Benelli, lite snyggare, lite snabbare, lite bättre.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Benelli, lite snyggare, lite snabbare, lite bättre.

Inläggav Den evige skeptikern » 23 jun 2019, 19:25

Då var det dags att gå med i Benelli-klubben. Jag har nyligen fått hem min Benelli M2 Speed Performance på jaktlicens. Invigde den ute på lantstället i förrgår, skippade det här larvet med att slita in mekanismen med tyngre laddningar. Den tuggade sig igenom 4 lådor 24 grams fiocchi stålhagel från XXL utan ett enda eldavbrott. Är galet nöjd med bössan än så länge, ska testa att skjuta slugs med det inbyggda flipup siktet i spången nästa helg.

Enda minuset med denna modell är den delade tuben som gör vapenvård lite segare, höll på att peta ut ögat med tubfjädern när jag skulle få ihop den första gången, blir skyddsglasögon framöver =)
Jag är mer avundsjuk på Dan Bilzerian för hans vapengarderob än hans kvinnor...
Den evige skeptikern

Inläggav SuperMario2 » 08 aug 2019, 13:21

Nu kan även jag gå med i den exklusiva Benelli-klubben

Min Benelli M2
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SuperMario2

Inläggav SuperMario2 » 08 aug 2019, 13:24

... och min Benelli Argo-E kaliber .308 Win med ett Aimpoint H2 monterat med snabbfäste för att enkelt kunna byta mellan rödpunkt och öppna riktmedel
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SuperMario2

Inläggav Arve » 09 aug 2019, 22:04

Hörrni. Jag fick min beggade Benelli comfort med en bakkappa storlek Medium. Vilken kappa är egentligen original på comfort/montefeltro/vinci/M2? Alltså vilken sitter på från fabrik?
Tycker bössan känns förjävvla kort med Medium :(
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav HappyShooting » 09 aug 2019, 23:01

Arve skrev:Hörrni. Jag fick min beggade Benelli comfort med en bakkappa storlek Medium. Vilken kappa är egentligen original på comfort/montefeltro/vinci/M2? Alltså vilken sitter på från fabrik?
Tycker bössan känns förjävvla kort med Medium :(

Svar: M2 Comfortech kommer med Medium Gelkappa
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav Arve » 10 aug 2019, 10:49

Tack HappyShooting! Tycker du att den längden funkar för dig?

Makes sense egentligen, att bössan går att förkorta och förlänga ett snäpp utifrån fabrikskonfig. Men synd om fabrikskonfig bara stämmer till korta italienare...

Jag har, till slut, hittat en beggad Large-bakkappa till salu. Den lär ge nån centimeter extra åtminstone. Men kostar ohemult mycket för ett stycke skumgummi måste jag säga :?
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav HappyShooting » 10 aug 2019, 15:08

Arve skrev:Tack HappyShooting! Tycker du att den längden funkar för dig?

Makes sense egentligen, att bössan går att förkorta och förlänga ett snäpp utifrån fabrikskonfig. Men synd om fabrikskonfig bara stämmer till korta italienare...

Jag har, till slut, hittat en beggad Large-bakkappa till salu. Den lär ge nån centimeter extra åtminstone. Men kostar ohemult mycket för ett stycke skumgummi måste jag säga :?

Medium kappan passar mig bra...men, hade jag varit längre/längre armar så hade det nog blivit för kort.

He he...jo...billigt för en liten bit gelkudde är det inte.... & i ärlighetens namn tror jag inte att det hade blivit en märkbar skillnad på rekyl med en "traditionell" hållbar gummikappa.

Stoegern M3K bössan jag har att jämföra med...är är mer eller mindre en M2 kopia...& har en vanlig gummikappa.... känner ingen nämnvärd skillnad i rekyl på M3K´n & M2án... däremot finns det inte minsta antydan till slitage på Stoegerns bakkappa.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav Arve » 10 aug 2019, 16:05

Mm, nu skjuter jag bara hagel, och ganska snälla sådana, med min bössa. Hade gott kunnat vara utan alla 'Bells and whistles' för att dämpa rekylen.
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav 2Mackan » 22 jan 2020, 17:23

Benelli släpper en cylinderrepeter https://m.youtube.com/watch?v=t8A3g4NELDk
Ska bli intressant och se hur den är :D

/Markus
Användarvisningsbild
2Mackan

Inläggav LGH » 25 mar 2020, 17:14

Benelli M2 till jakt... Vilken piplängd rekommenderas? Jag kan inte riktigt definiera vad som är min skjutstil eftersom jag är så ovan vid att skjuta hagel.
Duger 66 cm eller är det 71 cm eller längre som gäller?
LGH

Inläggav Varg » 25 mar 2020, 22:12

LGH skrev:Benelli M2 till jakt... Vilken piplängd rekommenderas? Jag kan inte riktigt definiera vad som är min skjutstil eftersom jag är så ovan vid att skjuta hagel.

66cm duger gott. Vapnet blir ungefär lika lång som en bock med 71cm pipor.
Only accurate rifles are interesting...
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Karre » 26 mar 2020, 09:38

Jag har 71cm pipa. Tycker om den när man skjuter men den är lite osmidig i skåpet.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Test005 » 26 mar 2020, 10:23

Benelli M2 till jakt... Vilken piplängd rekommenderas? Jag kan inte riktigt definiera vad som är min skjutstil eftersom jag är så ovan vid att skjuta hagel.

66cm är (för att sticka ut hakan lite) ganska standard och funkis på halvautomater, ung som att 71cm är rätt mellanmjölk på en standard jaktbock.
Jag har och har haft 2st Benelli med 66, har tidigare ägt en M2 med 71 också, men den blev rätt lång för rörlig jakt.
Om du har möjlighet så kläm och känn i butik, annars beställer du 66cm för att med största sannolikhet bli nöjd.
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav LGH » 26 mar 2020, 12:00

Tack för svar, Bennellistas.

I höstas klämde jag på M2 och Montefeltro/Comfort i butik, både med 66 cm och 71 cm pipor. Uppriktigt sagt kan jag inte säga att jag upplevde någon jättestor skillnad. Men nu när jag tittat runt lite verkar det somt att 66 cm är det enda valet för just M2 European så då blir ju valet väldigt lätt. :)

Intressant att många butiker tar mer för en begagnad M2 Euro än vad Kjells Vapen ska ha för en ny... :?
LGH

Inläggav Test005 » 26 mar 2020, 12:18

Ja, bössorna i den enklare Euroversionen är alla 66cm.
Jag har en Montefeltro Euro 66cm, för jag gillar den platta spången. (M2 Euro har förhöjd spång)

Om jag jämför min EuroMonte med min tidigare M2 med comfortechkolv tycker jag CT inte är värt det.
Det billigare priset på Euro pga den enkla kolven är win-win, ingen upplevd skillnad i rekyl med normala laddningar.

Dvs, jag tycker en Euromodell antingen Montefeltro eller M2 är väldigt prisvärd och funkis och skulle inte betala 5k extra för CTkolv.
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav Karre » 27 mar 2020, 11:34

Tror du Montefeltro kolven passar på m2 låda? Jag vill ha trä men m2 wood bitarna är kanske dyrare löst.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav 2Mackan » Idag, 10:35

Karre skrev:Tror du Montefeltro kolven passar på m2 låda? Jag vill ha trä men m2 wood bitarna är kanske dyrare löst.

Jag tror tyvärr inte dem är kompatibla med varandra, ser ut som om passningen till lådan är olika om man tittar på shimskitten https://www.shopbenelli.com/stock-adjustment-kits.html

Sen har väll Montefeltron längre magtub och framstock.

/Markus
Användarvisningsbild
2Mackan

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen