Sous Vide

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Sous Vide

Inläggav greyling » 19 jun 2018, 16:36

Det hitintills mest lyckade tycker jag bäver har varit. Det är oavsett bit ett mycket gott kött men segt och senigt. ca 6h i SV och sedan lite stekyta så slog det både älg och V-svin. Näst bäst tycker jag älgrulle blev - klart i klass med filé då det blev som filé men lite mer smakrikt kanske.

Personligen tycker jag det mörare bitarna inte gör sig så toppen i SV. Även dov och rå blir bättre utan. Undantag då frambog eller liknande bitar som är lite segare. Ska man göra typ biff rydberg kan man dock köra en rå eller dovstek på rätt låg temp ett par timmar, säg 53-54, tärna i ca 1,5-2cm och stek kort på hög värme för att få yta. Det ska vara rött i mitten av bitarna. Med sjyssta råvaror i övrigt blir det minst lika bra som med oxfilé. Gärna senapscreme därtill. Eller varför inte en chimichurri eller rent av båda två. Nu blev man hungrig!
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav jdrotz » 21 jun 2018, 17:53

Jag funderar skarpt på att börja med detta. Vad ska man köpa för grejer?

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Habermas » 21 jun 2018, 20:05

jdrotz skrev:Jag funderar skarpt på att börja med detta. Vad ska man köpa för grejer?

Anovas är nog en av de mest sålda. Den brukar man kunna få för 1000 kr på deras hemsida. Har man en större kastrull så klarar man sig. Själv kör jag med en plastlåda på 14 l från biltema där jag skurit ut ett hål i hörnet gör Anovan. Formatet på lådan är bättre än en kastrull. Vacuummaskin är också bra att ha.

För att få yta kan man köra klart i panna eller på grill. Min favorit är dock en gasbrännare från Sievert. Det blir riktigt bra och osar mindre. https://bagarenochkocken.se/koksredskap ... gKAwfD_BwE

Inga stora inköp med andra ord och gasbrännare och vacuummaskin kan man ju ha till mycket annat!

Recepttips: laxsida, 46 grader i ca. 60 min, sen köra sidan med brännare. Enkelt, gott och mycket snyggt!
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav jdrotz » 21 jun 2018, 21:32

Tack!

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Pebe » 21 jun 2018, 21:47

Jag körde "racks" på vildsvin idag.
62 gr ca 6 timmar.
Tilläggas ska att jag glömt ta fram ur frysen så jag la i dom djupfrysta.....
Men efter lite grillning och glaze blev det hur gott som helst!
Till och med frun som är lätt skeptisk till vildsvinskött var mycket nöjd
R8 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7,65x57R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Arctic » 21 jun 2018, 22:44

Habermas skrev:För att få yta kan man köra klart i panna eller på grill. Min favorit är dock en gasbrännare från Sievert. Det blir riktigt bra och osar mindre. https://bagarenochkocken.se/koksredskap ... gKAwfD_BwE

Behövs det någon speciell gas till brännaren eftersom det är livsmedel som hettas upp -- eller duger vilken biltemagas som helst?
Arctic

Inläggav Habermas » 22 jun 2018, 01:23

Arctic skrev:
Habermas skrev:För att få yta kan man köra klart i panna eller på grill. Min favorit är dock en gasbrännare från Sievert. Det blir riktigt bra och osar mindre. https://bagarenochkocken.se/koksredskap ... gKAwfD_BwE

Behövs det någon speciell gas till brännaren eftersom det är livsmedel som hettas upp -- eller duger vilken biltemagas som helst?

Ärligt talat så vet jag inte. Jag tänker att i princip all gas förbränns, så det borde inte vara någon fara alls? Jag brukar iaf köra med primusgas och liknande som man använder till campingkök, eftersom det finns på flera ställen.

Ett tips är att inte bränna maten med den blåa delen av lågan, för då ska tydligen gassmaken bli mer framträdande.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav jdrotz » 22 jun 2018, 15:36

Hur bör man förpacka maten vid tillagningen? Måste det vaccumförpackas eller går det bra med någon typ av tät påse?

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav malx » 22 jun 2018, 15:51

jdrotz skrev:Hur bör man förpacka maten vid tillagningen? Måste det vaccumförpackas eller går det bra med någon typ av tät påse?

Vaccumförpackad är oftast enklast, men om man vill ha en grillsås eller annat vått innhåll med eller saknar vaccuummaskin går det bra att använda billiga återförslutningsbara matpåsar man kan köpa på närmsta matvarubutik. Med dessa så tar man ett vattenbad och stoppar ner allt (utom öppningen) i vattnet så kan man försluta dem med så lite luft som möjlig i påsen. Sen måsta man givetvis ha själva öppningen ovanför ytan i sous-viden också då man inte vet hur tät påsen är. Man får kanske räkna med någon miniluftficka någonstans och kan trycka runt innehållet litegrann mitt i tillagningen så ev. luft kan få vara någon annanstans ett tag men det är normalt sett inga problem.
malx

Inläggav Habermas » 22 jun 2018, 18:17

Håller med ovan. Ikeas ziplock-påsar funkar. Själv kör jag med netonnets billigaste vacuumförpackare för 400 som funkar utmärkt. Mycket smidigt till köttet från jakten också.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav jdrotz » 22 jun 2018, 19:59

Nice! Verkar som vi har ett starkt Sous vide-sällskap på forat med bred kunskap. Perfekt. Skall absolut göra en djupdykning in i denna värld.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Jr_Moberg » 22 jun 2018, 22:30

Mitt råd är att köpa en bra vakuumpackare på en gång.
Jag köpte ett SV-kit med en enklare vakuumpackare. Den skar ihop mitt under julstöket när jag var halvägs genom förpackning och kalkon och gravlax. Som tur var hade grannen en vakuumpackare som räddade min julmiddag. Uppgraderade till en foodsaver efter det. Den är bra när det blir lite blötare typ kött med marinad. Den är dessutom mycket bra när man ska förpacka kött och andra livsmedel.

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav Habermas » 23 jun 2018, 02:22

Jr_Moberg skrev:Mitt råd är att köpa en bra vakuumpackare på en gång.
Jag köpte ett SV-kit med en enklare vakuumpackare. Den skar ihop mitt under julstöket när jag var halvägs genom förpackning och kalkon och gravlax. Som tur var hade grannen en vakuumpackare som räddade min julmiddag. Uppgraderade till en foodsaver efter det. Den är bra när det blir lite blötare typ kött med marinad. Den är dessutom mycket bra när man ska förpacka kött och andra livsmedel.

De flesta maskiner verkar gå sönder när de suger in för mycket vätska. Min maskin för 400 kr har hållt i 3-4 år. Skulle den paja nu köper jag gladeligen en ny i samma prisklass. Foodsavers är säkert jättebra, men skulle jag satsa på mer än budget (som jag har nu) hade jag nog kört på en kammarmaskin.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav jdrotz » 23 jun 2018, 08:43

Nån som provat Sous vide från Netonnet? Deras billigaste variant går på endast 699kr och skall klara 15liter och 90 grader.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav pininhakan » 23 jun 2018, 09:11

Jag har den billigaste från kjell o kompani... dom har nån kampanj nu i butikerna ,dom skyltar dom.. typ 6-700isch kr

Min har visat 0.6c för varmt men annars funktionell.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Matti » 23 jun 2018, 09:17

Har du vacc.maskin redan? Om inte, kan jag varmt rekommendera följande kit. Bra tyska prylar. Ffa vacc.maskinen är riktigt bra, med dubbelsvets. De hade rea på staven separat också såg jag, strax över tusingen
https://www.kitchentime.se/sv/p/sous-vi ... -tillbehor
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Matti » 23 jun 2018, 09:34

Kvällens 'fulfilé' på G..."fläskytterfilé" 9 h vid 64 grader. Vaccad en natt i kylen i förväg med egengjord rub...sen ikväll ska den få kyssa grillen och glazas lite lätt..."fläsk, de e gött de" Bild
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav jdrotz » 23 jun 2018, 12:50

699kr för Melissa Sous Vide kit på Ica Maxi.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Morini » 23 jun 2018, 13:28

Matti skrev:Kvällens 'fulfilé' på G..."fläskytterfilé" 9 h vid 64 grader. Vaccad en natt i kylen i förväg med egengjord rub...sen ikväll ska den få kyssa grillen och glazas lite lätt..."fläsk, de e gött de" Bild

Liten fundering bara, cirkulatorn får inte svårt att hålla jämn temp då du isolerar så mycket? Hade funderingar på liknande lösning då jag började, men det blev ej av pga flera som sa att det skulle gå över i temp hela tiden.
In Doubt We Trust
Användarvisningsbild
Morini

Inläggav Habermas » 23 jun 2018, 13:30

jdrotz skrev:699kr för Melissa Sous Vide kit på Ica Maxi.

Jag tror att i princip samtliga maskiner gör ett lika bra jobb. Det som kan vara skillnad är hur mycket de väsnas, hur smidiga de är och hållbarheten. Anovas SV är nog den mest sålda och den med bäst betyg på amazon. För egen del känns det bättre att lägga någon 100-lapp extra för att få något som är välbeprövat.

Prenumera på anovas nyhetsbrev för de kör regelbundet kampanjer där de kränger dom för 1000 kr st.
Användarvisningsbild
Habermas

FöregåendeNästa

Återgå till Jägarkäk