Jack Reacher - skjutställning?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav NewbieRob » 06 jan 2013, 17:05

Igår var jag och såg filmen "Jack Reacher" med Tom Cruise. Nu kanske ni tror att det här inte har med ett skytteforum att göra... Men fortsätt gärna läsa! :)

I en scen ska Jack/Tom lägga sig tillrätta på en skjutbana. Han ska tydligen vara gammal militär prickskytt från amerikanska armén, eller något sånt.

Han börjar med att lägga sig på rygg, med vapnet mot bröstet, och "rullar" över till vanlig liggande ställning.

Min fråga nu är om denna rullning är ett Hollywood-påhitt, eller om det faktiskt finns någon poäng med att göra så? :)

/Robert
/Robert
Användarvisningsbild
NewbieRob

Re: Jack Reacher - skjutställning?

Inläggav cjjb » 06 jan 2013, 17:13

Du får testa.

OT: var filmen bra? Om man läst böckerna så kändes Tom Cruise som helt fel kille att spela Reacher. Han är ju för liten, tanig och fjollig för att se ut som Reacher. :D
Medlem i N.T.K med en Tikka i 9,3*62

Tikka i majoritet i skåpet =)
cjjb

Inläggav NewbieRob » 06 jan 2013, 17:17

Den var helt okej! Första 3/4 var bra. Slutet var lite väl "Hollywood action 1A", som man har sett tusen gånger.

Är sugen på att läsa boken. Kändes som att det lämnades ute lite väl mycket i filmen. Vilket ju är rätt vanligt när böcker ska filmatiseras på 120 minuter...

/Robert
/Robert
Användarvisningsbild
NewbieRob

Inläggav Håkan » 06 jan 2013, 17:17

Syftet var kanske att första använda "the back position" men ångrade sig.
The back position är till stora delar bortlömd men en bra skjutställning i vissa lägen som inte går att ersätta med andra skjutställningar.
Så jo, man skjuter forfarande liggande på rygg.

Håkan
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav Internationelle Mats » 06 jan 2013, 17:17

Han kanske tränar för Basic Rifle?

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.
Internationelle Mats

Inläggav NewbieRob » 06 jan 2013, 17:27

Håkan skrev:Syftet var kanske att första använda "the back position" men ångrade sig.
The back position är till stora delar bortlömd men en bra skjutställning i vissa lägen som inte går att ersätta med andra skjutställningar.
Så jo, man skjuter forfarande liggande på rygg.

Håkan

"The back position" verkar vara att man så att säga skjuter "neråt", dvs mot fötterna. Om du förstår hur jag menar? :) Lite som magnumfält.

Det här var alltså mer att han låg på rygg, fast med huvudet mot vallen...

/Robert
/Robert
Användarvisningsbild
NewbieRob

Inläggav NewbieRob » 06 jan 2013, 17:29

Här lyckades jag hitta en bild på nätet som är från när han gör själva rullningen...

http://media.theiapolis.com/d4/hM8/i211 ... eacher.jpg

/Robert
/Robert
Användarvisningsbild
NewbieRob

Inläggav havsornen » 06 jan 2013, 18:12

NewbieRob skrev:Den var helt okej! Första 3/4 var bra. Slutet var lite väl "Hollywood action 1A", som man har sett tusen gånger.

Är sugen på att läsa boken. Kändes som att det lämnades ute lite väl mycket i filmen. Vilket ju är rätt vanligt när böcker ska filmatiseras på 120 minuter...

/Robert

Böckerna! Finns väl 14-15 stycken. Kan starkt rekommendera dig att lyssna på dem. Magnus Roosman är en ypperlig uppläsare.
Flanellbuk och dreverägare!
Användarvisningsbild
havsornen

Inläggav NewbieRob » 06 jan 2013, 18:21

havsornen skrev:
NewbieRob skrev:Den var helt okej! Första 3/4 var bra. Slutet var lite väl "Hollywood action 1A", som man har sett tusen gånger.

/Robert

Böckerna! Finns väl 14-15 stycken. Kan starkt rekommendera dig att lyssna på dem. Magnus Roosman är en ypperlig uppläsare.

Aha! Ser man på! Trodde att det var "boken"... :) Kanske man skulle göra det då! :)

/Robert
/Robert
Användarvisningsbild
NewbieRob

Inläggav upnorth » 06 jan 2013, 18:27

havsornen skrev:

+1 på det! Roosman är grymt duktig. Har väl lyssnat på ett 10-tal av reacher böckerna och de är riktigt riktigt bra.
Att de valde Tom Cruise till rollen är helt jävla ofattbart, ungefär lika passande som att ta Chuck Norris till rollen som en av de desperata hemmafruarna....

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du skall icke hava några andra gudar jämte Zeb Macahan....
upnorth

Inläggav Mattedd » 06 jan 2013, 19:55

Ja va tusan gör han som Jack.
Inte en siffra rätt, kroppsbyggnaden å personlighet stämmer inte.

///Mattias
Användarvisningsbild
Mattedd

Inläggav hk » 06 jan 2013, 21:10

upnorth skrev:Att de valde Tom Cruise till rollen är helt jävla ofattbart, ungefär lika passande som att ta Chuck Norris till rollen som en av de desperata hemmafruarna....

hm, snarare tvärt om :roll:
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Sv: Jack Reacher - skjutställning?

Inläggav Stålis » 06 jan 2013, 22:18

Precis... Han har valt sig själv... Han har producerat filmen!

(kommer just från bion)

/Stålis
Stålis

Inläggav Levon » 06 jan 2013, 23:33

regisörren gjorde en film som heter Way of the Gun där han var väldigt noga med att skådisarna gjorde rätt med vapnen hela tide, regisörrens brorsa är ex navy seal och gjorde shooutoutsen. han kanske hjälpte till med denna också?
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav macattac » 21 feb 2013, 14:57

jag har läst alla jack reacher böckerna...och i one shot (som är filmen) så gör han inte så när han lägger sig "till rätta"...så det där är något cinematiskt...om det sedan är korrekt eller inte låter jag vara osagt.

PS Läs böckerna...Jack Reacher är en hård jävel :)
Remington M700P Long Action .300 WM - Bushnell Elite 4200 Tactical 6-24x50
Ruger 10/22 Carbine - Under Construction
Wheaterby PA-08 12/76
Savage Axis .308w - optik...vi får se
macattac

Inläggav Arctic » 21 feb 2013, 15:17

Jag har också läst alla böckerna. Inte direkt kvaltitetslitteratur men definitivt ett trevligt tidfördriv. http://www.leechild.com/books/

En av böckerna fick jag köpa tre gånger innan jag kom igenom den. Jag har för dåligt minne för att lägga boken i fickan på flygplansstolen framför mig. :oops:
Arctic

Inläggav Argo 9,3 » 21 feb 2013, 15:27

Arctic skrev:Jag har också läst alla böckerna. Inte direkt kvaltitetslitteratur men definitivt ett trevligt tidfördriv. http://www.leechild.com/books/

En av böckerna fick jag köpa tre gånger innan jag kom igenom den. Jag har för dåligt minne för att lägga boken i fickan på flygplansstolen framför mig. :oops:

+1
Även jag har läst alla. Trevligt tidsfördriv. Brukar alltid ha med ngn bok på Älgjakten när dagarna blir långa (vi sitter långa pass o jagar utan hund :(
Argo The Redneck Reloader
Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inläggav rifleboy » 19 maj 2017, 11:45

Jag såg filmen nyss och funderade på samma sak. Är det utrett att det bara är Hollywood hittepå?

Fina handladdningsscener i början, något märkligt då skytten använder fabriksammunition i boken...
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
Användarvisningsbild
rifleboy

Inläggav Rurban » 19 maj 2017, 12:35

Han skjuter med remstöd. Om man inte har ett fäste man kan haka fast remmen i efter att man lagt sig ner är det lättare att komma ner på marken genom att luta sig tillbaka.
Användarvisningsbild
Rurban

Inläggav rifleboy » 19 maj 2017, 18:59

Ja se där! Nu är det ju uppenbart.

Förövrigt en mycket dålig filmatisering. Nu är ju inte Reacher en jättedjup karaktär men gestaltningen i filmen var totalt platt. Är Never go back bättre?
Användarvisningsbild
rifleboy

Nästa

Återgå till Gevärsskytte