Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Bäverjakt

Inläggav Ingvar » 14 mar 2019, 17:52

Superhawk skrev:Någon som har varit ut och rekat något ännu?
Jomenvisst, se ovan!

- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav greyling » 14 mar 2019, 18:39

Ingvar skrev:
Superhawk skrev:Någon som har varit ut och rekat något ännu?
Jomenvisst, se ovan!

- via Tapatalk

Ja nu tror jag det önskades rapport och det är av någon anledning sämre med bäver i år. Hittat flera uppgrävda bäverhyddor och endast en aktiv hydda i hela sjön och inte några i ån. Tidigare har det varit minst tre i sjön och flera i ån. Tusan vet vart de blivit av. Beageln markerar mycket tydligt om det finns bäver och flera av hyddorna har stora präktiga hål in i sig. Misstänker ulven men det kan även vara tvåfotade såna framme då en markägare utlyst krig. I så fall ett djävla sätt, egentligen oavsett. Ja en får se när isen går om det finns några bon som man missat. De är inte alltid i hyddor utan i strandbrinkar mm.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav birk0323 » 14 mar 2019, 23:33

Här svämmar det över av bäver igen, bäver i varenda holja från sjön och upp igenom jaktmarken och ingen som jagar, nästan. I vår har jag möjlighet att ta mig tid att hålla efter lite. Han är uppe redan nu och käkar på en del håll. Problemet när det blir så här är att vägen som går längs med bäcken några km svämmar över, det blir vattensjukt rätt in över en ungskog och den skogsägaren är småirriterad då det är ett ganska så rejält område som ligger i fara om vattennivån går upp lite till, nu blir det till att skjuta in 6,5´n med v-max igen.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Canta » 17 mar 2019, 09:26

Bild
Ser rätt ok ut ute i bäverland. Ska nog bli nån gnagare i år igen. Men kruxet med bäver är att foderområde o boplats inte alltid är samma. Lättast att skjuta runt hydda.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav birk0323 » 17 mar 2019, 13:34

Jäklar du Canta men den där bävern ser precis ut som en vofsing :!: Vi har förjäkla eländigt före just nu för att jaga bäver, oplogat och mycket snö.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav JockeJ » 17 mar 2019, 13:38

birk0323 skrev:Jäklar du Canta men den där bävern ser precis ut som en vofsing :!: Vi har förjäkla eländigt före just nu för att jaga bäver, oplogat och mycket snö.

Samma visa här i inlandet-Västerbotten. Bäver i varje vattendrag och 0 intresse för bäverjakt, förutom för undertecknad då.

Har väl blott 130cm snö och ingen av skogsvägarna på marken är plogade..

Vi blev snuvade på våren tyvärr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Canta » 17 mar 2019, 14:28

Men vadå .. åker ni inte skidor i Norrland längre :D
När man jagade mycket i norra Hälsingland var skidor ett måste för bäver. Man kom liksom halvvägs in på nån skogsväg o sen bara att ge upp el spänna fast laggen. Ofta var det bra bärande snö på vårvintern men minns en gång ett riktigt elände med 20 kg' bäver på ryggen o bössa o rygga o snö som övergick till messmör på kvällen.
Iaf så vill man förstås reka först för om vattendragen är helt igenbommade av is då rätt lönlöst. Bästa bävertid i Norrland var alltid just före 15 maj.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav NiKKEE » 17 mar 2019, 15:11

Måste bli till mycket plusgrader och regn nu för att det ska bli nå här i närtid. Annars får man hoppas på ett abrupt slut på vårvintern i slutet april efter påsken.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav JockeJ » 17 mar 2019, 16:34

Här är då åar, bäckar och övriga vattendrag totalt igenbommade med is och metervis drevsnö.

Ifjol hade vi också helt sjuka mängder snö men som innehöll i princip ingen vätska, så det tinade bort och försvann hippsvipps från en vecka till en annan.

Betydligt bastantare snö i år och lär knappast kunna jaga till fots före midsommar

Fick en decimeter till nu natten till idag och det snöar ännu.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav NiKKEE » 17 mar 2019, 16:42

JockeJ skrev:Här är då åar, bäckar och övriga vattendrag totalt igenbommade med is och metervis drevsnö.

Ifjol hade vi också helt sjuka mängder snö men som innehöll i princip ingen vätska, så det tinade bort och försvann hippsvipps från en vecka till en annan.

Betydligt bastantare snö i år och lär knappast kunna jaga till fots före midsommar

Fick en decimeter till nu natten till idag och det snöar ännu.

Regn och plusgrader i en vecka så är det löst :p
Nu är det ju ganska tröstlöst....kanske man måste sig ned mot kusten?
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav JockeJ » 17 mar 2019, 17:14

Vi hade ju ganska nyligen blidväder och snöblandat regn, men det ”bet” knappt här under stöttingfjället.
Vi blev väl av med 20-30cm men några helger senare fick vi ju tillbaka typ 50cm.. och nu snöar det 1-7cm/dygn varje dygn.. känns det som iaf.

Har fanimej nött ut snöbladet på hjulningen snart

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav greyling » 17 mar 2019, 19:15

JockeJ skrev:Vi hade ju ganska nyligen blidväder och snöblandat regn, men det ”bet” knappt här under stöttingfjället.
Vi blev väl av med 20-30cm men några helger senare fick vi ju tillbaka typ 50cm.. och nu snöar det 1-7cm/dygn varje dygn.. känns det som iaf.

Du ska bara vara glad och tacksam. Härnere är det jävlar trökväder. Längtar till dina trakter så man blir galen. Tyvärr kommer man inte upp innan bäverjakten där är över.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lsjonsson » 17 mar 2019, 19:43

Ja vi får väl se hur det går med bäverjakten i år för just nu har vi ca 120 cm snö i orörd terräng o mer har dom lovat under morgondagen.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav birk0323 » 17 mar 2019, 22:10

Riktigt snöoväder här nu Sundsvall. Blev några rejäla snöhögar ikväll så man har sig av gården imorgon... bäverjakten får vänta en stund till. :D
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav lsjonsson » 17 mar 2019, 22:16

birk0323 skrev:Riktigt snöoväder här nu Sundsvall. Blev några rejäla snöhögar ikväll så man har sig av gården imorgon... bäverjakten får vänta en stund till. :D

Ja, till sista veckan kvar på bäverjakten om det inte händer något exeptionellt som ett riktigt töväder o +25 nu helt plötsligt.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav addwiley » 19 mar 2019, 17:00

JockeJ skrev:Vi hade ju ganska nyligen blidväder och snöblandat regn, men det ”bet” knappt här under stöttingfjället.

Passerade trakterna förra helgen på väg till Skellefteå tur och retur. Det blir lite annat klimat på höjderna mellan Lycksele och Åsele och minst sagt snörikt. Förstärktes dessutom av att det snöade på bra både på fredagen och söndagen :)
addwiley

Inläggav Ijahman » 19 mar 2019, 17:01

Bävrarna är uppe oftare och oftare på marken nu.

Bild
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inläggav JockeJ » 19 mar 2019, 17:09

addwiley skrev:

Passerade trakterna förra helgen på väg till Skellefteå tur och retur. Det blir lite annat klimat på höjderna mellan Lycksele och Åsele och minst sagt snörikt. Förstärktes dessutom av att det snöade på bra både på fredagen och söndagen :)

Fick 1dm till igår...

Ja här mitt på hållet fick vi nog mest, förmodligen mest i hela landet om man bortser från extrema fall i obeboeliga fjäll.

Sett många snöskotertidningar passera grusvägen här utanför huset, antar att dom åker hit för att göra reportage och fjanta med sitt ”freeriding”

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav jannepuma » 25 mar 2019, 13:49

Jag har vart ute och rekat vid en sjö i flera veckors tid nu. Isen har i det närmsta släppt helt, och jag tänkte sätta mig några kvällar framöver för att se om jag får syn på någon bäver. Det finns inget färskt gnag på något träd öht, men förra året så observerade jag 5 olika individer i sjön samtidigt. Man undrar ju vart dom är och käkar... Någon hydda har jag inte heller hittat. Vart anlägger bävern hyddorna i regel? Utlopp eller inlopp från större vattendrag? Kan man säga något generellt om det?
jannepuma

Inläggav greyling » 25 mar 2019, 16:43

jannepuma skrev:Jag har vart ute och rekat vid en sjö i flera veckors tid nu. Isen har i det närmsta släppt helt, och jag tänkte sätta mig några kvällar framöver för att se om jag får syn på någon bäver. Det finns inget färskt gnag på något träd öht, men förra året så observerade jag 5 olika individer i sjön samtidigt. Man undrar ju vart dom är och käkar... Någon hydda har jag inte heller hittat. Vart anlägger bävern hyddorna i regel? Utlopp eller inlopp från större vattendrag? Kan man säga något generellt om det?

Det är inte alltid de har en hydda. De kan bo i en strandbrink.

Hyddan är där det är bra med mat
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

FöregåendeNästa

Återgå till Småviltsjakt