Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Bäverjakt

Inläggav Bergh » 14 maj 2019, 22:26

k-Hornet skrev:
Bergh skrev:Fick nyttja halvstövarns apporeringskunskaper imorse, då bävern gjorde en sista kraftansträngning ut i vattnet.Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Meh? Det är ju den som skjuter som får bada! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Haha, nä det slipper jag gärna. Hunn simmar så gärna så man får ju låta han ha lite roligt också.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Bergh

Inläggav r1no1 » 15 maj 2019, 22:45

Avrundade bäverjakten med en super kväll med värme sol och perfekta vindar.
Blev en ensam hane på 18 Kg.
Bild

Sedan återfanns en bäver sedan i Måndags som gled död ner i mörkret och försvann, men återfanns i utloppet som beräknat.
Bild

En sak är säker det ÄR skillnad på 338 Federal och 6xc.
Båda sköts på samma avstånd 200 meter, men med olika resultat även om båda dog direkt kan man väl säga...
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav lsjonsson » 16 maj 2019, 04:25

Grattis bäverdräpare! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav PLK » 16 maj 2019, 06:10

14/5 var den sista bäverjakten för egen del. Smög ner till en plats där jag stött bäver dagen innan, ser inget men hör hur det gnags, noggrann kontroll av vinden, smyger sakta, sakta framåt längs kanten på sjön. Ser bävern på ca 100 meter. Den sitter rakt mot mig, siktar länge på den men vill ge den en chans så där nära säsongsavslut och när den dessutom äter samt att jag tycker att det är synd att skjuta framifrån längs genom kroppen. Påbörjar en omfattning genom skog och bröte, ålar fram under en gran. Då ser jag att det är två bävrar som sitter där och äter. En riktigt stor och en mindre, dom tar en simtur och sen kommer dom upp på samma ställe igen och den minsta av dom faller för en 160grains hornady rn, 35meter blev avståndet. Bild

Skickat från min H8266 via Tapatalk
PLK

Inläggav Canta » 22 okt 2019, 20:21

Bild Bild
Ser mer o mer av bäveraktivitet även ute i kulturlandskapet. Förr mest långt uppe i skogens tjärnar o bäckar men nu även i åkerlandskapet. Bävern o vildsvinen är arter som expanderar o älg, hare, fasan minskar, eller
På högra bilden ses tydligt att bävern är tänkande eller iaf. ett analytiskt djur. 'Gnager man smart då hamnar asptopparna i vattnet dvs som man vill ha det' tänkte bävern ut :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Villrådig » 23 okt 2019, 10:53

Hur ser aktiviteten ut såhär års?
Villrådig

Inläggav Canta » 23 okt 2019, 12:23

Aktivitet pågår men man märker inte så mycket. Årets kull börjar ta för sig dvs utforska hyddans omgivningar men bäver är rätt familjebunden, lokal o diar länge. Det som händer nu är väl dels slutfasen av uppbyggnad av vinterns matförråd o dels att fjolingarna nu petas ut ur hyddan. Därför kan man nu se tecken på bäver på ställen man aldrig sett förr. Nya revir testas o mycket av 'trädfällning' är mest en markör för nya revir.
Grundfamiljen flyttar också på sig ibland dvs kör igång en gammal hydda inom reviret men vet inte om detta sker nu men troligt för på våren o sommaren är bäverungarna små o hjälplösa.
Vad gäller jakt på bäver nu så är väl detta mer el mindre omöjligt. Alldeles för korta kvällar o för mörka nätter. Vet iaf en person som skjutit både bäver o älg på hösten på samma pass. Älgen kom för drev o åkte i backen o lite senare kom en bäver simmande i bäcken framför tornet (Hälsingland, förstås) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav vSen » 11 feb 2020, 23:03

När övrig jakt börjat lida mot sitt slut har jag börjat blicka mot vårkantens bäverjakt. Jag har varit ute någon gång efter bäver men då på andra marker. Har nu några olika SCA marker inte allt för långt bort men har aldrig varit på markerna innan så det ställer lite krav på en. Jobbar på att höra mig för med folk som jagat där om de sett tecken på bäver då det är ganska mycket vatten på markerna.

Skulle vilja ha lite tips, vintern är ju halvdåliga även här i Jämtland. Men när kan man börja se aktivitet av bävern? Tanken är att kunna ta till skidorna och spana efter tecken för att vara så bra förberedd som möjligt inför den riktigt heta perioden på säsongen när solen lyser mer.
vSen

Inläggav NiKKEE » 11 feb 2020, 23:59

vSen skrev:När övrig jakt börjat lida mot sitt slut har jag börjat blicka mot vårkantens bäverjakt. Jag har varit ute någon gång efter bäver men då på andra marker. Har nu några olika SCA marker inte allt för långt bort men har aldrig varit på markerna innan så det ställer lite krav på en. Jobbar på att höra mig för med folk som jagat där om de sett tecken på bäver då det är ganska mycket vatten på markerna.

Skulle vilja ha lite tips, vintern är ju halvdåliga även här i Jämtland. Men när kan man börja se aktivitet av bävern? Tanken är att kunna ta till skidorna och spana efter tecken för att vara så bra förberedd som möjligt inför den riktigt heta perioden på säsongen när solen lyser mer.

Bara ut och reka!
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Emilsjakt » 14 feb 2020, 17:43

Rekat för 3 veckor sen efter att vädret här i norra Västmanland har fladdra ordentligt. Barmark och 4-8 grader varmt. Tänkte att det måste ju sätta sprätt på dom. Och det har det gjort! Provade att sitta några mornar och kvällar utan resultat, men vill ju gärna spara sig lite framåt april mars men bonden har själv snart inga tänder kvar, nervvrak över sin skog.
KOFS spectre 12/12
Valmet 212 12/222
CG m96 6,5x55
Tikka m55 308win
Emilsjakt

Inläggav Canta » 15 feb 2020, 10:10

Ska man knäppa bäver är rek nära på nödvändigt såvida man inte tar pass på nån bro el nåt där bävern verkar passera varje år. För rek är kanot nr 1. Man paddlar sig uppåt i sjön/vattendraget o kollar av vilka hyddor som är aktiva just detta år. Syns direkt på trampstigar o kvisthögar. Bävern byter hydda i reviret då o då o man måste vara uppdaterad som det heter.
Bästa skjutpassen är just hyddan. Man tar position säg 50 m ifrån o med tanke på vanligaste vindriktnigen. Man skjuter ALLDRIG första bäver som dyker upp o sätter sig på hyddan. I 9 fall av 10 är det ledarhonan som är först ute för att kolla läget.
Betesplatserna är svårare dels för att det ofta är slyigt där o dels för dom anländer dit mest när det är krävande mörkt. Knäppa bäver på iskant inte jättesvårt men att hämta in är.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Johan L. » 16 feb 2020, 20:56

Avlivade en bäver förra veckan som hade krossat bäckenet. Den släpade bakbenen efter sig och hade nött hål på skinnet på ovansidan av baktassarna och undersidan av svansen. Jag gissar att den fått ett träd över sig. Bakbenen var helt lösa. Stor och fin i övrigt så den hade nog inte varit dålig så länge.

Någon som varit med om något liknande?
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Johan L.

Inläggav Emilsjakt » 10 mar 2020, 10:44

Har en ask powerhead II 308win. Nån som provat denna på bäver och kan lämna omdömme?
Har skjutit 222 v-max innan med underbart resultat men har 56glugg på 308an och har börjat släpa med mig denna istället då denna har avsevärt bättre skymningsvärde än min 222a :lol:
KOFS spectre 12/12
Valmet 212 12/222
CG m96 6,5x55
Tikka m55 308win
Emilsjakt

Inläggav Canta » 10 mar 2020, 19:03

Dubbel
Senast redigerad av Canta 24 mar 2020, 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Canta » 10 mar 2020, 19:04

Tror att risk finns att du spränger bäverskallen med 308 iaf på nära håll. Går det inte att 'låna' fingluggen ett tag inför bäverjakten o sätta på 222:n ?
Bäverkänsla allt mer ...https://forumbilder.com/images/2020/03/10/DSC05219.jpg
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav birk0323 » 10 mar 2020, 19:56

Ja nu är det snart dags igen. Har lovat att jag ska göra några drag för att få bort några på problematiska ställen i år, återstår att se hur det går, det är inte så enkelt alla gånger. I år blir det .358án som ska få följa på bäverjakten men jag har inte bestämt kula ännu men det lutar mot 225 grains Sierra GK, alternativt 200gr Interlock men Serierna på tavlan är tätare med 225grainarn.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav WestCoast » 13 mar 2020, 09:28

Blev en stor hane i helgen. Skjuten i ett riktigt problemområde, där bäver sätter fälten under vatten så markägaren vill ha bort dem helt.
Riktigt långa tänder men slängde skallen efter kokningen av tänderna, man kanske skulle ha lämnat in för trofebedömning......Bild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Minusgrader » 16 mar 2020, 20:27

Premiärtur ikväll. Såg en bäver som också fick följa med hem i båten.

Bild
.222 Rem, Nosler Ballistic tip 50 gr.

Vikt 18 kg.
Minusgrader

Inläggav zzzack » 24 mar 2020, 20:49

Hej
Är det nån som har tillgång till bäverjakt och kan släppa in en eller två jägare på dagkort eller en guidad jakt i Västerbotten eller ev. i Norrbotten?
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.
zzzack

Inläggav NiKKEE » 24 mar 2020, 21:48

zzzack skrev:Hej
Är det nån som har tillgång till bäverjakt och kan släppa in en eller två jägare på dagkort eller en guidad jakt i Västerbotten eller ev. i Norrbotten?

Köp dagkort på Sca. Scouta innan, skoter kan vara ett bra färdmeddel :)
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt