgång till snäckskal också. Annars blir äggena bara en tunn skal på o går sönder hela tiden. Själv köper jag hönsmat där snäckskal är redan inblandat. :)
kimmolilja

Inläggav cloffe » 07 apr 2013, 17:25

caracarn skrev:Ett litet tips när det gäller reden. jag köpte en hylla ur serien expedit art numer 701.162.76 på IKEA. som jag skruvade upp på väggen i hönshuset då fick jag fem utmärkta reden som är väldigt lätta att håla rena. kostar dock 699kr men material till reden är ju inte gratis det häller.

Bra idé! Brukar finnas på Blocket för halva priset.
Lady Glossop: How would you ever support a wife, Mr. Wooster?
Bertie: Well, it depends on whose wife it was. I would've said a gentle pressure beneath the left elbow when crossing a busy street normally fills the bill.
Användarvisningsbild
cloffe

Inläggav j.f.k » 08 apr 2013, 14:25

Vilken ras vore lämpligt att satsa på?Nån tyckte Hedemorahöns.Hur många ägg lägger en höna ungefär i veckan?
Användarvisningsbild
j.f.k

Inläggav Gnist » 08 apr 2013, 15:17

Hedemoror är lämpliga, de har dubbel fjäderdräkt och tål lite kyla och rusk bättre än många andra raser och i snitt 5-7 ägg i veckan/höna om de trivs och äter bra.
Bild

Inläggav NickeF » 08 apr 2013, 15:32

Jag kör marinplyfa på golvet och oljehärdad masonit eller vad det heter på väggarna.
Tänkt efter innan hur du vill ha det så går det att få allt lättskött, försöka undvika plana sittvänliga ytor uppe på reden eller hyllor för de blir nedskitad på en gång.
För att öka på golvytan har jag satt en skiva under sittpinnarna där 90% av all skit hamnar, blir lättare att hålla efter och spånet på golvet är fräschare under en lägre tid.
Angående reden tycker jag det är svårt, jag har en fyrkantig infälld i väggen just ovanför golvet sen en i brösthöjd med lutande nätgolv så äggen rullar ut i en ficka. Ibland läggs alla ägg i nedre, ibland i övre och ibland på golvet. Verkar inte vara någon ordning på hur de vill ha det.
Gör dörröppningen bred så skottkärran kommer in, underlättar vid städning.
"I don't initiate violence, I retaliate."
Chuck Norris
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav j.f.k » 08 apr 2013, 17:06

Marinplyfa på golvet var ju ingen dum ide'.Dörren är för smal för skottkärra,så jag kommer nog att köra med en "Dyng-glugg"istället.Tack allihopa för era tips och kunskaper.Jfk.
Användarvisningsbild
j.f.k

Återgå till Övrigt