Benelli Argo MR1 Import

Moderatorer: Ulrik, mecke, Stefan.K

Benelli Argo MR1 Import

Inläggav Alanl » 26 aug 2012, 19:39

Tja
Har en licens på en Benelli Argo har dock fått reda på att SAKO Sverige inte tar in modellen till Sverige då dom bedömmer att efterfrågan kommer bli för liten, Då min licens snart går ut så börjar det bli lite bråttom för mig att köpa en från exempelvis Finland.
Är det någon som kan rekommendera någon butik i Finland eller annat land i Europa som skulle vilja exportera till Sverige?
Alanl

Re: Benelli Argo MR1 Import

Inläggav Meanis » 26 aug 2012, 20:15

Den här butiken säljer benelli och ena ägaren är helt svenskspråkig.
http://www.erakellari.fi
Ring dit och fråga efter Daniel Forsbacka.
telnr: 044 522 6009

Sen finns ju http://www.kurre.fi/sv
Säljer också benelli, dom är också svenskpråkiga.
Meanis

Inläggav Alanl » 26 aug 2012, 20:30

Tack skall ringa dom imorgon. :D
Alanl

Inläggav Whiskey Tango » 27 aug 2012, 01:31

Alanl skrev:Tja
Har en licens på en Benelli Argo har dock fått reda på att SAKO Sverige inte tar in modellen till Sverige då dom bedömmer att efterfrågan kommer bli för liten, Då min licens snart går ut så börjar det bli lite bråttom för mig att köpa en från exempelvis Finland.
Är det någon som kan rekommendera någon butik i Finland eller annat land i Europa som skulle vilja exportera till Sverige?

Vad ska du ha den till? Jakt lär ju inte vara aktuellt...
Fast is fine but accuracy is final.
Användarvisningsbild
Whiskey Tango

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 07:48

Har även funderat om man kan få tag i en MR1 från Danmark är det någon som vet om det är tillåtet med halvautomater i Danmark.
Alanl

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 07:59

Whiskey Tango skrev:
Alanl skrev:Tja

Vad ska du ha den till? Jakt lär ju inte vara aktuellt...

Kan du utveckla " Jakt lär inte vara aktuellt..."

Som upplysning så benelli Mr 1 en utveckling / förbättring av Benelli R1 som är en av bennelis mest sålda jakt gevär. Båda har Argo slutstycken.

Om man jämför comfortech modellen så är dom i stort sätt identiska ut skillnaden är att MR1 cal 223 och en R1 i cal 308, dock så använder mr1 standard magasin istället för något special magasin som bara passar ett specifikt vapen. Vilket jag tycker är bra likaså så så har Mr1 standard siktes montage vilket jag även tror att dom nya R1 har ( lite osäker).
Alanl

Inläggav Whiskey Tango » 27 aug 2012, 09:01

Användarvisningsbild
Whiskey Tango

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 09:52

Whiskey Tango skrev:http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCkQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DL-UU7_0_yBQ&ei=5Rk7UL0H0tLhBKC-gNAP&usg=AFQjCNE7WgXhS_Fi1-QZqOfzY2ExBEF_wQ

Om det är denna du syftar på så.

Det var lite lustigt att det var det första du hittade, MR1 har aldrig sålts till någon militär och har aldrig varit tänkt som ett militärt vapen. Dock så har den samma konstruktion som benellis hagel gevär som också har Argo slutstycke och används militärt, vilket benelli USA gärna använder när dom marknadsför vapnet som ett vapen för "home defense"

http://www.theoutdoorwire.com/story/129 ... bmzcj7qmrv

här kommer en lite mer sansad info om geväret.

http://www.ammoland.com/2011/01/19/bene ... z24jMeg3P2
Alanl

Inläggav Makki » 27 aug 2012, 10:35

Finns MR1:an med längre pipa än 16"? Kan man verkligen köpa en MR1 på en öppen argo-licens?

Mvh
Markus
Användarvisningsbild
Makki

Inläggav Whiskey Tango » 27 aug 2012, 10:38

Jag ser inte att man i Sverige kan få jaktlicens då den tar högkapacitetsmag. Hur är det med piplängden?
Användarvisningsbild
Whiskey Tango

Inläggav alf0ns » 27 aug 2012, 11:42

Det pratas väl om både en och två och tre saker i denna tråden?

I ämnet söks info om Benelli Argo MR1. Vilket inte "bör" gå igenom på handläggningsenheten på JAKTlicens någonstans i sverige.

I första inlägget nämns det Benelli Argo:
Bild

Vilket är ett trevligt gevär som känns gött att skjuta med och cyklar fint, enligt mig.

Vilket är det du menar?
Användarvisningsbild
alf0ns

Inläggav pmt » 27 aug 2012, 11:51

Alanl skrev:Har även funderat om man kan få tag i en MR1 från Danmark är det någon som vet om det är tillåtet med halvautomater i Danmark.

Det är tillåtet med halvisar i Danmark. Och lite beroende på var du bor är det relativt enkelt att fixa hem den till Sverige.

Dock tvivlar jag på att en MR1 kan passera de svenska handläggarna. En Argo är inte en Argo MR1 i deras ögon.

/T
Je suis Charlie

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet.
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Ossi » 27 aug 2012, 12:05

Aaaaah... får Ballhåll av bilderna! :mrgreen:
Bla,Blaser D99
Ossi

Inläggav Argo 9,3 » 27 aug 2012, 12:14

Följer tråden med stort intresse :mrgreen:
Frågan är hur mycket av delarna som en Mr är uppbyggda med är kompatibla med en vanlig "Argo"?
Sen kan jag väl tycka att vi ska inte vara så negativa och säga att det går aldrig, inte för jakt, osv. Vi vet inget om detta, det blir bara tyckande eller gissningar om att det är möpvarning mm. Hjälp killen med det han efterfrågar i tråden istället :D
Argo The Redneck Reloader
Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 12:28

Makki skrev:Finns MR1:an med längre pipa än 16"? Kan man verkligen köpa en MR1 på en öppen argo-licens?

Mvh
Markus

Hej Markus

Benelli Mr1 Argo finns med 20" pipa dock så finns den vad jag vet bara med 16" pipa i USA.

Det finns tre vapen modeller med Argo omladning tyvärr så tror många att Argo är en vapen modell vilket är helt fel, utan ARGO är omladningstypen som ursprunglihen kommer från en hagel automat som bland annat används av amerikanska armen.

Sen finns det två modeller av studsare som har Argo omladdning MR1 och R1. R1 har funnits i några år och eftersom den kom först så har Svenska återförsäljare valt att kalla den för bara Argo vilket blir lite konstigt, i USA så kallar man alla tre M4 mr1 och R1 för argo familjen, sen har beretta använt samma system (argo) i ett annat gevär då kallar man det för något annat.
Alanl

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 12:32

Whiskey Tango skrev:Jag ser inte att man i Sverige kan få jaktlicens då den tar högkapacitetsmag. Hur är det med piplängden?

Vad jag vet så finns det ingen begränsning hur vida man kan högkapacitetsmagasin i sverige då nästa alla gevär med löstagbart magasin finns att köpa med stora magsin, däremot så får man inte jaga med ett störe magasin en 5 om jag minns rött. :?:
Alanl

Inläggav pmt » 27 aug 2012, 12:38

Argo 9,3 skrev:.... Hjälp killen med det han efterfrågar i tråden istället :D

Han har fått hjälp.... Om Norge är onödigt dyrt (och omständigt då det är utanför EU) så är nog danmark eller finland enklast - beroende på var man bor.

Sedan tvivlar jag på att en MR1 passerar handläggaren i alla fall om de får se en bild på den. Vad som sedan avses med modellen "Argo" i sverige eller i ett annat land är en annan femma som liksom inte hör hit, modellnamn ändras och betyder olika saker på olika marknader.

Men det där med att en halvispang på jaktlicens ska vara konstruerad för jakt (och enbart jakt) blir nog knöligt att hävda med en MR1 - den är ju knappast konstruerad för primärt jakt med den setupen. Sedan att mekanismen är samma spelar i sammanhanget kvitta.

/T
Je suis Charlie

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet.
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 12:40

alf0ns skrev:Det pratas väl om både en och två och tre saker i denna tråden?

I ämnet söks info om Benelli Argo MR1. Vilket inte "bör" gå igenom på handläggningsenheten på JAKTlicens någonstans i sverige.

I första inlägget nämns det Benelli Argo:
Bild

Vilket är ett trevligt gevär som känns gött att skjuta med och cyklar fint, enligt mig.

Vilket är det du menar?

Jag menade det understa alltså comfortech.

Den finns som både MR1 Argo och R1 Argo och ser väldigt lika ut, vad gäller JAKT licens så är det inga problem, då Naturvårdsverket har lämnat ett yttrande till Polisen där dom skriver att vapnet är lämligt för jakt med 20" pipa om man inte bygger om det så den får ett militärt utsende.

Som ref maan man ha Ruger 10/22 som också har löstagbart magasin och går att bygga om så det ser ut som ett vapen från ett fran någon futuristiskt framtids vapen med laserpekare night vision bajonett mm. Trotts det så är det både ett bra jaktvapen och tillåtet att köpa på jaktlicens.
Alanl

Inläggav Alanl » 27 aug 2012, 12:45

pmt skrev:
Argo 9,3 skrev:.... Hjälp killen med det han efterfrågar i tråden istället :D

Han har fått hjälp.... Om Norge är onödigt dyrt (och omständigt då det är utanför EU) så är nog danmark eller finland enklast - beroende på var man bor.

Sedan tvivlar jag på att en MR1 passerar handläggaren i alla fall om de får se en bild på den. Vad som sedan avses med modellen "Argo" i sverige eller i ett annat land är en annan femma som liksom inte hör hit, modellnamn ändras och betyder olika saker på olika marknader.

Men det där med att en halvispang på jaktlicens ska vara konstruerad för jakt (och enbart jakt) blir nog knöligt att hävda med en MR1 - den är ju knappast konstruerad för primärt jakt med den setupen. Sedan att mekanismen är samma spelar i sammanhanget kvitta.

/T

Vet inte hur jag skriva för att inte trampa dig på tårna men, uppenbarligen har du ingen koll på svensk vapenlagstifning, då det är just mekanismen som är den avgörande om den skall bli godkänd för jakt eller inte. Dock så handlar den här tråden om hur man enklast och billigast får in en i Sverige. Övriga frågor får ni ta i en ny/ Annan tråd så det inte blir så rörigt. :D
Alanl

Inläggav pmt » 27 aug 2012, 12:48

Alanl skrev:Vet inte hur jag skriva för att inte trampa dig på tårna men, uppenbarligen har du ingen koll på svensk vapenlagstifning, då det är just mekanismen som är den avgörande om den skall bli godkänd för jakt eller inte. Dock så handlar den här tråden om hur man enklast och billigast får in en i Sverige. Övriga frågor får ni ta i en ny/ Annan tråd så det inte blir så rörigt. :D

Du trampar mig inte det minsta på tårna, men jag tror du ska läsa på lite mer vad gäller vapenlagstiftningen.......

Hur som enklast och billigast blir danmark/finland beroende på var du bor, frakten från andra EU-länder drar upp kostnaden.

/T
Je suis Charlie

Användarvisningsbild
pmt

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen