öppen vapenlicens?

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly

öppen vapenlicens?

Inläggav ozzian » 18 sep 2011, 16:20

om jag ansöker om en licens för en klass ett studsare i kaliber 308 och 9,3x62.

en pipbytare alltså.
hur länge är den giltig ?
Sympatiserar med dom som hoppat av eftersöksuppdragen!
En merkeldrilling o en Vorsteh vad mer kan man önska?
ozzian

Re: öppen vapenlicens?

Inläggav Anton1 » 18 sep 2011, 16:27

Den är giltig i sex månader. :)
"Det är jägarna som är de nya djurvännerna. Man jagar för djurens skull, för jakt är inte död. Det är viltvård." Citat M-E Nilsson SvD
Anton1

Inläggav ozzian » 18 sep 2011, 16:29

tack.
bara att skicka in då.
ozzian

Inläggav Anton1 » 18 sep 2011, 21:49

ozzian skrev:tack.
bara att skicka in då.

Jepp! :D
"Det är jägarna som är de nya djurvännerna. Man jagar för djurens skull, för jakt är inte död. Det är viltvård." Citat M-E Nilsson SvD
Anton1

Inläggav hs_Sniper » 16 nov 2011, 20:02

Går de att söka en öppen fast de är fullt skåp? Ska avyttra 2 st men inte nu i dagarna. Var nämligen lite leverans tid på den andra bössan. Så de vart lite galet alltihop :roll:

Mvh S
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inläggav ozzian » 16 nov 2011, 21:02

Fullt skåp?
har du fem vapen så måste du iallafall skriva en särskild anledning till det 6e.
är fullt fullt så tror jag dom håller licensen tills du sålt så har dom gjort för mig!
ozzian

Inläggav hs_Sniper » 16 nov 2011, 21:19

ozzian skrev:Fullt skåp?
har du fem vapen så måste du iallafall skriva en särskild anledning till det 6e.
är fullt fullt så tror jag dom håller licensen tills du sålt så har dom gjort för mig!

Har aldrig behövdt motivera de 6e? Men var som jag misstänkte :roll: Hade en plan men de gick och sket si.

Mvh S
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inläggav Gråhunden » 17 nov 2011, 14:04

Anton1 skrev:
bara att skicka in då.

Nja, faktiskt inte. Åtminstone inte så som det var uttryckt i trådskaparens fråga. Fabrikat och modell måste stå angivet på ansökan, annars skiter det sig. En öppen licens innebär fritt val av säljare. Tex en CZ 602 i kaliber 375 HoH. Då kan man, med öppen licens, köpa en sådan var som helst, men inte en CG 1900 i samma kaliber.
Vad är bättre än en gråhund?
Två gråhundar! :-)
Användarvisningsbild
Gråhunden

Inläggav Chilly » 18 nov 2011, 12:48

Jag kommer med en följdfråga här....
Om jag söker en öppen licens på t.e.x en Winchester 94 i kaliber 30-30, då kan jag alltså leta bössa i 6 månader, och så fort jag hittar en jag trivs med, så kan jag visa min licens, betala, och knata därifrån med bössan omgående? Därefter sker vadå? Jag måste knata in till farbror polisen med de exakta uppgifterna på just det vapen jag anförskaffat såklart, men är det något annat jag inte tänkt på/missförstått?
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav mikebike » 18 nov 2011, 20:12

Säljaren (om det är ett företag i alla fall) fyller i de resterande detaljerna, tar en kopia åt dig, och skickar in originalet till Polisen.

Det man får är förresten ingen licens utan ett inköpstillstånd...
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Chilly » 18 nov 2011, 20:25

mikebike skrev:Säljaren (om det är ett företag i alla fall) fyller i de resterande detaljerna, tar en kopia åt dig, och skickar in originalet till Polisen.

Det man får är förresten ingen licens utan ett inköpstillstånd...

Ok, säljaren grejar det. Att det egentligen inte är en licens vet jag ju, men eftersom tråden benämnde det sådant, så...
Resten har jag förstått korrekt alltså? Man kan få med sig bössan omgående, tillsammans med all ammo man har råd med för tillfället?
Anledningen att jag undrar är för att jag har "en bit att åka" till någon som helst vapenhandel värd namnet...
Hur fungerar det om säljaren är en privatperson då? Samma sak där eller? Med undantaget att då måste även säljarens licens förverkas på något sätt?
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav mikebike » 18 nov 2011, 21:04

Chilly skrev: Med undantaget att då måste även säljarens licens förverkas på något sätt?

Då skall säljarens licens skickas med till Polisen.
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Chilly » 18 nov 2011, 21:11

Kanon, då vet jag!
Ursäkta trådkapningen...
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav Fredrik FN » 19 nov 2011, 09:16

Gråhunden skrev:
Anton1 skrev:
bara att skicka in då.

Nja, faktiskt inte. Åtminstone inte så som det var uttryckt i trådskaparens fråga. Fabrikat och modell måste stå angivet på ansökan, annars skiter det sig. En öppen licens innebär fritt val av säljare. Tex en CZ 602 i kaliber 375 HoH. Då kan man, med öppen licens, köpa en sådan var som helst, men inte en CG 1900 i samma kaliber.

Den gång jag köpte med öppen licens så stod det Beretta och kaliber 12 på licensen, men det blev en Browning i kaliber 12, så jag tror inte att det är några problem så länge man håller sig till samma kaliber, det var förresten licenstanten som tyckte att jag skulle dra till med Beretta, det justeras ju ändå när orginalet skickas in.

//Fredrik
Fredrik FN

Inläggav Anton1 » 19 nov 2011, 22:04

Gråhunden skrev:
Anton1 skrev:
bara att skicka in då.

Jag antog att trådskaparen visste om det, men naturligtvis borde jag ha informerat om det. :oops:
Anton1

Inläggav Chilly » 30 jan 2012, 18:19

Jag lyfter den här tråden lite, eftersom jag tänkte söka ett inköpstillstånd. Men, jag hittar ingen blankett för detta på polisens hemsida? Nyttjar man den vanliga licensblanketten, och bara låter bli att fylla i serienummer osv? Om så är fallet, så antar jag att jag måste ange någonstans på blanketten att det handlar om en ansökan om inköpstillstånd? Eller finns det en särskild blankett för detta ändamål?
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav MatsT » 30 jan 2012, 18:25

När jag sökte inköpstillstånd för ljuddämpare så lämnade jag in en ansökan som vanligt i kassan hos polisen samt att jag sa att jag inte hade nån dämpare att köpa än utan ville ha ett inköpstillstånd,fastän jag fick detta tillstånd tog det lika läng ändå innan jag hade dämparen i näven.

Chilly skrev:Jag lyfter den här tråden lite, eftersom jag tänkte söka ett inköpstillstånd. Men, jag hittar ingen blankett för detta på polisens hemsida? Nyttjar man den vanliga licensblanketten, och bara låter bli att fylla i serienummer osv? Om så är fallet, så antar jag att jag måste ange någonstans på blanketten att det handlar om en ansökan om inköpstillstånd? Eller finns det en särskild blankett för detta ändamål?
45BLASER
Användarvisningsbild
MatsT

Inläggav Chilly » 30 jan 2012, 18:31

Jo, men var det den vanliga blanketten du använde då alltså?
För mig är läget dock lite annorlunda, jag ska ha en winchester 30-30, men handlarutbudet här är inte stort. Så, då vill jag ha ett inköpstillstånd klart så att jag kan fara in på torsbo och bara hämta den som jag tycker känns trevligast, nästa gång jag är nere där i krokarna och snurrar. Just det där med "känns trevligast" är nämligen ett måste numera, aldrig att jag köper en bössa osedd igen.
Men frågan kvarstår alltså, var det den vanliga blanketten man använder, och ska det i så fall bifogas en förklaring i dokumentet som talar om att det jag söker är ett inköpstillstånd?
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Inläggav mikebike » 30 jan 2012, 18:57

Ja, den vanliga blanketten. Fyll i så mycket du kan...
Förr kunde man utelämna fabrikatet, men det går inte längre.
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Chilly » 30 jan 2012, 19:08

Nä, men jag vet ju vad jag ska ha, det enda jag inte kan svära på är ju numret på bössan.
Men va bra, då så! Då ska det skrivas ut en dylik blankett som frugan får ta med sig och lämna imorgon. Lägligt nog så jobbar hon granne med polisen i stan!
Dennis
Användarvisningsbild
Chilly

Nästa

Återgå till Övrigt