The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)

Inläggav killerberra » 05 sep 2018, 21:09

Stewe's world on ice skrev:
Brelin skrev:
Matti skrev:Bygga 35-284 istället!? Stewe vet allt som är värt att veta om den

Vet inget alls om den kalibern, mycket rekyl? Krävs lång pipa?

Verkar vara så många som är nöjda med 358 win.

Mvh Andreas

Jag var rätt tidig med 358 win då jag haft min i över tio år och är nöjd med den kalibern och har skjutit en del djur samt har passerat 10000 övningsskott. 35-284 är en vidareutveckling på den kalibern för mig och jag är extremt nöjd. Lite mer jobb med hylsorna än 358w men väldigt låg rekyl och extrem precision(dock är bössan byggd av väldigt bra komponenter som inbjuder till precision) . Lite trögare krut än 358w men inga problem. Jag kör ttsx 200gr i 845 m/s med 203-b och är nöjd med rekyl och verkan.

Jag glömmer aldrig första gången du sköt den 35-284 och försökte hitta krutsorter. Tur du kör/kört mc och har prylar. En pionjär som öppnar dörrar för andra skulle jag vilja kalla det ;)
Du och Nicke är anledningen till att jag har en 358win som jag är väldigt nöjd med.
T3 6,5xCreedmoore Krieger + Shilen 6XC+McMillanATH+Vortex Golden Eagle 15-60
Sako 75 358Win + Steiner 1-4 + Finsk Sporter Kolv
Bat Machine DS + Krieger X3+Scarborough+Bix N`Andy+ Nightforce 42x44
Benelli Nova
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Brelin » 05 sep 2018, 23:11

Brelin skrev:
Matti skrev:Bygga 35-284 istället!? Stewe vet allt som är värt att veta om den

Mvh Andreas

Jag var rätt tidig med 358 win då jag haft min i över tio år och är nöjd med den kalibern och har skjutit en del djur samt har passerat 10000 övningsskott. 35-284 är en vidareutveckling på den kalibern för mig och jag är extremt nöjd. Lite mer jobb med hylsorna än 358w men väldigt låg rekyl och extrem precision(dock är bössan byggd av väldigt bra komponenter som inbjuder till precision) . Lite trögare krut än 358w men inga problem. Jag kör ttsx 200gr i 845 m/s med 203-b och är nöjd med rekyl och verkan.

Ok jag förstår, måste man fierforma och så med den kalibern? Vad jag förstår så behöver man inte det i 358 win?

Oavsett vilken kaliber vilka smeder kan ni rekommendera för ett sånt här jobb? Jag bor i Gävle men man kan ju såklart skicka över hela landet. Vist kan man bygga om en m98 låda så man får löstagbart magasin?

Mvh Andreas
Brelin

Inläggav Stewe's world on ice » 06 sep 2018, 06:05

Brelin skrev:
Brelin skrev:Stewe vet allt som är värt att veta om den

Mvh Andreas

Ok jag förstår, måste man fierforma och så med den kalibern? Vad jag förstår så behöver man inte det i 358 win?

Oavsett vilken kaliber vilka smeder kan ni rekommendera för ett sånt här jobb? Jag bor i Gävle men man kan ju såklart skicka över hela landet. Vist kan man bygga om en m98 låda så man får löstagbart magasin?

Mvh Andreas[/quote]
Man måste inte fireforma men jag gör det ändå med pistolkulor, lika så med 358w.
Stewe's world on ice

Inläggav karelsk blandning » 06 sep 2018, 06:12

Stewe kan du skriva nånting i tråden 35/284 Så jag hittar igen den.
karelsk blandning

Inläggav Stewe's world on ice » 06 sep 2018, 11:56

karelsk blandning skrev:Stewe kan du skriva nånting i tråden 35/284 Så jag hittar igen den.

Klart
Stewe's world on ice

Inläggav Brelin » 06 sep 2018, 23:00

[/quote]
Man måste inte fireforma men jag gör det ändå med pistolkulor, lika så med 358w.[/quote]

Ok jag förstår. Jag tror nog ändå att jag är mer sugen på en 358 win, men man kanske ska välja en annan bössa att utgå ifrån :?
Vilka är de vanligaste och mest prisvärda bössorna att bygga på i den kalibern? Jag är inte främmande för att byta pipa osv, men vilka lås är det som gäller? Remington, sako .. mer? Finns det prisvärda customlås och vad kostar dom? Kan man tex bygga på ett bsa lås från en 6,5x55 eller är det skit? Som ni märker så är jag ute och fiskar lite olika alternativ så jag vet var jag ska börja :wink:

Mvh Andreas
Brelin

Inläggav Stewe's world on ice » 06 sep 2018, 23:39

Brelin skrev:

Man måste inte fireforma men jag gör det ändå med pistolkulor, lika så med 358w.[/quote]

Ok jag förstår. Jag tror nog ändå att jag är mer sugen på en 358 win, men man kanske ska välja en annan bössa att utgå ifrån :?
Vilka är de vanligaste och mest prisvärda bössorna att bygga på i den kalibern? Jag är inte främmande för att byta pipa osv, men vilka lås är det som gäller? Remington, sako .. mer? Finns det prisvärda customlås och vad kostar dom? Kan man tex bygga på ett bsa lås från en 6,5x55 eller är det skit? Som ni märker så är jag ute och fiskar lite olika alternativ så jag vet var jag ska börja :wink:

Mvh Andreas[/quote]
Remington och sako är bra, bsa nej.
Jag gillar custom själv men det kostar mer. Vilken budget har du
Stewe's world on ice

Inläggav Brelin » 07 sep 2018, 10:44

Brelin skrev:

Man måste inte fireforma men jag gör det ändå med pistolkulor, lika så med 358w.

Mvh Andreas[/quote]
Jag gillar custom själv men det kostar mer. Vilken budget har du[/quote]

Har inte satt nån speciell budget, tänkte köpa på mig eftersom. Men jag är väll inte främmande för att det landar kring 15-20. Eller är det för lågt räknat?
Antar att den budgeten riktar sig mot remington eller sako lås? Försökte hitta priser på Hansen lås på hemsidan hans men hittade bara pris på lås för stora kalibrar. Hur mycket kostar exempelvis hansen lås som är lämplig för kalibern? Finns det några Tikka lås som är lämpliga?

Mvh Andreas
Brelin

Inläggav Matti » 07 sep 2018, 11:37

Ja, Tikka M55.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav cvm » 07 sep 2018, 11:42

Jag har LSA 55 i min 358win men 55 & 5xx låsen i 243 eller 308win funkar ju.
De äldre LSA55 och 55:orna brukar ju finnas för en billig peng och kan uppgraderas med GRS eller KKC kolvar om man vill...
cvm

Inläggav Stewe's world on ice » 07 sep 2018, 12:35

Brelin skrev:
Brelin skrev:

Mvh Andreas

Jag gillar custom själv men det kostar mer. Vilken budget har du[/quote]

Har inte satt nån speciell budget, tänkte köpa på mig eftersom. Men jag är väll inte främmande för att det landar kring 15-20. Eller är det för lågt räknat?
Antar att den budgeten riktar sig mot remington eller sako lås? Försökte hitta priser på Hansen lås på hemsidan hans men hittade bara pris på lås för stora kalibrar. Hur mycket kostar exempelvis hansen lås som är lämplig för kalibern? Finns det några Tikka lås som är lämpliga?

Mvh Andreas[/quote]
Ett hansen med mag och tryckte runt 14000
Stewe's world on ice

Inläggav pucco » 07 sep 2018, 16:54

Brelin skrev:
pucco skrev:Det är inte alls dumdristigt att bygga på lång låda, tvärtom. Du blir inte begränsad i col på patronerna utan kan välja friflykt efter behag. Det är dessutom gott om plats för fingrar ifall något skulle strula i magasinet.
Har själv en 358w i m98 och skulle inte vilja byta.

Ok det låter bra, du har inget problem med matning och så?

Gillar du bössan i övrigt eller har du några andra modeller du gillar mer.

Jag gillar den inte i sitt utförande nu utan jag vill byta kolv och anpassa den till mig, kortare pipa och försöka anpassa balansen, byta trycke osv.

Däremot så har jag tidigare haft 2 m98 mekanismer och tycker dom funkar bra. Sedan får man kanske aldrig samma slutstmycksgång som i en sako eller tikka.[/quote]

Inga problem med matningen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
pucco

Inläggav Brelin » 07 sep 2018, 17:35

Ok tack för alla input. Ska ta mig en funderare :wink:

Mvh Andreas
Brelin

Inläggav Laikamannen » 12 sep 2018, 14:08

Funktionstestade hornady interlock 200 SP nu på förmiddagen. Vertikal flyktsträcka vart det för kalven.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav killerberra » 12 sep 2018, 14:18

Sierra 225gr 43gr 201.Mindre djur älg på 70m i sken. Skott snett framifrån in i hals ut igenom bog satt insida skinnet. Rasade ihop på skottet. Noll förstört och bra effekt. Mycket nöjd.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T3 6,5xCreedmoore Krieger + Shilen 6XC+McMillanATH+Vortex Golden Eagle 15-60
Sako 75 358Win + Steiner 1-4 + Finsk Sporter Kolv
Bat Machine DS + Krieger X3+Scarborough+Bix N`Andy+ Nightforce 42x44
Benelli Nova
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Laikamannen » 13 sep 2018, 10:06

Sierran ser snarlik ut som den jag plockade ur hakskägget på en tjur som jag avfångade genom nacken förra veckan.

Blir intressant att testa vidare under hösten

3x Öst-laika
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Laikamannen » 16 sep 2018, 14:23

Sköt en pinntjur idag för tiken, 50 meter, hornady interlock SP 200 ca 750m/s

Lungskott, inte alls farligt trasigt.

3x Öst-laika
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Blasermannen » 16 sep 2018, 18:28

Gick den långt??
Säg att kärringen är lösaktig,säg att brorsan ser efterbliven ut, men säg för fan ingenting om hunn......Hängläppens kennel
Användarvisningsbild
Blasermannen

Inläggav Laikamannen » 16 sep 2018, 21:56

Blasermannen skrev:Gick den långt??

25 meter

3x Öst-laika
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
Användarvisningsbild
Laikamannen

Föregående

Återgå till Kalibrar