rådjursren hund! hur gör ni med hjort?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Inläggav Dahlblom » 30 aug 2012, 13:56

Jag har en unghund som jag försöker få rådjursren. Dels är han för snabb och har långa drevtider. Det jag vill ha hunden till är gris och ev älg.
Men nu till min fråga: hur gör ni med hjort? Får man rådjuren "på köpet" om det skulle skjutas hjort?
Och är det jaktetiskt försvarbart med hjort om han är för snabb för rådjur?

Hunden är en blandning mellan gråhund/griffon nivernais 14månader som skall jagas in i höst.
Dahlblom

Re: rådjursren hund! hur gör ni med hjort?

Inläggav Glockers » 30 aug 2012, 18:53

Dahlblom skrev:Jag har en unghund som jag försöker få rådjursren. Dels är han för snabb och har långa drevtider. Det jag vill ha hunden till är gris och ev älg.
Men nu till min fråga: hur gör ni med hjort? Får man rådjuren "på köpet" om det skulle skjutas hjort?
Och är det jaktetiskt försvarbart med hjort om han är för snabb för rådjur?

Hunden är en blandning mellan gråhund/griffon nivernais 14månader som skall jagas in i höst.

Du är tyvärr lurad! :shock:
Hur jagar den? :roll:
Glockers

Inläggav a_ek » 30 aug 2012, 19:04

Det avgör du själv men att få hunden rådjursren låter klokt.Det går att skjuta hjort för rådjursrena hundar.
a_ek

Inläggav Dahlblom » 30 aug 2012, 19:13

ja hur fan jagar han :roll: drivit rådjur vid tre tillfällen, skall vid första kontakt sedan drevskall i typ 30-40min och ligger ca 20meter efter :( sent i höstas ställde han älg och det var första viltkontakten stod och skällde i 20-25 min innan han kom tillbaka. inkallningen jobbar jag på som fan och sista rådjursdrevet visslade jag av han efter nån minut.

Lurad? du får gärna utveckla :wink:
Dahlblom

Inläggav Glockers » 30 aug 2012, 19:16

Dahlblom skrev:ja hur fan jagar han :roll: drivit rådjur vid tre tillfällen, skall vid första kontakt sedan drevskall i typ 30-40min och ligger ca 20meter efter :( sent i höstas ställde han älg och det var första viltkontakten stod och skällde i 20-25 min innan han kom tillbaka. inkallningen jobbar jag på som fan och sista rådjursdrevet visslade jag av han efter nån minut.

Lurad? du får gärna utveckla :wink:

Korningen som sådan, vad är tanken med den och hur förväntar du dig att en sådan hund kommer att jaga.
Glockers

Inläggav Dahlblom » 30 aug 2012, 19:21

tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!
Dahlblom

Inläggav Glockers » 30 aug 2012, 19:28

Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!

Tycker att det verkar oseriöst från början, griffon nivernais är väl en renodlad vildsvinshund (drivande) och gråhund en älghund (ställande), ska det bli en drivande älghund eller
ställande grishund ? Det oseriösa är att det kan ju bli precis vad som helst. Då du skaffade den vad var det för hund du ville ha? Billig?
Det verkar konstigt att man korsar en så ny ras.
Glockers

Inläggav Dahlblom » 30 aug 2012, 19:29

ang blandningen så är det inte en medveten blandning vad jag vet! och förmodligen enda blandningen i sverige så jag har ingen aning hur han kommer att jaga :? men istället för att slå ihjäl valparna så måste man ju prova jag menar det är mycket jakt i hunden och som sagt det återstår att se hur han i framtiden jagar!
Dahlblom

Inläggav a_ek » 30 aug 2012, 19:34

Om han ligger 20 m bakom rådjuren så är han alldeles för snabb..Även för dovhjort. Satsa på älg och gris med hunden är mitt tips, men då kunde du ju lika gärna skaffat dig en spets :) Visa gärna bild och lycka till!
a_ek

Inläggav Glockers » 30 aug 2012, 19:39

Dahlblom skrev:ang blandningen så är det inte en medveten blandning vad jag vet! och förmodligen enda blandningen i sverige så jag har ingen aning hur han kommer att jaga :? men istället för att slå ihjäl valparna så måste man ju prova jag menar det är mycket jakt i hunden och som sagt det återstår att se hur han i framtiden jagar!

Det är just det jag menar med oseriöst, en sådan ofrivillig blandning tar man bort om man är seriös som uppfödare, han kan ju omöjligtvis säga vilket jaktsätt dessa hundar kommer att få.
Lika konstigt är det att köpa en sådan hund, vanligvis köper man en jakthund utifrån vissa kriterier, önskemål och behov inte "det återstår att se hur han i framtiden jagar"
Hoppas att du nu förstår vad jag reagerade på!
Glockers

Inläggav Dahlblom » 30 aug 2012, 19:47

Din åsikt och jag respekterar den Glockers! och tack a_ek för svaret :)
Dahlblom

Inläggav miljöfriend » 30 aug 2012, 20:45

Försök att få den rådjurs- och hjortren. :)
miljöfriend

Inläggav Lars Andersson » 31 aug 2012, 20:08

Glockers skrev:
Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!

Tycker att det verkar oseriöst från början, griffon nivernais är väl en renodlad vildsvinshund (drivande) och gråhund en älghund (ställande), ska det bli en drivande älghund eller
ställande grishund ? Det oseriösa är att det kan ju bli precis vad som helst. Då du skaffade den vad var det för hund du ville ha? Billig?

Jaha du Glockers. Hur uppstod Gråwachteln och vad var tanken med den. Verkar som den fungerar som tanken med den var. Varför skulle det vara mer fel och "oseriöst" med ovanstående hundar. Lars
Lars Andersson

Inläggav Venatio » 01 sep 2012, 05:39

Kanske inte lämpar sig till varken hjort eller rådjur. Jag tror att man kan få hunden att skilja på djurslagen men så som den jagar så bör den väl hålla sig till grisar och kanske älg.
Släpp hundarna loss....det är höst!
Venatio

Inläggav alljakt » 01 sep 2012, 05:59

Lars Andersson skrev:
Glockers skrev:

Jaha du Glockers. Hur uppstod Gråwachteln och vad var tanken med den. Verkar som den fungerar som tanken med den var. Varför skulle det vara mer fel och "oseriöst" med ovanstående hundar. Lars

Du tog orden ur min mun Lars :)
alljakt

Inläggav Hammis » 01 sep 2012, 07:13

Försök få den på kron, gris, älg.
Medlem i Blaser Klubben
Användarvisningsbild
Hammis

Sv: rådjursren hund! hur gör ni med hjort?

Inläggav mbbohman » 01 sep 2012, 07:38

Släpp den inte vind för våg. Du lär behöva styra hunden rätt hårt och bara, bara släppa på löpor som du vet är rätt vilt. Å fya jävlar om den så mycket som tittar åt fel vilt.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Skallst.spaniel; Hjortjägarens Caramell "Zelda" 2007
Vit älghund/wachtel; Fabrique Jensas Lova "Aska" 2011
Användarvisningsbild
mbbohman

Inläggav killenigrillen » 01 sep 2012, 10:50

Lars Andersson skrev:
Glockers skrev:

Lite komiskt det du skriver...?
Menar du att gråwachteln är en lämplig rådjurs och hjorthund?
Det är de väl i regel inte om man inte fått wachtelns egenskaper helt och hållet i korsningen?

Håller med miljökompisen. Försök att få den hjort och rådjursren. Tycker dock att blandningen är intressant och det kan nog bli en klockren jakthund pm den används på rätt vilt.

Det finns egentligen inget att snacka om i det som beskrivs om hunden. Den FÅR inte jaga hjort/rå med det jaktsättet så som heller inte gråwachtlar får om de har ett sådant jaktsätt.

Skillnaden mellan gråwachteln och denna rascocktail är ju dessutom den att denna blandning innehåller en drivande hund korsad med spets medans gråwachteln är en blandning mellan en KORTDRIVANDE och en spets.

Jag har dock aldrig hört eller stött på en gråwachtel som haft ett lämpligt jaktsätt på hjort/rå. Men det är en annan femma.

Om min KLM skulle driva hjort/rå längre än 10min i sitt tempo (gråwachteltempo) så skulle det vara slutsläppt för hans del. Det är mitt ansvar som jägare/djurvän att se till att inte djuren stressas mer än nödvändigt under jakt. Till eftersök skulle den dock få användas.

Grattis till hunden och fortsätt gärna berätta om dess framgångar!

//John
Användarvisningsbild
killenigrillen

Inläggav Glockers » 01 sep 2012, 20:27

alljakt skrev:
Lars Andersson skrev:

Du tog orden ur min mun Lars :)

Jag och Dahlbom har bytt åsikter om detta redan och har säkert full respekt för varandras åsikter!
Tycker inte vi ska förstöra tråden då mina frågor inte var riktade till er!
Vill ni ha den diskussionen så starta en ny tråd!
Glockers

Inläggav Dahlblom » 02 sep 2012, 12:48

ja blandrasers vara eller inte vara kan vi ju diskutera till Sundsvall brinner nästa gång :) vi har alla våra åsikter om det!
jag har bara haft renrasiga hundar tidigare men då labbar. vad beträffar den här korsningen så kunde jag bara inte låta bli att köpa en :lol:
jag är fullt medveten om att det är en "never know" hund men vilken hund är inte det?

Att han inte ska jaga rådjur var jag medveten om från början och de gånger han har gjort det så har det inte varit medvetna släpp utan smitningar som har resulterat i rådjursdrev (vilket jag inte är stolt över). Han fick tag på en mårdhund på Åland Kristi flygar helgen när ungarna glömde stänga dörren och där kom väl gråhunden i honom fram jag lät han stå och skälla i tills jag visslade av han 40 min senare.
Så jag tackar för synpunkterna och de har bekräftat det jag har funderat på :D det får bli gris för Dexters del!

Jag ser iaf fram mot en spännande höst och skitjakt på er :D
Dahlblom

Nästa

Återgå till Hundar