av Grinolle » 09 dec 2012, 11:54
Observera att jag inte har någon erfarenhet av skytte med tändnålsgevär. Jag uttalar mig alltså rent allmänt om svartkrutsskytte, men principerna bör vara ungefär desamma.
Det du söker efter vad gäller pappret är nitrering. T.ex. cigarettpapper (för rullande av egna cigaretter) är nitrerat och brinner till ren aska. Papperspatroner var nitrerade för att brinna så fullständigt som möjligt, och för att göra det fort. Onitrerat papper riskerar ju att ligga och pyra i kammaren, och när du skall ladda om så händer...
Inte bra! Så förutom att du får en massa skit kvar i kammaren som förvärrar problemet med att krutet brinner orent så finns det alltså en icke obetydlig säkerhetsaspekt inblandad.
Sök på "papperspatron" och "nitrering" eller "nitrera" på google så är jag helt säker på att du kommer att hitta hur man bär sig åt. Jag vet att det finns en hel del folk i Sverige som har tillverkat eget nitrerat papper för patrontillverkning. Det går även att beställa nitrerat papper från Dixie Gunworks i USA (men det är dyrt).
Vad gäller det övriga problemet med att det sotar och skitar ner så att bössan inte längre fungerar så kan det finnas flera förklaringar som bidrar till problemet i kombination med det onitrerade pappret:
-Du kan ha en otät bössa (av ett eller annat skäl). Otätt förbränningsrum ger ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Du kan ha för svaga laddningar. Svaga laddningar ger låga tryck och temperaturer, och kan skapa ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Svartkrut (och pyrodex) brinner bäst och jämnast om det är lätt komprimerat (d.v.s. det skall helst inte finnas någon plats alls för luft bakom kulan, utan det skall vara helt fyllt med krut, helst lite komprimerat). Luft i förbränningsutrymmet skapar ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Du kan ha krut av fel granulation (kornstorlek). Större korn ger långsammare förbränning och skapar därmed lägre tryck/temperatur på samma sätt som otät bössa, svaga laddningar eller för liten volym på laddningen (i förhållande till kammarens volym).
Den första punkten borde du märka (om det spottar mycket krutgas och sot bakvägen). Jag skulle börja med att titta på laddningens storlek och att den fyller kammaren ordentligt, samt att pappret du använder är nitrerat papper. Därefter skulle jag eventuellt gå ner i kornstorlek på krutet.
Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?