Chassepot?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Chassepot?

Inläggav Kamelen » 08 dec 2012, 10:21

Hej!

Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av tändnålsgevär?
Har skaffat ett Chassepot som jag har lite problem med. När man kollar på videos på Youtube så uppnås en fantastiskt hög eldhastighet utan tekniska bekymmer.
När jag avfyrar mitt så tar det inte många skott innan mekanismen är helt igensatt av krutslagg. Det går fasligt trögt och det slutar med att man inte kan öppna slutstycket.
Är min packning inte tillräckligt tät, eller är det brist på infettning som är problemet?
Kamelen

Re: Chassepot?

Inläggav Kurage » 08 dec 2012, 22:01

Jag kan i princip inget om Chassepottorna men kan det inte vara så att de skjuter med typ pyrodex? Slaggar inte det mindre?
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
www.kurage.wordpress.com om historia och hantverk och gamla vapen
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav Sinkomies » 09 dec 2012, 01:37

Kurage skrev:Jag kan i princip inget om Chassepottorna men kan det inte vara så att de skjuter med typ pyrodex? Slaggar inte det mindre?

Pyrodex slaggar nog en del det med, men tycker inte kruttypen borde vara problemet. Har visserligen aldrig haft någon kontakt med nålbössorna heller, men jag kan tänka pappret gör sin beskärda del i nedsmutsningen av patronboet. Vad jag har för mig är att man under papperspatronernas tid impregnerade pappret på olika vis både för att vattentäta dem men också så att det skulle brinna upp så väl det gick och lämna så lite skit kvar i vapnet som möjligt.

Hur detta papper ådstakoms har jag inte den blekaste, men det kanske kan löna sig att kolla upp?
Voere Shikar 300 Win Mag
Benelli M3 Super 90
Husqvarna M/17 Kal16
Ruger 10/22 .22LR
Remington 1858 NMA
M1815-49
Användarvisningsbild
Sinkomies

Inläggav Grinolle » 09 dec 2012, 11:54

Observera att jag inte har någon erfarenhet av skytte med tändnålsgevär. Jag uttalar mig alltså rent allmänt om svartkrutsskytte, men principerna bör vara ungefär desamma.

Det du söker efter vad gäller pappret är nitrering. T.ex. cigarettpapper (för rullande av egna cigaretter) är nitrerat och brinner till ren aska. Papperspatroner var nitrerade för att brinna så fullständigt som möjligt, och för att göra det fort. Onitrerat papper riskerar ju att ligga och pyra i kammaren, och när du skall ladda om så händer...
Inte bra! Så förutom att du får en massa skit kvar i kammaren som förvärrar problemet med att krutet brinner orent så finns det alltså en icke obetydlig säkerhetsaspekt inblandad.
Sök på "papperspatron" och "nitrering" eller "nitrera" på google så är jag helt säker på att du kommer att hitta hur man bär sig åt. Jag vet att det finns en hel del folk i Sverige som har tillverkat eget nitrerat papper för patrontillverkning. Det går även att beställa nitrerat papper från Dixie Gunworks i USA (men det är dyrt).

Vad gäller det övriga problemet med att det sotar och skitar ner så att bössan inte längre fungerar så kan det finnas flera förklaringar som bidrar till problemet i kombination med det onitrerade pappret:
-Du kan ha en otät bössa (av ett eller annat skäl). Otätt förbränningsrum ger ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Du kan ha för svaga laddningar. Svaga laddningar ger låga tryck och temperaturer, och kan skapa ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Svartkrut (och pyrodex) brinner bäst och jämnast om det är lätt komprimerat (d.v.s. det skall helst inte finnas någon plats alls för luft bakom kulan, utan det skall vara helt fyllt med krut, helst lite komprimerat). Luft i förbränningsutrymmet skapar ofullständig förbränning och därmed mer slaggprodukter.
-Du kan ha krut av fel granulation (kornstorlek). Större korn ger långsammare förbränning och skapar därmed lägre tryck/temperatur på samma sätt som otät bössa, svaga laddningar eller för liten volym på laddningen (i förhållande till kammarens volym).

Den första punkten borde du märka (om det spottar mycket krutgas och sot bakvägen). Jag skulle börja med att titta på laddningens storlek och att den fyller kammaren ordentligt, samt att pappret du använder är nitrerat papper. Därefter skulle jag eventuellt gå ner i kornstorlek på krutet.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav johan j » 09 dec 2012, 19:43

Hej,

Det finns två typer av papperspatroner, den typen som Grinolle beskriver ska mycket riktigt brinna upp vid detonering och annvänds tex i slaglåsrevolvrar och Sharpsgevär. Den andra typen skall INTE papphylsan brinna upp och det är här Chassepot bössorna kommer in i bilden. Kolla in bilden på slutstycket så ser ni att det bildas ett tomrum mellan packningen och slutstyckets framkant, detta gör att det bildas tryck bakom pappershylsan så även den åker ut genom pipan.

Bild

Kamelen, Var får du krutslagg? i slutstycket eller i patronläget? I mitt gevär så blåser det in krutslagg genom "nålhålet" på slutstycket vilket gör att slagfjädern inte riktigt orkar med att avfyra men det tar ca 20 skott innan det börjar strula. Angående gummi packningen så behöver jag smörja min med saliv eller svartkrutssolvent mellan skotten för att det ska funka fint. Dock var det inte så i början utan det har tillkommit senare, kanske förstörde jag gummit med olja efter regöring, allt gummi är ju inte oljebeständigt.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
johan j

Inläggav Grinolle » 09 dec 2012, 21:01

Häpp, man lär så länge man lever! :lol:

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav Kamelen » 10 dec 2012, 20:46

Tack Grinolle! Men som sedan beskrivits så används inte nitrat till tändnålspatroner. Faktist så är de istället flammhärdade för att inte bränna fast utan följa med ut.

Johan, jag skulle tro att det mestadels är invärtes i slutstycket som allting låste sig. Det efter 2-3 skott. Hur pass infettat är ditt slutstycket inuti på fjädern och vad använder du på den? Det finns väldigt mycket oljor att tillgå överallt, men har inte funnit ett bra tjockt fett. Jag inbillar mig iaf att det skulle kunna motverka sådana låsningar.
Kamelen

Inläggav johan j » 10 dec 2012, 22:48

Jag kör med tunn olja i slutstycket, Biltemas vapenolja eller waffen öl. Om skotten inte smäller så har du antingen för korta patroner eller för mycket skit runt nålen och i fjäderhuset. Om det krävs våld för att ladda om så är det antigen för mycket skräp i patronläget så laddningen inte får rum - svårt att stänga, eller tjurande gummipacknining - svårt att dra slutstycket bakåt och svårt att stänga. Jag har sett på nätet att en del borstar patronläget mellan skotten, men prova att dregla lite på gummit och se om det hjälper.

Jag har gummiproblem själv som jag skrev i förra inlägget och mitt Chassepot projekt har varit lite vilande ett tag nu men mitt nästa steg är att skaffa ett oljebeständigt gummi.

Jag gör mina patroner av brun klisterremsa men jag har inte brandskyddat dom, hur gör du dina?

/Johan
Användarvisningsbild
johan j

Inläggav Schtraider » 11 dec 2012, 11:07

Hej alla,

Har ni kollat på den där sidan som har "allt" för Chassepotskytten?

De har grejer för att göra patroner samt gummipackning och tändnål.

http://www.rh-custom.se/category.php?id_category=31

Bara ett tips. Har inte handlat där själv men funderar på ett Chassepot själv och det vore nog första stället att shoppa loss på om man ska leka med dylik bössa.

/Johan
Användarvisningsbild
Schtraider

Inläggav kotegaeshi » 02 dec 2015, 00:46

Jag orkar inte starta en ny tråd bara för detta, så jag slänger ut det här - vad får man, mellan tummen och höften, ge för en chassepot eller motsvarande (Dreyse?) idag?
Användarvisningsbild
kotegaeshi

Inläggav Raubaton » 21 dec 2015, 23:47

Bästa stället att hitta Chassepoter som jag funnit är naturabuy.fr, de kostar då från 300 Eur (mest maskätet mög) till 1200 Euro (riktigt fina) och uppåt. Runt 650-800 Euro för en vettig skjutbar Chassepot verkar vara riktpriset.

Sedan skall man ju få den till Sverige också...
Raubaton

Inläggav Racing » 06 maj 2018, 12:59

Holy thread revival Batman!

..eller,det kanske är dags att ta denna till ytan igen. Framför allt avseende kostnader och hur besvärligt det är att få hit de från Frankrike.

Har precis köpt mig två stycken. En vanlig armé variant och en "marin",vilket innebär att den är målad med färg. Armévarianterna kom som jag förstått det "i vitt". Dvs obehandlade.

Prisbilden kvarstår,ungefär,dessa år senare. Det enklaste stället att finna de till rimliga pengar är fortsatt Naturabuy,som idag är en ganska omfattande site.

Fraktkostnaderna hit med franska Collisimo är milt sagt blygsamma. Det rör sig om ca 300:- lr så.

I Sverige har vi Geoff på Sixgun som engagerat sig lite i Chassebössorna och mkt riktigt hittar man enkelt lite delar såväl som blypiller hos hnm. Han har vad vidare är precis beställt en gjutform enl så nära originalspec vad avser kulorna vi hittar idag - hos Accuratemolds.

Slitdelar i form av nålar,tätningar mm är direkt tillgängligt,mao bara att handla.
Racing

Återgå till Svartkrut