Första svartkrutsvapnet

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Första svartkrutsvapnet

Inläggav Bryggarn » 22 feb 2012, 15:39

Jag undrar bara lite om vad man ska kolla efter när man köper sig ett svartkrutsvapen.
Säljaren i detta fallet kallar vapnet för karlskronabössan.
"vilket genererar nästan 0 träffar"
Min misstanke är att det rör sig om en m1815.
Men vet inte säker. jag har en massa bilder på vapnet men vet ej hur man laddar upp dessa här.
"annons finns inte då jag handlar direkt med killen"
Vad jag vet är att det handlar om ett orginalvapen.
Killen som säljer det är en sammlare vad jag också vet är att nippeln är kass och bör bytas ut.
Enligt säljaren är detta enkelt?
Vapnet har inte skjutits med utan har prytt en vägg en längre tidsperiod.
Upphak osv skall fungera.
Vad ska jag kolla efter vid köp?
vart kan man lämna in vapnet för byte utav nippel samt besiktning "så man vet att det är säkert att bruka"
Hur laddar man ett sådant vapen?
"detta är första gången jag hanterar svartkrutsvapen"
Hur får man tag i svartkrut? "Vill helst skjuta med riktigt svartkrut då det känns mest rätt"
Vad kan det tänkas kosta att komma igång med denna hobbyn? "vapnet kostar 2500kr"
Jag bor i Älmhultstrakten.
Skriver det mestadels för att man kanske får fatt i någon kunnig på orten.
Tacksam för alla svar.
Bryggarn

Re: Första svartkrutsvapnet

Inläggav dlon21 » 22 feb 2012, 17:25

Hallå Bryggarn. Om du är osäker är det bäst att försöka ta hjälp av någon kompis som sysslar med svartkrut, om du känner någon. En nippel som sitter fastrostad kan vara svår att få loss om den sitter fastrostad, nya borde finnas att få tag på. Förutom låsets funktion är det bra att kunna få loss svansskruven längst bak på pipan och se hur det ser ut inne, om det verkar friskt eller väldigt rostigt. Laddning av en svartkrutsbössa är inte så avancerad. Du skall veta vilken mängd svartkrut som är ''lagom'', uppmätt i volym, inte vikt. Häll i krutet, är det en slätborrad bössa ska du ha rätt rundkula och lapp. Det är en hel del som skall förklaras för en som är helt ny.

Du borde inte ha så långt till http://www.skytteservice.se/ från dig, ca 10-11 mil. Ring och prata med dem, de har nog allt du behöver för att komma igång. Kan även kolla över en bössa om du har den med dig. Kolla http://www.youtube.com/watch?v=3CEbBv4U71M för en liten demo. Du kommer garanterat på fler svar från nån av de kunniga här på forumet, men en liten början i alla fall.

mvh Daniel
dlon21

Inläggav Kurage » 22 feb 2012, 22:41

Välkommen in i det riktiga skyttet!

Jag håller med föregående talare!

När det gäller konverterade 1815-musköter så rör det sig om robusta och mycket populära vapen för svartkrutskytte. Jag tycker priset verkar rimligt om skicket är ok utan kortad stock och med tanke på att dessa vapen är väldigt poppis just nu (varför vet jag inte då svenska armévapen från 1800-talet är i regel apfula och saknar all form av intressant estetik ur min 100%subjektiva synvinkel). Det är lätta att hitta reservdelar till dessa vilket också är ett stort plus. Det är svårt att misslyckas med en 1815. :)

Börja med att träffa någon du kan skjuta med och skaffa en lämplig kultång för din kaliber. Att upptäcka svartkrutskyttet på egen hand kan gå bra men är i regel lite svårt i början. Svartkrut är lite marigt, rent lagligt får du förvara 200gram, fördelat på 10 gramsladdningar i ditt vapenskåp. Annars behöver du tillstånd och då är vi inne på helt andra premisser.

Och lita inte på vad folk kallar sina bössor för, det dräller av konstiga hittepåtermer när det kommer till vapen. Finns det en vapenmanufaktur i Karlskrona?
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
www.kurage.wordpress.com om historia och hantverk och gamla vapen
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav Bryggarn » 23 feb 2012, 16:24

Om jag har rätt för mig om hur dessa skall se ut så är stocken kortad.
Sitter väl 3 band orginal och stocken löper nästan utmed pipans fulla längd?
Här slutar stocken strax framför första bandet.

Skick i övrigt verkar av bilder att dömma hyfsat men nippel är kass på ett vis som inte framgår av bilderna, "var något säljaren nämde i förbifarten"
Blev inte av att jag frågade om det sen då jag desperat försökte få fram annan info. "han pratar ganska mycket och ganska snabbt och själv stammar man så problematiken att prata i telefon är ett faktum"

En grej till som i allfall retar mig en del.
Dom har bytt mässingsplåten i bakkant på stocken "axelstödet typ"
den är allt annat än vacker.
Inpassningen är absolut inte vacker, "täcker inte hela bakpartiet sitter inte heller helt tätt mot stocken"
Skurvarna man valt är av rundad typ och bygger kanske 5mm dvs 2 små kupoler med 5 mm höjd sticker ut i axelstödet...

Detta vill jag så klart byta men vad är orginalutförandet?
Helt platt och blank yta? Hammrad yta?
Skall det täcka hela stockens baksida ?
Hur ser orginalplåten ut på ovansidan?
Typ av skruv?

Förvaring av svartkrut tror jag inte är några problem för min del "måste bara skaffa skåp som är godkänt"
Bor ute i skogen med många bodar osv jag kan sätta skåpet i.
har för mig att det är kanske 20 meter till den tilltänkta boden.
Och bod är utrustad med riktig ytterdörr med bra lås också :)

Föresten har läst om massor av olika sätt att ladda ett sådant vapen.
Allt från en fettad tygbit till mannagryn som förladdning till en bit filt "som faktiskt gick att köpa"
som man lägger bakom kulan som är välfettad...
vilket är bäst?

Sen krutfrågan då.
Rent spontant känner jag att man skall skjuta med svartkrut men vilket är egentigen bäst?
Finns ju några alternativ..
Pyrodex något som hetta 777 osv,
För och nackdelar mellan Pyrodex,777 och svartkrut?
Gärna priser osv också..
Bryggarn

Inläggav Kanten » 23 feb 2012, 18:44

Min uppfattning är att du skall använda något som heter "Muskötkrut" eller dess motsvarighel i en musköt. Att ladda med Trippel 7 eller något annat Pyrodexprodukter är förknippat med ren fara för livet i en musköt.
Finns minst 2 stora leverantörer som kan tillhandahålla det krutet du behöver.
Kanten

Inläggav Bryggarn » 23 feb 2012, 21:01

Sådär ja nu ligger musköten på bordet.
Provdemonterade lite grejer.
Konstaterade att för att lyfta bort pipan behövde man bara ta tag om pipbandet och dra av det.
efter det kunde man bara lyfta av pipan om man gjorde det helt rakt upp så att säga.
Ska dom verkligen inte sitta fast i mer än så?

Kunde konstatera att pipan verkar vara i rätt så god vigör av det lilla jag kan se. "fullt med damm och skit i pipan" och svansskruven sitter för hårt för att man med shiftnyckel skall kunna gänga ut denna. "hålde bara pipan i handen vid detta tillfälle"
Så den fick sitta kvar.

Blev glatt överaskad när jag började så smått att plocka bort andra skruvar..
Överallt där samlaren inte kunnat vara och putsa så är det rikligt med vapenolja.
har inte fått isär den så mycket ännu utan bara lyft av pipan skruvat ur dom 2skruvarna på sidan och skroven till hammaren.
Hammaren kom jag inte längre med då denna satt fast än vad jag kunde lirka ur med händerna, dom 2 skruvarna vet jag inte vad dom lossar.
andra skruvar visste jag inte om jag behövde lossa så lät dessa sitta. känner att jag hade behövt veta lite mer om hur dessa är uppbyggda innan jag skruvar ner den ännu mer...

Nu skall jag bara finna mig en vapensmed som för rimliga pengar kan plocka ur svanskruven och byta nippeln och besiktiga vapnet. "sugen på att börja skjuta med det nu :D

Hur laddar man upp bilder här på forumet föresten??? "dvs om man inte har egen webbplats" tänkte ladda upp lite bilder på bössan :D
Bryggarn

Inläggav Bryggarn » 23 feb 2012, 21:45

Har föresten mätt inner diametern på loppet nu...
I änden på pipan så är den 18,5....

Årtalet 1850 är stämplat på kolven...
Kan lista alla stämplarna med misstänker att deras innebörd är okända för den moderne mannen så bryr mig inte om det nu.
Men vet någon vad vapenstämplarna har för betydelse så listar jag dom gärna :D

Vilken kula ska sitta i denna?
vart kan man köpa alla grejer för att kunna skjuta med detta vapen i närheten av älmhult?
Bryggarn

Inläggav Bryggarn » 24 feb 2012, 01:09

Nu är jag defenetivt inte lika glad längre..
Tog ett tag och tänkte göra rent pipan ordentligt då denna var full med damm.
gjorde en specialare av trasa och snöre gick ganska tajt ner i pipan "fick använda laddstake för att presse tygbiten i borren på loppet"
så klart hade jag pluggat vad som fanns kvar av nippeln innan och sprejat ordentligt med 5-56 innan.
Vid nerpressning så kivade trasan ganska rejält över vissa områden i pipan, tänkte inte mer på det tänkte som så trasan kanske korvade sig lite just där...
tar tag i snöret och drar upp trasan och på samma ställe igen så kärvar trasan ordentligt och får inte detta lena draget i övehuvud taget i pipan..
kollar på trasan, denna är riven på sidorna och helt rostbrun...
tänder ficklampan i panik och lyser ner i pipan...
Vad dammet dolde effektivare än jag vågat tro var att hela pipan är rostig...
Förutom precis så lång man kan få i ett finger i den...
Då jag arbetar genom mynningen med svansskruven på plats så kan jag inte visuelt se hur grov rosten är men den är grov nog för att riva upp trasan...

Bössan står nu i skrubben med pluggad nippel och pluggad pipa och en rejäl dos 5-56 i pipan.

Frågan är om loppet är kört...
för att få pipan helt slät igen skulle jag tro att man får borra upp den lite till om detta ens går...
18.5mm i innerdiameter 21,5 ytterdia dvs pipväggen är 1,5mm tjock precis i mynningen...
Finns det någon som vet något om hur man kan göra?

Eller vad vapensmed kan ta för att fixa vapnet...
Om detta ens går :(
Bryggarn

Inläggav tierp69 » 24 feb 2012, 07:13

man kan gjuta en kula som passar loppet som man sätter fast på en stång och har slipmedel på den så kan man putsa loppet. svansskruven måste man värma oftast för att få bort. skaffa en liten ficklampa som du kan släppa ner i loppet så syns det bättre hur det ser ut, det behöver inte vara så mycket rost för att en trasa ser brun ut.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som Cowboyen skulle sagt:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.
Användarvisningsbild
tierp69

Inläggav Kurage » 24 feb 2012, 09:28

Rostiga pipor är inte direkt något ovanligt och generellt inget hinder för användande. Oroa dig inte, jag har sällan sett något spegelblankt lopp....i gamla vapen. :D

Bilder på bössan vore kul!
------------------------------------------------------------------------------------
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav Bryggarn » 24 feb 2012, 16:22

Precis snackat med dom på skytteservice i ängelholm...
Som jag fattade det så ska det inte vara några problem att få fason på den bössan igen :D
Bilder lägger jag gärna upp om jag bara får reda på hur "har ju ingen hemsida jag kan lägga upp dom på för att länka hit"
men tycker att man borde kunna ladda upp direkt i forumet...

Kan för övrigt rekomendera att låta pipan bada i 5-56 verkar som rosten mjuknat en hel del över natten..
"nu är det kanske 5cl 5-56 i pipan som jag då och då tar upp och skakar lite för så att 5-56 sköljer över hela pipan"
Tänker låta 5-56 ligga kvar i pipan tills det är dags att bege sig till Ängelholm för att få det fixat "så får det alla chanser i världen att krypa in ordentligt i både nippel och svansskruv..

Sitter nu och funderar på om jag ska låta vapnet behålla sin gamla patina eller om man ska ta och polera upp all mässing och snygga till det i övrigt.
menar det ser ju faktiskt bra ut nu med, är rädd att om jag polerar upp det så kommer det lyfta alla repor och se allmänt förjävligt ut...
Någon som har erfarenhet av detta? eller kanske tilloch med har bilder på liknande vapen före och efter polering?

Tackar så hjärligt för alla svar.
Bryggarn

Inläggav Chilly » 24 feb 2012, 16:43

Bilder kan du lägga upp på till exempel forumbilder.se eller imageshack.us.
Smidigt som attan!
Lycka till och grattis till bössan förresten!
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav Kurage » 24 feb 2012, 17:39

Lägg upp en bild på bössan som den ser ut utan polering så är det lättare att bedömma. Generellt vill ju ingen ha rosthögar men den antika finishen är aldrig fel. Ta grov scothbright och rostlösare och sätt igång och gno. Använd aldrig mekanisk nötning med roterande stålborste (kanske mässingsborste manuellt). Mässingen är det inget fel egentligen att polera upp.
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav OlaK » 24 feb 2012, 17:53

Ruger No1 375 H&H
Tikka 55 308W
Savage 99 300 Savage
Sako Vixen 222R
Brno 301, 304
FN Browning Double Automatic
Drulov M70
Användarvisningsbild
OlaK

Inläggav Bryggarn » 24 feb 2012, 18:55

Nu ska vi se om vi inte kan få upp lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Försökte få till ett foto på pipans insida men gav upp den tanken efter några försök.

En grej man kan se på nedre bilden är skruven som går från undersidan på stocken genom varbygeln och upp i svansskruven.
När jag dragit av pipbandet så kan jag lätt lyfta av pipan.... borde inte denna skruv sitta gängad i pipan?
kan tilläggas att skruvens skalle är kass så har inte kunnat dra ur denna skruv.
Bryggarn

Inläggav Chilly » 24 feb 2012, 18:59

Förutom problemen med skruvarna, så ser den ju riktigt trevlig ut!
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav Kanten » 24 feb 2012, 19:26

Om du är intresserard av svartkrutsskytte, så rekommenderar jag att du skaffar boken "Handvapenhistoria och svartkrutskytte" av Bengt Lissmark som du kan köpa Via Svenska Svartkruts Skytte Federationen http://www.sssf.net/ som behandlar en stor del av dina frågeställningar och problem med tips på lösningar.
Kanten

Inläggav Bryggarn » 25 feb 2012, 01:23

Frågan är bara hurvida man skulle polera mässingen eller inte...
Bok kan det kanske bli i framtiden det med men just nu ska jag se vad besök hos herr vapensmed ger :D
Bryggarn

Inläggav Bryggarn » 25 feb 2012, 20:38

Fan hittade ett fel till som jag upptäckte när jag skulle polera varbygeln...
Började lossa dom skruvarna som var enkla först.. "dvs dom 2 skruvarna som var bakom öglan så att säga" tar bort den sista av dom 2 skruvaran och får varbygeln i näven :evil:
Dvs min varbygel är avröken strax bakom den främre skruven.
Jag misstänker dock att detta kan gå att svetsa och bearbeta så att lagniningen blir osynlig...
Hade det varit stål så hade jag kunnat göra det själv på en kafferast. men nu är det ju mässing...
Är detta något en vapensmed gör tros?
Jag ska ju ner dit endå men kan vara bra att få lite förhandsinfo nu när det är helg..
vill inte gå och gruva mig över det i hela helgen...

Någon som har erfarenhet här på forumet om att arbeta med mässing?
Hade eventuelt kunnat laga det själv men hade behövt veta lite hur materialet beteer sig innan..
t.ex kan man gassvetsa ihop sprickan utan att det slår sig allt för jävligt? Tig?
Vill ju att det ska bli så fint gjort att man med blotta ögat inte skall kunna se vart den är lagad.
"ja jag vet att detta kräver en jäkligt bra svets och noggrant efterarbete har gjort liknande lagningar i stål"

Kan föresten tipsa andra om att polera pipbandet passar inte riktigt in "nu ska jag bara glömma bort det igen och invänta ny oxid"
Däremot varbygeln blir fin som tusan :D om man bortseer från att min är i två delar...
Kollade på bilderna man kan faktiskt skönja sprickan om man kollar på det hålet som är framför varbygeln.
är sprucket precis där i allfall..

Tacksam för alla svar :D
Bryggarn

Inläggav Chilly » 25 feb 2012, 22:19

Mässing är väl enklare att hårdlöda? Skaffa lämpligt tillsatsmaterial och en blandgasbrännare på typ Jula, sätt upp grejorna så dom inte kan rubba sig, och kör på?

Om du inte kan hårdlöda, så sök lite på google eller nåt, det är inte så komplicerat.
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Nästa

Återgå till Svartkrut