S&B Kulor

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

S&B Kulor

Inläggav Anders » 14 jan 2004, 21:45

Tog av ren nyfikenhet och plundrade en S&B patron i 6,5x55 och blev ganska förvånad när jag tittade på kulan där den var krymt så var det en djup midja och det material som hade försvunnit från midjan hade vandrat bakåt sa det var en synlig böld bak på kulan.
Det kan väll knappast gynna precisionen? Varför krympa fast kulor utan krymprill?
Jag återkommer när jag har mätt upp kulan och ser hur mycke den har svullnat.

Anders
Anders

Inläggav GBF » 14 jan 2004, 22:11

Anders, själv har jag endast haft urdålig erfarenhet av Sellier&Bellot ammunition. Inte bara kula utan också med hagel. Med min 308W fick jag som bäst 20cm grupper med deras 180grains kulor(vanligen får jag 1.5-2cm). Har sett liknande grupper hos kompisar med andra kalibrar. Kommer aldrig att köpa en ask S&B igen.

Hälsn.

Georg
GBF

Inläggav Anders » 14 jan 2004, 22:24

Jag laddar med S&B kulor till övning och dom skjuter helt ok ca 20mm.Men jag har aldrig provat köpeskott i bössan, kanske kan krympningen vara en anledning till att dom skjuter dåligt? Jag har hört många som har samma erfarenhet som du har. Som sagt jag fick ett par fabrikspatroner och tyckte det såg konstigt ut med krympningen därför plundrade jag dom.

Anders
Anders

Inläggav pimp45acp » 14 jan 2004, 22:49

Med tanke på att en ask (50 st) SoB i kal. 6,5X55 bara är ca 40 kr billigare än en ask med norma jaktmatch så har jag svårt att se meningen med att köpa SoB...............

Däremot så har jag hört att deras kulor ska vara hyfsade att handladda med!
Användarvisningsbild
pimp45acp

Inläggav pmt_nilsson » 15 jan 2004, 11:30

Har ett bra tag nu använt deras 5,6x52R, 6,5x55, 8x57IR både halmantel och halvmantel. Kompisar har använt 7x65R, 9,3x74R med bra resultat. Och jag måste nog påstå att de funkar alldeles utmärkt, små träffbilder och bra verkar i vilt. Den enda nackdelen jag kan se är att hylsorna är mjuka och knappast duger till omladdning. Men med de priser de tar så känns det inte som att det är lönt att handladda.

Deras hagelpatroner i kaliber 20 fungerar alldeles utmärkt i min bössa i alla fall. Möjligen blir den en smula skitigare än med "märkes" ammunition, men ser inte det som ett problem.

/T
Användarvisningsbild
pmt_nilsson

Inläggav Sigge » 15 jan 2004, 14:00

Anders!

Din observation är högst värdefull och denna "svulst" kan mycket väl ställa till det på olika sätt vad gäller internballistiken!
Möjligen har SoB alltför tunt gods i hylshalsarna och har kompenserat fasthållningen av kulan med att också krympa hylsan runt denna??

Sigge

"A mans best friend is his rifle"!
Sigge

Inläggav ochsphil » 15 jan 2004, 14:25

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Med tanke på att en ask (50 st) SoB i kal. 6,5X55 bara är ca 40 kr billigare än en ask med norma jaktmatch så har jag svårt att se meningen med att köpa SoB...............

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nåja, 40 kronor är ändå 40 kronor... där jag köper oftast (walter borg) skiljer det dessutom nästan det dubbla (ca 70 kr har jag för mig) - till älgbanan duger dom i alla fall mycket bra för mig.

mvh/jonas
Användarvisningsbild
ochsphil

Inläggav balder.rabalder » 15 jan 2004, 14:44

Den fabriksladdade 5,6x52-ammon från S&B skjuter mycket bättre än Normas i min brno-kombi och där skiljer det dessutom hundralappar i pris på ett 20-pack.
Mvh / Håkan

Don´t you eat that yellow snow...
Användarvisningsbild
balder.rabalder

Inläggav maglun » 15 jan 2004, 16:17

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Den fabriksladdade 5,6x52-ammon från S&B skjuter mycket bättre än Normas i min brno-kombi och där skiljer det dessutom hundralappar i pris på ett 20-pack.
Mvh / Håkan

Don´t you eat that yellow snow...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

I min BRNO ZH Med, men mina egna laddade med Sellier&Bellot-kula i normahylsa är bättre.

//Magnus
Användarvisningsbild
maglun

Inläggav Fritz Kraut » 15 jan 2004, 17:18

...kulan där den var krymt så var det en djup midja och det material som hade försvunnit från midjan hade vandrat bakåt sa det var en synlig böld bak på kulan.
Det kan väl knappast gynna precisionen?
...

Förmodligen betyder det inte så mycket. Själv är jag förtjust i att plocka ur kulorna ur gammal kronammunition M/94, eftersom de är mycket bra för fågel i min drilling 6,5x57R. Emellertid är även de kulorna strypta på det sätt Du beskriver, ja nästan än värre med en tydlig getingmidja. Dock har inte detta medfört någon dålig precision vid skytte: de träffar där de ska utan att sprida i onödan. Förmodligen försvinner midjan när kulan pressas genom pipan.

Är precisionen dålig beror det nog på något annat. Har Du kontrollvägt krutladdningarna och ev. hylsorna?

Fritz

"...it is not the rifle or its cartridge that matters so much, but rather the skill and knowledge of the hunter who is using it."
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Anders » 16 jan 2004, 10:01

Nu har jag mätt upp kulan diametern i midjan som har uppstått är
-0,1mm och upphöjningen bakom är + 0,03-0,04mm.
Nej jag har inte provat och väga upp krut/hylsa. Som sagt jag har aldrig skjutit men fabriksammon jag använder bara kulorna till att ladda med tillsammans med Norma krut/hylsa och med fullt godkänd precision.

Anders
Anders

Inläggav Anders » 16 jan 2004, 10:07

Fritz är det rundnoskulor eller spetskulor du plockar ur i M/94 ammo.
Jag har 2 10st pack urgammla M/94 prj m/41 (spetskulor) om du är intresserad.

Anders
Anders

Inläggav Fritz Kraut » 16 jan 2004, 11:06

Fritz är det rundnoskulor eller spetskulor du plockar ur i M/94 ammo.
Jag har 2 10st pack urgammla M/94 prj m/41 (spetskulor) om du är intresserad.

Anders

Anders,

tack för Ditt vänliga erbjudande. Det jag laddar är Proj M/94, dvs. rundnoskulor. De har samma vikt och form som riktiga Alaskakulor i 6,5 och får samma träffläge med samma laddning.

Fritz

P.S. "Riktiga Alaskakulor" har förnicklad stålmantel. Nuvarande tombakmantlade duger bara till plinking och banskytte.

"...it is not the rifle or its cartridge that matters so much, but rather the skill and knowledge of the hunter who is using it."
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav pmt_nilsson » 16 jan 2004, 15:43

P.S. "Riktiga Alaskakulor" har förnicklad stålmantel. Nuvarande tombakmantlade duger bara till plinking och banskytte.

Hmmmm, din klokhet når oanade höjder min käre Fritz.

/T
Användarvisningsbild
pmt_nilsson

Inläggav softlead » 16 jan 2004, 16:13

Hej!
Har dragit kulorna ur 6,5 x 57r S&B ammo och bytt ut krutet och satt i Oryx.

Funkar väldigt bra i min drilling. Ca 1,5 cm/3 skott.

Då har jag inte ens verktyg till 6,5x57, utan har använr kulisättaren till 25-06.

MVH/

Softlead
softlead

Återgå till Kulor