Moderatorer: Fritz Kraut, taxen
Dahlblom skrev:Jag har en unghund som jag försöker få rådjursren. Dels är han för snabb och har långa drevtider. Det jag vill ha hunden till är gris och ev älg.
Men nu till min fråga: hur gör ni med hjort? Får man rådjuren "på köpet" om det skulle skjutas hjort?
Och är det jaktetiskt försvarbart med hjort om han är för snabb för rådjur?
Hunden är en blandning mellan gråhund/griffon nivernais 14månader som skall jagas in i höst.
Dahlblom skrev:ja hur fan jagar handrivit rådjur vid tre tillfällen, skall vid första kontakt sedan drevskall i typ 30-40min och ligger ca 20meter efter
sent i höstas ställde han älg och det var första viltkontakten stod och skällde i 20-25 min innan han kom tillbaka. inkallningen jobbar jag på som fan och sista rådjursdrevet visslade jag av han efter nån minut.
Lurad? du får gärna utveckla
Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!
Dahlblom skrev:ang blandningen så är det inte en medveten blandning vad jag vet! och förmodligen enda blandningen i sverige så jag har ingen aning hur han kommer att jagamen istället för att slå ihjäl valparna så måste man ju prova jag menar det är mycket jakt i hunden och som sagt det återstår att se hur han i framtiden jagar!
Glockers skrev:Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!
Tycker att det verkar oseriöst från början, griffon nivernais är väl en renodlad vildsvinshund (drivande) och gråhund en älghund (ställande), ska det bli en drivande älghund eller
ställande grishund ? Det oseriösa är att det kan ju bli precis vad som helst. Då du skaffade den vad var det för hund du ville ha? Billig?
Det verkar konstigt att man korsar en så ny ras.
Lars Andersson skrev:Glockers skrev:Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!
Tycker att det verkar oseriöst från början, griffon nivernais är väl en renodlad vildsvinshund (drivande) och gråhund en älghund (ställande), ska det bli en drivande älghund eller
ställande grishund ? Det oseriösa är att det kan ju bli precis vad som helst. Då du skaffade den vad var det för hund du ville ha? Billig?
Jaha du Glockers. Hur uppstod Gråwachteln och vad var tanken med den. Verkar som den fungerar som tanken med den var. Varför skulle det vara mer fel och "oseriöst" med ovanstående hundar. Lars
Lars Andersson skrev:Glockers skrev:Dahlblom skrev:tja varför inte gris t.ex men du får mer än gärna berätta vad som inte funkar!
Jaha du Glockers. Hur uppstod Gråwachteln och vad var tanken med den. Verkar som den fungerar som tanken med den var. Varför skulle det vara mer fel och "oseriöst" med ovanstående hundar. Lars
alljakt skrev:Lars Andersson skrev:
Du tog orden ur min mun Lars
Användare som besöker denna kategori: tiger0910 och 6 gäster