vadmal?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: vadmal?

Inläggav HVA350 » 07 mar 2012, 18:08

Fritz Kraut skrev:
hva146 skrev:jrussell; se link; http://www.swanndri.co.nz/Mens/Bushshir ... shirt.html
Jeg har denne i grønn. Ikke for varm, men holder vind ok ute. Tåler bra med regn pga impregneringen. Anbefales.

Nackdelen med den är att den är fodrad. Det tar bort många av fördelarna med ett ylleplagg.

Tidigare i vintras köpte jag en Stormy Kromer Mackinaw Coat, en amerikansk jacka i ylle, som är betydligt kraftigare än vanlig vadmal. Den har heller inga fåniga prydnadsdetaljer i skinn eller annat bjäfs som snören, och har heller inget foder som stänger inne kroppsfukten. Den är tyst och värmer även om det är kallt. Det hör till en bra väst. http://www.bushgear.co.uk/index.php?pag ... &Itemid=64

F.

Äntligen något som är snyggt i den här tråden ;) Alla andra länkar visade kläder som mer förde tankarna till medeltidsveckan på Gotland. Den här jackan kan man ju tänka sig att köpa! Har ni tips på var jag kan få tag på m39 brallor?
Husqvarna 1640MC 30-06 Pecar Berlin 4x81
CG63 6,5x55 Elit diopter
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Inläggav gynner » 07 mar 2012, 18:12

HVA350 skrev:Har ni tips på var jag kan få tag på m39 brallor?

http://armyshopen.se/

Dock endast i C48 och C50.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Ylitjorvas » 08 mar 2012, 14:02

"Den är tyst och värmer även om det är kallt. Det hör till en bra väst. http://www.bushgear.co.uk/index.php?pag ... &Itemid=64"

Såg riktigt bra ut den där jackan!
Men priset var ju lite saftigt.
Hur är en sån jacka i jämförelse med woolrich jackorna man kan se lite varstans?
Ylitjorvas

Inläggav Fritz Kraut » 08 mar 2012, 18:31

Ylitjorvas skrev:"Den är tyst och värmer även om det är kallt. Det hör till en bra väst. http://www.bushgear.co.uk/index.php?pag ... &Itemid=64"

Hur är en sån jacka i jämförelse med woolrich jackorna man kan se lite varstans?

Woolrich har 20% nylon i väven och ett foder av någon slags syntetflanell. Tyget väger 18,5 uns/ kvadratyard (625 gram/m2) jämfört med Stormy Kromers 26 uns (880 gram/ m2). Stormyn består dessutom av ren ull utan syntet.

Woolrich har bättre fickor, men sämre väv och är inte lika varm. Det följer inte heller med någon väst.

F.
The .348 was built in an age before elk, moose and bear morphed into bullet proof armour plated skin. For those who don't read gun magazines, the 348 is the cat's *** for North american big game hunting at practical ranges that big game is hunted.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav HVA350 » 08 mar 2012, 21:07

Fritz Kraut skrev:
Ylitjorvas skrev:"Den är tyst och värmer även om det är kallt. Det hör till en bra väst. http://www.bushgear.co.uk/index.php?pag ... &Itemid=64"

Woolrich har 20% nylon i väven och ett foder av någon slags syntetflanell. Tyget väger 18,5 uns/ kvadratyard (625 gram/m2) jämfört med Stormy Kromers 26 uns (880 gram/ m2). Stormyn består dessutom av ren ull utan syntet.

Woolrich har bättre fickor, men sämre väv och är inte lika varm. Det följer inte heller med någon väst.

F.

Allvarligt, Fritz...du är galet nördig. Jag är så glad att det tydligen är fler som jag där ute ;) Ull har fungerat i en herrans massa år, så varför börja experimentera med PET-flaskor, görtex och annat skit som skydd mot väder och vind?!
Husqvarna 1640MC 30-06 Pecar Berlin 4x81
CG63 6,5x55 Elit diopter
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
Användarvisningsbild
HVA350

Inläggav Fritz Kraut » 08 mar 2012, 21:50

HVA350 skrev:Allvarligt, Fritz...du är galet nördig. Jag är så glad att det tydligen är fler som jag där ute ;) Ull har fungerat i en herrans massa år, så varför börja experimentera med PET-flaskor, görtex och annat skit som skydd mot väder och vind?!

Nja, snarare en snål typ som har svårt att släppa ifrån sig de surt förvärvade örena. Jag var på väg att köpa en Woolrich, men tvekade pga. nylonet. Sedan kollade jag av några andra amerikanska fabrikanter, och var på väg att köpa en Bemidji när jag hittade denna i England. Det blir nämligen relativt dyrt att köpa från USA. En Bemidji för 180$ skulle kosta 50$ i frakt. och med tull och moms skulle det bli bortåt 2500 kr. För strax över 2000 kr fick jag Stormyn inkl. väst från England. I USA kostar den 230$ utan väst och ytterligare 100$ för västen. Det skulle blivit strax under 4000 kr. Det låg utanför vad jag tyckte var rimligt för ett inköp via postorder.

Vad gäller ullen, så vill jag ha kläder som jag kan svettas i utan att bli fuktig och kalla. På älgjakten går man omväxlande i drev och sitter på pass. Fleece är värdelöst till det, och de flesta skalkläder prasslar. Fukten stannar i synteten och kyler när man sitter still. Ullen däremot hanterar fukten och man är lagom varm hela tiden. Dessutom är den tyst.

F.
The .348 was built in an age before elk, moose and bear morphed into bullet proof armour plated skin. For those who don't read gun magazines, the 348 is the cat's *** for North american big game hunting at practical ranges that big game is hunted.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Ylitjorvas » 09 mar 2012, 12:52

Usch vad du säljer in det där plagget....
Jag kommer få jävligt svårt att stå emot känner jag.
Hur fungerade storlekarna därifrån? Är det normal US gigantosaurusstorlek där en normal XL svensk kan ha en medium?

Mina membrankläder håller ju inte heller.
Ylitjorvas

Inläggav Pettson » 09 mar 2012, 14:54

HVA350 skrev:Allvarligt, Fritz...du är galet nördig. Jag är så glad att det tydligen är fler som jag där ute ;) Ull har fungerat i en herrans massa år, så varför börja experimentera med PET-flaskor, görtex och annat skit som skydd mot väder och vind?!

Call us legion, for we are many... :twisted:

Pettson
Användarvisningsbild
Pettson

Inläggav deerhunter » 09 mar 2012, 15:28

Är det bara jag som inte kommer åt den där bushgear-sidan?
Precis vad jag letat efter gällande jaktrock vad det verkar iaf..
" -Panga på bara, det kan ta bättre än man tror.."
Användarvisningsbild
deerhunter

Inläggav Pettson » 09 mar 2012, 15:37

Den är lite hackad just nu verkar det som...

Pettson
Användarvisningsbild
Pettson

Inläggav Fritz Kraut » 09 mar 2012, 17:30

Jag har kollat länken, och den funkar, i alla fall med Internet Explorer.

Storlekarna är ganska generösa. Jag köpte en Large, alltså 44" bröstvidd. Så här är måtten för ärmlängden och måttet från armhåla till armhåla, alltså halva omkretsen under armarna - 44" chest = large, 46" = XL :
The Armpit to Hem is 46cm (and 47cm for the 46” chest)

The armpit seem to armpit seem (across the back) is 64cm (and 66 cm for the 46” chest).

Mät på en jacka som sitter bra och jämför. Ärmlängden är kort, men beror på en mycket generös skärning på den övre delen av ärmen och i armhålan. Det gör att undersidan av ärmen där man mäter blir kortare än på en snävare ärm - men ovansidan är ju fortfarande lika lång. Det ryms biffiga överarmsmuskler och en tjock tröja i den ärmen.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Fiskaren » 11 mar 2012, 00:26

Ett klockrent plagiat av kronans grötrock.
"Republikan både av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister!" marskalk Jean Baptiste Bernadotte 1797
Användarvisningsbild
Fiskaren

Inläggav Ardbeg » 15 mar 2012, 09:29

kronans rock ja...jag har förtvivlat köpt några av kronans vapenrock av ull m39\58 i större och större storlekar men vafaen de är ju snäva och trånga som attan,specielt kring armhålan .Skall väll lägga till att jag inte är en biffig kille utan ganska normal skapt 75kg och 178cm.Byxorna däremot rymmliga något rent jävulskt men lättare att hitta några som passar,hur fan var de skapta förr.Synd på rocken då jag gillar byxorna skarpt.

mvh Ardbeg
Ardbeg

Inläggav Jrussell » 15 mar 2012, 09:51

Ardbeg skrev:kronans rock ja...jag har förtvivlat köpt några av kronans vapenrock av ull m39\58 i större och större storlekar men vafaen de är ju snäva och trånga som attan,specielt kring armhålan .Skall väll lägga till att jag inte är en biffig kille utan ganska normal skapt 75kg och 178cm.Byxorna däremot rymmliga något rent jävulskt men lättare att hitta några som passar,hur fan var de skapta förr.Synd på rocken då jag gillar byxorna skarpt.

mvh Ardbeg

Köp en storlek som passar dig kring torson, köper en till med lagom stora "armhålor", sen kortar du av armarna till rätt längd och passar in dom på den första rocken.
TJT x1
Jämthund x1
ÖSL x1
TWCx1
Användarvisningsbild
Jrussell

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör