Vildsvin i Gästrikland?

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vildsvin i Gästrikland?

Inläggav Salty » 16 jun 2012, 20:02

Någon som har koll på var i länet det finns vildsvin? Det är ju väldigt gott om gris i trakterna av Tierp. Jag vet att det skjutits en gris i Gysinge. Tycker att de borde ha börja etablera sig i länet vid det här laget.
Salty

Re: Vildsvin i Gästrikland?

Inläggav lsjonsson » 16 jun 2012, 21:25

Salty skrev:Någon som har koll på var i länet det finns vildsvin? Det är ju väldigt gott om gris i trakterna av Tierp. Jag vet att det skjutits en gris i Gysinge. Tycker att de borde ha börja etablera sig i länet vid det här laget.

Driv dom norr ut isf så att vi får något mer att jaga. :mrgreen:
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden. HV 71 & IFK Göteborg-supporter

Inläggav cnas » 16 jun 2012, 21:50

lsjonsson skrev:
Salty skrev:Någon som har koll på var i länet det finns vildsvin? Det är ju väldigt gott om gris i trakterna av Tierp. Jag vet att det skjutits en gris i Gysinge. Tycker att de borde ha börja etablera sig i länet vid det här laget.

Kommer inte att ske...min spärreld kommer dom inte förbi :mrgreen:
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
Användarvisningsbild
cnas

Inläggav Patrik P » 17 jun 2012, 10:51

Tyvärr är dalälven ett hinder för att få någon större vandring uppåt. Men enstaka individer och någon enstaka i gruppskall ju ha setts på en del platser runt om.
Blaser R8
Winchester 101
CZ 455 Varmint
Användarvisningsbild
Patrik P

Inläggav cnas » 17 jun 2012, 13:42

Patrik P skrev:Tyvärr är dalälven ett hinder för att få någon större vandring uppåt. Men enstaka individer och någon enstaka i gruppskall ju ha setts på en del platser runt om.

Kan inte svinen simma? :shock:
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
Användarvisningsbild
cnas

Inläggav Patrik P » 17 jun 2012, 13:51

cnas skrev:
Patrik P skrev:Tyvärr är dalälven ett hinder för att få någon större vandring uppåt. Men enstaka individer och någon enstaka i gruppskall ju ha setts på en del platser runt om.

Jo det tror jag nog. Men skulle tro att det inte är så intressant att ta älven som är rätt bred när dom har det bra på den sidan dom är. Men det är mina egna teorier som sagt.
Blaser R8
Winchester 101
CZ 455 Varmint
Användarvisningsbild
Patrik P

Inläggav willelindholm » 17 jun 2012, 15:24

Dom finns! Bor en mil norr om gysinge och är väl bekant med Herren som sköt galten i gysinge. här matas de för fullt och de är här. Men som sagt, Dalälven stoppar lika E4an.
Schiller och Jämte
Användarvisningsbild
willelindholm

Inläggav Tompa Jan » 17 jun 2012, 18:25

Det finns väl etableringar öster om E4 uppåt Hagsta? Det kanske är strövare som rultat förbi...

Väster E4an verkar det också finnas några grisar närmare Norrlandsporten/Kilafors enligt obekräftade uppgifter. Dalälven kan väl inte vara ett stort hinder, jag menar simma 200m lär dom väl klara? Vintertid slipper dom bli blöta om tossingarna till och med :)
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav Canta » 17 jun 2012, 19:40

I Uppland, norra delen, finns inte mycket till överskott av gris (än). Väster om nya E4 knappt några föryngringar alls (förutom runt Tämnaren) och runt Söderfors och Gysinge längs med Dalälven endast sporadiska besök. Annan biotop där med mest stenig, blockig och mager skogsterräng. Lägst upp i norr, på Hållnäslandet, är marken sandig och bökvänlig och grisar trivs bra där sen länge och här finns ochså stora potatisodlingar (!).

Tror inte att dom drar upp till Gästrikland/Hälsingland förrän det blir ordenligt med överflöd i norduppland. Simma över Dalälven är nog ingen match, om viljan finns. Kan man klara sig över till Öland så är Dalälven som ett morgondopp.
Intressant är att södra Dalarna, Avesta-Borlänge, har fått gris pemanent. Blir nog från detta håll så dom tar sig in i Gästrikland om dom nu känner för det ......
Kanske någon kan hjälpa dom på traven ................
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Patrik P » 17 jun 2012, 20:46

Canta skrev:I Uppland, norra delen, finns inte mycket till överskott av gris (än). Väster om nya E4 knappt några föryngringar alls (förutom runt Tämnaren) och runt Söderfors och Gysinge längs med Dalälven endast sporadiska besök. Annan biotop där med mest stenig, blockig och mager skogsterräng. Lägst upp i norr, på Hållnäslandet, är marken sandig och bökvänlig och grisar trivs bra där sen länge och här finns ochså stora potatisodlingar (!).

Tror inte att dom drar upp till Gästrikland/Hälsingland förrän det blir ordenligt med överflöd i norduppland. Simma över Dalälven är nog ingen match, om viljan finns. Kan man klara sig över till Öland så är Dalälven som ett morgondopp.
Intressant är att södra Dalarna, Avesta-Borlänge, har fått gris pemanent. Blir nog från detta håll så dom tar sig in i Gästrikland om dom nu känner för det ......

Fan va lämpligt. Jag som nyss fått tag i ny jaktmark i Hållnäs trakterna :-)
Blaser R8
Winchester 101
CZ 455 Varmint
Användarvisningsbild
Patrik P

Inläggav Canta » 17 jun 2012, 21:27

Patrik P skrev:
Canta skrev:I Uppland, norra delen, finns inte mycket till överskott av gris (än). Väster om nya E4 knappt några föryngringar alls (förutom runt Tämnaren) och runt Söderfors och Gysinge längs med Dalälven endast sporadiska besök. Annan biotop där med mest stenig, blockig och mager skogsterräng. Lägst upp i norr, på Hållnäslandet, är marken sandig och bökvänlig och grisar trivs bra där sen länge och här finns ochså stora potatisodlingar (!).

Hållnäslandet är ett bra område. Tillbaka fanns här extremt mycket älg och rådjur. Älgarna fixade tyvärr skogsbolagen ner till en spillra och rådjuren fixade lokatterna. Nu har dock utvecklingen vänt lite och klöv har åter börjat öka. Tyvärr har en varg huserat här en tid, tog får vid byn Skaten vid kusten nyligen, men antingen har den vandrat vidare eller så ligger den nu under jord för det har varit tyst ett tag.

Vildsvinen gillar Hållnäslandet, särskilt runt Skärplinge - nära nog idealisk mark för gris. Sandigt, små laguner med vass och sen lite av kustklimat. Vissa vintar får området dock grymt med snö från havet men sån blötsnö brukar skjunka ihop ganska snart där. Svinen klarar lätt någon vecka med mycket snö men många däruppe stödutfodrar ändå - alla har ju potatis ...........
Gillar Hållnäslandet för att det inte går några stora vägar och att det är relativt glest med folk. Bra gåsjakt kan det ochså bli vissa år. Har även jagat säl där (Fågelsundet).
OT men nära till Gästrikland ........
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav k-Hornet » 17 jun 2012, 21:46

Canta skrev:
Patrik P skrev:

Hållnäslandet är ett bra område. Tillbaka fanns här extremt mycket älg och rådjur. Älgarna fixade tyvärr skogsbolagen ner till en spillra och rådjuren fixade lokatterna. Nu har dock utvecklingen vänt lite och klöv har åter börjat öka. Tyvärr har en varg huserat här en tid, tog får vid byn Skaten vid kusten nyligen, men antingen har den vandrat vidare eller så ligger den nu under jord för det har varit tyst ett tag.

Vildsvinen gillar Hållnäslandet, särskilt runt Skärplinge - nära nog idealisk mark för gris. Sandigt, små laguner med vass och sen lite av kustklimat. Vissa vintar får området dock grymt med snö från havet men sån blötsnö brukar skjunka ihop ganska snart där. Svinen klarar lätt någon vecka med mycket snö men många däruppe stödutfodrar ändå - alla har ju potatis ...........
Gillar Hållnäslandet för att det inte går några stora vägar och att det är relativt glest med folk. Bra gåsjakt kan det ochså bli vissa år. Har även jagat säl där (Fågelsundet).
OT men nära till Gästrikland ........

:-) ja där känner man igen sig... jobbat med ledningsröjning Hållnäs udde med Skräplingevägen som ungefärlig sydgräns :-) Bodde i Fågelsundet en tid :-)
Men såg inte till vildgris där, rådjur, massor (2004-2005) men älg int någe å eljest inte mycket alls... men ändrar sig ju över tid så... :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav Tompa Jan » 17 jun 2012, 21:47

hofboss ville att jag skulle lägga ut denna artikel. Har får själv kommentera :)
Nu blev det jädrigt liten text men det var det bästa jag kunde :|
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav k-Hornet » 17 jun 2012, 21:52

Finns ju ett vildgrisgäng uppe i Särna/Idre också... :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav hofboss » 17 jun 2012, 23:31

Tompa Jan skrev:hofboss ville att jag skulle lägga ut denna artikel. Har får själv kommentera :)
Nu blev det jädrigt liten text men det var det bästa jag kunde :|

Ursäkta att det tog tid men internet rasade.
Detta stog i svenskjakt (lokaldelen skåne) och handlar om att man i tysklan sätter ut vindskydd med halm för att suggan skall kunna hålla sina kultingar torra och då få en mer homogen åldersfördelning i flocken och därmed slippa förande suggor under drevjakten.
Detta kan hjälpa till att bygga upp ev grisstam i norr eftersom att suggan ev kan klara två kullar istället för en.
Det stora problemet är inte kylan utan att kultingarna blir blöta och fryser till döds.
Om någon vill ha en läsbar version så skicka pm med mail adress och att det gäller vindskydd för vildsvin.
hofboss

Inläggav TEX » 17 jun 2012, 23:37

Vet grisar som gav sig ut i ångermanälven efter en jakt . Och de grisarna var inte simkunniga utan drunknade ganska snabbt .

Så de får nog ta landvägen över dalälven och inte vattenvägen om de inte kan ta båten :lol:
TEX

Inläggav hofboss » 18 jun 2012, 00:05

Detta skrev jag i en annan tråd, men der kan vara så att grisen inte är bra i stömmande vatten.

Jag jagar i bland på en ö som heter ormsö (vormsi) och ligger i estland på denna ön som är på 10 000 ha så skjuts det ca 200 grisar om året och 30 älgar.
Som alla förstår så kan denna lilla ö inte hålla så många djur så att man kan skjuta detta år efter år, förklaringen är att dessa djur simmar över från fastlandet.
I år har dom till och med fått en björn på ön.
Kolla på en karta så kan ni jämföra avståndet mella öland och fastlandet jämfört med ormsö och fastlandet.
Grisarna har simmat över.

Detta är ca 12 km.
hofboss

Inläggav lsjonsson » 18 jun 2012, 05:20

cnas skrev:
lsjonsson skrev:

Kommer inte att ske...min spärreld kommer dom inte förbi :mrgreen:

Hm! F*n vad taskig du är! :(
Vi får väl göra en drevkedja över länet och driva gråben söder ut då ist. :mrgreen:
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden. HV 71 & IFK Göteborg-supporter

Inläggav lsjonsson » 18 jun 2012, 05:23

cnas skrev:

Inte är det några problem med simförmågan där efter vad jag har sett på film. Inte när gäller dom vuxna iaf.
Hur kultingar klarar sig i vatten vet jag inte.
/Stefan
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav gren » 18 jun 2012, 07:16

Ingenting här strax norr om Gävle heller. Ingen här, förutom jag, verkar vilja ha dem heller. Snacka om misstag. :shock:
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Nästa

Återgå till Högviltsjakt