Break-in med försvarets 308w?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Inläggav ivanhoe » 17 jun 2011, 12:05

Ska göra en break-in på nya finnlighten i 308w. Har några askar 308 från försvaret kvar.
Går det att använda dessa vid break-in eller finns det något hinder?
ivanhoe

Re: Break-in med försvarets 308w?

Inläggav TikkaPower » 17 jun 2011, 12:06

ivanhoe skrev:Ska göra en break-in på nya finnlighten i 308w. Har några askar 308 från försvaret kvar.
Går det att använda dessa vid break-in eller finns det något hinder?

Hindret ska väl i så fall vara att försvarets ammo inte är .308 och att den har stålmantlad kula....annars går det väl bra.
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav ivanhoe » 17 jun 2011, 12:47

Jämförde den med en Norma Jaktmatch (se bild, norma till vänster) och jag kan inte se någon storleksskillnad på patron, kulan är något längre på försvarets och den ser inte ut att vara något annat än koppar.
Asken säger "7,62 mm sk ptr 10 prj", har vi någon militär här som kan tyda? :)

Bild
ivanhoe

Inläggav bluebird » 17 jun 2011, 12:52

ivanhoe skrev:Jämförde den med en Norma Jaktmatch (se bild, norma till vänster) och jag kan inte se någon storleksskillnad på patron, kulan är något längre på försvarets och den ser inte ut att vara något annat än koppar.

viewtopic.php?f=21&t=68442

http://www.smellysmleshooters.net/ammopressure.htm
Senast redigerad av bluebird 17 jun 2011, 12:54, redigerad totalt 1 gång.
En öl förkortar livet med 2 minuter
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar
Användarvisningsbild
bluebird

Inläggav TikkaPower » 17 jun 2011, 12:54

ivanhoe skrev:Jämförde den med en Norma Jaktmatch (se bild, norma till vänster) och jag kan inte se någon storleksskillnad på patron, kulan är något längre på försvarets och den ser inte ut att vara något annat än koppar.
Asken säger "7,62 mm sk ptr 10 prj", har vi någon militär här som kan tyda? :)

Bild

Om du söker på detta forum så hittar du mängder med info om detta. Det är inte samma mått på hylsorna på 7.62 Nato och på .308 win, men det skiljer så lite så att om du har ett stort patronläge så kan du skjuta dom, har du ett litet patronläge så kan du kanske inte öppna slutstycket efter att ha avfyrat ett skott.

Jag kan med nöd och näppe, när bössan har kallnat...mer eller mindre slå upp mitt slutstycke på Tikkan.
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav pucco » 17 jun 2011, 13:08

Kulan må se ut som koppar, men prova med en magnet.
Användarvisningsbild
pucco

Inläggav ivanhoe » 17 jun 2011, 13:28

Tack!
Den information ni gett gjorde det enkelt, det blir norma.
ivanhoe

Inläggav S Ström » 17 jun 2011, 13:32

Patroner innan 1980 har tombaköverdragen stålmantel, patroner efter det året har solid tombakmantel.
S Ström

Inläggav mikkali » 17 jun 2011, 16:45

pucco skrev:Kulan må se ut som koppar, men prova med en magnet.

Manteln är koppar. Inuti en stålkärna, därför är den magnetisk.
mikkali

Inläggav Pragmatiker » 17 jun 2011, 17:08

mikkali skrev:
pucco skrev:Kulan må se ut som koppar, men prova med en magnet.

Manteln är koppar. Inuti en stålkärna, därför är den magnetisk.

Fel. Det är blykärna. Manteln är av stål med beläggning av tombak (som beskrivet ovan).
Användarvisningsbild
Pragmatiker

Inläggav Huggis » 17 jun 2011, 17:33

Ursäkta jag ställer en dum fråga men varför skulle försvaret ha kulmanteln i stål? Det måste ju slita mycket mer på pipan och de är väl inte mer intresserade av överdrivet pipslitage än vi andra är.

Det bör ju inte vara för genomslag/pansargenomträngning, alla ritningar jag sett på sådan ammo har ju stålkärna inuti en kopparmantel, ibland i spetsen och ibland i basen beroende på tillverkare.

Skickad från min mobil
Huggis

Inläggav TikkaPower » 17 jun 2011, 17:47

På den tiden det begav sig så var det för att kulan skulle slå igenom en hjälm och en skyddaväst på ert bestämt avstånd.

Inte skickat från min dator, med hjälp av Tapatalk
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav ElToro » 17 jun 2011, 18:11

Det finns/fanns 7,62 AP oxå, helt svart kula har jag för mig att det var.
Tog 500 skott så kunde man kasta den KSP58 pipan sen.
Tur vinner alltid över skicklighet.
Användarvisningsbild
ElToro

Re: Re: Break-in med försvarets 308w?

Inläggav Måsmacka » 17 jun 2011, 18:41

Huggis skrev:Ursäkta jag ställer en dum fråga men varför skulle försvaret ha kulmanteln i stål? Det måste ju slita mycket mer på pipan och de är väl inte mer intresserade av överdrivet pipslitage än vi andra är.

Det bör ju inte vara för genomslag/pansargenomträngning, alla ritningar jag sett på sådan ammo har ju stålkärna inuti en kopparmantel, ibland i spetsen och ibland i basen beroende på tillverkare.

Skickad från min mobil

Jag klöv en kula från kronammo en gång och det fanns ingen stålstav eller spets, likväl var kulan magnetisk.

Det finns bilder i någon gammal tråd här på forumet.
Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Användarvisningsbild
Måsmacka

Inläggav pininhakan » 17 jun 2011, 18:57

Ja..på frågan... nja.. på följdfrågan - beror på om det kärvar för mycket. prova!
Blaser r93 Camo 6,5x55 semi 65cm, 6-24 Zeiss
Merkel sl II 20-7-57r , Leupold 1,5-5 cd
Ruger 1022 , nordic component
Trg-s .338lm nsx 3.5-15x50 ,Rcc custom
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Jampe » 17 jun 2011, 19:13

Synd att de inte gjort kronammon lite radioaktiv med så man kan kolla om en bössa är skjuten med den enkelt. Personligen oroar jag mig inte över om det skulle finna en kärna av stål därinne. Tror inte det är värre än om man skjuter Barnes, Rhino eller en kula med mellanvägg som A-Frame o.s.v..

Men det säger däremot att ägaren är så dumsnål att han provar att stoppa vilken kaliber som helst i bössan i hopp om att spara några kronor på ammo. I det här fallet att göra en break-in som normalt inte ens handlar om en halv ask jaktmactch..... Ja vad säger man... :roll:
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav ivanhoe » 17 jun 2011, 19:35

Jampe skrev:Synd att de inte gjort kronammon lite radioaktiv med så man kan kolla om en bössa är skjuten med den enkelt. Personligen oroar jag mig inte över om det skulle finna en kärna av stål därinne. Tror inte det är värre än om man skjuter Barnes, Rhino eller en kula med mellanvägg som A-Frame o.s.v..

Men det säger däremot att ägaren är så dumsnål att han provar att stoppa vilken kaliber som helst i bössan i hopp om att spara några kronor på ammo. I det här fallet att göra en break-in som normalt inte ens handlar om en halv ask jaktmactch..... Ja vad säger man... :roll:

Eller så har ägaren ett x antal askar som han kanske vill nyttja någongång och tänkte att då kan det vara ett bra tillfälle och ställer då frågan om det är möjligt..

Som tur är finns det då några vänliga personer som svarar vettigt och självklart någon tyckare som säkert ställt samma fråga själv förut och nu får chansen att minnsan uttrycka vad den lärde sig då och även rulla med ögonen lite. Imponerande!
ivanhoe

Inläggav cnas » 17 jun 2011, 19:42

ivanhoe skrev:
Jampe skrev:Synd att de inte gjort kronammon lite radioaktiv med så man kan kolla om en bössa är skjuten med den enkelt. Personligen oroar jag mig inte över om det skulle finna en kärna av stål därinne. Tror inte det är värre än om man skjuter Barnes, Rhino eller en kula med mellanvägg som A-Frame o.s.v..

Eller så har ägaren ett x antal askar som han kanske vill nyttja någongång och tänkte att då kan det vara ett bra tillfälle och ställer då frågan om det är möjligt..

Som tur är finns det då några vänliga personer som svarar vettigt och självklart någon tyckare som säkert ställt samma fråga själv förut och nu får chansen att minnsan uttrycka vad den lärde sig då och även rulla med ögonen lite. Imponerande!

+1
gratis är gott!
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
Användarvisningsbild
cnas

Inläggav Jampe » 17 jun 2011, 19:59

ivanhoe skrev:

Vid närmare eftertanke så har jag lite vattenskadad diesel i en dunk. Vad tror du om köra det i gräsklipparen? Det är ju synd om det förgås menar jag... Å jag ska ändå byta in den till hösten...
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav Pragmatiker » 17 jun 2011, 20:06

Huggis skrev:Ursäkta jag ställer en dum fråga men varför skulle försvaret ha kulmanteln i stål? Det måste ju slita mycket mer på pipan och de är väl inte mer intresserade av överdrivet pipslitage än vi andra är.

Skickad från min mobil

Stålmantel sliter inte mer på pipan än vad en kopparmantel gör. Det är inte friktionen som sliter utan i huvudsak värmeutvecklingen.

Och så säger jag det en gång till eftersom poletten inte verkar trilla ner hos folk: DET ÄR INTE STÅLKÄRNA I KRONAMMON. Inte ens i m/39B.
Användarvisningsbild
Pragmatiker

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen