Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Inläggav MJV » 02 dec 2017, 16:28

Remington 1858 NMA cal .44
Provskjuten och fullt fungerande slaglåsrevolver.
Omblånerad någon gång på senare tid utan att ha blivit sönderputsad innan, om den har blivit putsad överhuvudtaget. Helt nummerriktig. Nytillverkad trumaxel och matarhand. Originalen medföljer.
Så gott som glappfri förutom ett tydligt glapp mellan pipa och trumma. Matar, indexerar och låser som den ska. Demonterbara originalnipplar.
Tydliga räfflor samt lite pittings i pipan. Fyra troliga kill notches på vänstra kolvsidan.
Pris 19 000
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MJV

Militär musköt!

Inläggav PangKarlsson » 14 jan 2018, 20:23

Hej!

Jag söker efter någon lämplig militär musköt att nöjesskjuta med. Svensk 179* och framåt(, för något äldre har jag nog inte råd med..) eller varför inte en schyst Tower? Kom med förslag!

Helst ska det vara en flintlåsare men jag är inte så petig på den punkten. Jag har idag en bastard av modell enfield slaglås och något annat som är precis tillräckligt okej för att den ska vara skjutbar men inte så värst mycket mer varför jag söker något vettigare.

Finns det något lämpligt objekt där ute?
Egen skog - egna pärer
PangKarlsson

Inläggav Gunpowder » 21 jan 2018, 11:47

Har en hva rolling block till salu i 45-70 om någon är intresserad, finns på säljes tråden.
Marlin 1895 45-70
Howa 1500 varmint (heavy barrel) 308
CG 1900 sporter 222
Remington 870 wingmaster
Ruger 10/22
HVA 20B cal12
Remington 1858
HVA 12,7 rollingblock
HVA 45-70 rollingblock
Uberti cattleman 45LC
Parker Hale Enfield 1858
Användarvisningsbild
Gunpowder

Inläggav Ingelshyttan » 22 jan 2018, 20:19

Husqvarna modell 25 eller 33 i kaliber 32-20 köpes.
Annan bössa i samma kaliber är också intressant!
Kontakt via pm.
Ingelshyttan

Inläggav -martin- » 27 jan 2018, 13:52

Vet inte om det är fel tråd, eller ens om bajonetten tillhör en svartkrutsbössa...?

Hursomhelst, fick med denna med i ett köp.

Mått
Klinglängd 490 mm
Hylslängd 65 mm
Avstånd centrum pipa/klinga 50 mm
Hål 19 mm framtill. Baktill ca 12 mm men verkar tilltryckt.

Nån som har en aning om vad den suttit på, och om ev värde?

Sorry för de taskiga bilderna....
BildBildBildBild

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bild
Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
Användarvisningsbild
-martin-

Inläggav Frank69 » 28 jan 2018, 09:20

-martin- skrev:Vet inte om det är fel tråd, eller ens om bajonetten tillhör en svartkrutsbössa...?

Liknar en av dessa:
viewtopic.php?f=58&t=181118
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav -martin- » 29 jan 2018, 01:17

Tack Frank. Skall kolla in via pc imorgon. Fick inte bildlänkarna att fungera i mobilen.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
Användarvisningsbild
-martin-

Inläggav dilaiic » 29 jan 2018, 20:13

Snubblade över detta när jag slösurfade;

http://www.mickessvartkrutsvapen.com/20 ... remington/
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav nickson » 15 feb 2018, 18:13

Husqvarna nr.24 expressstudsare säljes.

Jag förmedlar denna för en bekants räkning och den som har ett seriöst intresse låter jag komma i kontakt med säljaren.
Frågor kan ni ställa direkt till mej och har jag inget svar går frågan vidare till säljaren.

Jag har hanterat denna pjäs vid ett enda tillfälle och gillade den skarpt. Ett pris på denna? Vi provar med 4500 kr, det är den värd.

Ett ytterst litet antal av denna modell med Martini-Henry system har tillverkats, kanske bara 10-20 stycken. Serienumret på denna är endast en siffra. Den var betydligt dyrare än Expresstudsarna med Rolling block system.

Kalibern på denna pjäs är antingen 450 eller 500 Blackpowder express, ett imponerande hål i mynningen att stirra in i. Originallicensen anger 12,7x44R men den uppgiften bör korrigeras och är inget praktiskt problem. Med tanke på att den är så ovanlig så tycker jag den är i ett bra bruksskick och efter en rejäl städning blir den riktigt fin.

Varsågoda och njut av bilderna:

hhelsida - Kopia.jpg

vhelsida - Kopia.jpg

ovan - Kopia.jpg

hsi - Kopia.jpg

vfi - Kopia.jpg

lopp - Kopia.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav Grinolle » 17 feb 2018, 19:59

såld till forummedlem!
Jaha, nu säljer jag en Colt m1851 Navy i osedvanligt gott skick. Detta är ingen "budgetshooter" utan en riktig överlevare med nästan all blånering på pipan, 100% cylinderscen och 95% säkerhetsstift, extremt bra lopp, nästan perfekta kolvsidor och naturligtvis 100% orginal och nummerriktig, i NRA "Fine" till "Excellent" skick.
Jag har den ute på Blocket också: https://www.blocket.se/orebro/Colt_m185 ... 3.htm?ma=1
Där finns en mindre roman om revolvern så slå en kik.

Robsoftpris 30.000:- (inget prut) vid rent köp.

Kan tänka mig att ta en billigare slaglåsrevolver i delbyte, men i så fall en bra shooter. Ett bättre reflexssikte, Aimpoint Micro, Trijicon kikarsikte (helst ett drevjaktsikte) eller en större mängd .22lr ammo av bra kvalisort kan tas som dellikvid. Jag kan överväga andra roliga saker i delbyte också. Jag behöver ha loss minst 15.000:- för andra leksaksinköp.

Bilder finns i detta inlägg: viewtopic.php?f=58&t=131532&start=760#p2818009
samt i Blocketannonsen jag länkar till ovan (lyckas inte ändra bildstorleken på paddan för att få in dem direkt här).

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav Racing » 13 mar 2018, 14:34

Bild

Helt genomgången/renoverad Remington 1858 NMA riktad mot CAS med ngr av de vackrast tigrerade valnötsstockar jag sett...
Har sina rötter i mars 1865 vilket innebär att den INTE hamnat i händerna på nordstatsarmen högst sannolikt utan varit ett rent civilt vapen. I stort saknar den allt i militära markeringar. Serienummer 143 1xx

Bild

Bild

(Den övre av de två)

Precis allt gjort i arbete som tänkas kan. Kammarlägen brotschade till nominellt mått (0,453"),ny spindelaxel i rostfritt,ny "bolt" inpassad mot vapnet,ny hand..samma där.
Ny slagfjäder,nya nipplar osv osv osv.

Slipad med varsam hand och insikt,dvs alla märkningar och nummer finns kvar. Revolvern är mkt mkt tight i sin aktion vilket delvis beror på den nya spindelaxeln och delarna kring matning/låsning mm men även att...

Bild

Samtliga lägen brotschats fram. Så i fallet med denna pangen är ljudet ur den verkligen "klick klick klick klick" och inget mer när man roterar trumman. Spelet mellan trumma och axel uppskattar jag till ca 1/100mm.
Spel mellan trumma och pipa satt till 4/100mm,vilket fungerar alldeles utmärkt om man bara använder rätt fett som håller slagget mjukt. (Original var de enl utsago mellan 5-15/100)
Fn försedd med hammare som har skruv installerad så man kan justera sk "creep" i den. Pipan i utmärkt skick. Inte ny invändigt,men bra. Riktigt bra rent av i ljuset av att det ändå är ett använt svartkrutsvapen med 150 år på nacken.

Bild

Bild

Varmblånerad i kaliumnitrat. Absolut ingen sten lämnad orörd,ner till att kanterna på varbygeln baktill mjukats av så att den inte biter i stödjande finger när man arbetar med hammaren.

Att den låser upp som ett kassavalv behöver jag knappast nämna va?

Kort sagt en pang som bara man sköter om den och servar/vårdar den lär hålla i 150 år till.

Givetvis finns full fotodokumentation på allt arbete.

Såld som fan inom Robsoft
Senast redigerad av Racing 24 mar 2018, 12:28, redigerad totalt 1 gång.
Racing

Inläggav leffe » 15 mar 2018, 16:40

Måste sälja av en Rogers och Spencer till förmån för ett gevärsinköp.
Helt nummerriktig.
0.2 mm mellan pipa och trumma.
Lite blånering kvar inuti pipan.
Kornet är lött för att passa 25m banan...

Pris 19500kr

Någon intresserad?
Isof skicak ett PM :D

Spencer10.png
In reloaders hell, an other 0.01 grain or not?
leffe

Inläggav Qball » 10 maj 2018, 19:48

Tog bort det eftersom jag fick bud från annat håll
Qball
Användarvisningsbild
Qball

Inläggav Grinolle » 27 maj 2018, 19:39

Jag har tre revolvrar ligger ute på blocket, följ länkarna för mer detaljerad information och bilder.

Såld till Robsoftare: Remington NM Navy kaliber .36, riktigt bra skick för skytte, tajt och med bra lopp. Pris på Blocket 18500:-, Robsoftrabatt -2000:-.
https://www.blocket.se/orebro/Remington ... m?ca=8&w=1

Såld till RobsoftareRemington New Model Pocket kaliber .31, även den bra mekaniskt och funktionellt, med osedvanligt bra lopp!
Pris på Blocket 13500:-, Robsoftrabatt -1500:-.
https://www.blocket.se/orebro/Remington ... 2.htm?ma=1

Bortbytt: Sexskotts Colt m1849 Pocket kaliber .31. Denna är i ett riktigt fint skick, med mycket rester av orginalfinish, cylinderscen m.m. Pris på Blocket 15500:-. Robsoftrabatt -1500:-.
https://www.blocket.se/orebro/Colt_Pock ... m?ca=8&w=1

Paketpris för alla tre revolvrarna, om affär görs och betalning sker senast midnatt den 1/6, 40.000:-. :lol:

OBS! Läs beskrivningen på Blocket, men kontakta mig via PM-funktionen här om du vill ha Robsoftrabatten.

I priset för Robsoftare ingår frakt med Postnord (inrikes postpaket), revolvern förskottsbetalas, men du har 24h full returrätt från att paketet når ditt postombud (vid retur så står du för returfrakten).

Mvh! Anders Olsson
Senast redigerad av Grinolle 13 jun 2018, 23:41, redigerad totalt 1 gång.
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav colten 1860 » 03 jun 2018, 20:16

hej funderar på att sälja min remington 1858 , hur gör ni som har sålt, upp era affärer är det förskotts betalning eller skickas det med blocket paketet eller får köparen helt enkelt komma och hämta ? vet inte riktigt hur ja ska gå till väga så tänkte ta del av hur ni gjort
äger 3 remington 1858 och 4 coltar
colten 1860

Inläggav Grinolle » 03 jun 2018, 21:10

colten 1860 skrev:hej funderar på att sälja min remington 1858 , hur gör ni som har sålt, upp era affärer är det förskotts betalning eller skickas det med blocket paketet eller får köparen helt enkelt komma och hämta ? vet inte riktigt hur ja ska gå till väga så tänkte ta del av hur ni gjort

Jag kör på förskottsbetalning om det ska skickas, jag orkar inte klydda med annat, antingen får man lita på mig eller strunta i det. Men då är jag å andra sidan väldigt öppen med vem jag är (spårbart telefonnummer t.ex.) och har hållit på väldigt länge, så många köpare känner igen mig även på Blocket, och här går det ju att kolla lite i historiken vem det är man har att göra med.
Personligen skulle jag ju inte förskottsbetala tio till tjugo papp till en random privatperson som jag inte visste nåt om, och inte kunde hitta lite historik omkring. Så i synnerhet på Blocket är det nog bra med blocketpaket. Många vill ju komma och klämma och känna, men det funkar ju dåligt om säljaren bor i Ystad och köparen i Karesuando.
Sen är det du som säljare som bestämmer villkoren (inom Köplagens gränser) och den presumtive köparen som får avgöra om de accepterar dina villkor.

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Användarvisningsbild
Grinolle

Föregående

Återgå till Svartkrut