Hjälp min flickvän är vanskapt.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav caracarn » 10 feb 2013, 19:43

Min flickvän har börjat visa ett intresse för skytte så vi började träna henne i hagelskytte hemma på köksgolvet idag. Då visar det sig att hon har ett dominant vänsteröga men ho är högerhänt. min fråga är nu om det är bättre att träna på att bli en vänsterskytt efter som hon inte har lärt in något muskelminne än. eller om man ska använda någon form av hjälpmedel för att få höger ögat att bli "dominant".
caracarn

Sv: Hjälp min flickvän är vanskapt.

Inläggav Matti » 10 feb 2013, 19:46

Så har jag varit hela livet. Inga större problem, jag bara småkisar med vänsterögat så tar högerögat över 8-)
"Förlåt din fiende, men glöm inte bort den jävelns namn"

.30-06...108 years young and still going strong
Användarvisningsbild
Matti

Re: Hjälp min flickvän är vanskapt.

Inläggav Levon » 10 feb 2013, 19:48

hon får väl köra med ögonlappa ett tag :D

är själv vänsterskytt och vänsterögd och alltid skjutit på vänster axel men önskar fan att farsan hade tränat om mig i unga år
Vänsterskyttarnas klubb: viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200

Savage Arms klubben: viewtopic.php?f=20&t=172500
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav börje » 10 feb 2013, 19:52

Håller med Matti, stäng eller kisa med vänsterögat. Använder hon skytteglasögon så funkar det med en "skygglapp".
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Vähäsalon Penni, Körttilakian Ella och Karpaasin Marta
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Användarvisningsbild
börje

Inläggav caracarn » 10 feb 2013, 19:53

Levon skrev:hon får väl köra med ögonlappa ett tag :D

är själv vänsterskytt och vänsterögd och alltid skjutit på vänster axel men önskar fan att farsan hade tränat om mig i unga år

vad finns det för nackdelar med att vara vänsterskytt förutom att utbudet av vapen och tillbehör krymper.
caracarn

Inläggav Levon » 10 feb 2013, 19:55

caracarn skrev:
Levon skrev:hon får väl köra med ögonlappa ett tag :D

vad finns det för nackdelar med att vara vänsterskytt förutom att utbudet av vapen och tillbehör krymper.

nej det är det, ni högerskyttar kan välja och vraka

Användarvisningsbild
Levon

Inläggav caracarn » 10 feb 2013, 20:03

okej då sätter jag en lapp på na. hade bara för mig att jag läst i någon bok att det var bättre att lära om om man kunde. men det blir ju som sagts bara jobbigt med vapen och annat. tack för svaren.
caracarn

Inläggav Levon » 10 feb 2013, 20:06

caracarn skrev:okej då sätter jag en lapp på na. hade bara för mig att jag läst i någon bok att det var bättre att lära om om man kunde. men det blir ju som sagts bara jobbigt med vapen och annat. tack för svaren.

kulskyttet kommer nog inte bli så svårt. hagel är svårare

Användarvisningsbild
Levon

Sv: Hjälp min flickvän är vanskapt.

Inläggav Matti » 10 feb 2013, 20:24

Helt rätt. Kulskytte med kikarsikte är inga problem trots 'fel' dominant öga. Jag skjuter som högerskytt och vänsterdominant öga med bägge ögon vidöppna när jag skjuter med kikarsikte. Även lågförstorande. Högerögat tar över utan problem :smile:

Med andra ord...gör inte en höna av en fjäder ;-) Det är inga större problem att komma tillrätta med ett 'fel' dominant öga. Inte ens med hagelskyttet. Hon kanske inte når fullt upp till Therese Lundqvists klass på skeeten*, men det kanske inte är ambitionen heller!? :mrgreen:

* på elitnivå hagel är det nog en viss fördel att kunna skjuta med bägge ögon öppna, men för 'sedvanligt' övningsskytte och klubbtävlande klarar man sig bra trots 'felögdhet' 8-)

Skickat från mobil

Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Internationelle Mats » 10 feb 2013, 20:55

Lösningen är löjligt enkel: köp ett lyskorn.

Bild

Det kan hon bara se med högerögat... EasyHit finns hos ALLA jakt/vapenhandlare värda namnet.

-- Mats
Det är den internationella homosexuella judisk-negroida kommunistiska sammansvärjningen, förstås... Vilka annars?
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav Laikamannen » 10 feb 2013, 21:01

Internationelle Mats skrev:Lösningen är löjligt enkel: köp ett lyskorn.

Bild

Det kan hon bara se med högerögat... EasyHit finns hos ALLA jakt/vapenhandlare värda namnet.

-- Mats

Precis, löser löjligt enkelt problemet då endast ögat som ligger i linje bakom uppfattar rödlyset.

hade samma problem på en föredetta flickvän, funkar!
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer
Breda Blickens Hildur
KarlOskarsgårdens Krut
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Matti » 10 feb 2013, 21:04

Bild

-- Mats

Yes...använt sånt i +20 år. Det som gör att det för mig räcker att lätt kisa med vänsterögat istället för att med vanligt korn behöva blunda helt 8)

Användarvisningsbild
Matti

Inläggav soul » 10 feb 2013, 21:22

Levon skrev:
caracarn skrev:okej då sätter jag en lapp på na. hade bara för mig att jag läst i någon bok att det var bättre att lära om om man kunde. men det blir ju som sagts bara jobbigt med vapen och annat. tack för svaren.

kulskyttet kommer nog inte bli så svårt. hagel är svårare

Jo men satsar man inte på topp 10 i wm så går det nog bra ;)
soul

Inläggav caracarn » 10 feb 2013, 21:51

Matti skrev:

Bild

-- Mats

Yes...använt sånt i +20 år. Det som gör att det för mig räcker att lätt kisa med vänsterögat istället för att med vanligt korn behöva blunda helt 8)

får väl skaffa henne ett sådant. men jag såg nog mest ett problem under själva anläggningen då jag tror att det finns en risk att man omedvetet för bössan mot det dominanta ögat. när bössan väl är mot kinden så hjälper det nog. jag provade själv att göra anläggning från höger axel med höger öga stänkt och då slutar det med att kornet hamnar framför vänster öga. men eftersom många verkar skjuta från höger med ett dominant vänster öga så kan det ju inte vara så mycket svårare att lära sig så det motiverar att bli vänsterskytt.
caracarn

Inläggav Gustavors » 10 feb 2013, 22:14

Har samma problem jag med, men det är först när jag började skjuta hagel det märktes (sköt konstant framför) men kisar/blundar man går det bra.

Dock fick instruktören på pistolklubben psykbryt på mig när jag envisades med att skjuta högerhänt (enhandsfattning), men siktade med vänster öga. Detta eftersom att jag har svårare att blunda länge med vänster öga, det gör att jag tappar koncentrationen snabbare om jag måste blunda med vänster.

MVH
Håkan
Kar M98 8'57 JS MEOPTA MEOSTAR
Husqvarna 648 á 1952 8'57 JS. LEUPOLD VARI-1
Lincoln nr 2 kaliber 12
12.17 mm Wredesgevär M1860
BRNO 452 Nickel 22LR
Winchester M94 30-30, Peep-sight
Husqvarna M20B 1947

"Oculus tauri"
Användarvisningsbild
Gustavors

Inläggav Test005 » 11 feb 2013, 08:12

Dock fick instruktören på pistolklubben psykbryt på mig när jag envisades med att skjuta högerhänt (enhandsfattning), men siktade med vänster öga

Jag skjuter pistol så och det fungerar bra. Man får bara ha en mer öppen stance med fötterna. Dvs stå mer med tårna mot målet.

Med hagel har jag båda ögonen öppna och kisar ihop vänstergluggen precis innan skott. (Högerskytt, vänsterdominant öga)
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Användarvisningsbild
Test005

Inläggav TureB » 11 feb 2013, 11:20

Gustavors skrev:Dock fick instruktören på pistolklubben psykbryt på mig när jag envisades med att skjuta högerhänt (enhandsfattning),

Känns som om den instruktören var lite oerfaren, korsdominans är inget problem i pistolskytte.
Hagel och bågskytte är väl de discipliner som är mest beroende av ögats dominans.
TureB

Inläggav pmt » 11 feb 2013, 12:14

Vet du eller tror du att hon är vänsterdominant? Det är nämligen ganska få som är "helt" dominanta, jag är det - men så har jag en latent skelning med utöver astigmatism och en massa annat hokus pokus med synen. (Min optiker får nått lätt fuktigt i blicken när hon får in mig i stolen.... Jag är en provkarta de kan testa sina intrument på....).

De flesta är nämligen INTE helt dominanta (helt dominanta de saknar ofta då även avståndsbedömning i sitt stereoskopiska seende efter som de i realiteten bara "ser" med ett öga, det andra "svaga" ögat används bara när det andra är i mask. De flesta kvinnor är inte vänster/höger dominanta - de är centralseende eller vad man ska kalla det. Liksom att kvinnors synfält är vidare (bortemot 180 grader mot männs ofta betydligt mindre perifera seende som kanska klarar 90grader) vilket ytterligare förstärker att man kan ha mycket svårt att avgöra om en kvinna har ögondominans eller är centralt seende (båda ögonen viktar lika).

Är man ögondominant måste man maska eller skjuta med den axel som hör till ögat, är man mer eller mindre central kan man man maska, använda fult gubbalyse eller fälla upp tummen på rikthanden så tummen maskar ögat. Att kisa ellerblunda förstör den stereoskopiska avståndsbedömningen vilken är ganska central i hagelskyttet.....

/T
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav caracarn » 11 feb 2013, 18:21

pmt skrev:Vet du eller tror du att hon är vänsterdominant? Det är nämligen ganska få som är "helt" dominanta, jag är det - men så har jag en latent skelning med utöver astigmatism och en massa annat hokus pokus med synen. (Min optiker får nått lätt fuktigt i blicken när hon får in mig i stolen.... Jag är en provkarta de kan testa sina intrument på....).

De flesta är nämligen INTE helt dominanta (helt dominanta de saknar ofta då även avståndsbedömning i sitt stereoskopiska seende efter som de i realiteten bara "ser" med ett öga, det andra "svaga" ögat används bara när det andra är i mask. De flesta kvinnor är inte vänster/höger dominanta - de är centralseende eller vad man ska kalla det. Liksom att kvinnors synfält är vidare (bortemot 180 grader mot männs ofta betydligt mindre perifera seende som kanska klarar 90grader) vilket ytterligare förstärker att man kan ha mycket svårt att avgöra om en kvinna har ögondominans eller är centralt seende (båda ögonen viktar lika).

Är man ögondominant måste man maska eller skjuta med den axel som hör till ögat, är man mer eller mindre central kan man man maska, använda fult gubbalyse eller fälla upp tummen på rikthanden så tummen maskar ögat. Att kisa ellerblunda förstör den stereoskopiska avståndsbedömningen vilken är ganska central i hagelskyttet.....

/T

Nja hon fick sikta med tummen på några föremål och sedan blunda med ett öga i taget för att se vilket som var dominant. sedan för att säkerställa att så var fallet fick hon håla upp en tejprulle med raka armar titta genom hålet med båda ögonen på en punkt och sedan föra den mot ansiktet. hon fick göra det ett par gånger och varje gång så förde hon rullen mot vänster öga. plus att när vi började träna anlägning så ville hon lägga över hela huvudet över kolven så att vänster ögat kom i linje med spången. Hur säker ställer man till 100% finns det något annat set?
caracarn

Inläggav Wachtel » 11 feb 2013, 19:06

Låter som det är ordentligt undersökt.
Användarvisningsbild
Wachtel

Nästa

Återgå till Hagelskytte