Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Inläggav yonathan » 06 jan 2019, 17:25

Jag har haft Syncro High i ett antal år och även Bielne Mid. Inga som helst problem med kvalitén, tvärtom men det finns ett par saker att tänka på enligt mig iaf. Lästen är väldigt styv på alla lundhags modeller förrutom Jaure Light, för styv för att känna underlaget vid ansmygningar i skogen. Gummit i sulan är också väl hård så för jakt är första modellen av Jaure Light (eller Mira Light för kvinnor) ett bättre alternativ.
Jag har sålt mina Lundhags och använder numera Jörn då formen på mina fötter förändrades. Kör Jörn m96 vår (ganska lik Lundhags Forest/Scout), höst och mild vinter. Jörn Antifrys vid kallväder eller om det väntas bli långa pass eller rävlock vid minusgrader. Jörn har olika sulor att välja på och lästen är något bättre än på Lundhags men fortfarande lite väl styv/hård. För smygjakt eller fjällvistelse där ingen vadning är att vänta har jag lägre Hanwag Anisak som är som gympaskor ;)

Kvalitetskänslan på Jörn är svårslagen och de har inte en massa onödiga sömmar för desigbens skull såsom Lundhags flesta modeller. Jörn är även bredare i tåboxen vilket undviker att tärna teycks mot väggarna vid hår belastnkng samt ger mer utrymme för luft som värmer. Sen är jörn klädda med fint skinn på insidan av tåboxen för att minska kondens osv. vilket är uppskattat!

Ska man välja en känga för livet ut så gäller aå få detaljer som möjligt och där olika delarna kan bytas för reparation.
yonathan

Inläggav Superhawk » 10 jan 2019, 11:15

jag är ju fortfarande väldigt nöjd med mina ranger high, så jag köpt ett par ranger mid åt sambon så hon ska testa...
Själv så skulle jag villja testa ett par vinterfodrade lundhags... få se om jag ramlar över nåt...
Rådjur ska jagas med korthårig tax!
SJDCH Kolmilans Ingo
SJDCH Kolmilans Isac
Användarvisningsbild
Superhawk

Inläggav yonathan » 14 jan 2019, 16:42

Superhawk skrev:jag är ju fortfarande väldigt nöjd med mina ranger high, så jag köpt ett par ranger mid åt sambon så hon ska testa...
Själv så skulle jag villja testa ett par vinterfodrade lundhags... få se om jag ramlar över nåt...

Kolla på Jörn Antifrys de är mycket lättare och bättre kvalitet. Köp genom Tegsnässkidan så får du riktigt bra pris också :wink:
yonathan

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör