lyman gen 6

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: lyman gen 6

Inläggav Giobbi » 07 jan 2020, 20:14

Haft en, funkade kanon.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Puttete » 05 mar 2020, 11:42

Köpte till slut en Lyman Gen6, mest för laddning av 9mm.

Av någon konstig anledning blir jag ibland oresonligt snål. Jag kan våndas länge för ex.vis ett verktyg för en femhundring man samtidigt glatt köpa en ny hoj för 100 tusen.. Farsan är lika så det kommer väl därifrån.
Bara snål på vissa grejer alltså och det här var en sån grej. Sved rejält i snåltarmen innan jag till slut vek mej...

Nåväl, jag är ändå mycket nöjd med köpet hittills. Har bara kört tre-fyrahundra 9mm än men det har funkat efter förväntningarna. Den kastar för lite ibland och då får man peta lite på matarröret för att komma upp i rätt vikt. Kastar för mycket ibland också, det får man hälla tillbaka. Det är alltid 0,1 åt endera hållet.

Har testkört lite större laddningar också och det verkar som att det funkar lika bra uppåt 70 grains med krut.
Den går bättre med finkornigt krut, i mitt fall Vihtavouri 3N38. Med grovre korn som N330 eller 340 så slår den oftare fel.

Inte så himla meckigt att städa ur krutet heller. Efter några gånger så går det enkelt.

Det finns dock ett rejält minus med den och det är den skärande pipsignalen när uppvägningen är klar.
Det går naturligtvis inte heller att stänga av. Varken jag eller katten är särskilt förtjusta i ljudet.

Jag skruvade isär den och tryckte dit en klutt med lim för hålet och det blev i alla fall lite bättre.
Inte tillräckligt bra dock, jag behöver hitta en bättre lösning...

// P
Puttete

Inläggav Puttete » 06 mar 2020, 16:47

Var förbi en kompis idag, en sån där som gillar småpill.
Han lödde bort den lilla högtalaren så nu är den tyst.

Ljuvligt...

// P
Puttete

Föregående

Återgå till Krut