Vargobs i Norrbotten

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vargobs i Norrbotten

Inläggav Canta » 24 apr 2019, 17:57

Inte så lätt att passera Kalixlinjen eller hur Jonsson. Minerat o sånt, eller.
Tänk om lst/värnarna kommit på ett nytt tricks. Meddela TT o sånt att vargen är jätteförsvunnen o få folk att göra patron ur. Sen kan ulven lomma söderut i frid o tillföra den jättesvenska vargstammen nya friska inavlade hybirdgener från landet no-where i öst o så kan vargfolket gråta krokodil över att det inte tillförs några nya östliga gener fast de insatta vet förstås men säger inget för det måste då till 1000 vargar i arma Svedala för att bli som på 1700 talet dvs upplysningens tid :shock:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav lsjonsson » 24 apr 2019, 18:57

Canta skrev:Inte så lätt att passera Kalixlinjen eller hur Jonsson. Minerat o sånt, eller.
Tänk om lst/värnarna kommit på ett nytt tricks. Meddela TT o sånt att vargen är jätteförsvunnen o få folk att göra patron ur. Sen kan ulven lomma söderut i frid o tillföra den jättesvenska vargstammen nya friska inavlade hybirdgener från landet no-where i öst o så kan vargfolket gråta krokodil över att det inte tillförs några nya östliga gener fast de insatta vet förstås men säger inget för det måste då till 1000 vargar i arma Svedala för att bli som på 1700 talet dvs upplysningens tid :shock:

Jag har inte mina domäner dit upp även om jag känner folk där uppe.
LST har teroier om att den kan ha gått på skaren utan att lämna några spår efter sig.
Tydligen finns det minst en naturbevakare i området som håller på och söker efter spår från vargen.

Artikeln i sin helhet och kopierad från Norrbottens-Kuriren.
"Viktig varg spårlöst försvunnen
GÄLLIVARE/ÖVERKALIX Länsstyrelsens naturbevakare har tappat kontakten med den varg av östligt ursprung som befinner sig i gränslandet mellan Överkalix och Gällivare kommun.
Det senaste spåret är en daglega, som upptäcktes strax innan påsk.
– Vi har tyvärr inte lyckats spåra vargen i helgen så vi vet inte exakt var den befinner sig, säger Kaj Oja, tf chef för fältenheten vid länsstyrelsen.
Vad som hänt vargen är oklart.
– Det är svåra spårförhållanden i området. Den kan ha lämnat området på skare, exempelvis. Vi vet inte säkert men vi har naturbevakare på plats, säger Kaj Oja.
Vargen upptäcktes i början av april och har har rört sig i norra delen av Överkalix kommun och södra delen av Gällivare kommun.
Förra veckan fick länsstyrelsen svar på de DNA-prover som man skickat in.
Analyserna visar att vargen har östliga gener, vilket innebär att den kommer från Finland eller Ryssland. Därmed betecknas den också som genetiskt viktig.
Samebyarna Gällivare skogssameby och Ängeså sameby har båda ansökt om skyddsjakt. Men eftersom vargen har östliga gener kommer sannolikt andra åtgärder att prövas innan skyddsjakt genomförs.
Tidigare har länsstyrelsen sövt och flyttat vargar, samt även drivit dem bort från känsliga områden.
– Jag vill inte spekulera i vilka åtgärder det kan bli tal om. Det är ett beslut för Naturvårdsverket. Just nu är det viktigaste att vi kan återfå kontakten med vargen, säger Kaj Oja.
Under senhösten befann sig en varg i fjälltrakterna i södra Arjeplog. Den vargen kom från mellersta Sverige och sköts vid skyddsjakt i Västerbotten före jul."

Ingen tjuvjakt på den än iallafall.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav karelsk blandning » 25 apr 2019, 06:30

greyling skrev:
karelsk blandning skrev:
greyling skrev:Sjöisarna börjar väl bli dåliga nu. Eller ligger den i solen och njuter av renkött.

Vad har isarna att göra med att dom inte hittar vargen?

Länsstyrelsen kanske inte så intresserad av att hitta den för då hade dom antagligen märkt den direkt.

Det är svårt att vandra några längre sträckor och därmed hittas. Inte för jag tänkt på det men det kan inte heller för de som ska spåra vara sådär busenkelt då det t ex inte går att färdas med skoter. Eller så läser man mellan raderna - den var kanske inte helt önskad i grannskapet om man säger så.

Dom har haft borta den i 10 dagar och då var det ännu inga problem alls köra skoter och det går ännu också om man bara vill.

Tror mer på att dom ville vänta med märkningen för att den skulle försvinna när förhållanden blev sämre.
karelsk blandning

Inläggav lsjonsson » 27 apr 2019, 21:47

Från dagens Norrbottens-Kuriren:

"Vargen gäckar fortsatt länsstyrelsen
GÄLLIVARE/ÖVERKALIX Länsstyrelsen har fortfarande inte lokaliserat den varg som befunnit sig i gränsområdet av Överkalix och Gällivare.

Jonny Vikström15:12 | 2019-04-25
– Tyvärr har vi inga nya spår, säger Kai Oja, tf chef för fältenheten vid länsstyrelsen.

Det var strax före påsk som fältpersonalen hittade en daglega efter vargen. Det är det sista spåret. Efter det är den försvunnen. Just nu har länsstyrelsen inte heller någon naturbevakare i området.

– Det är svåra spårförhållanden. Genomslag och mycket barmark i området. Det går inte att köra skoter. Så vi hoppas på att allmänheten kan hjälpa till, att någon får syn på vargen eller något slags spår efter den, säger Kai Oja.

Misstänker ni att brott kan vara begånget?
– Nej, det har vi ingen anledning att tro. Det har hänt förut med vargar i Norrbotten, att de varit osynliga ett tag för att sedan dyka upp igen. Just den här gången var det gynnsamma förutsättningar för vargen att ta sig förbi våra bevakare, säger Kai Oja.

Läs mer: Viktig varg spårlöst försvunnen

DNA-analyser visar att vargen är av östligt ursprung är därmed genetiskt viktig för den svenska stammen. Den har slagit en del renar i området kring Lansjärv och Skröven, sedan den upptäckes i början av april.

Gällivare skogssameby och Ängeså sameby har ansökt om skyddsjakt, men länsstyrelsen och Naturvårdsverket, som är beslutande i ärendet, hade en annan plan.

– Tanken var att fånga, märka och flytta den. Men vi får se hur det blir. Vi måste hitta den först, säger Kai Oja."

"
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav lsjonsson » 14 aug 2019, 18:46

Nu har vi utländsk varg i länet igen. Alldeles för ofta.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7280458
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav 405 WCF » 14 aug 2019, 20:13

Mm, den slog en sarvas i torsdags onödigt nära mina marker.
Man pissar dit om man är redigt pissnödig.
När jakten drar igång och folk börjar röra sig i skogen lär nog fler slaktplatsen upptäckas.
Inte bra!
405 WCF

Inläggav lsjonsson » 14 aug 2019, 21:11

405 WCF skrev:Mm, den slog en sarvas i torsdags onödigt nära mina marker.
Man pissar dit om man är redigt pissnödig.
När jakten drar igång och folk börjar röra sig i skogen lär nog fler slaktplatsen upptäckas.
Inte bra!

Hm! Det var inte bra!
Ja, det kommer ni säkert att göra och ni kan ju alltid hoppas på att den vandrar vidare söder ut sedan.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav T-Grön » 15 aug 2019, 00:03

Den trivs nog inte i närheten av 405 WCF, om han pissar å skvätter runt! :mrgreen:
Nu gäller de å pinka in revir. :mrgreen:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav lsjonsson » 15 aug 2019, 04:29

T-Grön skrev:Den trivs nog inte i närheten av 405 WCF, om han pissar å skvätter runt! :mrgreen:

Jag tror inte det heller! :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav 405 WCF » 15 aug 2019, 07:03

T-Grön skrev:Den trivs nog inte i närheten av 405 WCF, om han pissar å skvätter runt! :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:
Du kan vara helt lugn för att det pissas!
Bor så till att jag kan skvätta precis hur mycket som helst utan risk för att grannar ska anmäla mig för förargelseväckande beteende..
405 WCF

Inläggav lsjonsson » 15 aug 2019, 07:50

405 WCF skrev:

Bor så till att jag kan skvätta precis hur mycket som helst utan risk för att grannar ska anmäla mig för förargelseväckande beteende..

Då måste du bo utanför tätbebyggt samhälle!
Alltså ute på landsbygden! :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav T-Grön » 15 aug 2019, 18:07

lsjonsson skrev:
405 WCF skrev:

Du Jonsson adressen är Rinkeby 2345 i Klimtatjackka, centralt!
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav Canta » 15 aug 2019, 19:21

Värnarna hoppas o forskarna utgår från att varg uppe i nord alltid vill neråt i landet. Vargen uppe i höga nord har nog ingen koll på att det finns ett vargbälte 100 mil söderut o kan lika gärna lomma tillbaka till Putins förlovade land igen för det är ju där det finns tjejer som han minns.
Förlorad varg står det i blaskorna ibland men kanske skulle stå återbördad ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav lsjonsson » 15 aug 2019, 21:21

T-Grön skrev:
lsjonsson skrev:
405 WCF skrev:Den trivs nog inte i närheten av 405 WCF, om han pissar å skvätter runt! :mrgreen:

Du Jonsson adressen är Rinkeby 2345 i Klimtatjackka, centralt![/quote]

Tack för den infon!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav lsjonsson » 15 aug 2019, 21:21

Canta skrev:Värnarna hoppas o forskarna utgår från att varg uppe i nord alltid vill neråt i landet. Vargen uppe i höga nord har nog ingen koll på att det finns ett vargbälte 100 mil söderut o kan lika gärna lomma tillbaka till Putins förlovade land igen för det är ju där det finns tjejer som han minns.
Förlorad varg står det i blaskorna ibland men kanske skulle stå återbördad ...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Föregående

Återgå till Högviltsjakt